Zombie-anfall. Vad gör ni?

Medlem

Hmm vissa tar nog den här tråden liite för allvarligt

Som en sidenote så kan nog all fakta om vad zombies gör och inte gör (hänger i grupp, dör om man sabbar huvudet) nog klassificeras som ren BS. Det finns ingen "zombieinvasion" och kommer det en så skulle ingen veta vad man skulle göra, för Tv och film ska inte klassas som fakta. Kanske är de snabba, kanske är de tröga, fan kanske de till och med sitter på hjärnceller. Att diskutera vad som är rätt och fel i zombievärlden och hur man borde bete sig går inte för inget har inträffat än och ingen vet vad som väntar.


signatur

Videomupp

Inaktiv
Skrivet av WildThing:

Hmm vissa tar nog den här tråden liite för allvarligt

Är inte du numera en av dem...


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Jo, jag föll ner i faran själv, men jagf tycker att disskutioner om vad man ska göra mot ett fenomen som man inte känner till något om är ganska fruktlösa att ta allvarligt


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Hunken:

Om vi skall prata seriöst om det ickeexisterande fenomenet zombies. Just nu är det varmt, tillväxten av bakterier och liknande är stor. Om det muterar i ett träsk så händer det nog nu. Det närmaste NBC skydd du kan komma är inte vinterkläder utan regnkläder, förslagsvis de som andas för man mår piss efter bara ett dygn i regnkläder som inte andas. På med diskhandskar(i brist på annat) och tejpa runt handleder midja(tänkt på att du skall kunna röra dig) samt runt vristen. Om du inte är utbildad eller har filter i kan du likaväl skita i gasmasken. Annars på med mask mha av någon och tejpa runt regnsjackans luva/ gasmasken. Naturligtvis vet du sedan tidigare och är väl förtrogen med att dricka med gasmasken på? Sen åker du inte själv någonstans, har du kört bil med gasmask tidigare? Du och dina kompisar med samma gear aktiverar ern plan, det är den som kommer motivera er att fortsätta leva när alla era släktingar/vänner och familj är döda. Ta inte för många älgstudsare och gå på pumphagel istället, de är driftsäkra, lätta att skjuta med och får du ett klick går det snabbt att få ett andra skott. Älgstudsare är bra på längre håll, men jag hade aldrig gått in nära med en älgstudsare och jag tror inte att ni kommer välja avståndet till era nya kompisar. Sen skippa alla närstridsvapen, zombies håller till i grupp bättre att ni reser lätt så ni kan fly och välja era fighter.

Självklart har jag filter i gasmasken, nämnde inte det bara särskilt.

Regnkläder visst, men det hjälper inte emot bett från de odöda (inte såna regnkläder jag vet om iaf). Kan man få viruset av bara blodstänk lite varsomhelst så är man ganska körd då man måste ta av sig sin utrustning då och då. Hade mest räknat med att man bara blev smittad genom att få det in i blodomloppet.

Som sagt så är det en jakt-fiske-hobby affär, de har inga hagelbössor över huvudtaget. Därför mitt val av älgstudsare då det är det enda som är starkt nog att tränga igenom lite. Kolsyre vapen har inte så värst slagkraftig förmåga.

Ett närstridsvapen hade jag iaf tagit med mig plus en slags sköld så man kan knuffa undan dom utan att direkt ta i dom då de kommer riktigt nära. Även bra då man har en fin position ovanför dom och inte vill slösa ammo.

Edit: Att de är i grupper beror väl mer eller mindre på om det är tätt med folk som blir zombies nära varandra eller åtgången på föda i området.

"Som en sidenote så kan nog all fakta om vad zombies gör och inte gör (hänger i grupp, dör om man sabbar huvudet) nog klassificeras som ren BS. Det finns ingen "zombieinvasion" och kommer det en så skulle ingen veta vad man skulle göra, för Tv och film ska inte klassas som fakta. Kanske är de snabba, kanske är de tröga, fan kanske de till och med sitter på hjärnceller. Att diskutera vad som är rätt och fel i zombievärlden och hur man borde bete sig går inte för inget har inträffat än och ingen vet vad som väntar."

Zombies kommer jue just från TV, det är därifrån jag utgår hur de kommer vara. Är det just virussmittade zombies som i detta fallet så borde ett skott i huvet sänka dom (oftast) då där sitter hela deras förmåga att röra sig. Om de är snabba eller inte, tja de avgör väl den som skapade denna historia, men jag utgår ifrån slöa då det är slöa zombies jag sett mest.

Jag är inte särskild allvarlig, snarare tycker jag det är väldigt kul att spekulera om.

