Ännu ett rekordår för spelindustrin
och dom som säger att pc dör ut....stackare.
Det är ju fakta. 8)
Fast beror väl också helt på hur man gör bedömningen... antal sålda spel, utvecklade... eller intäkterna t.ex.
Det är inte fakta.
Som sagt var så beror det på hur man gör bedömningen.
Piraterna dödar spelmarknaden! Dom stackarna tjänar mindre och mindre...
...eller...vänta
Ja, piratkopieringen skadar spelmarknaden allvarligt, kanske främst på PC. Var i artikeln står något som motsäger detta?
Antalet spelare ökar år efter år men jag tvivlar på att spelförsäljningen ökar i samma takt.
när du passera 25bast kommer du uppskatta originalspel det kommer med åldern.
Jag har snarare blivit kräsnare med åren. Sällan man köper nya spel nuförtiden. Spelar hellre äldre spel såsom "Gangsters organized crime" etc.
Är väl ungefär så jag känner också, kör hellre om ett gammalt spel som jag vet är bra än att riskera att slösa bort tid på nåt som kanske är bra.
Sen finns det naturligtvis undantag.
Man kanske borde ifrågasätta "varför" just pc marknaden går dåligt.
Mkt av det som produceras är skit rakt igenom så att skylla allt på priater är en stark överdrift.
likaså med konsoller och online, för mycket finns på piratmarknaden där oxå.
Sänk priserna, och var inte så kåta på grafik och annat tjafs som inte förhöjer vare sig spelglädje eller värdet av den produkt som man slösat sina slantar på.
Skall man se krasst och med ett strängt och granskande öga så har det inte kommit mkt som förtjänas att säljas i butik.
"si vis pacem, para piratis"
/SM
Denon / Pioneer
Vilka bra argument folk kommer med:
Online PC revenue = jättehög -> Piratkopiering skadar inte PC-spelsmarknaden.
1+1 = 3.
Snarare:
Online PC revenue = jättehög -> Piratkopiering skadar inte PC-spelsmarknaden like mycket som man gör gällande.
Det beror ju på hur man ser det.
Vill du inte spela något annat än MMOs eller andra online-spel (som troligtvis har reklam eller månadsbetalning eller annat) så visst, då skadar inte piratkopiering PC-spelsmarknaden alls.
Vill du att PCn ska få tillbaks sina glansdagar och spel som har lite mer djup än vad de konsollifierade spelen har idag? Tough luck, folk borde slutat kopiera PC-spel för länge sedan.
Vilka bra argument folk kommer med:
Online PC revenue = jättehög -> Piratkopiering skadar inte PC-spelsmarknaden.
1+1 = 3.
Snarare:
Online PC revenue = jättehög -> Piratkopiering skadar inte PC-spelsmarknaden like mycket som man gör gällande.
Det beror ju på hur man ser det.
Vill du inte spela något annat än MMOs eller andra online-spel (som troligtvis har reklam eller månadsbetalning eller annat) så visst, då skadar inte piratkopiering PC-spelsmarknaden alls.
Vill du att PCn ska få tillbaks sina glansdagar och spel som har lite mer djup än vad de konsollifierade spelen har idag? Tough luck, folk borde slutat kopiera PC-spel för länge sedan.
Synd att inte detsamma har drabbat musik industrin då. Spelar ju ingen roll hur mycket det kopieras, dåliga artister fortsätter ju göra musik för glatta livet :suck: och de fortsätter hamna på topplistorna. Verkligen surt
Synd att inte detsamma har drabbat musik industrin då. Spelar ju ingen roll hur mycket det kopieras, dåliga artister fortsätter ju göra musik för glatta livet :suck: och de fortsätter hamna på topplistorna. Verkligen surt
Där finns ju förvisso inget riktigt plattformsalternativ för musik heller så din jämförelse är bara dålig.
Synd att inte detsamma har drabbat musik industrin då. Spelar ju ingen roll hur mycket det kopieras, dåliga artister fortsätter ju göra musik för glatta livet :suck: och de fortsätter hamna på topplistorna. Verkligen surt
Där finns ju förvisso inget riktigt plattformsalternativ för musik heller så din jämförelse är bara dålig.
