Medlem

Precis kommit till Creature-stadiet och det e ju knappt att man orka hålla ögonen öppna. Det stinker verkligen hype över detta spel, sånt spel man bara spel DÄRFÖR och inte för att det är skoj.

Medlem

Jag skulle säga att den största nakdelen med Spore, som i princip går genom alla faserna, är att det är för lite "lek" och för mycket "spel/taktik".

I creature fasen t.ex, så kan man tekniskt sett, efter att man skaffat lite mer delar och DNA-poäng, bygga en varelse precis som man vill. Men det är väldigt tydligt om man kollar på dom olika delarna, hur man "ska" bygga den för att få den så effektiv som möjligt.

Som helhet så är själva spelelementen lite halv kassa. Rts-delarna, stam och framåt, är riktigt värdelösa rent ut sagt, väldigt enkla och tråkiga. Rymdfasen är rolig i början, tills man inser hur jävla stor den är, och att den blir enformig efter ungefär en eller två timmar.

Det som jag hade hoppats på var lite mer som filmen från 2005 eller när det var. Där var det betydligt mer att latja runt och hitta på lite roliga grejer, och inte så mycket att få en så "effektiv" varelse/stam/stad/rymdimperium som möjligt.

Dom verkar ha helvänt från "harmlöst" skoj iden till ett spel som tar sig själv på lite för stort allvar, men som inte riktigt har "gameplay" momenten att backa upp det med.

Skulle säga att spelet e en 2 av 5. Godkänt och roligt ett tag, men inte mer.

Medlem

Tycker spelet är helt ok än så länge. Blev dock lite besviken på att det är så pass målinriktat eller vad man ska säga. Känns inte riktigt som att man bara kan latja runt och göra lite vad man vill utan man måste hela tiden samla poäng och "utveckla" sin ras för att gå vidare. Trodde det skulle ske successivt hur man än gjorde.

Jaja, har bara precis börjat civilisation nu och det var ju kul att bygga egna fordon. Känns som att man kommer göra om det ett par gånger iaf. Tribal-fasen sög dock verkligen.

Inaktiv

Skruttspel, känns som att det gick väldigt fel nånstans under utvecklingen av det och en hel del idéer skrotades.

Minns att jag såg videos från 2005 på det, då såg det väldigt annorlunda ut och mera komplext, låt mig gissa EA "föreslog" en ändring av det ?

Medlem
Skrivet av dalle:

SecuROM och max 3 aktiveringar, hmm, tror inte att det blir ett köp.

Som med FSX så resettas aktiveringarna efter en viss tid.

(Å andra sidan gick HELA spelet att spela i åtminstone i 2 dagar utan aktivering...)

Medlem

Hur kan man som läsare ge spelet betyg ? Jag hittar ingen knapp, och sedan vill jag också veta hur många läsare som betygsatt spelet.

Medlem

typiskt spel som får skitbra betyg pg.a all hype, trist att "alla" recencenter går på det. inte ett dåligt spel men som "lyfts" pg.a hype, 3/5 på sin höjd men kommer få 4/5, 88-90% i snitt överallt..


signatur
Medlem

Beviken är ett bra ord...
Började bra men nu orkar jag inte ens starta skiten.

Synd för jag hade verkligen sett fram emot det här spelet.

Medlem

Rampager: Du måste nog gå in i den spelprofil, klicka att du äger spelet, sen betygsätta det. Tror jag iallafall, inte helt säker att det funkar.

Medlem

Ni måste se Spore för vad det är... En Addon Delivery System.. Dumma ner spelet och ta bort massa funktioner som redan finns och paketera om dessa till addons. 5 Olika steg.. där är det direkt 5 addons +3st mera delar addons +2 st nya features addon kan vi lätt räkna med.

Tex I tribal läge kan du domestikera ett djur... Spore Farming... eller?

Efter en sådär 10-15 addons skall vi nog se att Spore är mycket bättre.

Medlem

*Innehåller spoilers*

Var halvintressant första gången fram t.om civ fasen. Rymdfasen var värdelös, leta andra system som vill köpa ens krydda dyrt, kolonisera nytt system, flyga runt o leta efter folk som vill köpa krydda dyrt, hitta ett par andra imperium, alliera sig/spränga. Hitta groxer, fly in i galaxens mitt och få ett värdelöst "slut" i ansiktet. Riktigt besviken på spelet. Att behöva göra nya hus/fabriker (utforma dem dvs, eller välja en gammal typ) i varenda ny koloni man skapar är grymt jobbigt. Att spendera 15minuter på att flyga mellan olika system för att hitta någon som ger mer än 500sporebucks/krydda är också grymt jobbigt. Att Pirater ska anfalla hela jävla tiden så fort man ska ta sig in i galaxens mitt är också grymt jobbigt. Att livets stav bara har 42charges är ochså grymt jobbigt. Allt i rymdåldern är bara drygt. Att ge rymdåldern 5/5 är galenskap. 2/5 kanske.
Bah, grymt besviken.

