Lösenord till admin (skoldator)

Inaktiv
Lösenord till admin (skoldator)

Jag har försökt med cain och abel, tyvärr så går det inte att installera... korrupt fil står det... (edit man får spara till en disk på en annan dator men det blir ju svårt om man inte kan sätta in den i denna dator) hur som helst, eftersom jag inte kan sätta in disk eller cd room så blir det ju svårt att boota så då återstår det brute force program... tyvärr så har jag svårt att hitta någon som funkar... de kräver liksom admin rättigheter för att installeras, (reigstret nekas ändringar)

Då får man väl installera på en annan dator, hur vet jag inte/minns inte, (skapde en liknade tråd ett halvår sen)

Nu kommer jag inte ens åt registret eller cmd (pingade våran hemsida, det e kul och leka hacker:P), kom in en gång, sen stängde datasnubbarna av mina rättigheter dit. :\

Nån som har erfarenhet? Tack


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Vet inte riktigt, men jag testade något liknande för ett tag sedan.. Vet inte om det är exakt samma sak vi snackar om, men det tror jag om det rör sig om Administratör lösenord till Win2000, WinNT på skoldatorer..

----------------------------------------------------

Alla konton och deras respektive lösenord på den LOKALA datorn finns på Windows2000 lagrade i filen %SYSTEMROOT%WINNT\system32\config\SAM.

För att komma åt SAM filen i nätverket är det krångligare. Filen man skaffar sig i metoden här ovan gäller ju bara för just den datorn och innehåller inga användarnamn/lösenord för nätverket. För att få tillgång till nätverkets SAM fil krävs att man har admin-rättigheter PÅ NÄTVERKET.

Det bästa är att få reda på det exakta admin-lösenordet och logga in med det. Detta lösenord finns som sagt lagrat i filen '%SYSTEMROOT%WINNT\system32\config\SAM'. Lösenordet är (i winNT4 SP3 och senare) krypterat med SYSKEY, vilket gör dem nästan omöjliga att dekryptera och mycket svåra att gissa om användaren valt ett bra lösenord. Det är dock inte säkert att han/hon har gjort det. Därför kan man låta ett program gissa lösenordet (dictionary check) och om inte det fungerar låter man samma program testa det krypterade lösenordet mot miljarder möjliga kombinationer av bokstäver och siffror (bruteforce). Detta kan dock ta lång tid, flera dagar, eller till och med flera veckor eller månader om användaren valt ett långt lösenord med både alfanumeriska och ickealfanumeriska tecken, stora och så bokstäver och siffror.

Men vi förlitar oss på användarens dumhet. För att undersöka detta behöver vi alltså SAM filen som ju är låst av windows. Vi bootar därför om datorn med ett annat operatovsystem, t.ex en DOS-bootdisk med NTFSDOS.

När vi väl är inne i DOS går vi till katalogen C:\WINNT\system32\config\ (med kommandot: 'cd C:\WINNT\system32\config\') och kopierar därefter SAM filen till disketten (med kommandot: 'copy SAM a:'). Nu har vi datorns SAM fil. För att kunna installera program som försöker knäcka SAM-filens lösenord behövs oftast admin-rättigheter. Tag därför med disketten hem och kör programmen där(eller på någon annan dator där du har admin-rättigheter). Program som 'LC4','John the ripper' är ganska bra.

Installera programmet och kör det mot filen.

Jadu, det är är förmodligen ett sett att knäcka ett Administratör konto, finns garanterat massa olika sätt att utföra det på också Lycka till! Hack the planet xD

EDIT!: Läste att du inte kunde sätta in en disk, då blir det ännu klurigare.. Har faktiskt inte en aning då =/


signatur

I'm a gamer, enjoy!

Inaktiv

Tack endå!!! kan nog komma till använding.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Nemas problems x)


signatur

I'm a gamer, enjoy!

1
Skriv svar