id: Piratkopiering dold fördel, tycker pc-tillverkare

Bra sagt RoGGe. Håller med till fullo.


signatur
Inaktiv

Spekulera mera!!!

Medlem

Hade man kunnat spela IDs spel på en pirat-chippad dammsugare så hade dom ju varit glada för den extra marknaden. Ju större kundbasen är ju fler enheter sälger du. Så detta citat är helt säkert sant men föga sensationellt.

//LD

Inaktiv

Personligen har jag PC för att:

Spela FPS spel , eller andra spel med lite mer 'komplicerade' kontroller suger på konsoll.

Internet.

En sak som är BRA med piratkopiering dock. Polaren fick aldrig igång ett original han köpte , kommer inte ihåg vilket. Var nog nåt med kopieringsskyddet. Lösningen? Ladda ner en crackad .exe och spela glatt.

Jag hoppas att alla spelföretag som 'pajar' för originalkonsumenter genom att lägga in piratskydd som ändå nästan aldrig funkar snart inser att det inte håller i längden.

Det kostar pengar att lägga in , strular till det för konsumenten och i slutändan ger inget positivt för företaget.

Tacka vet jag Dice initiativ med Battlefield Heroes.

Mer sånt , speltillverkare !!

Inaktiv
Skrivet av Juggernawt:

Skulle inte förvåna mig om minst 50% av alla grafik-AD-3Dmodellerare som jobbar inom datorspelsbranchen började sin bana med piratkopierade kopior av Photoshop, 3D Studio osv. Sen att alla hårdvarutillverkare kan släppa ny hårdvara årligen beror helt klart på spelanded på PC. Du behöver inte ha ett speciellt snabbt system för att mickla i kalkylprogram, surfa lite och klottra i Word - då skulle det duga med nån gammal P2:a med en näve minne och nått integrerat grafikkort. Näe det är självklart spelen som har drivit, och kommer att driva, utvecklingen på hårdvarusidan.
Ju fler som spelar spel - desto mer hårdvara säljs. Om sen spelen är 'gratis' (piratkopierade) så genererar det ju bara ännu mer business för tillverkarna.

Ja, fast å andra sidan tvingas man köpa fetare dator när operativsystemen ska kräva så mycket.


signatur

"Någonting smart...!"

Inaktiv
Skrivet av Famest:
Skrivet av zauii89:

Må finnas en gnutta positivt i piratkopiering men orka framhäva det!? O_o

Riktig journalism är så objektiv som möjligt. Man måste berätta för läsarna om båda sidorna, annars gömmer man information vilket är så oärligt som det kan bli. Nu finns det visserligen ingen nyhetshemsida i världen som är helt objektiv då det är omöjligt för en människa att vara helt objektiv, då skulle vi inte kunnat beskriva nyheten ändå, men så objektivt som möjligt ska det ju vara.

Ett exempel på icke-objektiva nyheter är Aftonbladet. Där snackar vi att trycka ner på diverse partier som inte spelar på samma planhalva som dem samt att dem skriver artiklarna så att man redan efter första paragrafen vet på vilken sida av fallet dem står i.. Med andra ord, patetisk journalism!

Orden objektiv och journalism skär sig illa, illa.

Medlem

Förstår inte riktigt? Självklart är incitamentet att folk köper dyr hårdvara, sedan inte ser sig ha råd med mjukvara, eftersom "så har man alltid gjort". Snorungar på 17-18 bast i Sverige idag har nog knappt ens hört talas om att köpa spel, allt går ju att slanga från piratepay. Även om de naturligtvis är dumma i huvudet och är i behov av att kastas ner i betong, är det inte riktigt deras fel. Scenen har sig själva att skylla för att den inte rensar ut idioter som sprider cracks vind för våg till svenssons -- DÄR är problemet.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Skrivet av gryzor:

Förstår inte riktigt? Självklart är incitamentet att folk köper dyr hårdvara, sedan inte ser sig ha råd med mjukvara, eftersom "så har man alltid gjort". Snorungar på 17-18 bast i Sverige idag har nog knappt ens hört talas om att köpa spel, allt går ju att slanga från piratepay. Även om de naturligtvis är dumma i huvudet och är i behov av att kastas ner i betong, är det inte riktigt deras fel. Scenen har sig själva att skylla för att den inte rensar ut idioter som sprider cracks vind för våg till svenssons -- DÄR är problemet.

Scenen? Uh okej


signatur
Medlem

Piratkopiering är bra på att driva fram standarder, trender och teknik - om detta finns det väl inga tvivel.

Däremot kan man ju diskutera piratkopieringens skadeverkningar på enskilda mjukvarutillverkare. MS har ju genom att office och windows är fullt möjligt att piratkopiera kunnat skapa en världsomspännade standard. Hade detta varit omöjligt skulle de haft svårare att tävla med till exempel Linux. Särskilt i "utvecklingsländer".

PC är ju ett virrevarr av standarder och hopkop och detta hade knappast lyckats om det inte funnits möjligheter till piratkopiering. Detta har inneburit att vissa standarder har kunnat få extra genomslagskraft. D.vs. något är nytt och fräsch: 20% vill köpa det (dyrt). Om bara de köpte det skulle det floppa. Genom att 30% kopierar det så har det helt plötsligt blivit standard - och de andra tveksamma 50% byter till det också tids nog. Utan att vara något marknadsföringgeni så inser man att många av de tveksamma är samma som aldrig skulle piratkopiera till att börja med och alltså sannolikt kommer köpa produkten...

Detta är samma princip som när MS "skänker bort" Vista med nyproducerade datorer. Hade vista varit superenkelt att piratkopiera hade det nog tagit fart ännu snabbare och det hadit spridit sig likt ringar på vattnet.

För när det gäller programvara är det fortfarande mest entusiaster som vågar piratkopiera. Vanligt folk vill ha den trygghet som orginalprogramvara ger.

Gisslet är ju spelen. Å ena sidan innebär piratkopiering att många vågar investera i en dyr dator ("man kan ju alltid ladda hem spelen sedan då kan jag ju köpa grafikkort för 6000:-". Å andra sidan hjälper ju inte uppgraderingsracet speltillverkarna så mycket...

Det är med andra ord inte samma aktörer som tjänar på piratkopieringen. Låt oss ta ett exempel. Nisse vill spela massa häftiga spel som han vet att han kan kopiera. Han väljer mellan att köpa en PS3 och en billig surfdator - eller en dyrare speldator som fungerar till "allt". Piratkopieringen blir det avgörande och nisser köper en dator för 10 000 och gynnar däremed hårdvaruindustrin för pc-tillverkare. Sony säljer dock ingen PS3 till Nisse av denna anledning.

I paketpriset får han massa mjukvara så den kopierar han inte. Efter att ha spelat de spelen han var sugen på och kopierat dem (bioshock och crysis) blir han sugen på att lira FPS-spel online. Han märker snabbt att det suger att spela på crackade servar och går därför och köper Orange box för att spela bland annat TF2. Efter ett litet tag börjar han även spela WoW och betalar en stadig månadskostnad. Han köper även uppkommande Diablo III för att lira online...

Samtidigt upptäcker Nisse att han kan koppla datorn till tv:n och ladda hem flmer i nära nog bluraykvalitet och titta på. Det blir ingen blurayspelare eller blurayfilmer för Nisse alltså.

I det här exemplet köper Nisse ganska mycket produkter. Man kan nog säga att om man totalt vad han konsumerar inom industrin så är det ganska ordentligt. Piratkopieringen har alltså gynnat försäljningen. Det som har hänt dock är att det har skett en omfördelning av pengarna.

Egentligen skulle Sony fått pengar för hårdvaran, och tillverkarna av spel som bioshock etc skulle fått nisses pengar. Nu har pengarna gått till andra aktörer.

Här finns därför orättvisan och risken är att pc-tillverkare lägger ned sådan projekt som är lättkopierade. Detta är ingen smart lösning eftersom sådana spel kan fungera som "lockbeten" för att få konsumenter att investera i pc-plattformen både vad gäller hård- och mjukvara.

En bra lösning är om större speltillverkare kan driva fram båda typerna av spel för att på så sätt hålla pc levande som plattform, men ändå tjäna de stora pengarna på vissa projekt.

För om man helt lägger ned spel såsom Bioshock till PC finns risken att många köper PS3 eller Xbox 360 istället. Och då blir det inga pengar till spel som TF2, WoW eller Diablo III.

Pansarknekt

Dom som chippar en konsol köper i princip aldrig ett spel till till den. Inte faktabaserat uttalande men fördelen med att piratkopiera är större på konsol.

Sen driver som sagt piratkopieringen på hårdvaruförsäljningen inom PC-branschen. Därför samarbete uppstår mellan hårdvaruutvecklare och spelutveclare/förlag. Ati och Nvidia är tydliga exempel på det men även Intel osv.


signatur

Ooooh the drama!

Jajamen, ett faktum alla vet men ingen snackar om.
Om man inte ska spela utan bara surfa, betala räkningar och mecka i (open)office räcker går det på en 10 år gammal maskin med 0.5mb lina.
Klart piratkopieringen pumpar upp hårdvaruförsäjningen. För inte tala om windows ständigt ökande krav. Ingen slump RAM-minnesindustrin gnuggar händerna varje gång en ny version kommer ut.

Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Skulle inte förvåna mig om minst 50% av alla grafik-AD-3Dmodellerare som jobbar inom datorspelsbranchen började sin bana med piratkopierade kopior av Photoshop, 3D Studio osv.

Ja, det är klart. Det finns en enorm dubbelmoral inom spelbranschen. Det är svårt att hitta en spelutvecklare utan en NDS med en R4-cartridge fulltankad med piratkopierade spel eller serietidningar, eller en moddad PSP fullastad med detsamma.

När det handlar om Photoshop, Maya, ZBrush, osv, så är det mer eller mindre allmänt accepterat att man piratkopierar dessa program för privat bruk, och sedan när det handlar om produktion så köper man licenser. Det är även vanligt att man skaffar licenser till program, men kör piratkopierat eftersom skydden är för jobbiga att handskas med.

Medlem

När det gäller windows följde det med windows home på min hempc men jag föredrar ändå att installera en ren piratkopierad version just för att slippa tjafset + alla bloatware som läggs med utan att jag vill ha det.
Så jag har rätt till en licens men föredrar ändå en piratkopierad version.

Likadant med spel där man kan använda nocd crack för att slippa ha cd:n i när man ska spela.

Filmer är också smidigare piratkopierade. I original måste man se på nån FBI varning i nån minut som inte går skippa eller reklam för andra filmer som inte heller går skippa ibland.

Vad gällde musik så var det ju betydligt smidigare att tanka ner ett proffsigt rippat album med rätt taggar och allt utan att behöva göra det själv, trots att man kanske ägde skivan. Har också hört flera på jobbet som försökt vara lagliga med köpt musik men gett upp pga av krånglande kopieringsskydd.

Lustigt nog så är det i princip alltid enklare att använda piratkopierat än original.


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

12
Skriv svar