"Spelet har sina brister: ingen del är fulländad, rymddelens svårighetsgrad lär ta knäcken på åtskilliga ovana gamers, med mera." Vafan får "Space" 5/5 i betyg för när det inte är fulländat? Är ni köpta?

PaZ
Medlem
Skrivet av Fisse:

Men din uppgift som recensent är väl inte att ha en personlig uppfattning du ska väl försöka vara så subjektiv det bara går? Din personliga åsikt kan du väl ta o stoppa upp nånstans ?

Stor humor.

Medlem

Helt uppåt väggarna för bra betyg. :/

Cell: 3 av 5
Creature: 2 av 5
Tribal: 3 av 5
Civilization: 2 av 5
Space: 2 av 5

Sammanlagt: 2,5 av 5

Det är kul att se sin varelse utvecklas genom hela spelet. Men jag är redan less på Spore fast jag inte ens har klarat Space än. Spore blev inte så bra i slutändan. Synd.

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Fisse:

Men din uppgift som recensent är väl inte att ha en personlig uppfattning du ska väl försöka vara så subjektiv det bara går? Din personliga åsikt kan du väl ta o stoppa upp nånstans ?

Stor humor.

Givetvis förstår jag att det är näst intill omöjligt att inte få med en personlig åsikt och den får gärna vara med men bör väl då separeras från resten av recensionen. Han recenserar kanske bara spelet för de som är exakt som han eller, ska inte en recensent recensera för en lite bredare skara folk än sig själv? Vill lixom veta vad som befogar en 4/5 i betyg. Gämför man det med andra spel som fått liknande betyg förstår man att betygssystemet här måste vara helt åt väggarna.

Inaktiv

Bara jag som inte hade hypat mig upp till sjuka nivåer? Jag tyckte att det var ett väldigt väldigt bra spel.

Känns som att alla tar den kreativa delen för givet, att skapa en egen ras, egna byggnader, eget imperium och egna planeter. Ett extremt imponerande moment i ett spel, som ingen blir imponerad av för att de har förväntat sig det.

Medlem
Skrivet av Bazil:

Bara jag som inte hade hypat mig upp till sjuka nivåer? Jag tyckte att det var ett väldigt väldigt bra spel.

Känns som att alla tar den kreativa delen för givet, att skapa en egen ras, egna byggnader, eget imperium och egna planeter. Ett extremt imponerande moment i ett spel, som ingen blir imponerad av för att de har förväntat sig det.

Så sant. Efter att ha sett personer i min omgivning som i vanliga fall inte befattar sig med spel sitta designa och leka i timtal så är jag imponerad över vad som presteras även om det inte är ett spel i min egen smak. (Tröttnade i fas 5 efter en halvtimme)


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

URK
Medlem
Skrivet av Bazil:

Bara jag som inte hade hypat mig upp till sjuka nivåer? Jag tyckte att det var ett väldigt väldigt bra spel.

Känns som att alla tar den kreativa delen för givet, att skapa en egen ras, egna byggnader, eget imperium och egna planeter. Ett extremt imponerande moment i ett spel, som ingen blir imponerad av för att de har förväntat sig det.

detta spel hade jag inte så höga förväntningar men de som jag hade motsvarade inte spelet även om man kör på svår så är det för lätt. kanske beror på att man är odödlig i spelet. hur man än gör så vinner man även om man kör på det svåraste och är växtätare. som andra har sakt när det gäller EA de gör ett spel sedan tar de bort allt som man kan tänkas ta bort för att sedan slänga ut det i tillägg. som jag sa innan det var bättre att skita i att köpa det och tanka ner det så slipper man bli besvigen.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Fisse:

Men din uppgift som recensent är väl inte att ha en personlig uppfattning du ska väl försöka vara så subjektiv det bara går? Din personliga åsikt kan du väl ta o stoppa upp nånstans ?

Stor humor.

Givetvis förstår jag att det är näst intill omöjligt att inte få med en personlig åsikt och den får gärna vara med men bör väl då separeras från resten av recensionen. Han recenserar kanske bara spelet för de som är exakt som han eller, ska inte en recensent recensera för en lite bredare skara folk än sig själv? Vill lixom veta vad som befogar en 4/5 i betyg. Gämför man det med andra spel som fått liknande betyg förstår man att betygssystemet här måste vara helt åt väggarna.

Men snälla Fisse. Nu låter det nästan som du börjar dra saker från alla hörn och kanter för rädda dig själv ur det här.

