Pedofiler startar politiskt parti

Medlem

"Lever man i en demokrati så måste man lita på rättsystemet och samhället. "

jojo, men idag får man ju även för mord m,m knappt 1mån fängelse, sen är man ute och kan göra vad man vill igen

i USA sitter du i flera 100år, de har grymt hög brottslighet änndå, men det är väll pga alla getthon och fattigdom? de har inget val kan jag tro?
men här i swe, verkar det vara som att folk tänker "muhaha kan göra vad jag vill, händer ju inte nått änndå"


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

ingen får 1mån för mord. minsta möjliga straff är 10år.

den som vill jämföra alternativen kan kika på usa och kanada. usa kör hårt på 'bura in alla som eventuellt kan tänkas utgöra hot och släpp inte ut dem - eller om de måste släppas ut, förfölj och övervaka dem på så kränkande sätt som möjligt' medan kanada kör på en betydligt mer human linje.

vilket land tror ni har flest återfallsförbrytare?

oftast påstås det att 'vård är väl bra, om man kan garantera att det funkar i vart enda fall', men alternativet är att det funkar i ännu färre.
få in det så vi kan gå vidare allihopa.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

ingen får 1mån för mord. minsta möjliga straff är 10år.

den som vill jämföra alternativen kan kika på usa och kanada. usa kör hårt på 'bura in alla som eventuellt kan tänkas utgöra hot och släpp inte ut dem - eller om de måste släppas ut, förfölj och övervaka dem på så kränkande sätt som möjligt' medan kanada kör på en betydligt mer human linje.

vilket land tror ni har flest återfallsförbrytare?

oftast påstås det att 'vård är väl bra, om man kan garantera att det funkar i vart enda fall', men alternativet är att det funkar i ännu färre.
få in det så vi kan gå vidare allihopa.

Lite svårt att hamna i återfall när man sitter inne resten av sitt liv?

Jag håller med om att vi inte ska applicera USAs rättsystem i detta land, men någonting måste ske innan landet blir ett paradis för mördare och våldtäktsmän.

Citat:

Några fler fördomar?

Det var knappast några fördomar jag spred. Det verkade som att du hade lite förståelse för offren, och då är det väl inte mer än naturligt att jag frågar om det drabbat någon i din egna bekantskapskrets.

Jag känner en tjej som blev våldtagen för två år sedan. Hon fick byta skola, hade svårt att äta, svårt att sova, med mera.

Idag sitter gärningsmannen i Lindome fängelse, och avtjänar ett års fängelsestraff.

Tur att vi själva kan påverka rättsystemets utveckling, genom det kommande valet. Var man har rätt till sin åsikt.

Inaktiv
Citat:

Lite svårt att hamna i återfall när man sitter inne resten av sitt liv?

som sagt, det är bara att titta på de länder där den sortens attityd fått styra rättsmedvetandet, och se vad som hänt.

din tjej, hade hon blivit mindre våldtagen, mått mindre dåligt, sluppit byta skola, fått lättare att sova mm, om man plågat gärningsmannen lite mer?
knappast. ett lidande uppväger inte ett annat.

hela idén är från början felaktig, och verkar bygga på någon förvriden tanke om kosmisk balans som på något vis återställs när ondska vedergälls.
någon sådan balans existerar inte, tills motsatsen bevisats, och dessa stora ord om förståelse för offren är därför inte vatten värda.

förresten är minimistraffet för våldtäkt 2år... problemet i exemplet du tar upp har mao i första hand varit bevisning. eller så har hon faktiskt varit utsatt för något av de otaliga övergrepp som inte alls är våldtäkt, men som det blivitpopulärt att benämna så iaf...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

med den attityden så behöver man ju inte straff, räcker att våldtäktsmannen säger förlåt och lovar att bli en bättre människa. Halleluja


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Citat:

Lite svårt att hamna i återfall när man sitter inne resten av sitt liv?

som sagt, det är bara att titta på de länder där den sortens attityd fått styra rättsmedvetandet, och se vad som hänt.

