Snedvriden ideologi

Medlem

Lite lustigt är det ändå.

NSF fiskar efter röster, och går till val på att bland annat förbjuda demokratin. *lol*

Att kränka någon är förvisso fel och odemokratiskt, men att i detta fallet definiera vad som är kränkning är inte så lätt.

Medlem

Det är lätt för oss att vifta med fingret och fördömma och tycka det artikeln berörde är rent ut sagt bedrövlig, men man måste som andra redan sagt, förstå vad som ligger bakom.
Det är en helt annan kultur än vår, och det är tusenåriga traditioner som ligger bakom dessa människors agerande.

I ett land som vårat, i ett demokratiskt västerländskt samhälle är en sådan här situation totalt oacceptabel.

Det finns mycket arrogans från "vår" sida, att alltid ta för givet att vi vet vad som är "rätt", fast att det kan vara ett subjektivt begrepp.

Man kan inte ändra dessa människors syn på saker och ting genom att vifta med pekpinnen, det ligger så mycket traditioner och religösa aspekter bakom.
Lika lite som man tror sig kunna gå in och tvångskonvertera ett land till en demokrati "overnight", och bara borsta tusenåriga traditioner och livssyn under mattan.
Det är respektlöst.

Det är dock självklart att man skall följa ett lands lagar.
Flyttar man till ett nytt land måste man acceptera deras lagar och följa dessa som gemene man. Annars fungerar det inte.
Det är väl mer det som är problemet i detta fall.

För övrigt tycker jag att en åsikt är en åsikt, hur kränkande den än må vara.
I en perfekt värld blir ingen kränkt och alla kan vara vänner och komma överens.
Så fungerar det dock inte i verkligheten.

Jag kan bli kränkt av att höra vissa politiker här göra uttalanden som jag tycker är absurda och allmänfarliga, men det renderar ju dem knappast odemokratiska.

Det är ju en av hörnstenarna i en riktigt demokrati, att man skall just kunna uttrycka sina åsikter fritt.
Börjar man lägga munkavle på just den och den personens åsikter, och stämplar dessa som odemokratiska så inskränker man ju demokratin oerhört. Vem bestämmer vad som är en kränkning? Det är också subjektivt i de flesta fall.

Tar man tex SverigeDemokraterna (vilka jag absolut inte sympatiserar med), så tycker jag det är ett exempel man kan lära mycket av.
De har en rätt så extrem politik, och blir "tystade" gång på gång.
I ett riktigt demokratiskt samhälle, skall även dessa människor ha rätt att säga sin mening (givetvis utan hets mot folkgrupp).

Tror man på demokrati, så måste man då också tro på människorna som lever i den, och att de har så mycket "common sense" att ett parti som SD aldrig kan bli stora.
Blir dom det, ja då speglar det ju bara på en extremsituation och tankegångarna hos medborgarna.

Kort och gott,
Jag tycker inte det skall sitta byråkrater och bestämma vems åsikt som är "skadlig" och vems som är reko, i ett rättsamhälle som dessutom vill utge sig för att vara demokratiskt

Medlem

är för demokrati men jag är inte för att ge sverigedemokraterna utrymme för sina åsikter..

Haft diskussioner tillräckligt ofta med medlemmar för att verkligen se att öppna upp för dom inte skulle göra saker o ting bättre.

Vet inte om riktig demokrati någonsin fungerat i något land?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nu var det ju religion vi diskuterade, varför skulle jag gå och dra upp demokrati *slår mig själv i ansiktet med musmattan*

Nej, jag hävdar att demokrati är en helt omöjlig utopi/ondskefull lögn för att passivisera befolkningen. Enda anledningen till att vi har demokrati är att ingen kommit på något "bättre". Vill påstå att vi som individer inte har mer att säga nu än under tidigare styren.

Skrivet av Notumforce:

är för demokrati men jag är inte för att ge sverigedemokraterna utrymme för sina åsikter..

Jag är personligen inte så fräck att jag påstår mig vara demokrat med inskränkningar. Om jag fick bestämma själv skulle alla partier upplösas till fördel för mina åsikter. Därför är jag inte demokrat, och antagligen inte någon annan här heller


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Citat:

är för demokrati men jag är inte för att ge sverigedemokraterna utrymme för sina åsikter..

det där är en självmotsägelse. du kan inte både ha kakan, äta den och sälja den samtidigt. isf får du baka tre muffins istället.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

för att förtydliga vad jag menade:

Skrivet av Chief Red Cloud:

Jag tycker att myndigheter borde agera över sådana här saker.

Om man kommer till ett land som utgör sig för att vara en demokrati, ska ingen behöva tvingas till något han/hon inte vill göra.

Ännu en anledning till att genomföra demokratitest, vid asylansökningar. Man lär ju fånga upp en del extremkonservativa personer.

det du sa här var att inte ge asyl till folk som inte delar svenska synen på demokrati (genom ett demokratitest), right?

alltså: skicka tillbaka dom igen.
alltså: inte ett dugg bättre för familjen i fråga (ingen medlem alls i familjen).

jag orkar fan inte peta mer i denna tråden, det flippar ut så jävligt..
antingen skriver folk en lång uppsats dom ruvat på i 2 år, eller så tänker dom inte längre än näsan pekar å säger nåt riktigt uttänkt i stil med "jag tycker demokrati är bra och jag tycker sverigedemokraterna är dumma! och kyrkan har gjort bra saker! och dåliga!"

blaaargh släpp ut mig!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

too long, didn't read! LET ME OUT

Inaktiv
Skrivet av Lash:

Vi behöver alla nått att tro på, sen om det är en gubbe bland molnen big bang eller din gräsklippare är ju en annan sak

Behöver vi verkligen tro på något? Kan vi människor verkligen inte stå för oss själva utan att tillförlita oss på något högre makt?

Det är även stor skillnad på att tro på Gud till skillnad från t.ex. big bang då big bang inte påverkar hur människor lever sina liv.


signatur

Cogito cogito ergo cogito sum.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Citat:

är för demokrati men jag är inte för att ge sverigedemokraterna utrymme för sina åsikter..

det där är en självmotsägelse. du kan inte både ha kakan, äta den och sälja den samtidigt. isf får du baka tre muffins istället.

Ska bara quote denna sen llämnar jag offtopic

Självkart är det en motsägelse jag är inte perfekt och har aldrig hävdat det dock så anser jag att jag kan få en del av kakan och äta en del av dvs en balans gång skör men ändå .

aja vi får skapa en ny tråd eller nått vill inte köra offtopic allt för mycket.

Var religion vi pratade som någon påpekade.

Gillar inte religion men har lärt mig accepteras andras troende så länge man inte utnyttjar religion som redskap ..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

kakan går inte dela. antingen tillåter man bara åsikter du, staten eller jultomten tycker om, eller så låter man människor tycka vad de vill. det finns inget mellanting.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Medlem

det är inte det 11e budordet, det är det tredje (eller fjärde)!

George Carlin


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

haha, den var rolig omega *länken sparad*


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av prikk:

för att förtydliga vad jag menade:

det du sa här var att inte ge asyl till folk som inte delar svenska synen på demokrati (genom ett demokratitest), right?

alltså: skicka tillbaka dom igen.
alltså: inte ett dugg bättre för familjen i fråga (ingen medlem alls i familjen).

jag orkar fan inte peta mer i denna tråden, det flippar ut så jävligt..
antingen skriver folk en lång uppsats dom ruvat på i 2 år, eller så tänker dom inte längre än näsan pekar å säger nåt riktigt uttänkt i stil med "jag tycker demokrati är bra och jag tycker sverigedemokraterna är dumma! och kyrkan har gjort bra saker! och dåliga!"

blaaargh släpp ut mig!

Att respektera människors frihet är knappast ett svenskt påhitt.

Om grymhet defineras genom att skicka hem personer som inte respekterar andra människors åsikter och frihet, så står jag för det. Kalla mig grym isf.

Då menar jag extrema fall. Exempelvis en person som är övertygad om något, som hotar sin dotter om hon går utanför hemmet, osv osv...