Ska vi börja med att kolla lite på vad andra sidor givit för betyg?
Gamespot: 8.0
1Up: B+
GameSpy: 4.5/5
IGN AU: 9.2/10.0
IGN UK: 9.0/10.0
IGN: 8.8/10.0
Eurogamer: 9/10
LEVEL: 8/10
PC Gamer UK: 91%

Visst, recensionen är inte perfekt. Det finns vissa förtydligade jag också gärna hade sett, och därtill en längre summering med mer fokus på de negativa delarna. Men han arbetar med tekniska begränsningar (max. 2 sidor eller vad det är), och det är i slutändan en bra recension.

Att han sedan skulle recenserat spelet till en liten inskränkt skara som han och likasinnade ingår, är ju ett antagande som helt enkelt inte är sant.

Nej, han recenserar efter den genren och den målgruppen som spelet är riktat mot och betygsätter därefter, och det tycker jag utmärker en bra journalist. Han är flexibel och kan bedöma saker ur ett perspektiv som inte nödvändigtvis är hans egna.

För i grund och botten, Spore är ett barnspel.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Fisse:

Men din uppgift som recensent är väl inte att ha en personlig uppfattning du ska väl försöka vara så subjektiv det bara går? Din personliga åsikt kan du väl ta o stoppa upp nånstans ?

Stor humor.

Givetvis förstår jag att det är näst intill omöjligt att inte få med en personlig åsikt och den får gärna vara med men bör väl då separeras från resten av recensionen. Han recenserar kanske bara spelet för de som är exakt som han eller, ska inte en recensent recensera för en lite bredare skara folk än sig själv? Vill lixom veta vad som befogar en 4/5 i betyg. Gämför man det med andra spel som fått liknande betyg förstår man att betygssystemet här måste vara helt åt väggarna.

Men snälla Fisse. Nu låter det nästan som du börjar dra saker från alla hörn och kanter för rädda dig själv ur det här.

Ska vi börja med att kolla lite på vad andra sidor givit för betyg?
Gamespot: 8.0
1Up: B+
GameSpy: 4.5/5
IGN AU: 9.2/10.0
IGN UK: 9.0/10.0
IGN: 8.8/10.0
Eurogamer: 9/10
LEVEL: 8/10
PC Gamer UK: 91%

Visst, recensionen är inte perfekt. Det finns vissa förtydligade jag också gärna hade sett, och därtill en längre summering med mer fokus på de negativa delarna. Men han arbetar med tekniska begränsningar (max. 2 sidor eller vad det är), och det är i slutändan en bra recension.

Att han sedan skulle recenserat spelet till en liten inskränkt skara som han och likasinnade ingår, är ju ett antagande som helt enkelt inte är sant.

Nej, han recenserar efter den genren och den målgruppen som spelet är riktat mot och betygsätter därefter, och det tycker jag utmärker en bra journalist. Han är flexibel och kan bedöma saker ur ett perspektiv som inte nödvändigtvis är hans egna.

För i grund och botten, Spore är ett barnspel.

Rädda mig från vad? Jag står kvar vid min åsikt. Vad andra sidor ger spelet bryr jag mig inte om, det är lika tragiskt. Var tycker du att EA framför att det är ett barnspel någonstans? Jag har helt missat mullemeck stämplen.

Småbarn lär ju älska diplomati delen sen i rymdfasen eller hur. Get real

Medlem

Jag har en nioåring här som har spelat just rymdfasen hela helgen. Att spelet inte är ämnat med dig som publik gör det inte automatiskt till ett dåligt spel eller recensenten till mutkolv,.

edit: stavfel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av SuperTank:

... Att han sedan skulle recenserat spelet till en liten inskränkt skara som han och likasinnade ingår, är ju ett antagande som helt enkelt inte är sant...

Jag trodde det var precis det fz.se var till för. Den absoluta majoriteten av FZ:s läsare är just gamers och det är vi som är intresserade av hur bra ett spel är.

Citat:

... Nej, han recenserar efter den genren och den målgruppen som spelet är riktat mot och betygsätter därefter, och det tycker jag utmärker en bra journalist. Han är flexibel och kan bedöma saker ur ett perspektiv som inte nödvändigtvis är hans egna.

För i grund och botten, Spore är ett barnspel.

VA?! Vilka av fz.se:s läsare är överhuvudtaget intresserade av att veta vad BARN borde tycka om spel? Vi må vara förvuxna barn, men vi har något högre krav på spel än vad barn har.

Ska vi börja sätta barn som målgrupp kan 5:orna börja hagla och GTA-spelen aldrig recenseras (grovt överdrivet, jag vet).

Jag tror du själv misstolkar det här å det grövsta. Inte en chans i helsefyr att den här recensionen är inriktad till målgruppen barn. Spelet må vara det, med tanke på hur otroligt ytligt slutresultatet blev, men inte recensionen.