din tjej, hade hon blivit mindre våldtagen, mått mindre dåligt, sluppit byta skola, fått lättare att sova mm, om man plågat gärningsmannen lite mer?
knappast. ett lidande uppväger inte ett annat.

hela idén är från början felaktig, och verkar bygga på någon förvriden tanke om kosmisk balans som på något vis återställs när ondska vedergälls.
någon sådan balans existerar inte, tills motsatsen bevisats, och dessa stora ord om förståelse för offren är därför inte vatten värda.

förresten är minimistraffet för våldtäkt 2år... problemet i exemplet du tar upp har mao i första hand varit bevisning. eller så har hon faktiskt varit utsatt för något av de otaliga övergrepp som inte alls är våldtäkt, men som det blivitpopulärt att benämna så iaf...

Fängelse är till för att avskräcka folk ifrån att begå brottsliga gärningar, det handlar inte alls om lidande. Det finns en trygghet i vetskapen att killen som har våldtagit en sitter bakom lås och bom, istället för att vara fri.

Medlem

I Sverige har vi väldigt hög andel återfallsförbrytare, så den mjuka linjen kanske inte riktigt har fungerat här då.

I övrigt finns det tre anledningar att sätta folk i fängelse: Hämnd, skydd för resten av samhället och avskräcka. Inget blir ju bättre för offret (förutsatt att förövaren inte ger sig på offret direkt igen) av att någon sitter i fängelse, förutom möjligen att de vet att just den personen inte kan ge sig på dem.
Men om vi då säger skydd för resten av samhälllet? Ska en person som visar att den inte kan/vill anpassa sig efter gällande lagar ges hur många chanser som helst? När är han till större skada för samhället än samhället för honom?
Avskräckning fungerar bara om personen har något att förlora. I USAs fall, som Soya tar upp, har de inget att förlora. De har en väldigt liten chans att ta sig in på arbetsmarknaden igen. De måste alltid ta upp att de varit dömda för brott av olika slag o s v. Dessutom finns det inte samma arbetstagarskydd där som här. Att man då chansar på den brottsliga banan igen kan man ju på sätt och vis förstå då. Men det beror inte så mycket på straffskalan som samhället i sig (även om avsaknaden av permissioner mm har visat sig vara förråande). Men i Sverige? Bortsett från om du är mentalt sjuk eller liknande så har du alla möjligheter att ta dig tillbaka in i samhället. Ändå väljer en väldigt stor del av de som en gång blivit dömda att inte göra det? Är det för att de är så sjuka att de inte klarar av samhälletskrav så är det väl bara att förklara dem mentalt sjuka och därmed låsa in dem, och därefter behandla dem. Det går ju utmärkt att göra rent rättsligt. Är de inte sjuka utan bara väljer att ryska maffian verkar trevlig så har de väl staten ett krav på sig att skydda sina medborgare som sköter sig?

Nu pratade vi förvisso om pedofiler och dylikt, men det går utmärkt att applicera det här där med.

Vidare kan det ju påpekas att Soyas glömde att nämna att i jämförelsen i återfall mellan USA och Kanada så skiljer det sig väldigt mycket åt vad de mäter. I USA mäter de alla. I Kanada bara de som sitter längre än 2 år (De som hamnar i det federala systemet), och som blir tagna inom 2 år efter de blivit frisläppta (men inte under sin bevakningstid) och åter igen hamnar i det federala systemet. Efter två räknas de som nya. Det finns fler undantag i Kanada, men det kan vara intressant att känna till, så man vet vad olika länder menar är en återfallsförbrytare, när man pekar på hur de lyckas. Sverige har f ö ca 50% återfallsförbrytare, och vi räknar alla.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Citat:

Lite svårt att hamna i återfall när man sitter inne resten av sitt liv?

som sagt, det är bara att titta på de länder där den sortens attityd fått styra rättsmedvetandet, och se vad som hänt.

din tjej, hade hon blivit mindre våldtagen, mått mindre dåligt, sluppit byta skola, fått lättare att sova mm, om man plågat gärningsmannen lite mer?
knappast. ett lidande uppväger inte ett annat.

hela idén är från början felaktig, och verkar bygga på någon förvriden tanke om kosmisk balans som på något vis återställs när ondska vedergälls.
någon sådan balans existerar inte, tills motsatsen bevisats, och dessa stora ord om förståelse för offren är därför inte vatten värda.

förresten är minimistraffet för våldtäkt 2år... problemet i exemplet du tar upp har mao i första hand varit bevisning. eller så har hon faktiskt varit utsatt för något av de otaliga övergrepp som inte alls är våldtäkt, men som det blivitpopulärt att benämna så iaf...

