Killer NIC Network Interface Card M1
Bra kylning IsTheShit
Intressant produkt som jag läst mycket om.
Men genom åren som gått sedan de började visa prototyper av kortet så har pingtiderna iallafall för oss i Sverige gått ner ganska mycket. Folk sitter inte i regel i känsliga "FPS" spel med pingtider runt 60-90 som förr. Idag sitter de flesta med väldigt låga pingtider. Så jag tror inte detta kortets pris sett till vad du får i avdrag på din ping är så prisvärt.
Dock är ju hela grejjen att kortet avbelastar din processor riktigt nice. Du får säkert en hel del extra kraft till att driva spelen du spelar på nätet. Vad jag förstått så behöver inte Windows titta på nättrafiken och bearbeta den utan det gör kortet själv.
I övrigt lär det nog dyka upp rätt så balla program som man kommer kunna köra direkt på kortet. Vore ju riktigt bra om man i framtiden bara skulle behöva köpa ett liknande nätverkskort som har egen CPU och hdisk för att driva en hel spelserver =)?
Skulle spara in en hel del plats.
"It aint about power, it's about balance!" InitialD
Räcker väl dessutom med vilket nätverkskort som helst (ej integrerade alltså) för att det inte ska dras processorkraft av nätverksaktivitet?
Nej inte riktigt. Allt paserar först Windows network stack för en process och sedan vidare till ditt vanliga nätverkskort. Så ett vanligt nätverkskort sitter och inväntar och avlyssnar Windows för att ta imot och skicka data(rätta mig om jag har fel anyone). Med detta nätverkskortet sitter det en egen CPU som tar hand om den biten Windows annars sköter och behöver då inte invänta på att Windows ska bearbeta trafiken utan den sköter det själv.
Därav menar iallafall tillverkaren att du hoppar över en onödig process och därav går det snabbare = lägre ping tider samt att din vanliga processor avbelastas tillräckligt mycket för att kunna lägga ner mer energi på spelet.
"It aint about power, it's about balance!" InitialD