Inga drogreferenser i Fallout 3
Fruktansvärt OT:
En persons negativa erfarenhet av amfetamin betyder inte att allas erfarenhet är densamma.
Exempelvis skrivs Amfetamin och Metylfenidat ut i Sverige idag till personer med ADD/ADHD för sina dokumenterade positiva effekter för koncentrationsförmåga, impulskontroll med mera. Amfetamin har kunnat ge många människor en livskvalité som annars hade varit svår att uppnå. Detta är fakta.
Min kvalificerade gissning är att ett antal "missbrukare" är personer som idag skulle ha fått en bokstavsdiagnos, dock givetvis inte alla, om landstingen besatt samma kompetens igår som idag.
Bra inlägg XIXPS - dock håller jag inte med. Enligt ditt resonemang borde vi även byta namnen på vapnen. Vapen är i stort sett lika lätt att få itag som droger (åtminstone känns det så för min del - kanske annorlunda beroende på vart man bor i landet)
Du kan ha rätt jag är ingen ungdom längre (28 år) men när jag var 13 så fanns knarket överallt men pistoler var väldigt sällsynt.
Du är yngre än mig (jag är 36) och jag har inte upplevt det på samma sätt som dig. Vapen har alltid funnits tillgängliga i stort antal och enkelt att ordna. Dock är det betydligt mindre som ville köpa vapnen än de som använde drogerna.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Hmm jag har knarkat det mesta i mitt liv ren sedan 3 år och jag kan inte för mitt liv förstå varför ni vill se riktiga droger i ett spel, en interaktiv media som skall underhålla och dessutom garanterat kommer att spelas av barn.
Har knarkat det mesta och jag tycker snarare det är som med alkohol, vissa kan använda det med förnuft andra kan det inte. Samma med en kökskniv, helt ofarligt att sälja till de flesta människor, men får fel människa tag på en så... Man kan inte förbjuda allt (inkl köksknivarl, droger, datorspel) bara för att det finns människor som av en eller annan anledning missbrukar det.
Avdramatisera är fel, men dramatisera är lika fel det, leder inte till något bra. Upplysa är vad man ska göra (vilket media aldrig gör, de dramatiserar för att skapa rubriker, gärna när droger är inblandat, "dödsdrog" osv).
Är som jag alltid har sagt: Störtlöjligt.
Som nämndes ovan, ska spel censurerar bör även böcker censureras.
En tolvåring kan ju gå in på närmaste bibliotek och låna American Psycho utan problem tex.
är väll inte så jävla klyftigt att förespråka vidare cencur även jag fattade att du var sarkastisk 8)
P.L.U.R
ALLA militärmakter använder inte modafinil, det är bara ett alternativ till olika amfetamin preparat. Tror skillnaden är stor hur man använder preparaten och speciellt är nog skillnaden mot en Tjackpundare och en användare som brukar i seriösa mängder för andra ändamål än att bli hög. Men detta borde du väl veta av erfarenhet?
Det som händer med amfetamin är att även om du tar en väldigt liten dos enbart för att orka med ett extra dygn är i bästa fall att du behöver sova 15h per dygn ii 3-5 dagar för att bli ?normal? igen.
Medans sömnen du förlorar av modafinil inte behöver tas igen. Det är även helt omöjligt att prestera lika bra på amfetamin (framförallt om du använder det för att vara vaken längre) som du gör i vanliga fall.
Jag sammanfattade en lista till dig så kan du bedöma om effekten är fördelaktig i en stridssituation eller vad det nu kan vara. Säg mig sedan en vettig anledning att ha med dessa hemska preparat i ett underhållningsmedia som utan tvekan kommer att spelas av barn.
Amfetamin: du handlar inte snabbare snarare tar det längre tid då du är väldigt lätt distraherad.
Morfin: visst klarar du smärta bättre, men dosen som skulle behövas för att ignorera en allvarlig skada skulle vara så stor att du på ett eller annat sätt är satt ur stridbart skick.
LSD: Du kan nog satsa på en karriär som konstnär möjligtvis?
Kokain: Här har du dock en positiv effekt om du har dåligt självförtroende då du känner dig odödlig, (värt att nämnas är att du inte blir odödlig så döden kommer troligtvis snabbare eftersom du inte undviker den längre?)
Hasch: Bra om du vill äta mycket godis och har svårt att sova?
Extasy: Om du möter en fiende som hellre kramas än slåss så är detta preparatet för dig!
Heroin: Likvärdigt effekt som Hasch fast utan godissug stor chans att användaren spyr och mår illa innan han/hon ?lärt sig? använda preparatet.
Flunitrazepam, Diazepam, Alprazolam: och liknande preparat (Rohypnol är en känd tabblett av dessa) Bra att sova på eller om du mår psykiskt dåligt blanda med alkohol och du har en perfekt bärsärk dryck?
