Däckbyte fail

Antikvitet
Däckbyte fail

Jag har blivit uppmuntrad av vår krigsreferator, som är för oss lika användbar som en blind busschaufför, att berätta mer om mitt däckbyte. Vilket jag gärna gör.

Vi börjar med lördagens fadäs.

Jag tvättade, som du sett i min blogg, grundligt min bil. Sämskskinnet fullkomligen flög fram över lacken och dammsugaren slukade girigt varenda gruskorn på golvet. Efter 90 minuters tvätt sken hon som en pärla och det var dags för däckbyte. Jag skruvar av bultarna på bakre högra, men hjulhelvetet lossnar inte. Tio minuters ryckande och slitande tar vid, med svett och blod som enda resultat. Hjulet måste ha rostat fast på skivan det ligger mot. Ajdå.

Jag kapitulerar. Jag ger upp, jag orkar inte slita längre, jag har inte tid eller ork med sån här skit. Jag satte på sommardäcket igen och åkte hem. Bokade tid på Bilia för hjulskifte på måndag (idag) och däckhotell.

"Aldrig mer sånt här skräp", tänkte jag då.

Så var jag där 08.30 i morse. Efter en kvarts väntan kommer en försynt mekaniker...

- Du... Har du några fälgringar?
- Ehm... Nä, vad är det?
- Det måste man ha annars glappar hjulet flera centimeter.

Det visar sig att killen som sålde mig bilen (med vinterdäck på) inte hade några såna fälgringar på. Hjulen sitter då på, men inte centrerade. Det förklarar varför de kändes så konstiga att ta av. Inte nog med det, de här plastbitarna som agerar distans mellan bilen och fälgen kan inte beställas separat eftersom fälgarna jag köpt av honom var någon slags kopia av Volvos.

- Du kan ju pröva att åka till en mindre verkstad, sa mekanikern.

Fuck that. Däcken var ändå rätt nedslitna, så det blev till att beställa en uppsättning nya. Plus orginalfälgar. 8 600 kronor fattigare åkte jag därifrån med sommardäcken fortfarande på och ett löfte om en ny tid så snart de nya däcken kommit in. Det är dyrt att ha bil.

#blogg

signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Däckbyte fail

Trodde du körde moppe?

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Shit. 8,6 lax är en ju en riktigt fin gitarr eller en spontanresa till London. Du måste verkligen gilla din bil, eller att köra den!

Medlem

Om inte annat så kanske han är tvungen att köra den?

signatur
Medlem

Some pigs never learn..

Skribent

Det är dyrt att ha Volvo

Antikvitet
Skrivet av Dumlen:

Trodde du körde moppe?

Sålde moppen för ett år sedan när jag köpte bilen. Det blev så förjävla kallt att köra moppe till jobbet.

Skrivet av 73mpl4R:

Shit. 8,6 lax är en ju en riktigt fin gitarr eller en spontanresa till London. Du måste verkligen gilla din bil, eller att köra den!

Vad skulle vara alternativet menar du? Att sälja bilen för att jag inte får på vinterdäcken?

signatur

Medlem

vet inte om jag är elak eller snäll nu men.....

du blev ganska lurad :P... har själv jobbat på däckfirma en vinter under skiftesperioden och dessa plastbitar har killen helt rätt i de måste du ha annars blir d inte bra.... dock så har de flesta däckfirmor mängder med sånna reserver hänger nånstans bak i verkstaden och de är halvt universal anpassade så om jag tar en plastbit från open som har samma ytter och inner diameter som de som du behöve skulle de passat fin fint.

dessa plastbitar kostar ca 10-20kr st och finns att köpa på många ställen(tror t.o.m biltema har)...

men se det såhär, du har gett bilen en julklapp i form av orginal fötter och nya skor och kommer då bli en extra glad bil och inte gå sönder på ett år ^^ kan ju hoppas iaf eller hur

Antikvitet

Såklart jag blev lurad, det är ju inte särskilt överraskande att Bilia bara vill sätta på Volvo-delar. Men ditt sätt att se det på var ju väldigt fin.

signatur

1
Skriv svar