Jag skrev aldrig att han satt inne för våldtäkt. Han sitter inne för sexuellt ofredande tror jag. Hursomhelst, att stöpa in sin könspinne i någon ofrivillig flickas kropp kallar jag i alla fall för våldtäkt.

Sedan så verkar du ha missförstått saker och ting... Varför tror du att vi har fängelser överhuvudtaget? Det är för att AVSKRÄCKA människor från att begå brott. Anser du att de borde belönas, måhända? Skall man låta dem vara?

Citat:

knappast. ett lidande uppväger inte ett annat."

Som sagt, din yttersta subjektiva åsikt. Jag tror inte direkt att du talar för alla som blivit utsatta för våldtäkter. Försök se det hela i ett lite större perspektiv. Vissa familjer känner säkerligen stor tillfredsställelse när de vet att den person som orsakade dem sådan skada faktiskt får betala sitt straff.
Ett straff kan aldrig få ett brott ogjort, självklart, men vare sig den berörda familjen/personen vill, så är det statens skyldighet att straffa medborgare som inte följer lagen. Utan lagar blir det anarki.

Medlem
Skrivet av IceMan:

i USA sitter du i flera 100år, de har grymt hög brottslighet änndå, men det är väll pga alla getthon och fattigdom? de har inget val kan jag tro?
men här i swe, verkar det vara som att folk tänker "muhaha kan göra vad jag vill, händer ju inte nått änndå"

Nej, det har inget med fattigdom och ghetton att göra... eller ja, visst till en del. Hade de personerna växt upp i vettig miljö hade de inte behövt råna nån kanske osv, men problemet i USA är att det begås en jävla massa grova våldsbrott och mord. Även fast de har långa fängelsestraff. Procentuellt sett tror jag det är fler mord i USA än i Sverige.

Varför?

Just pga långa fängelsestraff!

1: Om du får sitta 30 år i fängelse och sen kommer ut... vad fan ska du göra? Söka jobb? "Tja, har suttit de senaste 30 åren i fängelse. Vill du anställa mig?". Lycka till. Det enda man lär sig i fängelset är att begå brott. Hamnar du som ung idiot i fängelset i flera år pga en fjortisgrej så kommer du i kontakt med äldre, grova kriminella som du kommer se upp till och de kommer lära dig hur du ska göra i fortsättningen.

2: Långa straff för mindre brott. Ren idioti. Vissa delstater har ju "third strike", eller vad det kallas, dvs att du kan få pisslångt fängelsestraff för vad fan som helst om det är tredje gången du döms till fängelse.
Så om nån har suttit av 2 korta fängelsestraff och sen begår t.ex. inbrott och blir upptäckt av de som bor i huset. Han vet att om han åker fast en gång till blir det 20-25år eller liknande. Chansen att du åker fast är mycket större om du lämnar levande vittnen efter dig, alltså reagerar många med att mörda folk bara för att ha större chans att komma undan.
Samma med råna folk på gatan, tror det var New York som ville ha nästan lika långa straff på det som för mord. Men då blir det ju samma problem; tiden i fängelset blir samma oavsett om offret lever efteråt eller itne... alltså är det bäst att mörda dem för din egen skull.

Alla är egoister i grunden och kommer göra det de behöver för att kalra sig själva bäst... därför är det viktigt att fundera på om långa straff alltid är det bästa.