Inaktiv
Skrivet av Lash:

Suck.... Har jag sagt att allt gick fredligt till eller? kan inte se det nånstans, jag skrev kristendommen inte bara har fört ond bråd och död med sig.

Näe, men du valde att gestalta religion (i det här fallet kristendomen) som något bra och utelämnade därför lite historiska olägenheter. Ungefär som Hitler gjorde när han valde att inte berätta för folket att han tänkte göra lampskärmar av judarna.

Vidare vill jag ställa en motfråga. Vad exakt är det här bra som du påstår att religioner är orsaken till? Det du rabblade upp är ju goda gärningar utförda av vissa individer som råkat vara religösa. Medans andra religösa individer sätter på gosskören.
Religion, och i synnerhet kristendomen, är ett maktverktyg. Försök bevisa något annat.

Skrivet av Lash:

den moderna vetenskapen? ja "den tidens moderna vetenskap då iaf" skrift lära en tidig form av vårt skol system, astrologi mm "ja förvisso en del snevridet för att passa den kristna lären men som allt så har det endå evolverat till det samhälle vi har i dag.

Du menar att det inte existerade några läs och skrivkunniga skandinaver innan vi blev kristna? Vi hade till och med ett eget skriftspråk som de försökte utrota.
Visst har det funnits många lärda inom kyrkan genom tiderna som faktiskt lyckats med att ta fram teorier som stämmer överens med verkligheten. Fast dom blev iofs inte helt sällan brända på bål för kätteri.

Skrivet av Lash:

btw är att välja att inte tro också en form av tro?oO

Jag måste tydligen omformulera mig.
Jag väljer att hålla mig öppen istället för att låsa in mig i en tro.

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Lash:

Suck.... Har jag sagt att allt gick fredligt till eller? kan inte se det nånstans, jag skrev kristendommen inte bara har fört ond bråd och död med sig.

Näe, men du valde att gestalta religion (i det här fallet kristendomen) som något bra och utelämnade därför lite historiska olägenheter. Ungefär som Hitler gjorde när han valde att inte berätta för folket att han tänkte göra lampskärmar av judarna.

Vidare vill jag ställa en motfråga. Vad exakt är det här bra som du påstår att religioner är orsaken till? Det du rabblade upp är ju goda gärningar utförda av vissa individer som råkat vara religösa. Medans andra religösa individer sätter på gosskören.
Religion, och i synnerhet kristendomen, är ett maktverktyg. Försök bevisa något annat.

Skrivet av Lash:

den moderna vetenskapen? ja "den tidens moderna vetenskap då iaf" skrift lära en tidig form av vårt skol system, astrologi mm "ja förvisso en del snevridet för att passa den kristna lären men som allt så har det endå evolverat till det samhälle vi har i dag.

Du menar att det inte existerade några läs och skrivkunniga skandinaver innan vi blev kristna? Vi hade till och med ett eget skriftspråk som de försökte utrota.
Visst har det funnits många lärda inom kyrkan genom tiderna som faktiskt lyckats med att ta fram teorier som stämmer överens med verkligheten. Fast dom blev iofs inte helt sällan brända på bål för kätteri.

Skrivet av Lash:

btw är att välja att inte tro också en form av tro?oO

Jag måste tydligen omformulera mig.
Jag väljer att hålla mig öppen istället för att låsa in mig i en tro.

Du er ju inte san Oo, skrev klart och tydligt att religion inte bara star for skit eftersom de innan bara kasta smuts pa den, DERFOR valde jag att ta upp en del av de ljusa sidorna. fattar fan inte va du dillar i for skit om hitler mm. lemmna datorn ett tag o skaffa dig lite venner eller nott du du verkar ju inte ha annat for dig en att vara ett troll pa ett forum


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Inaktiv

Haha, YES JAG VANN!

Inaktiv

men tjong i konkarongen! på tv hör man nu att rättprocessen i usa om intelligent design resulterat i att kreationisterna inte alls kan kräva sagoberättelser i naturvetenskapsundervisningen.

så roligt, när jag funderade på det tidigare idag.

kommentar, modemis och andra troende?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men de flesta kristna idag tror väl inte på skapelseberättelsen bokstavligt, eller?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Lash:
Skrivet av RoGGe:

...bla bla bla HITLER bla bla bla...

Du er ju inte san Oo, skrev klart och tydligt att religion inte bara star for skit eftersom de innan bara kasta smuts pa den, DERFOR valde jag att ta upp en del av de ljusa sidorna. fattar fan inte va du dillar i for skit om hitler mm. lemmna datorn ett tag o skaffa dig lite venner eller nott du du verkar ju inte ha annat for dig en att vara ett troll pa ett forum

ehm... Godwins lag?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Rätta mig om jag har fel, men de flesta kristna idag tror väl inte på skapelseberättelsen bokstavligt, eller?

Nä det tror jag väl inte, finns ju dock folk som gör det, den har ju blivit översatt i hundratals olika språk och är över tvåtusen år gammal, på vägen har säker en hel av texten misstolkas och även om man tar det ordagrant kan säkert mycket tolkas på olika sätt.
_________________________

Läste en väldigt interessant grej för ett tag sen om hur det berättas i bibeln att jorden för ett dyngn eller så stod stilla, nu har vetenskapsmen nydligen upptäckt att om man vrider tillbaks tiden till ca dena tidpunkten i historien så har de märkt att deras beräkningar på hur jorden i förhållande till resten av planeterna inte blir som det bör ha vara, sen så var det en bibel kunnit person där som uppmärksammade det som stod i biblen och när man sedan räkna om planeternas omlopp med det som biblen berättar i åtanke så stämmer det exakt. Det var väl interessant


signatur

<3

Medlem

Jo, förvisso intressant, på samma sätt som det är intressant att stora översvämningar förmodligen legat till grund för berättelsen om Noa och arken, men det visar ju inte mer än att någon gjort en iaktagelse ur sin verklighet. Det finns ju även viss historisk sanning i judarnas vistelse i Egypten även om Exodus inte gick till som det står i Bibeln. Det stämmer även att judarna och araberna i grunden är samma folk (se Abrahams söner Ismael och Isak) etc etc


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Eftersom detta är ett känsligt ämne så vill jag påminna om lite saker.

Attityd: Tänk på att ni kanske kommenterar/pratar om någons personliga övertygelse och tro, uttryck er med respekt och tänk igenom det ni skriver innan ni postar era svar.
Respekt: Respektera varandras åsikter, jordens mångfald florerar i olika åsikter, om fler kunde respektera dessa skulle vi ha mindre krig å elände. Visa nu här att det går att prata om känsliga saker och ända ha taktkänsla och förnuft.
Presentation av åsikter: Alla har vi åsikter och ofta presenterar vi gärna dessa, se bara till att göra det på ett proffsigt och genomtänkt sätt så att man inte trampar på andras tår i onödan.

Detta är bara några punkter av helheten jag är ute efter när det gäller en sån här diskussion. "By nature" har såna här ämnen en tendens att väcka känslor och sätta igång tankeverksamheten vilket är bra, om vi dessutom kan kontrollera oss och skriva genomtänkta saker i respekt och ödmjukhet så blir det plötsligt väldigt bra och vi når en nivå där man kan diskutera vad som helst på ett sakligt och belönande sätt.

- Modemis

ps. Soya, du har ett PM.

Inaktiv
Skrivet av w4rhog:

ehm... Godwins lag?

Hehe jag är jag är medveten om det där, men det är så svårt att låta bli ibland

Inaktiv
Skrivet av wobbler:

Den enda bra religonen är Buddismen IMO.

himla bra sagt! heja dharma!:)

Inaktiv

nekrofili är äckligt! >_<


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

förhelvete, en till som gräver upp 5 månader gamla trådar?

Medlem

Borde inte gamla trådar låsas eller något?

Medlem

alltid undrat hur det kommer sig att nya medlemar hittar gammla trådar och får upp dem.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Tradition, inte religion.


signatur
123
Skriv svar