brummar fort, aftonbladet@polisen blir galna!

Medlem

klart jag vet det, själv är det nästan att jag vägrar åka i nått som inte byggdes på 80 talet

btw så är det Europas, och inte världens


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

poengen med tråden var att aftonhoran och polisen i fråga tyckte 200km/h var fort i "den extremt långa sträckan av 6km"

Nu var det ju inte sträckan utan farten som dom kallade extrem.


signatur
Medlem
Skrivet av IceMan:

men gha, det skulle vara roligt, ingen lustig inebörd, ingen lek med ord, inget ironi, inget mystiskt medelande, inga filosofiska ord.
HUMOR!! endast humor. inget annat.

Det är inte farten som dödar, det är smällen!
It's not the fart that kills, It's the smell!

Gammal men, jag kom inte på något annat


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

hahaha den va bra, aldrig hört


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

om vi skulle höjja hastigheterna så mycket kan vi lika gärna avskaffa säkerhetsbälten och ha på oss skinnställ och hjälm istället...

Medlem

Vinter ja (eller var det inte nån som nämde det?). Det är ett MYCKET intressant ämne när vi pratar hastighetsbegränsningar.

Om någon brände förbi i 110 i blixthalka och snöstorm skulle jag bli lite orolig. Hur kommer det sig att det är ok när det inte är ok att köra 120 på en tom motorväg mitt i sommaren? Det rimliga vore ju att ha olika hastighetsbegränsingar beroende på årstid.

(ja, jag vet att det haltar lite, man får inte köra sabbare än väglaget meger, men det är ju ganska godtyckligt)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Åtminstone här uppe sänker de hastigheterna på vintern. Från 110 till 90 på E4:an.

Medlem

Jaha, då kanske jag är ute och cyklar då, fast ur säkerhetssynpunkt är ju inte 90 på is bättre än 120-130 på torr väg. Tror jag inte iaf?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Ofantligt mycket bättre än 120-130, sämre än 70. Men tänk också på att det är en europaväg, skulle man tvingas hålla 70 under alla de mil man kan tänkas köra på den skulle man somna vid ratten och krocka, dvs. säkerhetsrisk

Inaktiv

körbanan är ingen lekstuga iceman
dagen du dödar två småbarn är det inte lika roligt längre


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Ice - du behöver utbildas i trafikvett tror jag... Det kanske inte finns så mycket bilister där du bor men här i jönköping kryllar det av dem och större delen av dem kör som höns - att de dem rätten att hönsa fram i 200 vore som att onanera med en osthyvel - visst vore det kul men det gör nog mest ont...

"+ körkort" kanske? För förare som har visat att de kan hantera högre farter?

Jag är inte negativt inställd till högre fart på motorväg, det är få saker som retar mig så som folk som saktar ner till 70km/h 2 km innan sin avfart - fast det är kanske bättre att dessa dåliga förare kör sakta än fort.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

men gha! tråden handlar om att det var roligt att de ansåg att 200km/h var fort och 6km var långt, inget annat.

jag kör en gammal Merca disel på 70-80hk så jag åker inte fort
så klaga inte på min körstil.
men jag avskyr gubbar som åker i 60 på 90vägar.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

startade en tråd om denna artikeln på ett annat forum (sporthoj) innan jag noterade att det fanns en här.
där kom vi fram till att 200 km/h på en sträcka av 6 km tar ungefär 48 sekunder...

det jag saknar information om är hur mycket trafik det var på motorvägen just då samt vilken bil personen körde...

var det en sportbil, eller "bara" en modern bil så anser jag det ganska ofarligt, i samband med gles trafik...

inte så straffbart så det blir fängelse, men visst, bli utan körkort och få böter är inte mer än rättvisst.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

håller med till fullo Werzion.

case closed.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

...där kom vi fram till att 200 km/h på en sträcka av 6 km tar ungefär 48 sekunder...

(Om jag får märka lite ord så tar det 1 minut och 48 sekunder och inte 48 sekunder, eller som jag sa i tidigare inlägg mindre än 2 minuter)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

[humor mode on]
undra vad för straff polisen kommer få för att ha deltagit i denna farliga biljakt i dessa hiskeliga farter... indraget körkort minst, jag menar, det är ju bedömt till helt vansinnigt att ligga i de hastigheterna på en motorväg...
[humor mode off]

(Hwergelmer, stämmer nog, jag är inget mattegeni, och det i samband med guldfiskminne är inte det bästa hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Körde ner från Stockholm till en konferens i Köpenhamn för någon vecka sedan.
Satt just och tänkte på hur jäkla bra vägarna var hela vägen och det kändes larvigt att ligga i 110km/h.
Vägarna är ju bygga för betydligt högre hastigheter.

Menar inte att man ska ligga och blåsa på i 200 km/hdet är extremt, men på dessa bra motorvägar borde de ha en gräns på 130-140 km/h i alla fall.
Det är ju den hastigheten man måste hålla i verkligenheten i alla fall för att vara med i "flytet" av resten av trafiken på motorvägen.

Är betydlig farligare att någon tant ligger och kör 90 km/h på 110- väg.