Sen är ju ett stort problem i USA också att alla har vapen, tjuvarna måste ju skjuta först ofta bara för att nte själva bli skjutna. Man måste mer eller minder vara beväpnad och redo att mörda om man gör inbrott elelr liknande där. DÄrför blir det också många fler oskyldiga som dör i slutändan.

Inaktiv

ang käcka fängelsen i usa..
dom stora fängelserna verkar ju käcka. du överlever inte om du inte går med i ett gäng. och är du vit måste du gå med i nåt i stil med 'the arian brotherhood' eller dyligt, varesig du är rasist eller motsatsen, och för att göra några poänger då å då, döda nån random svart kille.
mjaaa amerikanska fängelser verkar jättevettiga.

pedofili är en sexuell läggning/sexuell störning på nåt vis, personer som är drabbade av det är nog inte särskilt stolta över det.

ang partiet så är det ju bara helt bizarrt, men som vanligt har väl media tagit som smaskiga bitarna så att säga


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

bättre att man håller sig till lagen och inte bryter den, slipper du fängelse osv..
smidigt å bra


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Alltså.. en sak jag inte förstår... om 12 åring vill ha sex med en, säg 20 åring, vad är det som är fel då? Ser np med det.Alltså *ingen* våldtäkt.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Jaha, om en 12-åring vill låna fem miljoner på banken då? Eller flytta hemifrån för att leva som eremit i Hagaparken? Det går enligt mig inte att applicera eget ansvar på barn, de kan inte fatta såna beslut själva. Och om man ska ge barn sånt ansvar måste man ju även döma dem som vuxna om de begår brott. Jag vill inte se 12-åringar i fängelse, min åsikt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av karma:

I Sverige har vi väldigt hög andel återfallsförbrytare, så den mjuka linjen kanske inte riktigt har fungerat här då.

frågan är om vi har någon mjuk linje. vi har snarare ingen linje alls... ingen vård, ingen eg hjälp till återanpassning, fängelser där personalen begår psykiska och fysiska övergrepp på intagna osv. samtidigt har vi (i vissa hämndlystna personers ögon) låga straff.

Skrivet av röda molnet:

Sedan så verkar du ha missförstått saker och ting... Varför tror du att vi har fängelser överhuvudtaget? Det är för att AVSKRÄCKA människor från att begå brott.

ja? för att avskräcka räcker det ju med att straffet är värre än vinsten av gärningen. där når man den berömda podr. allt utöver det är ur straffsynpunkt att elda upp skattepengar.

dessutom missar du att normalt fungerande människor inte är onda och gör vad skit de kan, bara för att de inte blir straffade. jag skulle inte gå runt och slå ner folk på stan med baseballträ, bara för att det blev laglig - lika lite skulle du sätta på sexåriga tjejer på lekplatsen, bara för att du slapp fängelse.

slutsatsen blir att med rimliga straffåtgärder kommer man åt de som visserligen klarar göra vettiga överväganden, men inte bryr sig det minsta om personerna i sin omgivning, (sociopater) och med lämpliga vårdåtgärder kommer man åt de som helt enkelt inte fungerar som de ska.
helst innan de gör någon olycklig, men lyckas man inte med det får man göra det näst bästa.

Citat:

Anser du att de borde belönas, måhända? Skall man låta dem vara?

akta så du inte landar på glocalnet. någon kan skada sig.

Citat:

Vissa familjer känner säkerligen stor tillfredsställelse när de vet att den person som orsakade dem sådan skada faktiskt får betala sitt straff.

det är jag också övertygad om, men den rätten ska de inte ges. de ska inte i mitt och allas namn, samt för andras pengar, få föra ett personligt vendetta. det hör hemma på medeltiden.
de som vill syssla med sånt kan göra det med egna medel, och självklart på egen risk.

Citat:

det [är] statens skyldighet att straffa medborgare som inte följer lagen. Utan lagar blir det anarki.

första meningen ovan hänger inte alls ihop (logiskt) med andra, men jag kan ta dem var för sig. eller nej, oavsett hur de hänger ihop så har jag inte sett någon som har några invändningar mot något av påståendena.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

Jaha, om en 12-åring vill låna fem miljoner på banken då? Eller flytta hemifrån för att leva som eremit i Hagaparken? Det går enligt mig inte att applicera eget ansvar på barn, de kan inte fatta såna beslut själva. Och om man ska ge barn sånt ansvar måste man ju även döma dem som vuxna om de begår brott. Jag vill inte se 12-åringar i fängelse, min åsikt.

