Medlem
8600GT

Har just nu ett st. 7600GT och tänkte byta upp mig till 8600GT. Förutom DX 10 support, är 8600GT bättre på ngt annat eller är det bara samma kort mer eller mindre?

8600GT släpps om några veckor för övrigt.

signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

Det finns inga bra tester än till det kortet vad jag vet men jag kan ha fel.

Medlem

Sweclockers hade nån länk till nån sida som hade testat 8600 korten för att se hur överklocks vänliga dom är och det vissa sig att det var rätt så hygliga när det gällde överklockning.

Men det är det enda test än så länge som jag läst om 8600 korten.

nj
Medlem

Sett ett test av Geforce 8600GT på en kinesisk hårdvarusida samt test av Club3Ds Geforce 8600GTS på en tysk hårdvarusida.

Medlem

Kollade in det där kinesiska testet och 8600GT verkar ju bli grymt prisvärt. Köper lätt vid release.

En fråga bara:

Måste man ha Vista för att spela med DX 10, eller räcker det att man har ett sånt kort bara?

signatur

nj
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Kollade in det där kinesiska testet och 8600GT verkar ju bli grymt prisvärt. Köper lätt vid release.

En fråga bara:

Måste man ha Vista för att spela med DX 10, eller räcker det att man har ett sånt kort bara?

Vista krävs för DirectX 10.
Kör du XP och försöker starta ett spel som använder DX10 så bör det antingen "gå ner" till DX9-läge (om spelet stödjer DX9 dvs) eller vägra starta med ett felmeddelande om att DX10/Vista saknas (om du alls kan installera det).

Medlem

Ok så vista först då och sen DX 10 kortet. Äsch då, har väl inget val då.

signatur

Inaktiv

Ja asså, du kan ju fortfarande använda kortet, men som sagt bara i DX9-läge i XP. Inte skaffat mig nån ordentlig uppfattning än men 8600GT ska väl köra över ett 7900GT och X1950Pro och dessutom vara riktigt billigt, så vill man ha ett bra budgetkort (beroende på vad priset nu blir) så är det ju helt klart ett sjysst val, vare sig man ha Vista eller ej.

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ja asså, du kan ju fortfarande använda kortet, men som sagt bara i DX9-läge i XP. Inte skaffat mig nån ordentlig uppfattning än men 8600GT ska väl köra över ett 7900GT och X1950Pro och dessutom vara riktigt billigt, så vill man ha ett bra budgetkort (beroende på vad priset nu blir) så är det ju helt klart ett sjysst val, vare sig man ha Vista eller ej.

Njae... köra över 7900GT/X1950Pro lär det nog inte göra.
8600GTS verkar ha en del problem med att hänga med 7900GT/7950GT/X1950Pro prestandamässigt om man kikar dels i testet jag länkade till lite längre upp i tråden, samt även testet som SweClockers skrev en nyhet om idag.
Sedan är ju även frågan hur mycket prestandaproblem som kan ligga i drivrutiner (med tanke på alla problem som 8800-korten fortfarande har med en hel del spel), fast risken är ju att det är hårdvarulösningar som begränsar.

Inaktiv

snart är det tid att köpa en dator som klarar de senaste spelen för att den jag har är inte specielt ny Men Nått tips på grafik-kort?

Inaktiv

Vad består resten av datorn av då? Vad för processor osv?

Edit: Skrev inte du för typ 30 min sedan i en annan tråd att du var helnöjd med ditt 8800GTX? Jag har kanske missat något..

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Nä men allt annat är bra. Bästa pris på vista? Ska man ha 64 bit eller 32bit? Köpte min dator i somras. En AMD 3800+ core duo. Står iof AMD 64 på fronten av chassit.

signatur

Medlem

Hej nu har ju 8600GT börjat pumpas ut till de olika webbutikerna. Vilken ska jag ha? MSI, Gainward... Bara en enda soppa, tycker jag. Är det ngn skillnad? Skicka gärna länkar på de Ni rekommenderar.

Sen undrar jag hur stor skillnad ett 8600GT kort kommer vara gentemot mitt 7600GT. Jag kör XP.

signatur

nj
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Hej nu har ju 8600GT börjat pumpas ut till de olika webbutikerna. Vilken ska jag ha? MSI, Gainward... Bara en enda soppa, tycker jag. Är det ngn skillnad? Skicka gärna länkar på de Ni rekommenderar.

Sen undrar jag hur stor skillnad ett 8600GT kort kommer vara gentemot mitt 7600GT. Jag kör XP.

Skillnaden mellan tillverkarna är nog rätt minimal såhär i början, de flesta brukar köra på med referensdesign den första tiden. Förvisso så har väl iaf XFX någon specialmodell som kan vara lite överklockad från fabrik.
När det gäller prestandaskillnad från ett Geforce 7600GT så beror det lite på spel, upplösning och grafkinställningar.
Anandtech släppte en jämförelse mellan flertalet äldre grafikkort och Geforce 8600GT och GTS, bla 7600GT finns med där så du kan se ungefär vad skillnaden är mellan korten.

Inaktiv

Har inte testat själv men fick höra idag av folk som testar det mesta omedelbart att 8600GT inte orkar dra DX10 spel så det är väl värt en tanke. En luring med andra ord.

signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

Har inte testat själv men fick höra idag av folk som testar det mesta omedelbart att 8600GT inte orkar dra DX10 spel så det är väl värt en tanke. En luring med andra ord.

Det finns väll inga DX10 spel ute ännu? Så jag tycker det låter väldigt suspekt.

Inaktiv

Ska fråga vad de menar då.

Edit: Baserat på diverse resonemang som jag inte orkar återge. Dels att det inte bara handlar om DX10 utan även själva spelen som är krävande. Bildexempel Crysis [http://maxygames.no.sapo.pt/Crysis.jpg]
Sammantaget bör man i alla fall använda lägst ett 8800 eller möjligen ett 8600GTS.

signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Jag har just beställt en ny dator med detta grafikkort:
Grafikkort: GF8800GTS PCI-E 640MB 320-Bit HDCP

Finns här någon som kan kommentera detta kort?

Kan man ställa om grafikorten i DX9 läge och om det är fallet betyder det att man kan spela alla spel eller är Vista ett problem?

Tackar på förhand!!

Medlem

man ställer inte in DX9/DX10 det görs automatiskt av spelet

Inaktiv

Man kan spela alla spel, du behöver inte Vista för att använda kortet heller, endast om du ska lira DX10-spel.

signatur

Medlem

Nu har jag iaf köpt ett MSi 8600gt kort, är det ngn som är nöjd med sitt 8600gt köp eller är det bara skräp?

signatur

Inaktiv

Inte sällan tjänar man nog på att fråga innan man köper :). Hoppas det är bra i alla fall och kan mäta sig med några hyffsade DX9-kort.

signatur

1
Skriv svar