Vi har jättebra vägar här i Sverige och 110-gränsen är för låg.
Detta betyder inte att man ska blåsa på i 200, men man kan utan fara köra 130-140 km/h.

Sen kommer det alltid finnas värdelösa, allmänfarliga förare som är trafikrisker, det kommer man inte ifrån, vare sig man kör 110 eller 140.

Medlem

Håller med, svenska motorvägar är bra, däremot är många 70/90-vägar ganska illa lappade.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Åkte i början på maj på E6:n Halmstad - Göteborg, där var det 120 (vilket innebär att man kör i strax under 140 km / tim ).
Det gick alldeles utmärkt. Visst finns det vägar i Sverige där man skulle kunna hålla en högre hastighet, åtminstone under isfria månader.


signatur

yolo

Medlem

149 km/h skulle du kunna hålla utan att riskera körkortet
eller ja, lite mer t.o.m då polisen måste ta bort ett visst antal procent av hastigheten, men hur mycket är jag osäker kring.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

The wookiee: Var inte löjlig nu även om han skulle köra ihjäl någon så skulla han inte mörda någon!

prikk: du har rätt, det skulle ju kosta flera miljarder att byta ut skyltar, bättre att lägga pengarna på typ våran armé eller kanske lite nya skyltar till våra övergångsställ? Eller varför inte en avdelning som klassar glassar som rasistiska.

lash: du borde inte ens ha tillgång till något instrument som du kan använda för attgöra dinna åsikter hörda.

Jimmi: korkat sagt och jag tror du vet det med.

peak: där har du en poäng. det borde vara olika hastigheter mellan sommar och vinterhalvåret.

prikk: dagen då 2 barn leker på en motorväg förtjänar dom det.

Btw det stämmer att det inte är hastigheten som dödar. Det är alkoholen och sömnbrist som orsakar de flesta olyckor. Så finns det ju vansinneskörnignar som typ 90 på smala halavägar. Men om vi pratar om motorvägar så är 150 - 160 lätt på en bra motorväg på somamren.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Ja ultimat vore väl om man kunde ändra hastigheten dynamiskt beroende på väder och vind samt väglag.
Ungefär som vid norrtull utfarten här i Stochkolm där skyltarna är elektroniska och ändras beroende på trafiksituationen.

En solig perfekt sommardag är det bara larvigt att köra 110 på motorväg. Det handlar inte om att man är någon fartdåre, det är bara det att man kan köra betydligt fortare utan fara.

Givetvis kan den gränsen inte gälla på vintern, då man vet av erfarenhet att folk är så korkade att de tycker att hastighetsbegränsingen är den fart man SKA hålla på motorvägen.

Har kört på vintern i snöstorm, dimma och usel sikt och alla har nästan varit tvungna att krypköra på motorvägen, men då och då ser man någon idiot som bränner på i 140 ändå, trots att man knappt ser bilen framför sig och det är halt som fan.

Medlem

Sedan är hastigheter som t.ex. 200 bara omödigt och väldigt larvigt.

Miljöproblemen i världen blir bara större och större och Svensson bryr sig som vanligt inte om något än det egna arslet. Att köra i höga obefogade hastigheter är bara pinsamt egentligen.

Skrivet av SoniC:

prikk: du har rätt, det skulle ju kosta flera miljarder att byta ut skyltar, bättre att lägga pengarna på typ våran armé eller kanske lite nya skyltar till våra övergångsställ? Eller varför inte en avdelning som klassar glassar som rasistiska.

Skrivet av SoniC:

lash: du borde inte ens ha tillgång till något instrument som du kan använda för attgöra dinna åsikter hörda.

Tyvärr har du lyckats få tag i ett.

Skrivet av SoniC:

prikk: dagen då 2 barn leker på en motorväg förtjänar dom det.

......... wow, vilket minimum du just nådde.

Bilar är ett jäkla hjälpmedel som uppfanns för att transportera sträckor. Bilister har egentligen ingen rätt alls att riskera andras liv, rent moraliskt. Motorvägar är faktiskt något illa ont. Visst vi "behöver" (jojo, verkligen för vi hade ALDRIG klarat oss utan motorvägar ) det för att ta oss fram snabbt, men så mycket liv som går till spillo, och då inklusive de stackars djuren, så hade alternativ varit bättre.

Men visst låt hastigheten gå upp lite om ni vill, gör nog detsamma.

Vad världen behöver är en STOR jäkla förändring. Gillar inte dagens utseende. Väntade på bussen medan bilar åkte förbi och släppte ut sina jäkla avgaser, luktar illa och ser inte sunt ut.

Medlem

Pettor: Snälla, om föräldrar inte har vett nog att hålla sinna barn bort från motorvägar eller lära dom att det är farligt så tror jag nog att darwin ser till att göra sig av med dom ganska snabbt. För egentligen "behövs" ju dom inte heller.

Och jovisst det är bilar som kommer skapa ett armageddon utan dess like. Du tror inte andra saker är farligare? Cigg? Alkohol? Knark? Du tror inte det finns andra saker som är mer miljö farligt? Tjernbyl var ju ganska lyckat. Bilen är en sånn jävla liten i världen så det är fånigt.