GHB: Lätt att ta livet av sig med kortvarig fylla? Ingen fördelaktig effekt mig veterligen.
Som källa använde jag mig skälv och två kompisar en som fortfarande sitter i träsket och utan tvekan dör i nämnda inom kort.
Fruktansvärt OT:
En persons negativa erfarenhet av amfetamin betyder inte att allas erfarenhet är densamma.
Exempelvis skrivs Amfetamin och Metylfenidat ut i Sverige idag till personer med ADD/ADHD för sina dokumenterade positiva effekter för koncentrationsförmåga, impulskontroll med mera. Amfetamin har kunnat ge många människor en livskvalité som annars hade varit svår att uppnå. Detta är fakta.
Min kvalificerade gissning är att ett antal "missbrukare" är personer som idag skulle ha fått en bokstavsdiagnos, dock givetvis inte alla, om landstingen besatt samma kompetens igår som idag.
Helt korrekt jag har ADHD/DAMP och medicineras idag med Ritalin och Concerta tack vare diagnosen och medicinerna som jag lever idag.
Har knarkat det mesta och jag tycker snarare det är som med alkohol, vissa kan använda det med förnuft andra kan det inte. Samma med en kökskniv, helt ofarligt att sälja till de flesta människor, men får fel människa tag på en så... Man kan inte förbjuda allt (inkl köksknivarl, droger, datorspel) bara för att det finns människor som av en eller annan anledning missbrukar det.
Avdramatisera är fel, men dramatisera är lika fel det, leder inte till något bra. Upplysa är vad man ska göra (vilket media aldrig gör, de dramatiserar för att skapa rubriker, gärna när droger är inblandat, "dödsdrog" osv).
Jag håller med dig jag är ingen moralkärring på något sätt utryckte bara min åsikt på ett forum.
Att dramatisera och/eller blunda för droger är garanterat inte bra men enligt min mening så har de inte att göra i ett dataspel där effekten dessutom för det mesta beskrivs som prestationshöjande.
Men alla har naturligtvis lika rätt till en åsikt jag talar bara för mig skälv som sagt.
ALLA militärmakter använder inte modafinil, det är bara ett alternativ till olika amfetamin preparat. Tror skillnaden är stor hur man använder preparaten och speciellt är nog skillnaden mot en Tjackpundare och en användare som brukar i seriösa mängder för andra ändamål än att bli hög. Men detta borde du väl veta av erfarenhet?
Det som händer med amfetamin är att även om du tar en väldigt liten dos enbart för att orka med ett extra dygn är i bästa fall att du behöver sova 15h per dygn ii 3-5 dagar för att bli ?normal? igen.
Medans sömnen du förlorar av modafinil inte behöver tas igen. Det är även helt omöjligt att prestera lika bra på amfetamin (framförallt om du använder det för att vara vaken längre) som du gör i vanliga fall.
Jag sammanfattade en lista till dig så kan du bedöma om effekten är fördelaktig i en stridssituation eller vad det nu kan vara. Säg mig sedan en vettig anledning att ha med dessa hemska preparat i ett underhållningsmedia som utan tvekan kommer att spelas av barn.
Amfetamin: du handlar inte snabbare snarare tar det längre tid då du är väldigt lätt distraherad.
Morfin: visst klarar du smärta bättre, men dosen som skulle behövas för att ignorera en allvarlig skada skulle vara så stor att du på ett eller annat sätt är satt ur stridbart skick.
Kokain: Här har du dock en positiv effekt om du har dåligt självförtroende då du känner dig odödlig, (värt att nämnas är att du inte blir odödlig så döden kommer troligtvis snabbare eftersom du inte undviker den längre?)
Hasch: Bra om du vill äta mycket godis och har svårt att sova?
Extasy: Om du möter en fiende som hellre kramas än slåss så är detta preparatet för dig!
Heroin: Likvärdigt effekt som Hasch fast utan godissug stor chans att användaren spyr och mår illa innan han/hon ?lärt sig? använda preparatet.
Flunitrazepam, Diazepam, Alprazolam: och liknande preparat (Rohypnol är en känd tabblett av dessa) Bra att sova på eller om du mår psykiskt dåligt blanda med alkohol och du har en perfekt bärsärk dryck?
GHB: Lätt att ta livet av sig med kortvarig fylla? Ingen fördelaktig effekt mig veterligen.
Som källa använde jag mig skälv och två kompisar en som fortfarande sitter i träsket och utan tvekan dör i nämnda inom kort.
Det är helt uppenbart att du enbart ser detta ur en missbrukas ögon där drogen missbrukas. Så tror inte helt ärligt att det är någon idé att diskutera detta längre med dig.