Nu missade du poängen ju.
Man kanske borde ifrågasätta "varför" just pc marknaden går dåligt.
Mkt av det som produceras är skit rakt igenom så att skylla allt på priater är en stark överdrift.
likaså med konsoller och online, för mycket finns på piratmarknaden där oxå.
Sänk priserna, och var inte så kåta på grafik och annat tjafs som inte förhöjer vare sig spelglädje eller värdet av den produkt som man slösat sina slantar på.
Skall man se krasst och med ett strängt och granskande öga så har det inte kommit mkt som förtjänas att säljas i butik.
"si vis pacem, para piratis"
/SM
Visst, produkterna kan vara dåliga men håller inte med om att spel är dyra. Idag kostar World in conflict respektive CMRally - Dirt runt 130 kr till PC med frakt inräknat. Crysis lite drygt 200kr med frakt.
knappast spel som släppts dom senaste åren du räknar upp där.
Grattis, det som var poängen med det jag sa om "context". Dock kan det vara intressant att notera att vissa av dessa fortfarande ligger i topppen sålda i sverige, efter många år.
Vecka 21 multiformat såg exempelvis ut
Multiformat
1. Age of Conan (PC)
2. GTA 4 (360)
3. GTA 4 (PS3)
4. Guitar Hero 3: Legends of Rock (PS2)
5. Mario Kart Wii (Wii)
6. Haze (PS3)
7. World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)
8. The Sims 2 Kök & badrum (PC)
9. Counter-Strike 1: Anthology (PC)
10. World of Warcraft (PC)
11. Singstar Svenska hits Schlager (PS2)
12. The Sims 2 Fritid (PC)
13. Wii Fit (Wii)
14. Guitar Hero 3: Legends of Rock (Wii)
15. Singstar Summer Party (PS2)
16. Warcraft III Reign Of Chaos (PC)
17. Warcraft III Frozen Throne (PC)
18. Call of Duty 4: Modern Warfare (PC)
19. World of Warcraft Battlechest (PC)
20. UEFA EURO 2008 (PS2)
AoC kan man kanske bortse från, men det känns som att konsollerna är bra på att få fet försäljning vid launch men att de framgångsrika PC-spelen satsar mer på hållbarhet. WC3 hade 4.5 miljoner initial orders innan launch, och ligger fortfarande med i försäljningstoppen idag.. sex år senare.
Assassin creed, halo3, gt4, gears of war, mass effect för att räknar upp några, har sålt jävla bra
Om du med "jävla bra" menar tre spel över 3 miljoner under 2007 så visst.. som jag nämnde ovan så snackade jag om top 10 under 2007, och det var inte ens 10 st spel som sålde över 2 miljoner i USA. Knappast "jävla bra" när icke-online-ett-halvår-efter-console TPS/FPS spelen (Bioshock, GoW, Assassins, etc) säljer runt miljonen på PC'n.
knappast spel som släppts dom senaste åren du räknar upp där.
Grattis, det som var poängen med det jag sa om "context". Dock kan det vara intressant att notera att vissa av dessa fortfarande ligger i topppen sålda i sverige, efter många år.
Vecka 21 multiformat såg exempelvis ut
Multiformat
1. Age of Conan (PC)
2. GTA 4 (360)
3. GTA 4 (PS3)
4. Guitar Hero 3: Legends of Rock (PS2)
5. Mario Kart Wii (Wii)
6. Haze (PS3)
7. World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)
8. The Sims 2 Kök & badrum (PC)
9. Counter-Strike 1: Anthology (PC)
10. World of Warcraft (PC)
11. Singstar Svenska hits Schlager (PS2)
12. The Sims 2 Fritid (PC)
13. Wii Fit (Wii)
14. Guitar Hero 3: Legends of Rock (Wii)
15. Singstar Summer Party (PS2)
16. Warcraft III Reign Of Chaos (PC)
17. Warcraft III Frozen Throne (PC)
18. Call of Duty 4: Modern Warfare (PC)
19. World of Warcraft Battlechest (PC)
20. UEFA EURO 2008 (PS2)
AoC kan man kanske bortse från, men det känns som att konsollerna är bra på att få fet försäljning vid launch men att de framgångsrika PC-spelen satsar mer på hållbarhet. WC3 hade 4.5 miljoner initial orders innan launch, och ligger fortfarande med i försäljningstoppen idag.. sex år senare.