Men om du tycker att att vi ska bli en amish stat så kan väll du bilda ett parti och se hur många som tycker som du.

Fast visst krävs deta liv. Men dom enda som kan få min sympati är offer för tex rattfyllor. En snubbe som går ut mitt i vägen framför en bil för att han får det för lag och kanske inte ens tittar sig om fötjänar fan en bil.

(fast roligaste var ju att du tyckte synd om djuren med)


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

The wookiee: Var inte löjlig nu även om han skulle köra ihjäl någon så skulla han inte mörda någon!

Öh, jo. Fortköraren tog ett medvetet beslut att köra över den lagligt tillåtna gränsen...

Skrivet av SoniC:

Och jovisst det är bilar som kommer skapa ett armageddon utan dess like. Du tror inte andra saker är farligare? Cigg? Alkohol? Knark? Du tror inte det finns andra saker som är mer miljö farligt? Tjernbyl var ju ganska lyckat. Bilen är en sånn jävla liten i världen så det är fånigt.

Du måste nog ha den mest funtade åsikten här. Det är helt ovidkommande att det finns farligare saker än att köra oerhört fort. Lagen finns där utav en anledning. Ju snabbare du åker, desto längre blir bromssträckan. Ju längre bromssträcka, desto större chans för olyckor. Om du vill medvetet riskera andra medborgares liv för att få en rush borde du sitta i fängelse.

Skrivet av SoniC:

En snubbe som går ut mitt i vägen framför en bil för att han får det för lag och kanske inte ens tittar sig om fötjänar fan en bil.

Vad fan försöker du få fram med det här?

Du har ingen plats i vårt samhälle.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Och jovisst det är bilar som kommer skapa ett armageddon utan dess like. Du tror inte andra saker är farligare? Cigg? Alkohol? Knark? Du tror inte det finns andra saker som är mer miljö farligt? Tjernbyl var ju ganska lyckat. Bilen är en sånn jävla liten i världen så det är fånigt.

Ehhh va? Vänta nu, "bilen är en sånn jävla liten i världen så det är fånigt". Ehhh va?

För att ta ett exempel: I Storbrittanien står bilar för ca. 20% av koldioxidutsläppen och 5% av partikelutsläppen. Inte så stor?

Luften vi andas börjar bli giftig! På ställen över världen där luftkvaliteten är väldigt låg skjutsar ironiskt nog föräldrar sina barn till skolor med bil bara för att dom inte ska behöva andas in luften. Jag lovar att bilar är en STOR anledning till den dåliga luften.

Tjernobyl var en tragisk olycka somAnl orsakades av ett "expriment". Olyckor som Tjenobyl behöver inte hända, och ska inte hända. Kärnkraftverk har låga klodioxidutsläpp för att vara energikälla men att skiten sedan går på uran är inte bra.

Skrivet av SoniC:

Men om du tycker att att vi ska bli en amish stat så kan väll du bilda ett parti och se hur många som tycker som du.

Hehe, ja just det det handlar om vad storbror tycker och tänker eller? Hoppas du är medveten om att världen kommer gå rakt åt helvete om vi inte ändrar på vårat sätt att använda energi inom de kommande åren (snackar om 100år).

Fast varför inte köra vidare på det vi har, det går nog bra ska du se, bara vi inte blir en Amish stat som du så fint säger.

Skrivet av SoniC:

Fast visst krävs deta liv. Men dom enda som kan få min sympati är offer för tex rattfyllor. En snubbe som går ut mitt i vägen framför en bil för att han får det för lag och kanske inte ens tittar sig om fötjänar fan en bil.

Men ser man hur alla människor vardagligen faktiskt utsätts för livsfara i trafiken så anser jag inte riktigt att systemet är korrekt.

Skrivet av SoniC:

(fast roligaste var ju att du tyckte synd om djuren med)

Ne just det, varför bry sig om dom? Dom är bara ivägen, vafan har vi dom till?

Jag tycker bara djur har en jävla situation nu för tiden. De förtjänar den inte och människan är anledningen till att de stackarna dör ut en efter en.

Människan är väldigt känslomässig varelse och vi kommer om några år nå 10 miljarder människor. Vi ökar hela tiden och vi skulle gärna inte ha någon slags gräns för hurvida man får ha barn/fler barn eller inte. Så snart kommer människan behöva ta upp ännu mer rum och djuren får mindre hela tiden. Vad händer med en värld med några få människovalda djurraser? Fundera lite själv.

Vi har varit djur och jag tycker inte människan har någon moralisk rätt att utplåna djur för egen vinning.

Medlem

SoniC skrev:
The wookiee: Var inte löjlig nu även om han skulle köra ihjäl någon så skulla han inte mörda någon!

Öh, jo. Fortköraren tog ett medvetet beslut att köra över den lagligt tillåtna gränsen...

"

jo men folk dör även i 90km/h, fullt lagligt
när man kör ihjäl nån så blir det väll vållande till annans död i domen?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Yes, det blir vållande, om man nu har någon skuld i vad som hände...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Sonic din syn på detta verkar ju sjuk.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Skriv svar