Spore: Inget demo, fortfarande DRM

Tveksam till deras typ av kopieringgskydd men inte att det väljer ett.

Av tidigare diskussioner om spelpremiärer på de större forumen dedikerade till piratkopiering så ökar köpbenägenheten markant om skyddet håller en eller ett par veckor bland dess besökare.
Finner det inte helt otroligt den extra försäljningen kompenserar bortfallet för de som väljer bort införskaffa spelet lagligt p.g.a DRM.

Misstänker de endå tar bort skyddet vid senare tillfälle fånga in bojkottfolket också. Vore inte första gången denna taktik används.

Medlem

konstigt att de ännu inte verkar förstå att de enda som tar skada av det är de laglydiga som köper spelet, och att just sådana fasoner lockar folk till att piratkopiera. nej, sänk kostnaden på spel och gör dem bättre så kommer fler folk köpa, det tror iaf jag är en del av lösningen, men man kommer såklart aldrig kunna lösa problemet med piratkopierande.

Medlem

En enkel ändring som skulle avhjälpa en del praktiska bekymmer vore ju att införa möjlighet att ta bort tidigare aktiverade datorer. "Okej, nu har jag skrotat gamla datorn, in på EA:s sajt och frigör en aktivering..."

Men jag misstänker att det finns skäl till att EA inte gör en sådan lösning. Exempelvis försvinner ju begagnatmarknaden för Spore helt och hållet så länge skyddet är kvar. Vem vågar köpa original-Spore på eBay när det, om man har tur, finns en aktivering kvar?

Ingen accepterar en musik-cd eller film-dvd som bara kan spelas i max tre olika spelare, och som inte kan säljas. Men gamers kan man tydligen fortfarande pissa på.

Medlem

å de finns folk som undrar varför man piratkopierar??

konstigt då att man kan slippa sånna här konstigheter som DRM skydd som buggar och allmänt inte fungerar som det ska

finns ju folk som köpt Bioshock och fortfarande inte får igång det pga att DRM skyddet buggar ur ihop med deras OP eller Hårdvara

hänger en del på SweC och har sett mängder med trådar om folk som har problem med DRM skydd i diverse spel och lösningen brukar till 90% att cracka spelet för att plocka bort det e.v. DRM skyddet....

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Fargo:

Jag kan dock förstå om dom vill förhindra piratkopiering. Det är inte mer än logiskt. Men det kommer inte ändra nåt för min del, jag kommer iaf skaffa det. Antagligen.

förhindra piratkopiering gör man genom att släppa bra spel.

Inte alltid. Kolla bara på Evil Genius.

Medlem
Skrivet av Molotov:

förhindra piratkopiering gör man genom att släppa bra spel.

En av de mest korkade påståenden jag har någonsin sett.
Alla spel som är bra har alltid blivit "sönder" nedladdat.

Skrivet av Uffelpuff:

å de finns folk som undrar varför man piratkopierar??

konstigt då att man kan slippa sånna här konstigheter som DRM skydd som buggar och allmänt inte fungerar som det ska

Och hur länge har man piratkopierat? Nä exakt, det är inte pga skyddet, folk(större delen) vill helt inte enkelt betala för något när man kan få det gratis.
Och på grund av detta så måste man ha bättre skydd, vilket leder till att köpare lider medans de som laddar ner bara behöver vänta ett tag.

Skrivet av Bazil:

Yep, bojkott. Hade verkligen tänkt att köpa det också.

Hur lång tid tror ni det tar innan en crackad version kommer?

Tror du verkligen själv på att de kommer att sluta använda skydd pga småskitar som du inte köper det?

Edit: Nu måste jag bara säga att jag aldrig köper Singelplayer spel. Det är inte värt pengarna enligt mig. Om ett spel är intressant, och har multiplayer som är roligt. Då köper jag det.

Medlem

Men buhu vilket gnäll det var här då. Dom vill tjäna pengar på sin produkt och alla vet att Singleplayer spel till PC piratkopieras nått enormt. Detta kanske sätter lite käppar i hjulet för hackarna och nerladdarna, men någon lär väl säkerligen komma runt det hela.

Medlem
Skrivet av Bazil:

Yep, bojkott. Hade verkligen tänkt att köpa det också.

Hur lång tid tror ni det tar innan en crackad version kommer?

RELOADED eller Vitality kommer nog först ut, jag gissar på 2 dagar före butik släppet.

