Behöver tips på ny dator och den ska vara (Silent)

Inaktiv
Behöver tips på ny dator och den ska vara (Silent)

Hej alla medlemmar! Nu är det äntligen dags att inskaffa ny dator. Jag har köpt ett chasi så nu återstår bara allt annat! Jag har haft min dator i 4år, och var då väldigt bra insatt i det mesta. Nu har jag inte hängt med för fem öre och känner mig helt vilsen när jag ser alla nya produkter som har kommit. När jag köpte min dator fanns det ett få tal olika minnen att välja på Så som ni kanske förstår är allt ganska rörigt, jag har ett nätagg på 150W och de var väl bland de högsta man kunde få tag på då.

De jag har tänkt att köpa är en dator som ska vara tyst och som kommer att klara av att hänga med ett tag, jag skulle gärna vilja börja ta upp mitt spelande, men ett grafik kort för mer än 2500:- hade jag inte tänkt att lägga. Att P35 är ett nytt stabilare chip har jag förstått, men mer än så vet jag inte. Jag har ett bra ljudkort så ett moderkort som inte har massa med extra finesser utan som är stabilt och klarar av DDR2 minnen och kanske stödjer ddr3 ? men jag tänkte hålla mig till ddr2 minnen på minst 800mhz och totalt 4gb. En hårdis som också ska vara tyst på 500gb, ett nätagg som klarar av att driva allt som desutom också ska självklart vara tyst Och slutligen tänkte jag köra Quad såg något på datorbutiken att de hade sjunkit till ca:2500:- så de hade jag tänkt att köra på. Men förutom det så är jag väldigt tacksam för alla tips vad jag ska spendera mina pengar på så jag får så mycket som möjligt för pengarna. Alla delar behöver inte vara ifrån samma ställe men de känns bra om det skulle gå om de inte finns enorma pengar på att tjäna, saker som kostar 10-50kr mer eller mindre spelar ingenroll, men när de börjar röra sig mot 100lappar så är jag helt klart intresserad Jag tänker inte klocka datorn något alls så jag vill inte köpa något som jag kan få billigare och sedan klocka upp till något dyrare

Där har ni lite att bita i om ni har lite tid över till att hjälpa mig! Ha en bra dag
Johan

Inaktiv

Min förra dator, som också är fyra år gammal, har ett Enermax nätagg på 431W

Jag förstår inte riktigt vilken budget du har att röra dig med?

För övrigt skulle nog många bli glada om de tjänar pengar på att beställa från olika butiker

Inaktiv

Gigabyte P35 för typ 1000 kr
Quad-core E6600 2500 kr
DDR2 6400 4GB under 2000 kr
Nätagg Corsair 520w under 1000 kr
8800GTS 320mb 2500 kr
Samsung T166 500GB 1000 kr

Det är väl cirkapriserna som gäller lite överallt. Runt 10 000 kr får du räkna med alltså.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ja just det, budget kanske kan vara bra att slänga in också vart lite sent igår de var ju så självklart för mig vad jag har för planer att lägga Jag tänkte faktiskt försöka hålla mig runt 10.000. Tack för de svar jag har fått förövrigt! Trodde inte det skulle gå så fort att få svar här

Tänkte slänga in en fråga till, jag har en bärbar dator som jag tänkte köpa en extern usb hårdisk till. Jag tänkte köpa ett kabinett och hårdisk för sig, en 2.5" ide, spelar det någonroll om man köper 5400rpm eller 7200rpm, USB begränsar väl ändå ?

Tack igen Paddan för utförlig detalj på grejerna, ska kolla upp det, tänkte vänta 3 veckor innan jag beställer något, så om det skulle dyka upp något annat trevligt på marknaden eller någon prissänkning så får du gärna hojta till igen!

Vart beställer alla sina grejer ifrån numera ? Är det datorbutiken och komplett som gäller eller ?

Medlem

Ska du ha den riktigt tyst så springer pengarna lätt iväg snabbt.
Speciellt med quad core som har fyra cores som samsas på samma utrymme som en.
Kan rekommendera:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTRA12... kombinerat med en tyst 120mm fläkt, t.ex. papst.
eller
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320978
alternativt http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SCMN-1000.

