Får ingen bild efter montering

Medlem
Får ingen bild efter montering

Hjälpte min polare igår med att montera ihop hans dator. Allt flöt på bra och inga problem dök upp. Men sen när vi skulle testa om datorn bootade upp så kom det igen bild. Utan allt var svart. Alla fläktar fungerade samt att hårddisken och cd-spelaren fungerade också.

Vad kan vara fel?
* Är CPU:n fel insatt eller sönder? Den gick i väldigt lätt och verkade sitta som den skall.
* Grafikkortet (Geforce7600GT PCI-E) kan man väl knappast installera fel, eller? Fanns inget utag för extra ström på kortet så vi tryckte bara ner den i pci-e utaget.
* Ram-minnena (DDR2 PC5300), testade både att köra dual och "single". Ska man ha minnena i slot 1 och 3 vid dual och man behöver inte som med rambus minnena ha fejk minnen för de övriga platserna?

Först testade vi med köra ram-minnena dual (slot 1 och 3) och då fungerade power-switch knappen. Men sen när vi testade med bara ett minne (i slot 1) så kunde man sätta på datorn men inte stänga av (fick dra ur sladden för att stänga av).

Borde inte datorn tjuta om något är felinkopplat?

Tacksam för all hjälp.

Inaktiv

Kontrollera så att du har tryckt i grafikkortet och ram-minnet ordentligt (testa gärna med bara 1 sticka ram först).

Inaktiv

Kika så du inte böjt några pinnar på processorn om du inte hittar något annat svar.
Kör bara med ett ramminne till att börja med kanske kan vara en idé också.

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Varför säger ni att asdf2 ska testa med 1 minne när han redan gjort det?

Skrivet av asdf2:

Men sen när vi testade med bara ett minne (i slot 1) så kunde man sätta på datorn men inte stänga av (fick dra ur sladden för att stänga av).

Inaktiv
Skrivet av Xphome:

Skrivet av asdf2:

Men sen när vi testade med bara ett minne (i slot 1) så kunde man sätta på datorn men inte stänga av (fick dra ur sladden för att stänga av).

Jag läste inte så noga

Det verkar väldigt konstigt om du inte kunde stänga av datorn, hade ni ingen bild då heller? Ni fick inga biospip-signaler (vet inte riktigt vad dom heter)?

Medlem

av någon anledning kan det ibland hjälpa att starta datorn utan minnen en gång.

och nej, du behöver inte fejkminnen i de tomma platserna

signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av asdf2:

Vad kan vara fel?
* Är CPU:n fel insatt eller sönder? Den gick i väldigt lätt och verkade sitta som den skall.

Fel insatt skulle ni ha märkt iom det hade varit svårt att montera den då pinnarna är placerade så det bara ska gå att montera en processor åt ett håll. Att den är trasig finns det alltid risk för iom problemen.

Skrivet av asdf2:

* Grafikkortet (Geforce7600GT PCI-E) kan man väl knappast installera fel, eller? Fanns inget utag för extra ström på kortet så vi tryckte bara ner den i pci-e utaget.

För PCI-Express så ska det inte krävas någon extra strömförsörjning till 7600GT då PCIe-porten kan mata tillräckligt, däremot på AGP så krävs det en extra kontakt.
Som det nämnts så kontrollera så grafikkortet sitter ordentligt nedtryckt, i nya moderkort så kan det ibland nästan krävas lite våld för att få ner korten i AGP/PCI/PCIe-platserna har jag märkt.

Skrivet av asdf2:

* Ram-minnena (DDR2 PC5300), testade både att köra dual och "single". Ska man ha minnena i slot 1 och 3 vid dual och man behöver inte som med rambus minnena ha fejk minnen för de övriga platserna?
Först testade vi med köra ram-minnena dual (slot 1 och 3) och då fungerade power-switch knappen. Men sen när vi testade med bara ett minne (i slot 1) så kunde man sätta på datorn men inte stänga av (fick dra ur sladden för att stänga av).