Youtube-proffs

Men om dom är välmedvetna fast vill döda och äta kött så borde ja, ett skott i pannan sänka dom, fast. Om dom överlever det så kanske man borde blasta bort hela huvudet, för ett skott kanske bara tränger igenom deras tex... "smak fält" i huvudet, om du fattar va ja menar, så man måste träffa just deras rörelsecentra typ. Aja, ja utgår också från filmer, fast man vet aldrig, de kanske finns på riktigt, folk har inte experimenterat med radioaktivitet än ^^


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Är det just virussmittade zombies som i detta fallet så borde ett skott i huvet sänka dom (oftast).

om dom är huvudlösa då?:P


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv
Skrivet av blubb:
Skrivet av Svenpa:

Är det just virussmittade zombies som i detta fallet så borde ett skott i huvet sänka dom (oftast).

om dom är huvudlösa då?:P

Skjut av ryggraden på flera ställen.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Hoppar i kanalen, allvarligt vafan skulle man göra om hela stan bestod av zombies? inte ett jävla skit..

Medlem

Man skulle också kunna teama upp med massa skinheads, dom gillar ju att slåss och är almänt cp i huvudet... bra skydd

Medlem
Skrivet av blubb:
Skrivet av Svenpa:

Är det just virussmittade zombies som i detta fallet så borde ett skott i huvet sänka dom (oftast).

om dom är huvudlösa då?:P

Kroppen fungerar inte utan en hjärna, alltså finns det inte huvudlösa zombies.

Angående att skjuta dem i huvudet så är det såklart det mest logiska-----------------------------------------

Hjärna = Gå runt.
Ingen hjärna = Rör sig inte ur fläcken.

Att en Zombie skulle kunna gå runt och hålla på med en bortskjuten hjärna är helt ologiskt och fysiskt omöjligt eftersom hjärnan i princip styr hela vår kropp och tankar/känslor.

Ett annat ämne inom Zombies som man kan ta upp är deras "anledning", varför dödar dem?
Vi kan börja med att ta skillnaderna mellan de klassiska zombiesarna(Resident Evil, regular zombies. Of the dead etc) och 28 days later zombiesarna.

Vad driver de klassiska zombiesarna? I filmen Resident evil får vi en bra och simpel förklaring till detta. Enligt "Red Queen" så återupplever enheterna men med få funktioner kvar, det första är att röra på sig. Dessa zombies rör sig med hastigheter som varierar sig från väldigt långsam till ungefär som människor(Land of the dead bland annat). Deras andra funktion är den viktigaste, den mest simpla och primala funktionen som den fick från sitt mänskliga jag, behovet av att äta. Det är det som gör att zombies jagar människor, dem kan känna icke-infekterat blod(dvs vanligt varmt okuagulerat blod) och det är det dem behöver för att överleva. Alltså dödar zombies inte dig för skojs skulle eller pågrund av något med strategiskt värde(förutom i Land of the dead, då dem "hämnas") utan dem dödar oss för att dem vill ha mat. Detta sätter oss i samma sits som många av djuren som finns idag, vi dödar för mat(med andra ord så är vi likadana som zombies, men det är som sagt något som de allra första människorna gjorde, dödade för att leva).

Nu kommer vi till 28 days later "zombiesarna", är dem verkligen zombies? Det kan diskuteras, eftersom zombies är ett mänskligt påfund som inte ens existerar i verkligheten är det svårt att bestämma vad en zombie är då alla tycker dem är olika. Jag tycker inte att det är zombies i 28 days later. Varför? Jo för att man behöver inte dö för att bli en av "dem" i 28 days later. Det är alltså ett sorts virus. Vad gör detta viruset? Ingen kan veta säkert, kanske mer avslöjas i andra filmen(28 weeks later). Men man brukar säga att det är ett virus som gör en aggressiv, alltså en vanlig människa som är extremt(läs: EXTREMT) agressiv/arg. Vad är det som driver dessa? Inte behovet av att äta, eftersom dem äter inte sina offer, utan det som driver dessa är behovet av att döda, alltså kan det ses som en form av "jakt", precis som vi människor jagar(dock brukar vi jaga för skojs skull, dessa jagar för att dem är förbannade helt enkelt). Och så märks det även på "dem" i 28 days later att dem rör sig som människor, dvs väldigt snabbt, med möjligheten att springa.

Avrundning
_____________________________________

Vanliga zombies :
Tillstånd = Döda och sedan återuppväckta av ett virus.
Fysik = Rör sig för det mesta väldigt långsamt men i vissa fall rätt snabbt.
Drivs av = Behovet av att äta, utan mat lever man inte, dock är det osäkert om zombiesarna lever oändligt då dem i t.ex Dawn Of The dead är utanför köpcentret rätt länge utan mat men överlever.

