VAD I HELVETE!!!!!!
Ber om ursäkt för alla svordommar men jag är SÅ JÄVLA FÖRBANNAD!!!!
jag bytte precis NB kylare och ändrade lite på min scythe Infinity. kopplade bara in ström-,skärm-,tangentbords- och mus sladden eftersom jag skulle kolla så det funkade och hade bra temps och så.. Det funka och tempsen blev betydligt lägre.. så då tpluggade jag in internet ljud , mic och internet kabeln. och när jag satte in internet kabeln stängde datorn av sig och grafikkortet lyser rött som om det inte har någon ström via pci-e ström kabeln. Och nu går den inte starta. Det luktar brännt som fan och jag tror moderkortet eller nått gick sönder.
HUR I HELVETTE SKA JAG GÖRA NU?!?!?!?!?!?!
ber om ursäkt för allt förvirrande och allt sånt men jag e lite sur å stressat och allt.
Datorn är ganska ny och består av:
Asus P5B
e6600 (scythe Infinity)
asus x1950pro
Hiper type-M 580w
Samsung t133 400GB
fan asså vad ska jag göra? blir så förbannad för sånthär ska tamefan inte kunna hända!!!
Det borde väll gå på garanti om jag nu har någon sådaNASLfmnasldnopa
Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja har du garanti kvar så bör det ju täcka, om du inte typ pissat i nätagget eller något. Kolla vart det luktar bränt. Ta ut grafikkortet och se om det är därifrån eller från nätagget eller nordbryggan som du ju bytte kylare på (då kan det vara tveksamt med garanti, men sånt kan man väl alltid argumentera om...)... Kanske lossnade kylaren eller inte hade nån kontakt med NB, hence it burns :(.
Var datorn överklockad nånstans?
CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm
Kan vara nätagget om inget får ström, Hipers nätagg verkar ha rätt varierad kvalité och en del av dem går sönder väldigt snabbt.
Du kan ju testa starta nätagget utan att ha det inkopplat till moderkortet och se om det går igång (du kan läsa här hur du får igång ett nätagg utan moderkort).
hejsan igen, NB var under? 10grader kallare än men origal kylarn..
Jag tog ut allt och luktade på det , och det som jag tror luktade mest bränt var platsen mellan pci-e platsen och en pci plats, altså under pci-e platsen. När jag provar att starta nätagget värkar det inte fungera, testade ett gammalt och det fungerade men la av direkt, ska de göra så?
Men ifall det nu var nån krets som hör ihop med internet anslutningen som brunnit, kan det vara så att andra saker gått sönder då ocksÅ?
Föresten nu när jag testade agget igen så fungerade det! och det höll i sig hela tiden. Jag har klockat en del. Senast hade jag den i 3Ghz har haft den i 3.2 och en kort stund i 3,3 men då var den inte stabil så jag drog ner den direkt. ifall jag klockat får jag ingen garanti då alls? fick datorn för ungefär 3-4v sen.
tack och hej!
Ingen behöver ju å andra sidan veta om det. Onödigt att ringa och säga: "Hej, du jag överklockade datorn en bit, första gången du vet... Nu funkar den inte längre och det luktar bränt... Ge mig nya grejer..." Hehe
CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm
GARANTIER
Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges, med undantag för förbrukningsartiklar såsom bläckpatroner samt vissa typer av elektromekaniska komponenter såsom exempelvis fläktar. I fall en tillverkare/leverantör tillhandahåller längre garantitid än ett år omfattas givetvis varan av denna garantitid, men garantianspråk skall efter första årets utgång hemställas denna tillverkare/leverantör. står det på Netgigantens hemsida.
fast om problemet inte har med klockning att göra?
aja tack:P tack för tipset Paddan så ska jag göra hehe
föresten kan dom skita it ifall man har höjt vcore bara lite?
Man e ju typ tvungen till de, jag var de, för annars kunde jag typ inte göra nånting?
Föresten så har min brorsa också köpt dator. Han har köpt:
MSI p965 Plantinum
e4300
sapphire x1950pro
samsung t133 400gb
Geil cl5 2x 1024mb
Han har ju ett problem att e4300 inte klockar specielt bra(dåligt) med MSI p965 Plantinum. Så vi funderar på att göra såhär:
vi byter moderkort helt enkelt. Han säger att hans moderkort klockar bättre än mitt(Asus p5b vanilla nb rev c2) med min processor(e6600). Gör den det? är det alltså värt att byta? Han har inga drivrutiner till sitt eftersom han köpte det demo. Vet inte vad han har för rev på hans chipset men jag tror det är c2.
edit: jo det är rev c2.
hej igen. Provade delarna utanför chassit. satte ihop allt förutom hdd. Satte inte i internet-sladden , och den startade! vet inte om det kom någon bild iofs, för jag hade ingen skärm i närheten. Men sen när jag provade att sätta i internet sladden så gick det inte att starta.... sen sprang jag ner till bror min och lånade ett gammalt pci nätverks kort som han hade i sin förra dator. Då fungerade det!
Allt står och snurrar typ flr fullt, som ibörjan när man startar datorn, det är nog för att jag inte har någon hdd inkopplad.
Nu tycker jag faktist att problemet nästan bara värkar ligga i någon krets i nätverks kortet eller vad man nu ska säga? då borde jag väll få garanti?
har nu testat grafikkort och minnen i en annan burk. testade dem i min brorsas daror. De fungerade fint. Lite skumt att drivarna till sapphire x1950pro inte fungerade till asus x1950pro? Nu satte jag ihop mina delar i chassi och med skärm. satte inte in internet sladden. Det slog på å så men nu lös grafikkortet rött igen som om det inte hade pci-e ström sladden i. Det startade och allt stog på för fullt,me kom som sagt inte så långt aja får skicka ett mail eller vad man nu ska göra och ta det på garantin om det nu går