tyst p4 fläkt

hejsan
jag skulle behöva en bra och tyst fläkt till min intel p4 3.8ghz cpu. Vilken skulle ni rekomendera då?

Medlem

Jag har en Arctic Cooling Freezer 7 Pro
92mm fläkt som e rätt tyst om man kör på lågt varvtal, sänkte min CPU-temp gentemot standardkylaren med 15 grader nåt sånt.

Edit: Jag har en P4 3.6Ghz

nj
Medlem

Arctic Coolings Freezer 7 Pro ska vara en väldigt prisvärd kylare, dock läst en del klaga om att den går på maximalt varvtal (eller ja, det gäller Athlon 64/X2-varianten, men den är identisk utöver själva fästet), dock så kan det ha att göra med temperaturstyrning via bios iom fläkten är PWM-kontrollerad.

Ett annat förslag är Scythe Mine Rev. B som verkar vara ett bra alternativ i jakten mellan tysthet och okej kylning (se tex det här testet).

Arctic Coolings Freezer 7 Pro verkar vara bra men jag undrar hur det fungerar när jag monterar in den i min fujitsu siemens scaleo X.
på min nuvarande fläkt så blåser den rakt uppåt in i plastkåpa som gör att luften åker ur datorn direkt.
tror ni att det fortfarande att det går att använda den plastkåpan?
är osäker på hur temperaturen ändras i datorn utan direkt utblås ur datorn

Medlem
Skrivet av random_playerr:

Arctic Coolings Freezer 7 Pro verkar vara bra men jag undrar hur det fungerar när jag monterar in den i min fujitsu siemens scaleo X.
på min nuvarande fläkt så blåser den rakt uppåt in i plastkåpa som gör att luften åker ur datorn direkt.
tror ni att det fortfarande att det går att använda den plastkåpan?
är osäker på hur temperaturen ändras i datorn utan direkt utblås ur datorn

Lite lustigt, har också en Scaleo X faktiskt.
Jag tog bort kåpan och satte en fläkt där bak som drar ut luft istället, bara det gjorde mycket för temperaturen i chassiet (hade stora problem med en hotspot kring minnesplatserna på grund av turbulent luft). Det går utmärkt att klämma in en Arctic Cooling där, men som sagt. Ställ in varvtalet själv annars kommer den börja surra/brumma/humma lite irriterande (den är HELT tyst på låga varvtal). Tänk på att du måste bända loss en liten plåt på baksidan av moderkortet för att kunna sätta dit en Freezer 7, för originalkylaren är fäst i en speciell plåt med lite mindre diameter på skruvhålen.
Enkelt förklarat: Tag bort moderkortet ur datorlådan, använd valfritt verktyg (liten tång eller fingrarna) och dra försiktigt bort plåten så att limmet lossnar (sitter relativt löst). Sen är det bara att glatt sätta dit sin nya kylare, vilken det nu blir !
Lycka till!

Inaktiv

Hejsan hejsaN! passar på att fråga en grej!
Min polare har också ett Scaleo X met massa fujitsu hårdvara i. Nu har han köpt nytt moderkort(gigabyte p35 ds3), nytt grafikkort(xfx 8800gts 320mb) och nya minnen(corsair 2gb). Så jag/han har lite frågor.

1. det går väll fint att sätta in en pentium 4 3,2ghz som passar socket LGA775?

2.Verkar som om du också har en coolermasterkylare med tratten,lufttunneln. Den borde väll gå att ha på det nya moderkortet?

jag kom på nu att man borde kunna montera in en vanlig fläkt där plastkåpan sitter men även en ny cpu-fläkt. om detta fungerar vilken chassi-fläkt ska man då köra med?

1
Skriv svar