Assassin creed, halo3, gt4, gears of war, mass effect för att räknar upp några, har sålt jävla bra
Om du med "jävla bra" menar tre spel över 3 miljoner under 2007 så visst.. som jag nämnde ovan så snackade jag om top 10 under 2007, och det var inte ens 10 st spel som sålde över 2 miljoner i USA. Knappast "jävla bra" när icke-online-ett-halvår-efter-console TPS/FPS spelen (Bioshock, GoW, Assassins, etc) säljer runt miljonen på PC'n.
vad babbla du om ? usa? vi snacka världen över,
Halo 3 (8.1 million)
Gears of War (4.7 million)
Call of Duty 4: Modern Warfare (3.172 million)
Grand Theft Auto IV (2.6 million)
Assassin's Creed 3.46 million
MotorStorm (3 million)
"på slutet brinner vi som vackrast"
Blah, vore synd om "mellanutvecklarna" till PC gick över till konsoll. Jag hatar verkligen att lira annat än sportspel på konsoll då styrningen är så fruktansvärt osmidig. Antingen får man sitta och klura som fasen med siktet eller så kör man autosikte och sabbar hela nöjet på det sättet.
vad babbla du om ? usa? vi snacka världen över,
Halo 3 (8.1 million)
Gears of War (4.7 million)
Call of Duty 4: Modern Warfare (3.172 million)
Grand Theft Auto IV (2.6 million)
Assassin's Creed 3.46 million
MotorStorm (3 million)
Imponerande, Halo 3 som enda spel över 5 miljoner, Verkligen massor och småpotatis som du sa tidigare.
det är småpotatis jämfört konsol-marknaden, där många utav spelen säljer 5-8miljoner ex
Tar med det för er som inte orkar gå tillbaka en sida.
vad babbla du om ? usa? vi snacka världen över,
Halo 3 (8.1 million)
Gears of War (4.7 million)
Call of Duty 4: Modern Warfare (3.172 million)
Grand Theft Auto IV (2.6 million)
Assassin's Creed 3.46 million
MotorStorm (3 million)
Imponerande, Halo 3 som enda spel över 5 miljoner, Verkligen massor och småpotatis som du sa tidigare.
edit.
jag kanske överdrev lite, men dom spelen har släppts nyligen, knappast något pc spel som kommer upp i samma försäljning inom samma tidsram
rätt sjukt Halo3 har sålt nästan lika mycket som WoW på 8månader och enbart till en plattform, ett singelplayer lir med en multiplayer.
"på slutet brinner vi som vackrast"
jag kanske överdrev lite, men dom spelen har släppts nyligen, knappast något pc spel som kommer upp i samma försäljning inom samma tidsram
Gissar på att Orange box sålde rätt bra, TBC sålde redigt fint också, SC2 kommer nog att slå alla försäljningsrekord någonsin. Bara 2-3 spel till konsollerna som säljer riktigt bra också, brukar vara flaggskeppsspelen (GoW+Halo, Zelda+Mario, MGS4?) och sen något random hypeat (GTA4). All in all är den totala siffran som räknas. Jag är mer imponerad av att The Sims sålt över 50 miljoner än att Halo 3 lyckas sälja 3 miljoner på två veckor.
Men siffrorna talar för sig själv, bara att kolla på mängden pengar PC marknaden drar in, den är störst.
rätt sjukt Halo3 har sålt nästan lika mycket som WoW på 8månader och enbart till en plattform, ett singelplayer lir med en multiplayer.
Skulle inte tro att Mac är en stor del av WoW's playerbase (med tanke på att mac är typ 8% av marknaden). Mer så att det är rätt sjukt att WoW med en extra månadsavgift på 120:- har fler aktiva subscibers än det sålts 360's (och sålt minst runt två miljoner fler aktiva subscribers än Halo 3 sålt totalt). Om man kollar hur mycket folk whinear på WoW och säger att det suger så låter det som de sålt minst 50% mer än det finns aktiva spelare, så 15 miljoner ex är inte illa pinkat.