Medlem

Ett hett tips till alla bojkottare, man kan faktiskt KÖPA spelet och sedan tanka hem ett crack om man nu ogillar DRM så hemskt mycket. Då blir alla nöjda!

Skrivet av Rolle:
Skrivet av Bazil:

Yep, bojkott. Hade verkligen tänkt att köpa det också.

Hur lång tid tror ni det tar innan en crackad version kommer?

RELOADED eller Vitality kommer nog först ut, jag gissar på 2 dagar före butik släppet.

Ja så sa folk när Bioshock och Alone in the dark släpptes. Bioshock tog ungefär två veckor (vilket hjälpte pc försäljningen ENORMT mycket)och Alone in the dark är fortfarande inte crackat . Dessa skydd fungerar bättre och bättre ju mer utvecklingen går framåt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv
Skrivet av redmac:

Ett hett tips till alla bojkottare, man kan faktiskt KÖPA spelet och sedan tanka hem ett crack om man nu ogillar DRM så hemskt mycket. Då blir alla nöjda!

Skrivet av Rolle:
Skrivet av Bazil:

Yep, bojkott. Hade verkligen tänkt att köpa det också.

Hur lång tid tror ni det tar innan en crackad version kommer?

RELOADED eller Vitality kommer nog först ut, jag gissar på 2 dagar före butik släppet.

Ja så sa folk när Bioshock och Alone in the dark släpptes. Bioshock tog ungefär två veckor (vilket hjälpte pc försäljningen ENORMT mycket)och Alone in the dark är fortfarande inte crackat . Dessa skydd fungerar bättre och bättre ju mer utvecklingen går framåt.

Du redmac.. då kan väl typ en t.ex en i en klass köpa Spore. Man installerar på alla datorer och fixar crack. Fortfarande samma sak som att ladda ner på internet.

Och är du skickar över en låt via MSn är det också piratkopiering. Så det går inte stoppa.

Låt folket ladda ner skiten och sen inser dom att ändå sög.

Medlem
Skrivet av Petah:

Förstår varför de gör så, detta är ett av flera spel som toppar nedladdningsantalet.

thelinx; Varför? Steam spel kan spelas utan att ha steamkonto..

Kom in på min server i Team Fortress 2 med ett crackat TF2. Lycka till.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Jag som hade sett fram emot spore bra länge nu... o så klantar de till det så här... bara drygt. EA´s påhitt.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av redmac:

Ett hett tips till alla bojkottare, man kan faktiskt KÖPA spelet och sedan tanka hem ett crack om man nu ogillar DRM så hemskt mycket. Då blir alla nöjda!

Skrivet av Rolle:
Skrivet av Bazil:

Yep, bojkott. Hade verkligen tänkt att köpa det också.

Hur lång tid tror ni det tar innan en crackad version kommer?

RELOADED eller Vitality kommer nog först ut, jag gissar på 2 dagar före butik släppet.

Ja så sa folk när Bioshock och Alone in the dark släpptes. Bioshock tog ungefär två veckor (vilket hjälpte pc försäljningen ENORMT mycket)och Alone in the dark är fortfarande inte crackat . Dessa skydd fungerar bättre och bättre ju mer utvecklingen går framåt.

Problemet är ju alla de nedladdare som tidigare tänkt köpa spelet bara för att det verkar så bra, men med DRM så blir det för krångligt att äga spelet legitimt och det slutar med att de laddar ned istället.

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Petah:

Förstår varför de gör så, detta är ett av flera spel som toppar nedladdningsantalet.

thelinx; Varför? Steam spel kan spelas utan att ha steamkonto..

Kom in på min server i Team Fortress 2 med ett crackat TF2. Lycka till.

Japp det går att cracka alla spel på Steam. Det går att göra ett crackat steamkonto som folk kan spela på. Och det är inge problem.

Steam har inge skydd dom heller.

Bra moses

ptr
Medlem
Skrivet av redmac:

Ett hett tips till alla bojkottare, man kan faktiskt KÖPA spelet och sedan tanka hem ett crack om man nu ogillar DRM så hemskt mycket. Då blir alla nöjda!

Skrivet av Rolle:
Skrivet av Bazil:

Yep, bojkott. Hade verkligen tänkt att köpa det också.

Hur lång tid tror ni det tar innan en crackad version kommer?

RELOADED eller Vitality kommer nog först ut, jag gissar på 2 dagar före butik släppet.

