brummar fort, aftonbladet@polisen blir galna!

Medlem

tycker det fungerar bra nu - och ser ingen anledning till att man bör höja hastigheterna, inte ens på motorvägen.

däremot skulle det inte vara fel om polisen fick lösare tyglar på motorvägen, alltså inte ta det så stenhård me just 110.

fast varför tycker jag ens det? aldrig själv åkt fast... inte ens varit stoppad någon gång, och då har jag haft mc-kort i snart 5 år och bil i 3... (och med en hoj mellan skrevet går det inte ofta lagligt så lagligt på 70-90 vägar, motorväg är bara tråkigt, rena rama transportsträckor)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

SoniC: Att köra i 140-150 då och då (sällan som du själv säger) är ingen ursäkt. Ett lagbrott är ett lagbrott.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

SoniC: Att köra i 140-150 då och då (sällan som du själv säger) är ingen ursäkt. Ett lagbrott är ett lagbrott.

Okej så du har aldrig brutit lagen? Du har aldrig laddat ner en enda låt? Du har aldrig laddat ner en enda film? Du har aldrig druckigt alkohol på allmän plats? Du har aldrig kissat på allmän plats? Du har aldrig kört en trimmad moped? Du har aldrig testat knark? Du har aldrig gjort något olagligt i hela ditt liv?

Om du har gjort något någon enstaka gång är du satan. Det har jag bestämmt mig för och du borde dö. Så cp är jag som tycker det.

Edit: prikk: jo för att köra 140 på en motorväg är jävligt kul Köra på en motorväg är bland det tråkigaste man kan göra. Varför? För att inte ett skit händer, bara att hålla i ratten inget mer.

Jo du har nog rätt utryckte mig lite provocerande men du fattade iaf vad jag menade. Blev bara lite förbannad på att folk vägrade fatta att det inte ska finnas folk på motorvägar, annars skulle det ju vara max 50 överallt.

Lash: Om du inte kan ha kontroll över en bil i 140 på en motorväg har du fan eplepsi 24 timmar om dygnet. (Detta gäller ej när det regnar, är blött på vägen eller på vinter halvåret jämnt så du fattar.)


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Hur lång erfarenhet har du bakom ratten, Sonic?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av SoniC:

Men det var en lite småkul nörd-länk från din sida. Finns det någon sånn fast för idioter? Så kanske du kan få en länk av mig med.

Jerk är rätt nära idiot. Du får ju anstränga dig lite Sonic!
http://redwing.hutman.net/%7Emreed/warriorshtm/jerk.htm
Nä nu skall vi inte vara sådana

Tycker bara att det är dumt att vilja köra fortare på motorvägarna. Älskar man fart får man leta upp en racingbana och köra av sig där.
Visst, det är inte alltid farten som orsakar olyckor (har på en 50 sträcka sett en lastbil köra över på fel körfält och göra bilen framför oss till en skrotklump stor som en resväska), men lägre fart kan i.a.f. minska kraften i smällen när olyckan är framme.
Har själv inte körkort (26 år) och vet inte om jag någonsin kommer skaffa ett, p.g.a. att man varit med i en krasch själv, styvpappan har dött i en bilolycka, polare har voltat på motorvägen m.m. Suget finns liksom inte där. Utöver detta finns det idioter i trafiken som inte kan köra bil så varför utmana ödet. Sedan har vi cyklisterna.. ugh. Även om man inte gjort fel själv men kört ihjäl en cyklist så kan det inte kännas bra. :/
Tur i.a.f. att så många ändå är vakna i trafiken för annars hade det varit rena massakern på gatorna.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Hur lång erfarenhet har du bakom ratten, Sonic?

Ett år, åker cirka 30 - 35 mil i veckan det mesta på motorväg. Övningskörde mycket fram tills jag var 18.
Jag vet inte varför men det känns som om det är mer än de flesta på detta forum har kört.

Tack för den hamster

Jovisst vansinneskörning på motorväg är onödigt speciellt när det är mycket trafik. Det finns jämnt någon som inte vet vad en blinkers är. Men jag betraktar verkligen inte 140 som en vansinnes hastighet. 150 kan vara att tänja på gränserna och 160 och mer är fel. Eftersom det är svårt att bedömma hastigheten på andra bilar i den farten.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

jag har haft kort sen 2002, 140 på motorväg känns mera standard än 110, och då menar ja inte bara mig, utan alla man åker med =D


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag har haft kort sen 2002, 140 på motorväg känns mera standard än 110, och då menar ja inte bara mig, utan alla man åker med =D

Tack för den bekräftelsen. *puss*


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

SoniC: Vad jag försöker säga, vilket du inte verkar få igenom huvudet, är att det inte finns någon ursäkt för att begå ett brott. Du kan till exemepl inte mörda någon och skylla på att alla andra gör det. Visst, det är kanske ett extremt exempel om man jämför med att köra i 140/150 km/h på motorvägen, men börjar man göra "undantag" såhär skapar det lätt ett mönster...

Inaktiv

Alright grabbar, detta är på väg att spåra ur, nu får ni se till att skärpa till språkbruken och visa att det går att diskutera om något trots olika åsikter!
- Modemis

Medlem
Skrivet av SoniC:
Skrivet av PurreSnurre:

Hur lång erfarenhet har du bakom ratten, Sonic?

Ett år, åker cirka 30 - 35 mil i veckan det mesta på motorväg. Övningskörde mycket fram tills jag var 18.
Jag vet inte varför men det känns som om det är mer än de flesta på detta forum har kört.

Tack för den hamster

Jovisst vansinneskörning på motorväg är onödigt speciellt när det är mycket trafik. Det finns jämnt någon som inte vet vad en blinkers är. Men jag betraktar verkligen inte 140 som en vansinnes hastighet. 150 kan vara att tänja på gränserna och 160 och mer är fel. Eftersom det är svårt att bedömma hastigheten på andra bilar i den farten.

jag åker 10 mil fram och tillbaka varje dag från jobbet och det är väl inte allt för ovanligt?

Dock så är jag personligen glad för hastighets gränserna idag, alla som har haft körkort en lite längre tid tror jag vet att inte alla klarar av att köra fort och hantera bilen. Bara för att 30% kan hantera det så ska vi väl inte göra det lagligt för 70% som inte kan det? Det handlar om respekt och samförstånd, alla kan inte framför ett fordon lika bra som andra.

Dock så märks det på vissa att dom antingen inte kör så mycket eller haft körkort länge, för erfaren i trafiken blir man inte från man kört tio tals år.

Medlem

signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

SoniC: Vad jag försöker säga, vilket du inte verkar få igenom huvudet, är att det inte finns någon ursäkt för att begå ett brott. Du kan till exemepl inte mörda någon och skylla på att alla andra gör det. Visst, det är kanske ett extremt exempel om man jämför med att köra i 140/150 km/h på motorvägen, men börjar man göra "undantag" såhär skapar det lätt ett mönster...

Jag kör inte för fort för att alla andra gör det utan för att jag tycker att det är extremt löjligt med 90. Dessutom om alla kör i 110 så är det farligare att köra i 90.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Taskigt skriven artikel, men jag håller med om innehållet. 130 låter rimligt och om han nu har statistik som stöder en höjning är jag nöjd. Till det kommer ju dessutom Vägverkets egna undersökningar


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Vad du har för erfarenhet har JÄVLIGT stor betydelse.

Säger killen som haft körkort 1 år


signatur
Inaktiv

shit, du måste ha jävligt hög erfarenhet när du kört på motorväg i ett år ^^
sveriges säkraste vägar..

problemet med denna debatten tycker jag är att ingen lägger fram ett enda vettigt argument varför man ska få köra så mkt snabbare, förutom att det är ROLIGT att köra snabbare (T_T)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Cammo: 1 år är 1 år mer än ingenting, kan vara konstigt för dig att förstå men så är det. Dessutom så krävs det inte alls lång erfarenhet av motorvägskörning för att märka att 90 bara är fånigt osv. Men som sagt det jag regaera över var att en som inte ens upplevt det utrycker sig så kraftfullt i frågan. Jag kan nog nästan lova att alla som har körtkort har kört för fort på en motorväg eftersom motorvägar är så frukansvärt tråkiga att köra på.

Prikk: Man sparar tid. Och dom som tycker att det är roligt att köra fort på motorvägarhar nog haft jordens tråkigaste liv. Dessutom hittar jag ingen anledning till att hålla 90 på vägar som klart och tydligt klarar mycket mer utan problem. Löjligt.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Sonic låt mig säga så här. Ha ha ha ha ha.

Du har ingen erfarenhet värd att nämna ens, ett år, du måste fan skämta, du är ju fortfarande en fet nybörjare när det gäller bilkörning.

Men sen tillhör du ju den gruppen med störst olycksstatistik oxå, män 18-23 som tror att dom är kungar bara för att dom har fått körtkort.


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:

Sonic låt mig säga så här. Ha ha ha ha ha.

