FZ kollar in tangentbord
Själv nöjer jag mig helt och hållet med ett tangentbord från Clas Ohlson
Har ett lika dant, fast svart
Förövrigt så hade jag ett riktigt bra keytronic i många år, men det gav upp efter att ha badat i div vätskor (öl, grogg, cola mm) alltför många ggr!
Ja jag vet att jag är bäst!
Jag är själv ägare till ett tangentbord av typ Model M som jag införskaffade på second hand i Skövde för 15 kr. (Mitt första jag köpte för samma summa överlevde inte rengöringen)
Jag erkänner att det är välbyggt och robust (mitt första kan ha varit döende redan innan ovan nämnda drunkningsdöd) och få grannar vågar störa mig när de hör klickandet men denna popularitet känns konstgjord. Så otroligt bra är det inte och absolut inte värt att spendera stora pengar på.
Det är för det första stort och klumpigt. Mus och musmatta hamnar långt bort, något jag inte gillar. Sedan är det brutalt fult.
Något som sällan nämns är att IBM har tillverkat andra klickande tangentbord som är klart smidigare. Jag har ett som är döpt till 1395713 från 1993 som jag hellre tar fram när jag vill vara lite gammalmodig. Lika bra knappar fast klart smidigare.
Men till vardags så kör jag nu med ett svart Dell-bord. Knapparna klickar inte och det är inte säkert att det håller för att ens slå ihjäl små gulliga kattungar med fast det är smidigt, enkelt, snyggt och knapparna har nära nog perfekt känsla. Och jag har testat många, tro mig, äger typ två kartonger med tbord
Det måste påpekas att det finns variationer även inom Model M - dels olika modeller (finns t.ex. utan numpad och sånt om man tycker att det är för stort), dels kan en del gamla vara riktigt skitiga och skräpiga, vilket också påverkar känslan.
http://www.clickykeyboards.com/ har bilder och info på en massa olika.
Det måste påpekas att det finns variationer även inom Model M - dels olika modeller (finns t.ex. utan numpad och sånt om man tycker att det är för stort), dels kan en del gamla vara riktigt skitiga och skräpiga, vilket också påverkar känslan.
http://www.clickykeyboards.com/ har bilder och info på en massa olika.
Bara för ett par dagar sedan besökte jag denna sida för första gången i mitt liv för att hitta några bra bilder på tangentbord och så ser man nu dig länka till just denna sida. Ja menar.... hur stor är sannolikheten att man rör sig bland samma hemsidor på nätet?
Internet känns plötsligt väldigt litet.
Världen känns liten!
Tidigare idag pratade jag med en förman på mitt sommarjobb om ett tangentbord med just Buckling-Spring. På måndag ska jag ringa och höra om jag kan åka och hämta den. Så otroligt välljudande... är som musik för min själ.
"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez
Är fortfarande besviken att man inte kan hålla in "oändliga" knapp kombinationer idag utan att få det jävla keyboard lockup, speciellt på laptops som är överkänsliga mot just sådant.
[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]
Har försökt hitta ett nytt IBM i flera år. Det är typ omöjligt. Steelseries hade ett som hette 6G som nu är ersatt med 7G, men de kostar as, men dessa bord är gjorda just efter IBMs klassiska, med sköna knappar som talar om att de är nedtryckta. På kontoret här sitter alla med flata logitech, de suger. Det närmaste jag hittade ett retro-bord var ett gammalt Logitech...
Steelseries tangentbord kan man dessutom hålla in alla knappar samtidigt på...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Hipshot: Kolla in http://pckeyboards.stores.yahoo.net/customizer.html om du klarar dig utan svenska bokstäver (inget problem egentligen eftersom knapparna fortfarande finns där), det är det närmaste originalet som fortfarande produceras.
Oh, IBM model M hade de på internetcafét där jag för första gången lirade Counter-Strike. Riktigt sköna robusta tangentbord.
Nästan så att man blir sugen:
http://www.blocket.se/vi/17127290.htm?ca=14_s
dare to be bold
Mitt tangentbord ser bäst ut i mörkret. På dagen skiftar den färg till något osmakligt. Har spillt många groggar över det.
Oooh fick rysningar av tanken.
Hipshot: Kolla in http://pckeyboards.stores.yahoo.net/customizer.html om du klarar dig utan svenska bokstäver (inget problem egentligen eftersom knapparna fortfarande finns där), det är det närmaste originalet som fortfarande produceras.
Layouten skiljer sig lite mellan US-brädor och de svenska. Man lär sig rätt snabbt, men helt problemfritt är det inte. Edit: hänger på hur man skriver. Gör man "rätt" - skriver utan att kolla på vare sig tangenterna eller skärmen - är det lite lurigt att hitta rätt. Stirrar man på tangenterna går det nog smidigare att lära om.
inge betyg
Det är en artikel om tangentbordsteknik och -historia, vet inte riktigt vad som kan sifferbedömas där.
Layouten skiljer sig lite mellan US-brädor och de svenska. Man lär sig rätt snabbt, men helt problemfritt är det inte. Edit: hänger på hur man skriver. Gör man "rätt" - skriver utan att kolla på vare sig tangenterna eller skärmen - är det lite lurigt att hitta rätt. Stirrar man på tangenterna går det nog smidigare att lära om.
Där håller jag inte med. Jag tror att man om man skriver "rätt", dvs inte kollar på tangenterna, så spelar det ingen roll huruvida det är amerikanskt eller svenskt, åtminstone inte för själva bokstäverna eftersom deras positioner är exakt samma. Däremot kan man behöva mappa om några specialtecken.
Världen känns liten!
Tidigare idag pratade jag med en förman på mitt sommarjobb om ett tangentbord med just Buckling-Spring. På måndag ska jag ringa och höra om jag kan åka och hämta den. Så otroligt välljudande... är som musik för min själ.
hehe, där ser man! så ännu ett fall har tillkommit till detta mysterium
Hoppas du får plocka hem ett sådant då. Lycka till!
Tror att jag har en scissor-switch eller dome-switch på mitt UltraX Flat. Synd bara att båda tangentborden jag ägt har haft struliga tangenter från början eller börjat strula en relativt kort tid efter att man köpt det. Hade annars varit en fullpoängare. Gillar nämligen motståndet och hur tyst det är.
Man har ju upplevt alla varianterna och lever fortfarande.
Huu... kan man känna sig gammal eller är det alla Bedarö Bitter som gick ner igårkväll som känns ?
CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4
Finns det ingen teknik som ger låg slaghöjd, ett ordentligt klick men inget klickljud?
IBM model M Soft Touch verkar intressant:
"Keyboard mechanism is buckling spring NON-CLICKY with special sound-dampening grease injected within each of the 101 individual buckling spring mechanisms."
Men - "Extremely rare"...
Konstigt egentligen att inget annat företag än Unicomp använder buckling-spring-tekniken, patentet måste ju ha löpt ut.