Datorspelsföreläsning (post)

Medlem

Precis hemkommen från en väldigt intressant föreläsning, den jag skrev i mitt förra inlägg. Sammantaget var det en mycket intressant och lärorik stund. Per snackade mycket om hur viktigt det är att, som spelutvecklare känna till ekonomiska delar av processen för att få ut ett spel. Här är den vanligaste process-kedjan för fysiska produkter:

Utvecklare->Förlag->Distributör->Återförsäljare->Konsument

Utvecklarna producerar och utvecklar spelet i fråga, från idé till klart spel, men inte till skiva.

Förlagets uppgift i kedjan är att marknadsföra och investera i spelet, och Per kunde inte nog poängtera hur viktigt det är med marknadsföring. Vanligt är att ca. två tredjedelar av budgeten går till marknadsföring.

Distributören är sen de som skickar ut och lagerför produkten till/åt återförsäljarna.

Återförsäljarna, ex. Game eller Gamestop är det sista steget innan vi får spelet i handen, de säljer dom (såklart).

Sen finns det ju varianter där utvecklarna tar saken i egna händer och sköter hela biten (ex. #Digital Illusions CEs #Battlefield Heroes), där utvecklarna som i exemplet ger ut spelet gratis för nedladdning, men har mikrokrediter in-game som inkomst. Steget blir då lättare, Utvecklare->Konsument. Men då har utvecklarna hela den ekonomiska risken på sig.

Sen blev det lite procentfakta, som att i Sverige så säljs det mer film än spel, men intäkterna för spel är mer än dom för film, ungefär 3,1 miljarer kr, för 2008's års fysiska spelhandel om jag minns rätt. Medan filmintäkterna inte ligger långt efter, på ca. 3 Mkr. Sen är fördelningen mellan PC- och konsolspel 20% respektive 80% av marknaden.

Sen snackade Per lite om ljud & musik i spel, hur det är för ljud och musikansvariga på de större företagen. Han kommenterade att det inte var särskilt lätt att komma in som extern komponist eller musiker, tyvärr.

Det har slått mig att musikbranschen och datorbranschen är väldigt lika. Uppbyggnaden är nästan exaktlikadan, utvecklandet har samma aktörer, och framtiden ser bra ut för båda (om man ska tro siffrorna de gav oss).

Rätta mig gärna om jag har fel eller missat något:)

Må väl sålänge!

#blogg

Medlem

Intressant, vill själv gå på liknande föreläsning men det blir aldrig några i Örebro. Kanske får och ta och åka till Stockholm när SGA är igång igen.

Medlem

Ja, det var väldigt trevligt. Jag och Per snackade lite efter föreläsningen om lite spel-events. Han rekommenderade GDC (9-13 Mars 2010) starkt för att knyta kontakter, eller bara frossa i nyheter. Men jag ska definitivt till SGA när det rullar igång också:)

1
Skriv svar