Är man blåst igen?
Har alltid haft uppfattningen att routrar och trådlösa uppkopplingar bara ställer till en massa problem men så fick jag en PSP och tänkte att tekniken går ju framåt och det kanske skulle vara kul att ligga i sängen och surfa.
Köpte en router (D-link 624) och det krävdes lite pyssel för att få allt att funka men nu upptäcker jag nu att min dators näthastiget är ungefär hälften av vad den var innan jag kopplade in routern.
Låg tidigare på 90 Mbps och nu med router så ligger jag på ynka 38 Mbps testat med:
http://www.t3.se/kundtjanst/hastighetstest/
Är det nåt fel på min router eller ska det vara så?
Läs recensioner nästa gång du köper något.
http://se.pricerunner.com/pu/168-186092/Bredbandsroutrar/D-Li...
Den är ju fetsågad.
Sen är det som nj säger, man får vad man betalar för.
Butt!
Ja är man van vid att ha 100Mbps så är 38 helt enkelt skit.
Nog är det så att man får det man betalar för och jag hade nog väntat mig att W-Lan skullle vara rätt slött men där är jag inte så kinkig.Däremot hade jag aldrig kunnat föreställa mig att wan-lan skulle bli segare av en router.
Nä, jag ska slänga routern åt helvete. Varför skaffa sig en flaskhals i onödan?
Som sagt en router har alltid en viss "throughput" dvs en max hastighet som den klarar av att överföra i mellan LAN och WAN porten. De flesta billiga routers(notera "flesta" och "billiga") har en väldigt låg throughput. Så är det något förutom finesser och inställnings möjligheter man ska kolla upp innan man handlar så är det "throughput". Annars blir de en fet flaskhals som Droggie redan påpekat.
Många köper ju routers och använder dem som brandvägg och tror att 100/100 på förpackningen menar att den klarar 100mbits åt båda håll. Detta är dock bara hastigheten som routern klarar på den inbyggda switchen dvs vad den klarar för hastigheter i nätverket(LAN) som du har mellan dina egna datorer. I själva verket kanske routern klarar 12mbits vilket inte enns är så lyckat för de som sitter på ADSL uppkopplingar idag.
"It aint about power, it's about balance!" InitialD