Monitorn har tappat blå färg :(
I morse då jag satt mig vid datorn och startade igång så är en av mina 2 skärmar helt skum i färgen. Typ orange aktig. Den sekundära skärmen ser bra ut.
Jag kollar sladdarna så inte de glappar.
Startar om allt osv. Samma fel.
Jag går in på själva skärmens knappar för att titta över inställningarna. Märker att på färginställningarna är "blue" i botten! Och den går inte att ändra på. De 2 andra färgerna kan jag ändra allt från noll till max. Men inte "blue".
Nu var jag väldigt stressad i morse, och lyckades inte ens göra en fabriksreset på skärmen. Jag har dragit ur alla kablar till den, och hoppas detta ska resetta monitorn tills jag slutar jobbet. Annars kanske jag får skruva upp den och plocka batteriet fram och tillbaka.
Är det någon som har något tips på vad felet kan ligga? Kan det som visar blått i skärmen gött sönder, och kan detta då direkt visa sig i skärmens inställningar? Eller kan det vara inställningarna på något vis som pajjat?
Tycker det är lite mystiskt då allt fungerade bra igår då jag gick och la mig. Lät dator och skärmar vara på då jag tankade en del. Skärmarna har jag så att de släcks efter 10min inaktivitet så risken att den bränts sönder är lika med noll.
Tacksam för ideér och svar om någon varit med om liknande eller känner till problemet.
/Efraim
redan kollat sladden. den inbyggda konsollen på monitorn har samma problem. + att den går inte öka på blått. den är på noll. så monitorn känner av att det är något fel med blått... skumt.
känns som om det är nått IC chip / transistor / lödning som felar i den.
känns som om jag ska testa banka på den.
låter helt sjukt att blått är låst på botteninställingen.. det är väl möjligt att det är kopplat så att den indikerar på det viset ifall den har problem med blå färg, men det blir fan lite knäppt, med tanke på att i en CRT-skärm (som jag antar att du har) är ju blått nåt som sitter på själva bildröret..
måste nästan vara glappfel på nåt vis?
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
har läst mig till lite nu. verkar som om jag nog kan ha rätt med det jag trodde. har man tur är det bara en lödning som gått.
ska se när jag orkar skruva i monitorn.
har iaf gjort en getto-grej och vänt monitorn i olika läge och bankat i alla riktningar. hade hoppats det visat nått glapp på lödning.
aja,.. sån "tur"med hårdvara känns det som man har för ofta... är bara gammla grejer, och pengar. Inte direkt som att jag har förlorat något viktigt