Datorn startar om sig.

Inaktiv
Datorn startar om sig.

Hej.

Jag omformaterade nyligen min dator och allt gick jättebra. Men nu efter ungefär en vecka börjar datorn starta om sig lite då och då. Det kan vara när jag tankar, spelar online spel eller surfar.

Hårdvaran jag har är AMD Athlon 64 processor 3200+, grafikkort ATI Radeon x550, mer vet jag inte :/. Felmedelandet som står när jag får bluescreen är:
0x0000008E(0xC0000005,0XA6084E70,0X9FF53AE8,0X00000000)

NVTCP.SYS- address A6084E70 base at A6074000, DateStamp 41e7162e

Jag har även ett annat problem, ibland scrollar musen ner till botten av skärmen.

Vore väldigt tacksamm för all hjälp jag kan få.

//Eric

nj
Medlem

Alla drivrutiner som behövs installerade?
Om du kör WinXP så stäng av den automatiska omstarten vid blåskärm, du hittar inställningen under start -> kontrollpanelen -> system -> avancerat -> inställningar för start och återställning -> bocka ur starta om automatiskt.
Du kan nu börja få en blåskärm (med lite tur) istället för att datorn bara startar om, skriv vad den anger för fel så finns det mer att felsöka.

Inaktiv

Har haft samma problem två gånger förut. Första gången var det ett minne som var trasigt, så testa köra memtest86. Andra gången hjälpte det att uppdatera moderkortsdrivrutiner, så testa fixa drivrutiner först.

Medlem

Vad är det du tankar? Kan bero på att du laddar olagligt då startar datorn om sig.

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av b0ne:

Vad är det du tankar? Kan bero på att du laddar olagligt då startar datorn om sig.

kallas Virus, man får inte alltid virus om man laddar ner olagligt.

Medlem

T ex blaster-masken brukar starta om datorn, googla på det. Andra maskar kan ha samma resultat.

nj
Medlem
Skrivet av m0rfar:

T ex blaster-masken brukar starta om datorn, googla på det. Andra maskar kan ha samma resultat.

Dock så brukar man få upp en varningsruta om att datorn kommer stängas av/startas om inom x antal sekundrar med dem.

bamboon: Det vore bra om du berättade vad det är för hårdvara i datorn, vilka drivrutiner och annat som du har installerat osv.

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av b0ne:

kallas Virus, man får inte alltid virus om man laddar ner olagligt.

'

Jag var på dryg humör bara ;). Man kan ladda lagligt också och råka få virus, men alltså inte det jag syftade på.

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Inaktiv

Problemet kvarstår. Hårdvaran jag har är AMD Athlon 64 processor 3200+, grafikkort ATI Radeon x550, mer vet jag inte :/. Felmedelandet som står när jag får bluescreen är:
0x0000008E(0xC0000005,0XA6084E70,0X9FF53AE8,0X00000000)

NVTCP.SYS- address A6084E70 base at A6074000, DateStamp 41e7162e

Jag har även ett annat problem, ibland scrollar musen ner till botten av skärmen.

Tack till alla som försöker hjälpa till.

Medlem

Du råkar inte ha ett nForce-moderkort? Om så är fallet, prova att stänga/avinstallera nVidia firewall eller nVidia NAM (Network Access Manager). Det ska tydligen skapa många problem liknande de du beskriver. Ett annat tips är att försöka ta reda på exakt vilket moderkort du har och kanske uppgradera BIOS på det?

1
Skriv svar