Nu kan jag inte mycket om gigabytes moderkort, men ett moderkort med fläktstyrning av CPUn är perfekt som du vill ha en tyst dator. Asus har t.ex. Q-fan 2 på sina moderkort som fungerar bra, i idle så ligger fläkten på ca 50% och under load så kör den på max när det behövs.
Sen kan du gå upp till ett 8800 GTX eftersom dessa låter knappt när du sitter i windows, vill du ha extra tyst så kan du göra som jag och köra ner GPUn till 325 Mhz (orginal 570 Mhz) med Rivatuner för att få ner tempen och fläkt RPMen ytterligare.

HD dämpare/kylare offrar en 5.25" plats men minimerar diverse rassel från HD ytterligare, samt kyler hårddisken, perfekt för lådor med fläktar som kör på låga RPM.

Nu vet jag inte vad du köpte för chassi (har du skaffat en med 80 mm fläktar slutar jag skiva nu :), inte lönt eftersom de lär överrösta ovanstående delar ändå). FÖrhoppningsvis så har du ett chassi med en massa platser för stora fläktar (ju större desto bättre och tystare), minst 120 mm.
För att kunna kontrollera dessa så kan det vara bra med en sådan här (finns andra) på så sätt så kan du köra upp fläktarna ett snäpp när du behöver det.

Sist men inte minst, det effektivaste sättet att få ner ljudnivån är ljuddämpningsmattor som du klär tak, botten och sidor med, samt alla andra ställen där det går (bara man får in och ut luften utan större problem), annars lär du få värmeproblem.

Jag köper från den butiken som är billigast samt har delarna inne. Det är en dålig idé att köpa från två stycken.

Angående HD så beror det på vad du ska ha den till, men om priskillnaden mellan 5400 och 7200 rpm inte är stor så kör på 7200 rpm. 5400 rpm diskar kan kännas riktigt slöa.

Lycka till med bygget.:)


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

Jag har ju planer på att köpa 2st hårdiskar, en som ska vara till min nya stationära framtidsdator, och den andra till min bärbara, så till den stationära blir det inget annat än 7200rpm, men jag tänkte till den andra som ändå kommer att köra med usb, den borde väl begränsa hastigheten iaf ? 486mbit eller vad det är ?

Jag har köpt ett chassi http://www.webhallen.com/prod.php?id=51399
som kör med 120mm fläktar. Däremot så undrar jag om jag kommer att få plats med en ninja fläkt ? De är ju rätt stora har jag hört ?

Sen är det svårt att veta vilken modell de passar till på moderkort, gjorde en tavla förut att köpa en för stor cpu fläkt så moderkortet tog i så man var tvungen att göra lite ingrepp inget jag vill göra på nya saker, men på grejer som har varit med i några år så spelade de ingenroll tyckte ja! Du får gärna länka till flera moderkort, gigabyte har jag inga erfarenheter ifrån. Det ända jag inte vill ha är en massa extra funktioner, ett dyrt ljud kort behöver jag inte 2 av så helst ett kort med bra busshastighet och inga krångel

Tack för svar!

Medlem

Motherboard : Asus - Socket 775 - ATX nVidia Dual X16 SLI (P5N32-E SLI PLUS) - 2xPCI-E / DDR2 / Gblan

Graf:Club3D GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 (CGNX-GTS8820) - PCI-E / TV-Ut / 2xDVI

Memory: GeIL 2048MB DDR2 PC2-6400 800MHz Ultra (4-4-4-12) (2x1GB) (GX22GB6400UDC)

CPU :Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz / 1066MHz / 2x4MB (Boxed)

Burner:Plextor Intern SATA DVD±RW 18x Dual Layer PX-810SA -Black (Retail)

HDD: Seagate 500GB SATA II Barracuda 7200.10 (SATA II / 16MB Cache / 7200RPM)

PSU: Minimum 600 Wattare..

allt kommer gå på runt 10,5k...

Inaktiv

Okey nu har jag börjat fila på en lista här över vad jag har tänkt att införskaffa!

Paddan tyckte SpinPoint T166 och den verkar lovande, men det är väl samma hårdisk som :
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
?

