8800GTS 320MB eller 8800GTS 640MB.

Medlem
8800GTS 320MB eller 8800GTS 640MB.

Tänkte beställa en ny burk idag, men vet inte om jag ska välja 320mb eller 640mb varianten av 8800GTS. På de flesta tester är prestandard skillanden nästan obetydlig, men hur blir det med kommande spel som Crysis och UT 3 som kanske kräver lite mer videominne. Det är en tusenlapps skillnad på korten, kan det vara värt att satsa på ett 640mb kort för dom spelen?


signatur

<3

Avstängd

1000kr skillnad är 1/3 del av priset jag skulle gå för 320Mb i fall det skulle skita sig skulle jag köpa en till köra SLI mode.

Medlem

Har ett XFX 8800GTS 320MB XXX Edition, som då är fabriksöverklockat. Detta presterar mycket bättre i spel än kompisarnas 512, och 640 MB. Vet dock inte hur det blir med framtida spel. Jag skulle kört på 320MB.

Medlem

Hur det presterar beror ju bara på vilket spel du väljer att testa det i. Spel som kan utnyttja mer minne kommer göra det och på så sätt få ett övertag, men annars kvittar det jul.

Personligen tycker jag inte det är värt så pass mycket mer pengar. Jag skulle köpt 320. SLI ger dig dock inte dubbla mängden minne, även om prestandan blir bättre. Men då finns det ändå ett singelkort som bara kostar lite mer som piskar 8800 så det ändå inte är värt att köpa ett till. Min spådom.

Inaktiv

Det beror på vilken upplösning du gillar att spela i, högre upplösning = mer minne krävs. Kommande spel kommer ta mer och mer minne så för att vara mer framtidssäkrad tycker jag du ska köpa ett på 640mb. Det beror lite på hur snart du tänker uppgradera också.

Mitt tips är att köpa 8800 GTS 640mb.

Medlem

Hej på er alla, har samma fundering fast det gäller SLI, är det bättre med 320 lr 640 om man kör i SLI ?

Medlem

Det är alltid bättre med mer, men i just SLI fallet är nog 640 att föredra eftersom att annars har du liksom ingen anledning att ha SLI till att börja med. Just nu klarar ett 320 kort mer eller mindre allt och två sådana är alltså overkill. Ska overkillen motiveras får du se till att kräva overkill av korten och då krävs således mer minne.

Medlem

Okej, så det är bättre med två st 640 än två st 320 trots priskillnaden mellan de, jag menar 2st 320 lär väl vara billigare och bättre att köpa rent ekonomiskt sätt än 2st 640 men hur stor skillnad blir det rent prestanda mässigt ?

Hoppas du förtsår hur jag menar

nj
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Okej, så det är bättre med två st 640 än två st 320 trots priskillnaden mellan de, jag menar 2st 320 lär väl vara billigare och bättre att köpa rent ekonomiskt sätt än 2st 640 men hur stor skillnad blir det rent prestanda mässigt ?

Hoppas du förtsår hur jag menar

Beror rätt mycket på vad det är för spel och så, Tweaktown gjorde ett test där två 8800GTS 320MB ställdes mot 640MB-varianterna i SLI för att se skillnaden. Resultaten i F.E.A.R är imho lite skumma, men kan vara drivrutinsproblem som de skrev.

Inaktiv

320MB är det bättre alternativet


signatur

Jag är ett PS3 fan. Jag hatar Xobx 360, inte för att det är dåligt, utan för att det är helt jävla värdelöst.

Medlem

beror ju på vad du ska köra i för upplösningar. Desto högre upplösning, desto mera minne behöver kortet.

Medlem

Om man köper ett 640 känns det som man lika gärna kan slänga på de slantarna som saknas och gå hela vägen och ta ett gtx, medans 320 varianten känns som ett ytterst prisvärt kort

Inaktiv

Jag hade kört 640 MB då jag anser att om du köper ett 8800 kort så är det en framtids investering; framtida spel kommer kräva mer minne (även fast skillnaden inte kommer vara speciellt stor på de båda korten) så jag hade lätt tagit 640 MB!


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

varför inte köpa ett 8800GTX kort istället ?

Inaktiv

Mest för att det är 40% dyrare, om man ha tur, kanske? Vill man ha bra med minne så man kan klara högre upplösningar men samtidigt inte vill lägga 1400-2000 kr mer på ett GTX så är ju GTS ett trevligt kort...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ok bra anledning.

Gav mig en idé det där..

Inaktiv

Vet inte hur det är med minnena på dem, det kanske nj vet bättre. Kan ju hända att det sitter sämre minne på 640 varianten. Sådant har hänt förr. Som tidigare sagts...högre upplösning = mer minne.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem
Skrivet av unix:

Vet inte hur det är med minnena på dem, det kanske nj vet bättre. Kan ju hända att det sitter sämre minne på 640 varianten. Sådant har hänt förr. Som tidigare sagts...högre upplösning = mer minne.

Njae, de är ju helt identiska utöver minnesmängden, och 320MB-varianten kom ju någon/några månader efter att 8800GTS 640MB/8800GTX 768MB släppts som en billigare variant.
De kort man ska se upp för när det dyker upp varianter med olika mycket minne är budgetvarianterna och mellanklasskorten så antagligen lär det väl börja dyka upp lite Geforce 8500/8600 med långsammare minnen.

1
Skriv svar