Det är helt uppenbart att du enbart ser detta ur en missbrukas ögon där drogen missbrukas. Så tror inte helt ärligt att det är någon idé att diskutera detta längre med dig.
Före detta möjligtvis, men kan du inte ge mig några exempel på positiva effekter av ovan nämnda preparat eller något jag missat och ta med? Eller någon anledning till varför vi behöver ha droger i dataspel?
Före detta möjligtvis, men kan du inte ge mig några exempel på positiva effekter av ovan nämnda preparat eller något jag missat och ta med? Eller någon anledning till varför vi behöver ha droger i dataspel?
Poängen med droger är ju att få någon form av positiv känsla eller tog du droger för att du missbrukade det? Om det är fallet så är det ju inte kul för dig men alla har inte de problemen.
Likadant med alkohol om jag dricker konstant tillsammans med en kompis och det visar sig att han men inte jag utvecklar ett beroende vad gör jag för fel då?
Poängen med droger är ju att få någon form av positiv känsla eller tog du droger för att du missbrukade det? Om det är fallet så är det ju inte kul för dig men alla har inte de problemen.
Likadant med alkohol om jag dricker konstant tillsammans med en kompis och det visar sig att han men inte jag utvecklar ett beroende vad gör jag för fel då?
Med positiva effekter menar jag användbara exempelvis snabbare reaktionsförmåga som många felaktigt tror amfetamin ger.
En missbrukare ser ALDRIG sig skälv som missbrukare (om det inte finns något att vinna på det sympati pengar eller dyl.) så om din kompis börjar utveckla ett beroende men inte du kan det lika gärna vara tvärt om.
Jaha, så bara för att du är en svagsint jävel så ska resten av oss få en tråkigare upplevelse av Fallout3?
Jag vet inte om jag är så svagsint, däremot så vet jag att du omöjligt kan bedöma det av ett foruminlägg. Det är så lätt att kasta skit anonymt idag? väx upp
Hmm jag har knarkat det mesta i mitt liv ren sedan 3 år och jag kan inte för mitt liv förstå varför ni vill se riktiga droger i ett spel, en interaktiv media som skall underhålla och dessutom garanterat kommer att spelas av barn.
Kan bedöma det hur lätt som helst av din postning.
---
Boo!
Jaha, så bara för att du är en svagsint jävel så ska resten av oss få en tråkigare upplevelse av Fallout3?
Jag vet inte om jag är så svagsint, däremot så vet jag att du omöjligt kan bedöma det av ett foruminlägg. Det är så lätt att kasta skit anonymt idag? väx upp
Kan bedöma det hur lätt som helst av din postning.
Så pga. Av den posten är jag en svagsint jävel? Det är tur att internet finns så att individer som du kan hoppa på folk och vara lite tuffa bakom sitt tangentbord?
Det verkar som att många inte har förstått nyheten; drogerna är inte borta, de har bara inte kvar de "verkliga" namnen på dem, förhoppningsvis blir det som sagt bara mer likt de tidigare spelen... Att klaga över det och säga att spelet förstörs känns som klagande bara för klagandets skull...
Offtopic så känns det alldeles för lätt att skriva av drogberoende som svagsinthet, men jag försöker hålla mig utanför hela den debatten;)
Good. Bad. I'm the guy with the gun
Eller någon anledning till varför vi behöver ha droger i dataspel?
Det är inte min avsikt att citera just dig igen bara för att, och jag glorifierar inte droger på något sett. Inte avsiktligt iallafall. Men hela grejen med postapokalyps är misär, ångest och att allt bara är skit. Samhällsstrukturen är raserad, ekonomin är körd i botten och lagsystemet är helt paj. Om man sen lägger till våld och missbruk så blir konceptet total katastrof, vilket är tanken med det hela.
Att censurera droger är en god tanke, men ska man tänka så är det lika bra att censurera hela spelet. Som sagts tidigare här är Fallout ej ett moraliskt rättesnöre; Man super, knarkar, skjuter folk helt oprovocerat, säljer sina följeslagare som slavar etc.
Drogproblematik var även en av de grundläggande faktorerna och en stor del av handligen i Fallout 2.
Och ifall man censurerar för mycket i spelet kan det bli för glättigt och tappa "känslan". Det SKA vara ångest och misär!
Låt fanboysen klaga.....vem bryr sig om dem egentlingen?...jag ska spela spelet och jag lär njuta till 100% av det
hahaha jo kanske det.
Tja man får väl köpa och testa iallafall.
Eller forskare. Finns flera som använt LSD och kommit på saker de inte skulle gjort annars. Kary Mullins är väl en av de mer kända, som fått nobelpriset, en av få (gissar jag) som vågat gå ut med att det var LSD som gav honom möjligheten att tänka i nya banor.