Annars är listan följande:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD28...
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
845*2 =1690:-

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ6600R
Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
2390:-

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHD501L...
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
940:-

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-6...
Corsair HX Series Modular Power Supply 620W
1295:-

XFX GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XFXGF88GT...
2590:-

Det ända jag fortfarande är osäker på är ett snabbt och tyst och självklart stabilt moderkort, någon som orkar direkt länka till någon sida så vore det riktigt sjyst, har varit inne på gigabyte som paddan nämnde men de fanns ju en hel del där

Och räcker 620W ? Har läst på ett forum att det där skulle vara tyst, någon som har några erfarenheter ifrån det ?

Tackar igen för all hjälp!

Medlem
Skrivet av Johanse:

räcker 620W ?

Handlar mest om hur mycket Ampere det är på 12V

Inaktiv

620W, innebär väl att om de är 12V så borde de väl vara ganska enkelt att få ut enligt P=UI, I=P/U => 620/12=51,6 A ? Eller är det något annat man ska tänka på ?

Trodde att man bara behövde kolla på effekten ?

Medlem
Skrivet av Johanse:

620W, innebär väl att om de är 12V så borde de väl vara ganska enkelt att få ut enligt P=UI, I=P/U => 620/12=51,6 A ? Eller är det något annat man ska tänka på ?

Trodde att man bara behövde kolla på effekten ?

Tror inte den uträckningen går på alla men är inte säker för ett låg kvalités 620W lär nog inte ge lika mycket som den du tänker köpa. Förresten 50A är mer än bra.

Citat:

Triple 12V Rails provide independent reliable power to the CPU, video card and other components with a combined rating of 50A (40A on 520W) maximum!

EDIT: mitt gamla 350W hade bara 15A på 12V och inte 29,1 som uträkningen säger

Inaktiv

sjyst! Tack

Då är ju bara den stora miljonfrågan... Vilket moderkort ska jag välja, och borde jag vänta på den nya nvida serien på grafikkort att de ska släppas ? Kommer förmodligen att vara borta ett tag så det kanske är dumt att köpa ett dyrt grafikkort nu ? Och jag ser även att quad core 2,4 börjar sjunka är det något nytt som är planerat att komma in på marknaden så man inte gör ett extremt dumt köp ?

Inaktiv

hmm... detta undrar jag lite över. De flesta har ju sagt att man ska kolla Ampere på 12v-linorna. Jag brukar/brukade kolla vad linorna klarar var för sig och sedan lägga ihop det, så kan det väll inte vara? ex. ett agg me 3st 12v-linor å hela agget e på 500w. 12v= 16,16,16=48A. Sen om man kollar watt antalet på 12v= 460w. 460/12=38,333...A.
Vad ska man gå efter nu da? Ampere på linornas max sammanlag eller vad 12v klarar? Senast gick jag på vad hela 12v klarar? Fast något säger mig att det borde va nån stanns mellan då 1 12v kanske går till grafikkortet å då ska man se va den pallar mest, samtidigt som hela värdet är vad allt kan leverara samtidigt?
Nu var det bara påhittade värden, men endå?

nj
Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

hmm... detta undrar jag lite över. De flesta har ju sagt att man ska kolla Ampere på 12v-linorna. Jag brukar/brukade kolla vad linorna klarar var för sig och sedan lägga ihop det, så kan det väll inte vara? ex. ett agg me 3st 12v-linor å hela agget e på 500w. 12v= 16,16,16=48A. Sen om man kollar watt antalet på 12v= 460w. 460/12=38,333...A.
Vad ska man gå efter nu da? Ampere på linornas max sammanlag eller vad 12v klarar? Senast gick jag på vad hela 12v klarar? Fast något säger mig att det borde va nån stanns mellan då 1 12v kanske går till grafikkortet å då ska man se va den pallar mest, samtidigt som hela värdet är vad allt kan leverara samtidigt?
Nu var det bara påhittade värden, men endå?