___________________________________

28 days later "infekterade"

Tillstånd = Fortfarande levande(alltså kanske det finns en chans att dem kan bli vanliga igen med hjälp av ett botemedel) men infekterade av ett virus som gör dem extremt förbannade/arga samt primitiva.
Fysik = Rör sig ungefär som människor, kan springa väldigt snabbt.
Drivs av = Behovet av att döda, dem vill endast döda, deras offer äts inte utan efter att offeret har dött så lämnas kroppen.
tillägg = För att bli smittad av dessa räcker det med en enda droppe av deras blod.
Dock så är det olika för vanliga zombies, i vissa zombiefilmer så räcker det att du får lite blod på kroppen medans i andra filmer (t.ex Resident Evil) måste du bli riven/biten eller på något annat sätt få viruset i ditt blodomlopp.

PS : Skrev detta inlägget för att det är en tråkig kväll, och för att vi måste fortsätta med detta ämnet :).

Medlem
Citat:

Drivs av = Behovet av att döda, dem vill endast döda, deras offer äts inte utan efter att offeret har dött så lämnas kroppen.

Inte så säker på det, de säger ju att dom svälter. Iof är ju hamburgarstället fullt med massa oätna döda människor.

Medlem
Skrivet av KEFF:
Citat:

Drivs av = Behovet av att döda, dem vill endast döda, deras offer äts inte utan efter att offeret har dött så lämnas kroppen.

Inte så säker på det, de säger ju att dom svälter. Iof är ju hamburgarstället fullt med massa oätna döda människor.

Det är ju som sagt rätt osäkert, i filmen 28 days later så ser man inte så mycket hur "dem" lever så vi har inte så jättemycket info på dem. Däremot så finns det hur många klassiska zombiefilmer som helst så med dem är man rätt säker på hur det fungerar. 28 weeks later kommer ju släppas och förhoppningsvis får vi veta mer då :).

Medlem

Synd att det inte är Dan Boyle som regisserar bara.. kan inte stava regi..fakk

Medlem

Update med en väldigt bra hemsida som tar upp det här med filosofiska zombies : http://consc.net/zombies.html

Jag tycker det är en intressant idé med zombies som är som människor men som är döda(Bub t.ex). Läs på sidan!

Medlem

han snackar ju om dom som om dom fanns på riktigt...herre
vet nån vem som "kom på" hela grejen med zombies?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Men han som skriver hemsidan är iofs en filosof som t.o.m har skrivit böcker om det. Jag gillade delen om att vi alla har en "innre zombie" innuti oss. Dvs en del av vår hjärna som inte har något medvetande alls men som kan få oss att visualisera saker och få igång vår mekanik etc. Det är dock bara filosofi inget fakta ;).

Medlem

Det finns riktiga zombies på haiti!

Medlem
Skrivet av astie:

Det finns riktiga zombies på haiti!

njae, det är elmia du tänker på. och de framträder bara två gånger per år.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Vänta bara tills Iron Maiden i globen, de zombierna där e galna, bara står och hoppar/viftar med armarna i hopp om att få en tugga av artisterna, tur de har stängsel annars hade de rivit stället


signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Medlem
Skrivet av Budolicious:
Skrivet av astie:

Det finns riktiga zombies på haiti!

njae, det är elmia du tänker på. och de framträder bara två gånger per år.

Haha

@ Famest: Bra genomgått vill bara tillägga att det finns ett "tillstånd" till som zombies kan komma från.

De kan leva via en förbannelse och då behöver de inte dö av separerat huve då det är magi i luften som håller de vid liv. Kan inte komma på någon film direkt med "förbannade" zombies dock.

Medlem

Ett stort gäng necrofiler hade ägt zombierna!


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

jag ser till att bli polare med McGyver


signatur

"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers

Medlem

[quote=Modemis][quote=Dreadnaughty]

Näe, ett svärd ligger nog iofs ganska nära till hands, slagträt valde jag för att det ska vara ganska lätt att smälla till med, man träffar ganska bra osv. En sidnot till katana förslaget är att dessa vapen inte gjordes för att hugga med utan främst sticka, och eftersom sticka skulle fungera sådär i det här sammanhanget så måste jag nog säga att jag hellre har ett "vanligt" svärd, kanske tom ett övningsvärd, iaf, nånting som pallar för många slag helt enkelt.

quote]

Vasa? Om det någonsinn har utvecklats en svärdstyp just för hugg så är det katanan, du måste blandat ihop den med något annat, katanan är betydligt vassare än ett vanligt svärd och det böjda bladet är till för att ge mer kraft bakom hugget, något som även gör att det inte alls är särskilt lämpligt att sticka med, även om det går.