Kan en 13 åring fatta ett sådant beslut då, om att vilja ha sex? Gränsen är ju rätt så svårt att dra. Att en 13 åring har sex är väl knappast ovanligt längre, så att 12 åringar kommer ha det regelbundet i framtiden går väl knappast att förneka.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Skrivet av DrAbraham:

Just pga långa fängelsestraff!
...

2: Långa straff för mindre brott. Ren idioti. Vissa delstater har ju "third strike", eller vad det kallas, dvs att du kan få pisslångt fängelsestraff för vad fan som helst om det är tredje gången du döms till fängelse.
Så om nån har suttit av 2 korta fängelsestraff och sen begår t.ex. inbrott och blir upptäckt av de som bor i huset. ...

Nja, man kan inte begå tre olika brott av misstag, men det är ingen som påstår något annat. Om vederbörande begått ett brott efter första straffet visar det att han ej är tillräknelig. Borde han då få komma ut överhuvudtaget? Spärrar man in tillreckligt många brottslingar borde de ju ta slut efter ett tag.

Att Nederländerna skapar ett Pedofilparti är föga förvånande. Undrar dock om det kommer att få något som hellst stöd...

Medlem
Citat:

det är jag också övertygad om, men den rätten ska de inte ges. de ska inte i mitt och allas namn, samt för andras pengar, få föra ett personligt vendetta. det hör hemma på medeltiden.
de som vill syssla med sånt kan göra det med egna medel, och självklart på egen risk.

Jag pratar inte om folk som tar lagen i egna händer, vilket du tycks tro. Rättsväsendet ska inte gå efter någon populistisk opinion, det håller jag med om, men då en ÖVERVÄLDIGANDE majoritet av folket anser att vårat rättssystem är undermåligt, finns det anledning att ompröva gällande lagar. Därmed inte sagt att folket ska formera lagarna.

Självklart ska inte medborgare diktera domar för brottslingar, men att begära strängare straff för den grova sortens brott kan knappast kallas för att föra en personlig vendetta.

"Den rätten ska de inte ges", Det skall inte heller ges någon rätt att våldta barn, sjukdom eller inte.

Inaktiv
Skrivet av lovikavantar:

Spärrar man in tillreckligt många brottslingar borde de ju ta slut efter ett tag.

det är just det det inte gör. fråga vilken forskare som helst om det går se någon korrelation mellan antalet fångar ett land håller, och brottslighet, så kommer svaret bli att inget sådant samband gått hitta.

Skrivet av röda molnet:

Det skall inte heller ges någon rätt att våldta barn, sjukdom eller inte.

ingen har heller föreslagit det. vill du ha fler väderkvarnar att leka med?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

IceMan, jag kan stödja med pengar från utsidan, helt anonymt ofc :>


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

Om vi frågar detta bakvänt då.

Om din son/bror eller dotter/syster visar sig vara pedofiler som inte våldtar barn, utan bara har den läggningen, ska dom också skjutas?

Det är lätt att säga sånt när man inte har en anknytning till dom eller tror att det inte är någon man känner, men om det helt plöttsligt
visar sig att någon i sin nära familj är det, håller ni då samma attityd om att alla ska skjutas och att dom är avskum?

Om eran farsa/morsa va pedofiler (som inte våldtar eller förgriper sig) hadde ni då sagt att dom va avskum och borde skjutas?

Medlem

skillnaden är att personerna i dethär partiet är stolta över sin sjukdom. och nej de ska inte skjutas, även om tanken har infunnit sig


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har vi inte ältat detta till förbannelse i gamla trådar? Börjar bli ordbajseri (ok, avundsjuk att jag inte orkar vara med på det till 100%, men ändå )


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

123
Skriv svar