Hur minnena ska sitta för att aktivera dual channel bör stå i manualen, brukar skilja sig från moderkort till moderkort. Dessutom så brukar minnesplatserna vara färgkodade för hur man ska montera minnena för DC.

Testa flytta runt minnet så det inte bara testas i slot 1 (har varit med om ett nybygge som vägrade starta med ett ensamt minne i slot 1, däremot slot 2/3 fungerade finfint), samt testa olika minnen om ni inte redan gjort det.

Skrivet av asdf2:

Borde inte datorn tjuta om något är felinkopplat?

Inte om PC-speakern inte är inkopplad eller felkopplad alternativt moderkortet är skadat/dött.

Inaktiv
Skrivet av Xphome:

Skrivet av asdf2:

För att jag varken brydde mig om att läsa huvudposten eller posten ovanför mig :).
Enkelt svar. Ska försöka läsa i framtiden.

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tack för alla svar.

Nu fungerar på/av-knappen (av någon anledning). Det är inget fel på grafikortet då den funkar i en annan dator. Ska testa med att flytta runt ram-minnet och kolla pinnarna på processorn. Grafikortet är så nedtryck det kan bli.

Angående strömförsörningen till grafikortet...det finns en 1*4 kontakt på moderkortet som enligt bruksanvisning är till för grafikortet. Skall denna sättas i? Jag tror jag har blandat ihop med att det ibland (AGP?) också finns ett sådant utag PÅ grafikortet.

Medlem

kontakter på moderkortet bör man sätta en passande sladd i. är det en fyrkantig kontakt med fyra "hål"?

signatur

nj
Medlem
Skrivet av asdf2:

Tack för alla svar.

Nu fungerar på/av-knappen (av någon anledning). Det är inget fel på grafikortet då den funkar i en annan dator. Ska testa med att flytta runt ram-minnet och kolla pinnarna på processorn. Grafikortet är så nedtryck det kan bli.

Angående strömförsörningen till grafikortet...det finns en 1*4 kontakt på moderkortet som enligt bruksanvisning är till för grafikortet. Skall denna sättas i? Jag tror jag har blandat ihop med att det ibland (AGP?) också finns ett sådant utag PÅ grafikortet.

Molex-kontakten på moderkortet ska enbart användas om du inte har en 24-pins strömkabel från nätagget (eller adapter för att omvandla en 20-pins kontakt till 24-pins) om jag inte missminner mig helt.
Moderkortstillverkare la till den för att kraftfullare grafikkort för PCI-Express skulle få tillräckligt med ström ifall man inte hade en 24-pins kontakt då de fyra extra pinnarna på den nya kontakten bara är till för att försörja PCIe-portarna med ström.

Medlem

Det förklarade saken, tackar så mycket. Tänkte ta bort cpu:n och kolla pinnarna samt sätta tillbaka den igen. Men fläkten sitter stenhårt antagligen för att kylpastan har klistrat sig fast eller motsvarande. Ingen risk för att man sabbar kylpastan när man sliter bort fläkten från cpu:n?

Medlem

kylpastan måste bytas om man tar bort kylaren.

signatur

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

kylpastan måste bytas om man tar bort kylaren.

Ok, var rädd för det. Tackar så mycket.

Hittade en bra post angående mitt problem
http://www.techspot.com/vb/showthread.php?p=325187#post325187

Testade att ta bort CD samt hårddisk och jag fick bild! Men endast för den gången. Tror att moderkortet eller något är dåligt/felaktigt jordad, tycker mig känna krypström när man håller i chassit. Hur skall man jorda moderkortet (dvs har jag missat något här?), jag har satt moderkortet på koppar(?) skruv med hål i och satt fast moderkotet med andra skruvar. Borde det inte ha varit plastbrickor mellan?

Inaktiv

mässing, inte koppar. säker på att du satte exakt rätt antal på exakt rätt plats?

(nej, det ska inte finnas några papp-/plastbrickor mellan.)

signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Så nu var problemet fixat. Det var ena ram-minnet som var sönder. Intressant att det kan ge sådana bieffekter som ibland-fungerande-powerknapp och ingen bild (oftast).

Tack för all hjälp.

1
Skriv svar