Medlem
Skaffa SATA hdd

Min moderkort jag köpte har bara 1 IDE kontakt så blev lite problem när jag har IDE disk och DVD brännare, vet att det går på samma slad men blir problematisk ändå så ska köpas SATA (inte ja som betalar ). Är denna bra? enligt omdömena är den det.

Är det något jag borde veta om SATA? Har bara haft IDE diskar.

Inaktiv

precis den har jag. Och den är väll helt ok! Dock finns en nyare version som heter T166. Skillnaden ska vara att det är högre denstitet på¨skivorna, kan lagra mer på varje skiva. T133- 133gb per skiva? t166 166gb/skiva? Iallafall så tänkte jag köpa en ny disk på ca 500gb att ha som extern och det sades ju att Samsung skulle släppa en ny serie med extrem denstitet. Diskarna skulle komma i 500,750 och 1000gb tror jag. Skulle heta f1 eller något sådant. Har sett litegranna smått smått men inte mycket om dem?

Sata ska väll vara snabbare? Finns sata(150mbps?) och sata2(300mbps?) extern sata för externa diskar osv? tror inte man behöver veta specielt mycket om det :S:S

Medlem

hört att man måste ha drivrutiner, när isåfall?

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

hört att man måste ha drivrutiner, när isåfall?

Det gällde främst förr i tiden med äldre SATA-kretsar. Numera så brukar en Windows XP-skiva med SP2 integrerat fungera felfritt utan separata drivrutiner med de flesta nyare SATA-kontrollerna.
Om det dock behövs separata drivrutiner så måste dessa installeras när Windows-installationen laddas, det står något i stil med "Tryck F6 för att installera ytterligare SCSI/RAID-enheter", tryck där F6 några gånger och se till att ha drivrutinerna tillgängliga på en diskett.

Medlem

Om man inte har en diskett station då :\

Inaktiv

Jag hade oxå problem med mitt nya moderkort då det oxå bara hade en ide. Iofs hade jag bara brännaren som ide med den sitter högst upp i chassit o kontakten längts ner på moderkortet =(
Så det vart precis att den räckte.

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Om man inte har en diskett station då :\

Då får du antingen införskaffa en diskettstation eller http://www.google.com/search?q=slipstream+windows+xp%7Cslipst... in drivrutinerna till en installationsskiva och bränna ut (nLite är ett smidigt program för sådant).

1
Skriv svar