När det gäller nätaggs olika railar (särskilt 12V-railen som kan vara uppdelad i allt mellan en till fyra railar) så finns det ett maximalvärde för vad vardera rail kan leverera.
Sedan finns det ett totalvärde för vad nätagget totalt kan levereras på alla 12V-railar totalt sett när de belastas.
Så, med ditt exempel med tre railar där vardera rail maximalt kan leverera 16A, men nätagget har ett maxtak på att alla 12V-railar inte totalt kan överstiga det värdet. Då kan belastningen fördelas tex så att de första två railarna båda levererar 16A till olika komponenter i datorn, medans den sista railen enbart kan leverera de sista 6,33...A.
Sedan så är det i rätt många fall lite av en lögn att nätagg har så många olika 12V-railar. Läst flertalet recensioner på bla jonnyGURU där han kommit fram till att nätaggens 12V railar har samma källa efter lite isärmonterande av nätaggen. Rent teoretiskt så skulle då en enda av de x antal 12V railarna som nätagget har kunna leverera maxvärdet.
Så i grund och botten så är inte det intressantaste värdet vad nätagget maximalt kan leverera på vardera 12V-rail, utan vad nätagget totalt kan mata alla 12V-railarna med samtidigt.

Sedan så är det inte i närheten av så enkelt att det bara är att ta nätaggets angivna effektvärde (tex Corsairs 620W-modell) och dela det i 12 för att få fram ampere-värdet för 12V-railen.
Nätagg levererar även 3,3V och 5V till datorn, dessa är dock inte lika viktiga i dagsläget (som för ett antal år sedan) utan det är främst 12V som är det viktiga. Dock så går ju en del av nätaggets effekt åt 3,3V/5V, så det är bara läsa på speccarna vad som behövs.
Corsairs 620W-nätagg är garanterat overkill för det där systemet, 520W-modellen räcker mer än väl.
Har oerhört svårt att se att det ska kunna suga i närheten av lika mycket ström som den här datorn som klarade sig fint med ett 500W-nätagg (vars förbrukning peakade på 429W).
Som jag sagt i ett antal tidigare trådar, hetsjakten på effekt på nätagg i dagsläget är minst lika illa som folks hetsjakt på att högst klockfrekvens = bäst prestanda (som Intel gjorde så gott de kunde att lura i folk pga P4-serien)...

Inaktiv

Jomen kolla tex här (skrolla ner lite) så ser man värden på vad agget kan leverera på 3,3v,5v,12v osv. under 12v står det på 520w varianten 480w, då tar man väll 480/12=40 A borde det bli? och det är ju vad corsair skriver att det ska vara också? Så det är väll det man ska gå på istället för 3*18=54, 12v railarna klarar 18A var och det är 3st.
Gör man likadant, W på 12v / 12 = A på 620W varianten så blir det 50A som corsair också säger att det ska vara? Men också det klarar 18A per lina och det är 3st linor(12v)?

Kan det vara så att vissa försöker "luras" med detta? Visa att agget har si och så många linor(rails) och de kan ge ut så många A var? För vissa visar ju inte upp Watt antalet på varje spännings-lina? Jag blev nog litegranna lurad, eller jag missuppfattade när jag läste om många nätagg! Så kanske fler har nytta av detta?

nj
Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

Jomen kolla tex här (skrolla ner lite) så ser man värden på vad agget kan leverera på 3,3v,5v,12v osv. under 12v står det på 520w varianten 480w, då tar man väll 480/12=40 A borde det bli? och det är ju vad corsair skriver att det ska vara också? Så det är väll det man ska gå på istället för 3*18=54, 12v railarna klarar 18A var och det är 3st.
Gör man likadant, W på 12v / 12 = A på 620W varianten så blir det 50A som corsair också säger att det ska vara? Men också det klarar 18A per lina och det är 3st linor(12v)?

Skrev lite dumt, menade givetvis att man inte ska ta den angivna totaleffekten för själva nätagget för att beräkna vad det kan leverera. Utan det är precis som du skriver, det angivna maximalvärdet för vardera spänningskategori som man tar för att beräkna det.

Skrivet av mirlamoooo:

Kan det vara så att vissa försöker "luras" med detta? Visa att agget har si och så många linor(rails) och de kan ge ut så många A var? För vissa visar ju inte upp Watt antalet på varje spännings-lina? Jag blev nog litegranna lurad, eller jag missuppfattade när jag läste om många nätagg! Så kanske fler har nytta av detta?