LSD användes mot drogberoende med mycket goda resultat (dess användningsområde från början, på 50-60-talet, som tyvärr sedan spårade ut helt, lång historia). Många psykologer vill att det ska återtas i bruk eftersom det är en så kraftfull substans mot just drogberoende och kan även ha andra psykologiska fördelar, det experimenteras med det i bl.a USA på vissa ställen.
Helt klart den mest missförstådda och mest mytomspunna drogen av alla. Folk tror man blir galen och skalar bort sitt skinn osv, att det ger permanenta hjärnskador, detta pg.a alla myter som skapats. Har långvarig personliga erfarenheter av LSD och Psilocybin och i stort sett all annan psykedelia. Men inget som egentligen intresserar mig längre, det har liksom haft sin tid och jag har hämtat det jag velat från det så att säga.
Mest missförstådda drog nr.2. Medias älskings "dödsdrog". Visst kan man ta livet av sig om man går in för det, men jag tycker man får skylla sig själv om man häver i sig extrema mängder (leder till att man antingen somnar eller i väldigt extrema fall att man hamnar i koma eller får andningsuppehåll) eller blandar det med alkohol (vilket kan leda till döden). Har tagit runt 1000-2000 doser (under de c:a 3 år jag använde periodsvis) har inget negativt att säga direkt om det (ja förutom att det smakar APA då kanske)..
GHB/GBL är vida känt i life-extensionkretsar p.g.a att den i en forskingsstudie förlängde livet på möss med c:a 30%(!). GHB finns naturligt i kroppen i små mängder så det är inget kroppsfrämmande ämne. Kroppen kan använda det utan att skada oss. Det ger bl.a förbättrad REM-sömn (då vi regenererar celler) därav kan det ge ett längre liv.
GHB användes ursprungligen av bodybuilders då det ska kunna ge en muskelbyggande effekt (pg.a inverkan av regenerering av celler, antar jag).
GHB/GBL är extremt lätt att börja missbruka ska jag säga pg.a den euforiska kåthet som ruset ju faktiskt ger Sex på GBL/GHB är liksom av en helt annan kalliber Inget jag rekommenderar ifall man har lätt att bli beroende av saker
Men du var "spot on" på det andra tycker jag, men de drogerna har jag inte SÅ mycket erfarenhet av som just psykedelia och GHB/GBL.
Kul hur off-topic det kan bli ibland haha.
Är mer orolig över hur spelet faktiskt kommer vara att spela, själva FPS-delarna jag sett är inte jätteimponerande, men de har ju iallafall med VATS så man kanske slipper beblanda sig med dem. Det känns lite som run-and-gun-stilen kommer förstöra det sköna tempot de hade i de tidigare spelen.
Men än så länge är jag optimistisk, ingen idé att leka curmudgeon bara för att det ser lite annorlunda ut.
Och seriöst hur blev den här tråden någon slags pissing contest i drogkunskaper?
Och seriöst hur blev den här tråden någon slags pissing contest i drogkunskaper?
Är väl inget fel i att jämföra drogkunskapar, alltid intressant vad folk har för erfarenheter och uppfattningar om droger imo. Bara att skippa om det inte intresserar herrn. "Skurmedel", är det nått du har erfarenhet av på det området föresten J/K
Känns som detta spårat ut lite.. det viktiga i nyheten har inget med om huruvida droger är bra lr inte. Det relevanta är väl att ett spelföretag böjer sej (på global nivå) för att ETT lands censur tog illa upp.
Droger finns och kommer finnas så länge det finns människor att bruka dem, tillägnat er som finner detta så extremt upprörande; lev med det och sluta kasta bajs på folk bara för att de inte delar eran syn på det perfekta levernet. Får lite religion-vibbar av mentaliteten som råder, dvs; trycka-ner-min-livsstil-halsen-på-dej.
Amen vafan, jävla klena Australiensare, Dom förstör tamigfan alla spel pga deras shit censur.
Liksom kolla på Postal 2, garanterat 10ggr värre än vad nya Fallout kommer bli. Låt Fallout vara Fallout, Sätt 18 års gräns på Fallout, Sälj inte det till småbarn va e problemet, vuxna folk vet väl bättre än å knarka, så då borde det ju kvitta om dom har droger å skit i spel. Och snorungar tankar säkert det från internet då är det deras föräldrars problem, Sätt parental lock på burken sen ere fixat liksom. ELLER SÅ SKIT I Å SÄLJ DET TILL AUSTRALIEN OCH LÅT DOM KÖRA MED SITT JÄVLA TELLYTUBBIES Å SÄLJ DET TILL RESTEN AV VÄRLDEN!