Du har ingen erfarenhet värd att nämna ens, ett år, du måste fan skämta, du är ju fortfarande en fet nybörjare när det gäller bilkörning.

Men sen tillhör du ju den gruppen med störst olycksstatistik oxå, män 18-23 som tror att dom är kungar bara för att dom har fått körtkort.

Jo men det har jag sagt hela tiden. Att jag har kört i cirka 934785 år.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

gammal trad. men vill bara saga att i halmstad kor vi lagligt i 120 km pa motorvagen och det funkar fint. Vagverket sa att problemet med olyckor pa E20 inte beror pa hastigheten utan att folk somnar, sen tycker jag att man borde kora halkbana lite oftare for se vilka hastigheter man klarar av och erfarenhet kommer framst fran nar man misslyckas. Att man kort motorvag i 1 eller 10 ar spelar ingen storre roll om man aldrig tappat kontrollen forst da far man sin upplevelse over hur javla fort det gick egentligen eller nar man har nagra nara sana.

Passerade sjalv ett radjur som stod pa min korbana i somras, nu hann jag precis svanga over till andra korfaltet men vore det en bil dar hade bambi dott och jag blivit maktigt forsenad.

och nagot som min pappas kollega sa angande utveckling men som funkar annu battre i denna traden (inte om amnet men om hur tradens utveckling skett)

Hog hastighet kan aldrig kompensera fel riktning.


signatur

http://www.anrop.net Soldatsimultatorer på svenska.
http://www.granq.se

Medlem

Jag tycker i alla fall... att... eum... alltså... Vadfan, denna tråden är dammig!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

140-160 km/h är lagom på motorvägarna. Då spinner motorn som... men va fan. Tråden är just lastgammal! Skitsamma då.

Medlem

Kanske skulle vara bra att höja hastighetsgränserna, men det ger knappast nån rätten att bryta dom som finns nu bara för att man inte tycker om dom.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Medlem

vad man har för erfarenhet är mer betydelsefull än hur erfaren man är.. ha man kör 100000000km men bara i sommarn så spelar det int en jäv*a roll på vintern... har man inte varit med om sladd, låsta hjul, glas hala vägar, punktering, trasiga bromsar.. så är det en sak som sätter stopp.. PANIKEN, har du panik kör du lika bra som en oxe. du e rent av farligare.. därimot dom som är erfarna av tex kört på isar o lekt o sladdat har mindre chans för panik o lättare/större chans att reda sig ur en farlig situation... så man ska int va så kaxig förens man varit med om något o klarat sig undan, o int ens då ska man va kaxig. som sagt då har du ju varit ett asshole o försatt dig i den situationen. sen finns det ju andra som skapar fara för dig så man kan ju se på det här ur många vinklar..

jag har stor erfarenhet gämnfört med många vardags körare eftersom jag både kört rally och tricks kört (snurra antal varv på is osv köra på 2 hjul) man lär sig bilens egenskaper o underlag bra.. jag har varit med om många farliga situationer men klarat mig ur.. som tex måsta tvärnita för älg när bakhjulen låser sig o kastas fram o tebax över vägen.. men felet som ja kund ha fixat? hållit 100 ist för 180km/h

så fart är orsaken till allt! en crash i 10km/h är nästan ofarligt, gämfört med 200km/h där du dör av G-kraften i smällen.. om du int har racing säten o speciallbyggd bil vill säga...

har en kompis som är lam nacken ner efter en dikeskörning i 40km/h i en volvo 240.

köra fort kör vi på bana!
så här sku ja int sagt när jag va 18 då sku ja brännt på..
mognaden kanske kommer till er å!

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag tycker i alla fall... att... eum... alltså... Vadfan, denna tråden är dammig!

. (punkt)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Rissan:

Kanske skulle vara bra att höja hastighetsgränserna, men det ger knappast nån rätten att bryta dom som finns nu bara för att man inte tycker om dom.

Civil olydnad?

en sak om man utför civil olydnad som inte innebär en direkt fara mot andra trafikanter.

Men sitta o köra för fort om man bortser från att det är olagligt är en fara för andra trafikanter.

Eftersom det inte finns en garanti att bilföraren klarar dom högre hastigheterna.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

bättre köra i 240km/h och dö som en man, än att köra i 50km/h och bli förlamad \o/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Eller så blir det att du kör i 240/h , du dör men du krockar i fler andra bilar på vägen óch orsakar att folk blir förlamade eller dör.

Inte ett scenario som jag skulle vilja orsaka iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Skriv svar