Ja så sa folk när Bioshock och Alone in the dark släpptes. Bioshock tog ungefär två veckor (vilket hjälpte pc försäljningen ENORMT mycket)och Alone in the dark är fortfarande inte crackat . Dessa skydd fungerar bättre och bättre ju mer utvecklingen går framåt.

mass effect då? det rellades samma dag som det släpptes i butik.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Du redmac.. då kan väl typ en t.ex en i en klass köpa Spore. Man installerar på alla datorer och fixar crack. Fortfarande samma sak som att ladda ner på internet.

Och är du skickar över en låt via MSn är det också piratkopiering. Så det går inte stoppa.

Låt folket ladda ner skiten och sen inser dom att ändå sög.

vad snackar du om? Jag menar att varje person som vill ha spelet ska köpat och om de inte tycker om DRM så fine, tanka hem ett crack men köp fortfarande spelet så att du stödjer utvecklarna.

Skrivet av ptr:

mass effect då? det rellades samma dag som det släpptes i butik.

På grund av att EA hade förenklat kopieringsskyddet efter påtryck från folk.

Skrivet av f0qnax:

Problemet är ju alla de nedladdare som tidigare tänkt köpa spelet bara för att det verkar så bra, men med DRM så blir det för krångligt att äga spelet legitimt och det slutar med att de laddar ned istället.

Hur i hela friden kan det bli svårt att äga ett legitimt spel? Om du mot förmodan har hårdvara som vill krångla med skyddet kan du cracka det. Vad är problemet? Köp spel och stöd utvecklarna och om du avskyr DRM eller får problem tanka hem ett crack. Känns som att DRM är ett svep argument att gömma sig bakom för att kunna rättfärdiga sitt snyltande.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Som om det skulle fungera, vi vet hur det gick med bioshock.


signatur

- (y) tack för ditt stöd!

Medlem
Skrivet av f0qnax:

Problemet är ju alla de nedladdare som tidigare tänkt köpa spelet bara för att det verkar så bra, men med DRM så blir det för krångligt att äga spelet legitimt och det slutar med att de laddar ned istället.

Vad är det som är krångligt? Du köper spelet, installerar och aktiverar det, vilket kan göras tre gånger. Inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av ddenns:

Som om det skulle fungera, vi vet hur det gick med bioshock.

Ja att det tog två veckor att cracka spelet och detta hjälpte försäljningen. De två första veckorna i handeln för ett nytt spel är de mest kritiska. Tack vare det kan vi kanske kan se Bioshock 2 till datorn.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

URK
Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av showerguy:

Du redmac.. då kan väl typ en t.ex en i en klass köpa Spore. Man installerar på alla datorer och fixar crack. Fortfarande samma sak som att ladda ner på internet.

Och är du skickar över en låt via MSn är det också piratkopiering. Så det går inte stoppa.

Låt folket ladda ner skiten och sen inser dom att ändå sög.

vad snackar du om? Jag menar att varje person som vill ha spelet ska köpat och om de inte tycker om DRM så fine, tanka hem ett crack men köp fortfarande spelet så att du stödjer utvecklarna.

Skrivet av ptr:

mass effect då? det rellades samma dag som det släpptes i butik.

På grund av att EA hade förenklat kopieringsskyddet.

Skrivet av f0qnax:

Problemet är ju alla de nedladdare som tidigare tänkt köpa spelet bara för att det verkar så bra, men med DRM så blir det för krångligt att äga spelet legitimt och det slutar med att de laddar ned istället.

Hur i hela friden kan det bli svårt att äga ett legitimt spel? Om du mot förmodan har hårdvara som vill krångla med skyddet kan du cracka det. Vad är problemet? Köp spel och stöd utvecklarna och om du avskyr DRM eller får problem tanka hem ett crack. Känns som att DRM är ett svep argument att gömma sig bakom för att kunna rättfärdiga sitt snyltande.

hur stöder man spelet men inte skiten igenom att köpa spelet med skiten så stöder man skiten endå. och hur får man ea att fatta att man vill ha spelet som piratversionen + att stödja enbart spelet.

jag tänker vänta med att köpa det och avbeställa spelet och ladda ner det tills de tar bort skiten och sedan köpa det.

det är förfärligt att gå in i en spel butik i dag en hel vägg med enbart de sims och andra wii grejor på den andra väggen sedan i mitten singstar. kanppt inget utbud alls sedan kollar man på nätet och där finns utbudet som piratversioner.

inte undra på att man tappar köplusten när det är så och de spel man har köpt krånglar 5 gånger mera än de som man laddar ner.

inte undra på att man har mera gått över till webspel.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Petah:
Skrivet av Molotov:

förhindra piratkopiering gör man genom att släppa bra spel.