Det mest patetiska med historien om Spore är inte själva spelet, utan snarare hur folk åter igen lyckats hypa en produkt så mycket att den resulterande besvikelsen får spelet att se sämre ut än vad det egentligen är.
Ända sedan första filmen var det puckat att förvänta sig något annat än en ny inkarnation av The Sims.

Medlem

Grymt underhållande spel! Jag inklusive sambo, och familjemedlemmar lirar dagarna i ända.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skrivet av slartibartfast:

Det mest patetiska med historien om Spore är inte själva spelet, utan snarare hur folk åter igen lyckats hypa en produkt så mycket att den resulterande besvikelsen får spelet att se sämre ut än vad det egentligen är.
Ända sedan första filmen var det puckat att förvänta sig något annat än en ny inkarnation av The Sims.

Personligen tycker jag det är smått komiskt att se de som försvarar spelet och hypen i diskussion med de som kräver mer av ett spel. Har jätteskoj här.:D


signatur
Medlem

Spelet är ju heltklart överskattat. Precis som GTA4 fick 5/5 på alla sidor, fast man blev rätt snabbt uttråkad på det.
Detta spel hade jag inga förväntningar utav, bara hört att folk använder Creature-Maker att skapa gubbar o lägga ut på youtube typ. Men måste säga, IT SUCKED. Min kompis tyckte det var skit ballt när jag spelade det, sen när jag åkte till McD o skulle handla och han skapade sin egna gubbe. Sen när jag kom hem så ville han aldrig spela det igen.
Och jag har prövat det en gång till efter i fredags när det hände, and it still sucks!
Men visst, The Sims, odödlighet, barnspel... It makes sense att det suger.

Medlem

Jag hade förbeställt Galactic Edition, och har sedan jag fick spelet kämpat med att få inloggningen att fungera. Inledningsvis fick jag att man felmeddelandet "Inloggning misslyckades", och nu försöker spelet koppla samman produkten med mitt konto och misslyckas (det är väl själva aktiveringen).

När jag tidigare försökte logga in på deras hemsida fick man fula databas-error sidor, efter några timmar kom en info sida om att de startade om servrar och strax skulle vara tillbaka... Detta höll igenom helgen, och idag har de tagit bort möjligheten att komma åt forum/support/mitt spore helt och hållet på deras hemsida... Stora framsteg!

Det verkar som om Europa har det här problemet (http://kotaku.com/5046232/spore-kinda-broken-in-europe)

Hur går det för er?

Medlem

Fanns nått spel som hette SimLife för massa år sen - vad jag minns var det liknande detta men betydligt roligare och höll bra mycket längre än detta.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem
Skrivet av Fisse:

Rädda mig från vad? Jag står kvar vid min åsikt. Vad andra sidor ger spelet bryr jag mig inte om, det är lika tragiskt. Var tycker du att EA framför att det är ett barnspel någonstans? Jag har helt missat mullemeck stämplen.

Småbarn lär ju älska diplomati delen sen i rymdfasen eller hur. Get real

Som litet barn lirade jag doom/red alert/hexen/wolfenstein/duke nukem.

Du kan väl inte mena att du tycker att spore är ett 'Vuxet' spel?

Medlem

Det var värst vad folk ogillar detta spel, Måste säga att det var skojigare än jag förväntat mig. (kommit till civilizations stadiet) Ett utmärkt spel om man bara vill sitta och dega några timmar. Satt rätt länge i creatur stadiet och försökte bli polare med med den andra genom att sjunga, när jag insåg till slut att det gick mycket fortare att utrota de andra för att komma vidare... skall köra igenom det som växtätare med tänkte jag. då kanske sång blir enklare

simpelt och hjärndött spel 4/5 av mig.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

När jag hämtade Spore från posten var magen full av fjärilar. När jag satte mig ner och installerade och sedan började spela Spore var jag fast. I ungefär 10-13 timmar satt jag sen och spelade (lite för mycket fritid jag vet) från Cell stadiet till Rymd stadiet. Allt i en sittning, lite besviken att de gick så fort att jag trodde jag skulle varva spelet nästa dag. Men därifrån hade helt fel, det roliga hade bara börjat. Att flyga runt i rymden med sitt eget lilla rymdskepp med sin egna lilla ras! Känslan av att ha skapat allt (exakt allt) som tillhörde rasen, var obeskrivlig. Jag själv har ofta längtat efter ett spel där jag (nästan) utvecklar spelet själv. (Aldrig orkat lära mig att programera eller liknande.) Men ändå ett spel. Underbart!

Jag vill också säga att jag har mindre kunskap om saker i världen än vad jag har om det icke sakliga? Okej jag är ett litet miffo.

Som man säger: Lila gurkor gillar gröna babianer bättre än inlagda fis damasker.

Skriv svar