Vista och grafikdrivrutiner
Kör Vista Home Premium på min dator ( Dell Dimension E521, AMD X2 5000+, 2GB ). Har ett X1300 Pro 256MB som jag bytt mot ett 7600GS 256MB. Bägge "silent", dvs bara kylfläns. Datorn är riktigt _tyst_ - äntligen!
Upplever det som om 7600GS inte alls är så mycket bättre, t.ex. timedemo i Quake3 1280x1024 blir runt 210 fps på X1300 Pro medan det blir 110 fps i 7600GS.
Märkte även att Tiger Woods 07 fick trap-ar i drivrutinerna när jag körde i 7600GS. Jag kan dock köra i högre upplösning på NFS Most Wanted med 7600GS, X1300 Pro klarade bara 640x480...
Drivrutinerna är från resp. tillverkare, dvs ATI samt Nvidia.
Är det så att Nvidia inte fått ordning på sina drivrutiner till Vista och att ATI har bättre sådana?
Använder de senaste som Nvidia har på sin webbsida just nu.
Någon idé på vad som kan göras?
Det stämmer inte helt och håller att Vista är utmärkt, iallafall om man ser till spelkompatibilitet. Se bara på hur dåligt STALKER fungerade med Vista vid release och jag fruktar att fler nyreleaser kommer att bugga.
Vi får helt enkelt hoppas att Pyttemjuk tar sig i kragen och släpper ett Service Pack illa kvickt.
Det stämmer inte helt och håller att Vista är utmärkt, iallafall om man ser till spelkompatibilitet. Se bara på hur dåligt STALKER fungerade med Vista vid release och jag fruktar att fler nyreleaser kommer att bugga.
Vi får helt enkelt hoppas att Pyttemjuk tar sig i kragen och släpper ett Service Pack illa kvickt.
Problemen handlar till största delen om drivrutiner. Ibland kan uppdaterade programvaror även krävas.
Varför detta tar så lång tid får du fråga leverantörerna, som haft väl fungerande beta-versioner tillgängliga i runt 9 månader nu, det är helt enkelt inte Microsofts fel.