Det är oerhört olika från tillverkare till tillverkare. En del sätter maxvärdet på railarna till vad nätagget maximalt kan leverera totalt på tex 12V, men det klarar även av att leverera en högre styrka på en separat rail än vad som finns angivet. Andra anger ett värde, och visar sedan överhuvudtaget inte upp någon siffra om vad som är maxvärdet, detta är särskilt vanligt bland lågprisnätagg som har lite väl tilltagna speccar i nio fall av tio.

Inaktiv

Tex. så Corsairs HX nätagg så står 18A max per lina? Men kan det vara möjligt att tex linan som grafikkortet kör på kan dra mer? tex 20A istället? medans de andra drar mindre? Och om det nu inte är så(kan inte gå mer än 18A per lina) så finns det rekommendationer för vad en lina bör klara?

Tex Hiper Type-M visar de ju inte totala Watt värdet på 12v någonstans på sidan, fast det fanns i lådan tror jag? Fick fram det till 30A har jag för mig för den som undrar. på 580Watt varianten!

Har för mig att jag läst någonstanns att förut så hade alla endast 1 lina för att de sa då att de va bättre, och att man nu har delat upp dem för att få det stabilare, fast det egentligen är samma? som du nämde tidigare? ligger det någon sanning i det? Eller det borde väll inte spela så jätte stor roll om ett agg har 2st eller 4st 12v rails?

nj
Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

Tex. så Corsairs HX nätagg så står 18A max per lina? Men kan det vara möjligt att tex linan som grafikkortet kör på kan dra mer? tex 20A istället? medans de andra drar mindre? Och om det nu inte är så(kan inte gå mer än 18A per lina) så finns det rekommendationer för vad en lina bör klara?

Tex Hiper Type-M visar de ju inte totala Watt värdet på 12v någonstans på sidan, fast det fanns i lådan tror jag? Fick fram det till 30A har jag för mig för den som undrar. på 580Watt varianten!

Har för mig att jag läst någonstanns att förut så hade alla endast 1 lina för att de sa då att de va bättre, och att man nu har delat upp dem för att få det stabilare, fast det egentligen är samma? som du nämde tidigare? ligger det någon sanning i det? Eller det borde väll inte spela så jätte stor roll om ett agg har 2st eller 4st 12v rails?

Det kan skilja från modell och/eller tillverkare om de har en enda källa för 12V-spänningen eller ej, har inte läst på om vartenda nätagg som finns.
Kan som exempel ta jonnyGURU:s recension av Corsair HX520W där han bla skriver detta;

Citat:

Looking at the main PCB, we only see two points where 12V leads are soldered down. One labeled 12V1 and another labeled 12V2. For fun, I put a 30A load on the 8-pin EPS+12V connector. This should have tripped the PSU. It did not, which tells me that there is no OCP limiter set for this rail. I did the same with the ATX main connector and again the PSU did not trip.

This demonstrates that if the two rails are in fact separate, there is no OCP (over current protection) on each rail. Outside of a few traces zig zagging across PCB, I couldn't find how even 12V1 and 12V2 are separate, but I'm going to give Seasonic (the OEM for the Corsair units) the benefit of the doubt and say that we seem to have two 12V rails here, neither with any kind of "limit" on them.

Sedan så har väl iaf vissa nätagg möjlighet att, på något sätt, använda två separata 12V-railar för att mata tex mer krävande grafikkort med ström. Vill minnas att jag läste något sådant om bla Coolteks 600W-modell som har fyra 12V-railar som maximal kan belastas med 20A vardera (men nätagget kan som mest leverera 44A totalt över alla 12V-railar).

Fördelen med flera olika railar är att då kan särskilda dedikeras till olika komponenter i datorn, istället för att en enda (eller möjligen två) överbelastas av att behöva driva allt.
En rail enbart till CPU:n, en (eller möjligen två) enbart för grafikkortet/en, samt resterande för att driva fläktar, hårddiskar, optiska enheter, etc som finns i datorn.

Det står på Hipers sida vad nätagget maximalt kan leverera på de olika railarna, läs kategorin Output Load Regulation i listan.

Inaktiv

Någonstanns i mitten tappade ni bort mig iaf 'min slutsats av det här är att man kanske inte ska lita helt på alla nätaggs företag ? Jag tänkte nog ändå hålla mig till ett Corsair eftersom jag har hört att de ska vara riktigt tysta med stabila spänningar. Sedan tyckte jag inte att prisskillnaden mellan 500-620 var så jätte mycket, de jag har nu köpte jag för 150:- så jag tycker allt verkar extremt dyrt nu

Mina 3 sista frågor innan jag sluta skriva inom den här topicen.., vad är det för skillnad på CL4 och CL5 förutom priset ? Kommer jag att märka någon skillnad när jag sitter och spelar och programmerar lite Och är det sant att XP inte kan använda sig av mer än 3-3,4gig i ram ? Har inga planer på att lämna över till Vista än så länge även fast jag som student får gratis license.

Och grafikkort, har siktat mig in på ett 8800gts kort "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331406"
Eller är det en annan modell av tillverkare eller kort man ska köra med när man ändå lägger den summan av pengar på grafikkort ?
Eller ska man helt enkelt avakta att köpa de och vänta ett tag till, ja vill ju inte se att kortet rasa ner under 1000:- strecket om 2 månader då jag kommer åka bort och inte använda datorn ett smack på 5veckor

Tack alla som orkar svar!

nj
Medlem
Skrivet av Johanse:

Någonstanns i mitten tappade ni bort mig iaf 'min slutsats av det här är att man kanske inte ska lita helt på alla nätaggs företag ? Jag tänkte nog ändå hålla mig till ett Corsair eftersom jag har hört att de ska vara riktigt tysta med stabila spänningar. Sedan tyckte jag inte att prisskillnaden mellan 500-620 var så jätte mycket, de jag har nu köpte jag för 150:- så jag tycker allt verkar extremt dyrt nu

Mina 3 sista frågor innan jag sluta skriva inom den här topicen.., vad är det för skillnad på CL4 och CL5 förutom priset ? Kommer jag att märka någon skillnad när jag sitter och spelar och programmerar lite Och är det sant att XP inte kan använda sig av mer än 3-3,4gig i ram ? Har inga planer på att lämna över till Vista än så länge även fast jag som student får gratis license.

Och grafikkort, har siktat mig in på ett 8800gts kort "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331406"
Eller är det en annan modell av tillverkare eller kort man ska köra med när man ändå lägger den summan av pengar på grafikkort ?
Eller ska man helt enkelt avakta att köpa de och vänta ett tag till, ja vill ju inte se att kortet rasa ner under 1000:- strecket om 2 månader då jag kommer åka bort och inte använda datorn ett smack på 5veckor

Tack alla som orkar svar!

Corsairs nätagg är ruskigt fina, använder 520W-modellen sedan några månader tillbaka och är oerhört nöjd med dess ljudnivå, stabilitet osv.

CL4-minnen är aningen snabbare än CL5-minnen. Skillnaden är dock försumbar när det gäller Core 2 Duo-plattformen, kan handla om någon enstaka FPS på sin höjd i spelprestanda om man kikar i den här jämförelsen.
32-bitars Windows XP (och Vista för den delen) kan maximalt nyttja 4GB minne, dock så reserveras ~1GB av dessa för systemet. Det finns en hel del artiklar/forumtrådar om saken, här är en rätt vettig sådan, kort och gott så krävs iaf ett 64-bitars operativsystem för att kunna nyttja 4GB, eller mer minne, fullt ut.

Har inte hört talats om någon prissänkning från nVIDIAs sida mer än att jag läste ett foruminlägg i början av sommaren där någon skrev något om det. Dock ingen källa eller nått så förmodligen så lär det nog dröja om nu inte AMD/ATI har något nytt kort på gång som kommer konkurrera med 8800GTS så nVIDIA måste prispessa.

Inaktiv

Strålande tider!! Tack så jätte mycket för svar! Nu har jag bra mycket bättre koll på vad jag ska leta efter! Tack igen!

1
Skriv svar