Namninsamling mot polisen amunition

Medlem

Är väl knappast så att det är bekvämt att vara polis i dagens samhälle...


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av Latex:

Att skjuta någon i benet kan vara farligare än att skjuta någon i magen eftersom att det är lätt hänt att man träffar pulsådern i benet.

Nja, visst är det alltid riskfyllt att skjuta någon och visst löper man risk att träffa pulsådern, så att den träffade dör av förblödning skrämmande snabbt, men tror knappast det är farligare än att skjuta någon i magen där det finns massvis med vitala delar och organ

Medlem

inte säker men har för mig att man inte ubildar polisen till att kunna sikta på ben eller dyl.

utan det handlar om att skjuta på den kroppsdelen som utgör störst träffyta.

EX..
Är skurken på språng och polisen efter så är det enklare och skjuta mot rygg eller bröst en att försöka träffa benen på han..
Och mindre risk för vådaskjutning ex nån som står brevid eller annat.

har för mig jag har läst nått om detta, men ska inte svära på det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Fan vad alla ska klaga på poliser. Var glada för att dom finns! Alla gör vi misstag (och håller man i ett vapen kan det lätt bli ett mycket jobbigt misstag) men det är knappast en och samma polis som gör dom. Det är ju som att man ska rösta för att förbjuda bilar för att folk krockar och dödar andra på vägen.

Ingen jublar när snuten tar en fånge, men när det skiter sig är det som att sverige skulle göra självmål.

Medlem

Hålspets är nog inte så dumt, visst gör folk (poliser) misstag, men dom är inte mer än människor.

Sen borde dom nog skjutit killen i foten eller benet, men som alla säger är det lätt att säga när man sitter vid ett skrivbord.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

inte säker men har för mig att man inte ubildar polisen till att kunna sikta på ben eller dyl.

utan det handlar om att skjuta på den kroppsdelen som utgör störst träffyta.

EX..
Är skurken på språng och polisen efter så är det enklare och skjuta mot rygg eller bröst en att försöka träffa benen på han..
Och mindre risk för vådaskjutning ex nån som står brevid eller annat.

har för mig jag har läst nått om detta, men ska inte svära på det.

Precis, detta stämmer till fullo.
Har en på klubben, karaten alltså, som var polis, numera kriminalare.
Jag frågade om detta någongång för ett tag sen.
Han förklrade för mig att man i regel _aldrig_ skjuter mot benen som filmer osv vill få oss att tro att man 'ska' göra.
Kommer inte riktigt ihåg hur han förklarade varför man inte gör det, men ungefär så som du skrev det var det.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Från polisforum:

Man måste fundera på varför Polisen skjuter. Skjuter Polisen i en nödvärnssituation så spelar det ingen roll om han har hålspetsammunition eller helmantlad ammunition - Man skjuter nämligen tills man får effekt. Dvs om man har en "mindre farlig" ammunition så tvingas man skjuta fler skott för samma effekt.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Från polisforum:

Man måste fundera på varför Polisen skjuter. Skjuter Polisen i en nödvärnssituation så spelar det ingen roll om han har hålspetsammunition eller helmantlad ammunition - Man skjuter nämligen tills man får effekt. Dvs om man har en "mindre farlig" ammunition så tvingas man skjuta fler skott för samma effekt.

Ungefär som en vanlig svensson skulle göra med andra ord.
Vad är det som gör att folk tror att bara för att det står polis på skjortan så har man världens starkaste psyke, är mest vältränad i världen, behärskar ALLA kampsporter som finns i världen och ALLTID fattar rätt beslut?
En polis är en helt vanlig människa med en viss grad av utbildning (polishögskolan, 2 år). Denna utbildning hjälper nog föga när man hamnar i en trängd situation med fara för ens eget liv. Skulle tro att instinkt tar över då.
Tycker det är alldeles för många som är totalt negativa mot polisen fast dom oftast gör ett ganska bra jobb även fast dom är underbemmannade och har för lite resurser.
Hur ofta kan man läsa om alla gånger polisen sköter sig alldeles utmärkt? Aldrig, för det säljer inte lösnummer.

P.S Var ingen kritik till förra inlägget utan min syn på det mesta som har skrivits i detta inlägg.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

jag skulle vilja tillägga.

Vad tycker alla ni som anser att polisen gjorde fel skulle ha gjort istället. skulle dom prata knivmannen till sömns eller. Fan om det kommer en person med kniv emot poliserna så är det klart som fan att dom måste reagera och det var ju inte direkt så att dom hade 5 minuter för att fundera ut bästa möjliga scenario.

Inaktiv

att prata omkull någon som är så uppe i varv att inte ens pepparspray har effekt är nog ingen bra idé. ^^


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Soya vet. Han har fått pepparspray i ögonen vid många försök till krogragg.

Inaktiv

busted.... :<


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Anser både att dom är bra för att de "oftast" inte flyger vidare ut i hög hastighet iaf. Samt att handlar man med någon riktigt påverkad kille räcker inte ett nyckelhålsmärkt lår. Man behöver skada personen rejält för att han ska stanna!

123
Skriv svar