Under Shogun-eran så testades nysmidda katanas i vissa fall genom att testhugga av huvuden på förbrytare, nuförtiden gör man testet genopm att hugga av en ihoprullad Tatamimatta. Detta är inget som ett västerländskt svärd av samma vikt (1,0-1,5Kg) skulle klara av.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Vasa? Om det någonsinn har utvecklats en svärdstyp just för hugg så är det katanan, du måste blandat ihop den med något annat, katanan är betydligt vassare än ett vanligt svärd och det böjda bladet är till för att ge mer kraft bakom hugget, något som även gör att det inte alls är särskilt lämpligt att sticka med, även om det går.

Under Shogun-eran så testades nysmidda katanas i vissa fall genom att testhugga av huvuden på förbrytare, nuförtiden gör man testet genopm att hugga av en ihoprullad Tatamimatta. Detta är inget som ett västerländskt svärd av samma vikt (1,0-1,5Kg) skulle klara av.

Inte för att vara sådan men ett riktigt bra "vanligt" svärd är i princip exakt lika bra som ett katana, bara olika saker. Det var inte riktigt så att samurajer pwnade riddare som ingenting.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

[quote=Budolicious]

Skrivet av SID 6.7:

Inte för att vara sådan men ett riktigt bra "vanligt" svärd är i princip exakt lika bra som ett katana, bara olika saker. Det var inte riktigt så att samurajer pwnade riddare som ingenting.

Nu slogs ju aldrig västerländska riddare och samurajer, de senare hade ju liksom sin storhetstid ett par hundra år senare än riddarna i europa.

Och riddare till häst typ tungt kavalleri hade nog varit ganska så effektivt mot ihopklumpade samurajer, men one-on-one? Inte en suck att en riddare 1a hade spöat en samuraj 1a, det fanns säkert riddare som var riktigt seriösa i sin vapenträning, man ALLA Samurajer levde för sina svärd och sin stridskonst,Medans riddarna mest värdesatte tornerspel och ryttaranfall.

Medeltida västerländska svärd höll inte särskilt hög kvalite (om man undantar Toledosmedjorna och kanske en handfull andra).

Såg en engelsk svärdsexpert på Discovery visa upp olika medeltida svärd och enligt han (och vad jag läst i böcker om svärdssmide) så var vapnen ganska medelmåttigt tillverkade och inte särskilt vassa på den tiden, enligt han så behövdes det mer kraft än skicklighet för att göra skada med ett typiskt långsvärd från den tiden.

Nu är detta Off-topic så det skriker så jag nöjer mig med detta.

EDIT: Visserligen så har du rätt i att moderna västerländska svärd kan vara precis lika bra som en klassisk katana i och med att vi idag har mycket renare och bättre stål samt effektivare tillverkningsprocesser. Det behövs liksom inte samma hantverksskicklighet som det krävdes av Dom japanska smederna undet 1600-talet. Så där har du rätt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

[quote=SID 6.7]

Skrivet av Budolicious:
Skrivet av SID 6.7:

Inte för att vara sådan men ett riktigt bra "vanligt" svärd är i princip exakt lika bra som ett katana, bara olika saker. Det var inte riktigt så att samurajer pwnade riddare som ingenting.

Nu slogs ju aldrig västerländska riddare och samurajer, de senare hade ju liksom sin storhetstid ett par hundra år senare än riddarna i europa.

Var bara tvungen att svara för jag såg att jag felformulerade där, borde stått typ "skulle pwnat".
men strunt samma, jag kanske är lite hemmablind då jag anser mig själv som riddare, av den ädla skolan givetvis.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

[quote=Budolicious][quote=SID 6.7][quote=Budolicious]

Skrivet av SID 6.7:

Var bara tvungen att svara för jag såg att jag felformulerade där, borde stått typ "skulle pwnat".
men strunt samma, jag kanske är lite hemmablind då jag anser mig själv som riddare, av den ädla skolan givetvis.

Då är du snäppet vassare än mig, jag har bara blivit dubbad till soffpotatis.:)


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Om större delen av världens befolkning skulle förvandlas till zombies? Jag skulle passa på att tanka som fan - all bandbred för mig själv. Ahh...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Katanan är ju böjd så den ska öppna upp köttet mer eller något sånt, kommer inte ihåg, och stannar kvar i kroppen längre, så den gör mer skada.

Inaktiv

Allvarligt talat så skulle jag inte sticka och plocka pc/cigg/donuts som jag sa.

Sitter här och kollar mot grannarnas fönster, kan bara tänka "vafan skulle jag göra? kan inte komma på nåt!", Lite skrämmande för helt osannolikt scenario är det ju inte, kanske få använding av TV licensen (omfg!!!) och höra var närmaste skyddsbunker/uppsamlingscentral ligger?. Vet inte om jag vill att SVT arbetarna ska vara oskadda och berätta vad man ska göra eller redan ha blivit till zombies, kanske först berätta och sen berätta hur mycket dom gillar "brhhaaaaaaain"!.

Skriv svar