router?
Frågan hör bättre hemma i uppkoppling/nätverksforumet.
Sedan beror det ju en hel del på vad det är du är ute efter i routerväg, vad är det för uppkoppling den ska användas till, andra funktionaliteter osv.
Finns ju några trådar reda som tar upp routrar, du kan ju börja med att kika lite i dem.
ok tack så mycket nj , ja visste inte att det fanns andra roters trådar , men jag ska använda den till 2 mbt bredband om det är det du undrar , och den ska kopplas mellan 2 datorer ,
vill ha en bra router som ja kommer att kunna ha nytta av länge , och så ska den inte vara så svår att öppna portar med också,
undrar om ni kan flytta denna tråden till uppkoppling/nätverk ,
men nu till frågan,
är det bättre med trådlös eller bunden nätverk skulle vara tacksam om ni kunde skriva till för och nackdelar med det ?
priset spelar ingen stor roll , köper hellre en bra router som jag kan använda länge,'
min sista fråga , om jag har trådlös nätverk , kommer andra användar att kunna använda mitt bredband förutom mina 2 datorer som jag har hemma , jag menar tex mina grannar dvs
Själv tycker jag att Netgears routrar är ganska bra, relativt lättkonfigurerade och de är faktiskt hyfsat stabila. Haft netgears produkter i snart 10 år och är väldigt nöjd med dem.
Angående din fråga om att grannarna ska kunna låna ditt bredband finns det lite faktorer som påverkar svaret.
1. Ja självklart, om du vill dvs. Man kan aktiva kryptering om man vill kunna styra vilka som ska ansluta till ditt nätverk, vilket innebär att nätverket låses och behöver ett lösenord för att anslutas till.
2. Tänk på att trådlösa nätverk är kraftigt avståndsberoende och även störs av allting som kommer i dess väg. Glasrutor, väggar, träd, tak, etc etc. Ju mindre som är i vägen desto bättre (och längre) signal. För en liten uppfattning om hur långt kan jag nämna att jag har använt min 108Mbit netgear router från ett avstånd på ca 25m med dubbla väggar mellan router och nätverkskort. Utöver det avståndet blir signalstyrkan för låg och störningarna för många för att anslutningen ska bli tillräckligt stabil.
Du nämnde att du skulle dela på ett bredband på 2Mbit, då räcker en router som stödjer 802.11g alldeles utmärkt (54Mbit). Dessutom är signalstyrkan/räckvidden bättre för en sådan router än en som bara stödjer 802.11b(11Mbit). Detta är dock inte så knivigt nuförtiden då det nästan bara säljs routrar som stödjer g.
Fördelar med att ha trådbundet nätverk är alltså:
- Säkert (intrångssäkert)
- Säkert (anslutningen är helt stabil och störs inte av något)
- Lätt att avgöra vem som är ansluten
- Snabbare än trådlöst
Fördelar/Nackdelar med trådlöst:
- Smidigt som bara den (speciellet om du har bärbar)
- Enkelt att dela med sig av till grannen (om räckvidden duger dvs)
- DÅLIGT: Mindre säkert än trådbundet (intrångssäkerhet)
- DÅLIGT: Långsammare och mindre stabilt än trådbundet
Mitt tips till dig är följande:
Köp en router med trådlös accesspunkt för 802.11g och om du har datorn i närheten av routern ansluter du dig till den (och dina övriga datorer) med nätverkssladd. Lås sedan det trådlösa nätverket och sätt ett bra lösenord som du sedan delar ut till ev. kompisar/grannar som du anser värdiga att låna bandbredd av dig.
En sak till. Eftersom jag i princip endast arbetat med netgears produkter borde du nog få en andra åsikt om vilken router du ska köpa. Det kan hända att det finns routrar som är mycket mer stabila/användarvänliga. Hoppas några av mina tips hjälpte
boulund tack så mycket för alla svar ja fick ,
en sista fråga?
1 .jag använde adsl bredband men nu använder ja kabel bredband , jag kan möjligtvis inte använda min adsl modem nu också? har redan provat men det fungerar inte , kanske jag som gör något fel eller går det bara inte ?
2 . måste man köpa någon speciel router för kabel-bredband , och kan ri rekomendera någon bra tråd-bunden router till att börja med?
1) ADSL och bredband via kabel använder olika tekniker så det ska inte fungera att använda ett modem för den ena sortens anslutning till den andra.
2) Nej, det krävs ingen särskild sorts router, det är bara koppla den direkt till modemet.
När det gäller router så behöver du inte direkt de kraftfullaste modellerna för en 2Mbits-uppkoppling. Sedan exakt vad du ska ta, ja...
Några tips är;
Linksys WRT54GL - Linksys routrar har rätt länge varit populära då de kan köra custom firmwares (det nämns några i den här tråden, samt tomato firmware som jag sett några nämnt i trådar) vilket kan ge lite extra funktionalitet och/eller förbättrad prestanda.
Som Boulund skrev så har Netgear en del modeller som inte är alltför dyra och förmodligen fungerar mer än väl, samma gäller D-Link. Finns dock de som har åsikter om både D-Links och Netgears billigare produkter.
Har själv en gammal ZyXEL-router (Prestige 334, som numera fått två uppföljande modeller i form av Prestige 335 och 336) som jag är rätt nöjd med, den har dock börjat starta om sig lite väl ofta i tid och otid...
för 2-3 år sedan köpte jag en Netgear FWG 114P (trådad + trådlös + printer server), och jag har bara gott att säga om den - startat om den en (1) gg sedan inköp pga "konstigheter", och då vet jag inte ens säkert om "konstigheterna" berodde på routern.
När jag konfigurerade den för första gången så upplevde jag den som mkt trevlig att hantera (cfg trådlöst nätverk + öppna portar).
edit: dlink = djävulen? ja, min isp sa nåt liknande om nån av deras modeller, minns inte vilken dock .. kanske 604 eller 614?)
"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers
har nu hittat några trådbundna routrar och undrar nu vilket utav dessa som är bäst och lättast att öppna portar och inställningar osv?
http://prisjakt.se/produkt.php?p=143927
eller
Jag tror det är dött lopp mellan de båda faktiskt. De har ju samma funktionalitet och i stort sett samma pris. Se om du kan hitta recensioner eller guider där du ser hur man öppnar/vidarebefordrar portar för att få en uppfattning om det är svårt eller ej. Sen är det bara att köpa. 250-280kr är inte mycket så om du inte skulle vara nöjd med den ena är det bara att försöka sälja den och köpa den andra