En av de mest korkade påståenden jag har någonsin sett.
Alla spel som är bra har alltid blivit "sönder" nedladdat.

Skrivet av Uffelpuff:

å de finns folk som undrar varför man piratkopierar??

konstigt då att man kan slippa sånna här konstigheter som DRM skydd som buggar och allmänt inte fungerar som det ska

Och hur länge har man piratkopierat? Nä exakt, det är inte pga skyddet, folk(större delen) vill helt inte enkelt betala för något när man kan få det gratis.
Och på grund av detta så måste man ha bättre skydd, vilket leder till att köpare lider medans de som laddar ner bara behöver vänta ett tag.

Skrivet av Bazil:

Yep, bojkott. Hade verkligen tänkt att köpa det också.

Hur lång tid tror ni det tar innan en crackad version kommer?

Tror du verkligen själv på att de kommer att sluta använda skydd pga småskitar som du inte köper det?

Edit: Nu måste jag bara säga att jag aldrig köper Singelplayer spel. Det är inte värt pengarna enligt mig. Om ett spel är intressant, och har multiplayer som är roligt. Då köper jag det.

Detta är förmodligen det mest insiktsfulla jag läst någonsin på FZ!!!

Ni kan ju räkna ut själva vad som händer den dagen då möjligheten att tanka piratkopierat ev. skulle försvinna???

Precis, spel skulle sälja som aldrig förr...

Folk tankar för att de kan... Att de sedan försvarar det hela med klicheer som att det är dyrt eller att kvalitén på spel, musik, film etc. har sjunkit m.m. är enbart ett sätt att skyla över den verkliga orsaken...

Folk gillar gratis helt enkelt, även jag själv, absolut...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv
Skrivet av Petah:

Tror du verkligen själv på att de kommer att sluta använda skydd pga småskitar som du inte köper det?

Det är av samma skäl till att jag inte köper kläder skapade av barn, inte köper mat som inte är märkt/ekologiskt om det finns alternativ, vissa personer förtjänar inte att få ens pengar.

Det kallas att ha principer, testa det någon gång.

Medlem
Skrivet av Petah:

Tror du verkligen själv på att de kommer att sluta använda skydd pga småskitar som du inte köper det?

Om tillräckligt många väljer att inte köpa det kan det göra skillnad. Problemet är de personer som säger "tror du verkligen att du kan göra någon skillnad".

Medlem

Som (med mer gusto) har uttryckts på andra sajter än denna så är väl problemet med denna typ av DRM inte främst av typen "buhu jag har inte internet hemma" (även om dessa människor självklart finns och inte bör hånas) utan mer i formen av långtidsargument:

Vad händer om EA försvinner/säljer Spore till ett annat företag? Kommer du fortfarande kunna aktivera och spela det spel som du faktiskt betalat för?

Om jag använt mina 3 installationer och vill ha en ny, hur lång tid kommer det ta? Kommer jag kunna ringa på en helg? Vill EA ha bildbevis på att jag äger spelet? Kommer de börja ta betalt för nya aktiveringar i framtiden?

Vad händer om EA aktiveringsservrar är nere? Vad händer om jag är utan internet tillfälligt? Vad händer om servrarna blir DDosade? Kommer de palla release-trycket?

Alla dessa argument, och fler, talar för att sån här DRM i längden är ren och skär jävla bullshit. Visst, de kanske kommer hindra en 0-day release, men till vilket pris? Legitima kunders rättigheter trampas på, medans piraterna spelar på utan tillstymmelse till problem.

I vilken annan jävla bransch skulle konsumenterna stå ut med sånt här?

*Sätter sig ner och inväntar ett argt svar från Redmac*

EDIT:

Shamus på Twentysided sammanfattar de punkter jag nämnt på ett mer föredömligt och argare sätt. Läs!

[http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=1680]

[http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=1645]

Medlem
Skrivet av URK:

... jag tänker vänta med att köpa det och avbeställa spelet och ladda ner det tills de tar bort skiten och sedan köpa det ...

