massa problem :(
Har haft massor med problem med min dator. Nu har jag äntligen fått in operativ på den. Det är Vista Ultimate x64 tror jag.
Datorn: Antec p182
hiper 580w
Msi P965 Platinum
e6600
2gb OCZ SOE
Asus x1950pro 256mb
creative x-fi XtremeGamer
samsung 400gb t133
en skit-fläktkontroll från sunbeam
massa bra fläktar.
nån cd/dvd-läsare
Moderkortet är egentligen min brors som han har köpt. Det köptes som "Demo" på komplett.se. Det visar väldigt fel temperaturer, eller visar ganska så mycket under vad det rimligt kan vara. Det är omöjligt att klocka med då såfort jag ändrar något i bios så blir den helt galen när man startar datorn.
Någon som har något förslag på hur jag kan åtgärda något av dethär eller kanske jag kan lämna tillbaka det? och kanske få lite pengar att handla för och köpa ett annat? Det säger att det är bios version 1.4 på det. men fsb är 1066 och på msi står det att med version 1.4 så ska den kunna ha 1333, zeh bit wierd yezh? Jo och så har Msi väldigt dåligt stöd för vista verkar de som. tex deras liveupdate 3 finns inte att tanka till vista? å många av drivarna.... provade installera liveupdate endå, de blev massor med cp då..
i win xp hade jag ett problem med film. en del filmer, ganska många, som jag spelade upp i wmp11,blev samma i winamp, så fick jag vpu recovery. i VLC gick det för det allra mesta bra med den saken. Nu i win vista så får ja de på tom bilder, i alla spelare. Har isntallerat drivare från ati.amd till vista 64bit. Borde nog använda cdn, men den är ju för xp kanske grafikkortet gick sönder i samband med att asus p5b som blev knäppt i lan(internet)ethernet eller va de nu heter) kretsen å då också pci-e?
jag har kopplat in fläkt-kontrollern på samma "sladd" som den som är kopplad till dvd-läsaren, antingen fungerar den ena, eller den andra? de borde väll gå endå? iaf så löser det sig nog lätt. men nån som vet en tyst och bra sata dvd-brännare/läsare? som är hyfsat billig, skulle uppskattas.
jaaaa.... nu ja lixom va tappa bort mig..
Ber om ursäkt men kanske nån som redan vet att jag skriver rörigt *skyller på att jag precis haft första träningen, börjat gymnasiet å är trött som ett as*
Tackar allihopa!! Heja bajen!
edit: precis när jag skickat upptäckte jag att inte ljudet fungerade :/ kan det vara otillräckligt med ströM? , det fungerade tidigare idag... de blir lite random :/
igen då: jo jag har installerat drivare till ljudkortet, fan va tid de tar.
men ett till problem som jag glömde nämna: jag har partitionerat min 400gb stora samsung t133 disk till en som skulle vara typ 79 å en annan me 300. 79 till windows då... Problemet är att jag inte ser den andra, 300gb stora? nån som tror dom har någon lösning?
bra att glömma ett o, kan bli så fel då:P men det ja g mest vill ha hjälp med eller vad man ska säga är det med grafikkortet som blir cp vid filmer, och partitionen som är borta?
men vafan igen: får banneme sluta att redigera å så, så fort jag skickar" så hittar jag ett fel till. verkar vara som om det är något med spelaren, bla wmp11, för nu när jag lyssnade musik med den så blev de sådär igen, drivarna stänger å startar om typ jobbigt
aha, hej igen då!
Har nu löst hdd problemet. Också det med dvd-läsare, fläktstyrning, ljud och lite annat.
Så nu återstår grafikkorts -problemet:(
När ja körde xp kunde jag ta bort vpu-recovery i Catalyst Control, nu i vista så finns den inte där. Nu har ju Microsoft tagit å lagt in ati's vpu-recovery i vista, så var hittar jag å kan stänga av det? Det vpu-recovery gör är väll att "starta om" grafikkortet istället för att datorn krashar? Därför vill jag stänga av det så att jag får blå-skärm istället så jag kanske får upp massa siffror å kan spåra å ta reda på vad problemet är? Borde ju gå?
Angående problemet med Moderkortet så har jag kunnat klocka litegrann, e6600 i 2,7Ghz just nu, ska dra upp mer senare, om jag nu kan det..
Men kom fram till att ett problem är inställningen Virtualization Technology, den som det står att man ska ha igång ifall processorn stöder vanderpool eller vad det heter. I klock guider för C2D så säger ju de flesta att man ska stänga av den? Så gjorde jag med min 6600 på ett asus p5b kort, dwet fungerade bra då. Nu när jag ska göra det på mitt MSI p965 Platinum så blir det konstigt och det går inte att starta normalt. Vad ska jag göra? Som jag förstår det så behöver inte "vanliga" användare den tekniken? men det spelar inte så stor roll eller? aja tack å hoppas att ni svarar *hoppas hoppas*
ignore på mig?
Iaf så satte jag i min brors sapphire x1950pro, jag har ASUS x1950pro. Och det funkar, kan spela upp film osv osv. Ska testa spela också. När jag hade i mitt Assus graff-kort så provade jag att sätta igång WiC demot, det blev vpu-recovery hela tiden oavbrutet tills datorn stängde ner sig... Är det värt att kolla till kylningen på asus kortet, eller ryker garantin då? Har garanti kvar, fast då måste jag betala frakt också + vänta ganska så länge.. Kanske ska jag prova att posta dethär i grafikkorts-delen?
Catalyst control center brukar ha temperatur-indikator för grafikkortet, lätt att se om det spårar ur eller inte på den. VPU recovery tror jag inte har att göra med temperaturen iofs, utan snarare att drivaren får fnatt alternativt hårdvarufel. Din brorsa skulle ju kunna testa ditt kort i sin dator och se om det går dåligt då med. Huruvida garantin ryker torde stå i manualen. Du kan ju kolla ASUS supportsidor också om dom har några drivare eller fler med samma problem.
Benar upp och komprimerar då....
Moderkortstemperaturer visar fel = Normalt.
Klockning = Jo ett annat MB är en bra idé.
Windows Vista = Fortfarande problematiskt så Xp är att föredra.
Film = Jo VLC all the way.
DVD-brännare är generellt billiga idag så det är inga problem.
Ljudet kan försvinna om RAM-minnet tar slut. I annat fall borde det hoppa igång om du startar om burken. Är det random kan det ju även vara glapp.
Beror på hur och i vad du har partitionerat HDD:n.
Det behöver i och för sig inte vara grafikkortet som gör att filmer krånglar. Långt ifrån.
Bra kylning IsTheShit
Tack för svar!! Verkar ju tyda på grafikkortet då ja testade ett annat x1950pro med sapphire som tilvärkare istället för Asus, Då fungeade allt som det skulle. Så det borde nog vara grafikkortet endå? Ang film och så så fungerar det inte heller i VLC nu, kan inte heller spela nånting
Precis nu när jag skriver så testade jag att gå in i Catalyst Controll Center å leta runt. Gick in på advanced settings under 3d fliken , vilken av "underflikarena" som helst så får jag VPU-recovery
Nu med film så kan jag inte göra fullskärm, inte ens med en film som går att titta på i fönster.