Datorn verkar må dåligt..

Inaktiv
Datorn verkar må dåligt..

Min gamla burk börjar gå allt sämre och sämre.
Jag märkte det först i spel, då jag fick upp felmeddelanden från grafikkortet och spelen hängde sig. Jag fick tipset om att ta bort ur datorn och det verkade hjälpa då spelen fungerar nu.

Men istället så har jag fått ett nytt problem, blåskärmar. Dessa kommer när jag inte ens sitter vid datorn och har således inget krävande igång. Idag fick jag min andra blåskärm, och märkte den först när jag kom hem. Jag skulle gärna beskriva vad det stod i blåskärmsrapporten, men det är ganska svårt då tecknena i den är totalt oläsliga, saknas pixlar eller vad man ska säga.

Specs: P4 2.8ghz
1024mb ram
9800pro 128mb
Win XP sp2

signatur

When I'm not here, people die.

nj
Medlem

Att bilden har pixelfel låter som grafikkortet är trasigt/överhettat.
Kontrollera så fläkten fungerar (många Radeon 9800Pro-kort hade stora problem med att deras orginalfläktar gick sönder).

Inaktiv

Hur kan jag kolla så att fläkten fungerar? Ta isär kortet och snurra lite försiktigt på egen hand? Vet inte om jag vill ha datorn igång med öppet chassi

signatur

nj
Medlem

Inte direkt farligt att ha öppet chassi en stund så länge som du inte tappar dryck eller släpper in en katt i lådan
Enda sättet att kolla är att helt enkelt köra igång fläkten, enklaste sättet att göra det är att starta datorn med öppet chassi och kika.

Inaktiv

Okidoki, will do!

signatur

Inaktiv

Fläkten verkar funka prima, såg inget som skulle tyda på annat iaf.

Och nej, problemet är därmed inte löst

signatur

Medlem

Det kan vara minnena på grafikkortet som blir för varma, alt dom vanliga minnena också, prova standardgrejen med öppet chassi och en bordsfläkt som blåser rakt in i lådan och se om det gör nån skillnad.

Inaktiv

Borde nog ta bort GPU:n och kolla hur det ser ut med kylpasta. På med ett tunnt lager arctic cooling och montera tillbaks. Iden med ramen kan också vara bra. Kolla även så att bryggan på moderkortet inte överhettas. Den fick jag sätta på kylpasta på själv eftersom det inte satt på från början och då slutade burken frysa. Good luck ska iväg å arbeit igen nu jag

signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Tack för tipsen! Testar med fläkten nu.

signatur

Inaktiv

Det verkar som att det funkar bättre nu, då jag inte fått något felmeddelande och datorn inte stängts av än. Nu har jag istället problem med fps drops i t.ex UT2004, det droppar ner till 40 ibland och det blir då ospelbart.

signatur

Inaktiv

Bump, jag har fortfarande problem med fps dropsen, i spel som datorn utan problem klarat av förut. Är grafikkortet eller annan hårdvara bara slut eller är det värmeproblem eller annat?

signatur

Inaktiv

Som sagt bort med GPU, gör rent, på med ett TUNNT jämnt lager kylpasta. Detsamma gäller CPU. Kolla även så att bryggan på MB inte blir för varm, då segar/hänger det sig också. Pixelfel brukar dock som nj säger vara grafikkortshaveri.

signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar