Köper du Collector's Editions?

Frilansare
Köper du Collector's Editions?

Samlarutgåvor har alltid funnits, men det känns som om det accelererar på spelfronten. Nu senast läsaer jag om Mass Effect 2:s dito, som lanseras i en plåtlåda med "Art of Mass Effect 2" book, Issue 1 of the Mass Effect Redemption comic book, and a bonus DVD with behind-the-scenes and making-of videos."

Mitt intresse för dessa utgåvor falnade för länge sedan. De är bulkiga och oftast fyllda med strunt som aldrig kommer utbringa något större samlarvärde. Men de säljer som smör.
Varför köper du samlarutgåvor av spel? Om du inte gör det, vilket innehåll skulle få dig att köpa dem?

#blogg

Medlem
Köper du Collector's Editions?

Kan låta http://pici.se/pictures/large/tdDFfnySa.jpg svara på din första fråga.

Jag köper dem när de är snyggare än de vanliga utgåvorna, eller när det finns trevliga saker i dem. Tycker dock att det blir mindre och mindre i dem, men det finns självklart undantag. Anno 1401 Collectors edition kostade ett par hundra mer än det vanliga spelet vid release, men då är det en väldigt fin "box" man får. En träkista med kompass och grejjer i. Så ska det se ut.

Medlem

Artbooks är min anledning. Har spelet ett schysst soundtrack med så skadar ju inte det heller!

Inaktiv

Om collectors är billigare än den vanliga, gav 150:- för Anno 1404 Collectors, eller om det är en figur med och det inte kostar tokigt mycket mer.
Artbooks och soundtrack kan vara skoj men kan lika gärna vara digitala som fysiska.

Om de levereras i "paper sleeve" dvs. kartongomslag eller vad man nu ska kalla det är det något jag kan tänka mig att betala lite extra för eventuellt. Men det är något som borde vara standard tamefasen och jag hoppas att det blir det i framtiden när DD blir gigantiskt. Kan också tänka mig en dyrare utgåva som har en manual i klass med Alpha Centauri eller Temple of Elemental Evil, som man faktiskt kan läsa. Upp till 50kr kanske jag kan betala för detta.

Bonus-DVD:er är det lamaste i bonusmaterial man kan tänka sig.

Händer inte så ofta längre. När jag var yngre levde jag efter konceptet att om det var ett spel jag verkligen tyckte om så skulle jag givetvis ha CE av den. Nu har jag insett hur onödigt dyrt det är. Jag väljer att använda Oblivion CE till 360 som ett exempel på en riktigt bra CE. En utvikbar karta, ett mynt från landet, en bok som beskriver landets historia och en making of DVD inpackat i en bokliknande förpackning.
När det gäller den snyggaste är det nog Warhammer Online som gäller. Har inte ens en hylla med plats nog för den besten.


signatur

"Oh you. Laddergoat, you're so random."

Inaktiv

nepp. aldrig.
kostar för mycket och spelet är detsamma.

Medlem

Jag har svårt att få ihop pengar till att köpa spel över huvud taget, så inga CE för min del.

Skribent

Det var bättre förr. Dagens så kallade Collectors Supreme Enduro Max med dubbla överliggande kamaxlar Edition når inte ens upp till gamla pc-spel som släpptes på 90-talet. Då var kartongerna stora och fyllda med "extramaterial", som t ex en normal manual...

Medlem

Jag har nog köpt ett enda CE i mitt liv, och jag kom inte ens ihåg var det var. Men om det är nått CE jag skulle köpa nu så skulle det vara #Dreamfall: The Longest Journey, med en fin artbok och en soundtrack CD. Jag är lite svag för just soundtracks. I övrigt köper jag helst normala versionen:)

KoP
Medlem

Köper bara samlarutgåvor av spel jag verkligen verkligen verkligen åtrår. Bara därför att.

"Special Edition" och "Limited Edition" är knappast något som jag köper ofta. Crysis var det första Special som jag köpt, och sen har jag förbokat BF: Bad Comp2 LE. Varför? För att jag vill vara med i betan och för att Crysis har ett väldigt bra soundtrack.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Om det erbjuder något extra av intresse (t.ex. soundtrack) och inte är snuskigt dyrt.

Medlem

Aldrig. Jag skulle kunna tänka mig det dock, om det inte bara en massa skit (i mina ögon såklart). Typ en skiva med musiken och nån snygg affisch eller kanske en figur från spelet. Extra ingam content i all ära, men jag tycker personligen det bara är fult mot andra kunder och kan dessutom förstöra spel balansen.

Men ärligt talat tycker jag spel är dyra nog som dom är, även om många är värda det, så har jag absolut ingen lust att hosta upp mer en vad som behövs.

Medlem

Jag köper de när det är sjukt awesome eller när de kostar lika mycket som de vanliga.


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av KoP:

Köper bara samlarutgåvor av spel jag verkligen verkligen verkligen åtrår. Bara därför att.

Samma här, spel som gör mig varm inombords köper jag samlarutgåvan av . . . I mitt fall spel som Dawn of War, Fable, Dragon Age och Mass Effect.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

1
Skriv svar