Football Manager 2010 ropar på mig
Den som följer den här bloggen vet att jag är rätt sportintresserad (sportfåne är en rätt passande beskrivning) och att fotbolll är en av mina största passioner här i livet. Genom åren har jag därför spenderat väldigt mycket tid med olika managerspel. Det började redan med Football Manager (nej inte samma serie som idag går under det namnet) till Commodore 64 under den andra hälften av 80-talet som sen fick ge vika för det fantastiska Footballer of the Year på samma maskin. 90-talet inleddes sedan med #Premier Manager-serien men den fick rätt snabbt ge vika för #Championship Manager som satte en på tok för hög ribba för #Gremlin att ta sig över trots att de försökte under väldigt många år. CM var sedan min favoritdrog fram tills dess att #Sports Interactive bröt med #Codemasters och återuppväckte det gamla #Football Manager från de döda.
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ej3zs7PB-QQ&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Ej3zs7PB-QQ&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Originalet - Football Manager
Av någon anledning så blev det emellertid bara ett spel, #2005", efter namnbytet innan jag la tränarhatten på hyllan. Eller någon anledning, jag vet precis varför det inte blivit fler än så, jag bestämde mig helt enkelt för att jag inte hade tid. Manager-spel är ju den typen av spel som iaf jag har extremt svårt att lägga ner när jag väl börjat. Jag vet inte hur många nätter som ätits upp av tanken "bara en match till" precis som [g="Civilization gör med sitt "bara en turn till". Nu ska jag inte påstå att det tog överhanden eller att det påverkade mitt sociala liv i någon större utsträckning. Visserligen så hade jag inte mycket av den varan under den här tiden men det berodde på andra saker än #Football Manager. Nej jag ville helt enkelt bara vidga mina vyer lite och då talar jag inte bara om "irl-saker" utan även andra spel. Sitter man med ett spel hela j*a tiden så kan det vara knepigt att hinna med allt annat bra som släpps och till stor det så var det just det där andra bra som jag ville ta del av. Ett bättre socialt liv kom sen mer eller mindre av bara farten
I 5 år har jag såldes lyckats hålla mig borta från manager-genren men nu är jag riktigt riktigt sugen på att börja spela #Football Manager 2010. En del av det kan jag givetvis beskylla den dagsfärska recensionen här på FZ för men bara delvis. Mycket ligger nog i att jag återigen känner att det vore kul med ett litet tidsfördriv och att jag känner att jag nog skulle kunna kontrollera det. Bara någon timme om dan, inte spela sig igenom nätterna på helgerna utan bara när jag har tid över som måste dödas... fast å andra sidan är det väl så alla säger innan de trillar dit igen?
Du vet hur det är - undermedvetet vill du hjälpa hjältarna tillbaka till toppen. (Tragiskt nog kan FM-serien vara den enda realistiska chansen. Än mer tragiskt borde ordet "tillbaka" strykas ur meningen ovan.)
Du har inte lyckats ta Brage hela vägen till SM-guldet och ut i Europa någon gång då?