Vilken smidig mittenväg du har hittat där du kan spela spelet utan att betala för dig.

Ett tips: Skippa invecklade ursäkter för att du piratkopierar och säg istället att du helt enkelt inte vill betala för vad du konsumerar.

Inaktiv

Köper inte det här spelet förrens kopieringsskyddet är borta. Och då hamnar man väl på den sidan statistiken som säger - "Går inte att göra spel till PC. Alla bara laddar ner. Kolla, ingen köpte vårt spel!".

Orkar inte rabbla upp mina poänger igen, har gjort det så många gånger men ändå finns det folk som inte förstår. Hur kan man som konsument vara för kopieringsskydd som inskränker på produkten? Det förstår inte jag.
Utgivare, utvecklare, distributörer (redmac), nödgas inte svara.

Medlem

Hur i hela friden kan det bli svårt att äga ett legitimt spel? Om du mot förmodan har hårdvara som vill krångla med skyddet kan du cracka det. Vad är problemet? Köp spel och stöd utvecklarna och om du avskyr DRM eller får problem tanka hem ett crack. Känns som att DRM är ett svep argument att gömma sig bakom för att kunna rättfärdiga sitt snyltande.[/quote]

Men det är ju det som är själva poängen, man ska väl för sjutton kunna använda sitt lagligt köpta spel utan att behöva ens tänka på att göra olagliga saker som crack?.

Självklart vill jag stödja utvecklarna av ett bra spel, och vill då givetvis köpa det, men inte under dessa premisser.
Köper jag en film får jag ha den tills skivan i princid slits sönder och i vilken och hur många dvdspelare som jag överhuvudtaget vill.


signatur

Retro.

Inaktiv

Att folk "bojkottar" spelet visar att folk inte tänker längre än vad näsan räcker. Vad tror ni är skälet till att skyddet finns? Vad tror ni händer med forsatt stöd ifrån spelföretag till PCn när inte ens det här hjälper mot piraterna?? Tror ni att dom vill jävlas med betalande kunder?? Jag gillar inte det här heller men jag är fan inte så dum att jag laddar ner utan att betala....

När det inte finns några spel kvar att ladda ner, kommer folk fatta då??? Antagligen inte, dom kommer gråta över att världen är ond och suga på tummen istället och aldrig fatta varför?`

KÖP SPELET för fan!

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av ddenns:

Som om det skulle fungera, vi vet hur det gick med bioshock.

Ja att det tog två veckor att cracka spelet och detta hjälpte försäljningen. De två första veckorna i handeln för ett nytt spel är de mest kritiska. Tack vare det kan vi kanske kan se Bioshock 2 till datorn.

Förstår hur du tänker men om det nu är som många har sagt i denna tråd så väntar väl alla "snyltare" då hellre i två veckor och tankar ner det sen. Eller?
För piratkopiering handlar ju bara om att folk är snål låter det som på många.

Piratkopiering är så stort pga att det är lättillgängligt och snabbt. Jag menar, varför beställa ett spel och vänta några dagar när du kan ha spelet hemma på 30 min.
Att det piratas för att folk inte vill betala är nog inte hela sanningen, men det skadar nog inte att det är gratis.

Kommer nog köpa spelet tror jag även om jag kan spy på idiotin med 3 installationer.
Kopieringsskydd rör mig inte i ryggen så länge det inte fuckar upp min dator eller skickar information till höger och vänster.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv
Skrivet av d00mstr:

Att folk "bojkottar" spelet visar att folk inte tänker längre än vad näsan räcker. Vad tror ni är skälet till att skyddet finns? Vad tror ni händer med forsatt stöd ifrån spelföretag till PCn när inte ens det här hjälper mot piraterna?? Tror ni att dom vill jävlas med betalande kunder?? Jag gillar inte det här heller men jag är fan inte så dum att jag laddar ner utan att betala....

När det inte finns några spel kvar att ladda ner, kommer folk fatta då??? Antagligen inte, dom kommer gråta över att världen är ond och suga på tummen istället och aldrig fatta varför?`

KÖP SPELET för fan!

Eller så använder dom piratandet som ett svepskäl till att införa reformer på marknaden som gynnar dom.
Folk som känner lojalitet till multinationella aktiebolag är grundlurade. Dom vet att kopieringsskydden inte hjälper i någon större utsträckning (idag), dom gör det av andra skäl. Ungefär som det här med terrorism och flygsäkerhet.

Skriv svar