"Norton försämrar inte spelupplevelsen"

Robot
Medlem
"Norton försämrar inte spelupplevelsen"

Hmm Märker ni nån skillnad om man slår av sitt antivirus när man lirar?

Medlem

Skulle man göra ett vetenskapligt test så skulle definitivt Norton förlora. Jag minns tidigare versioner när jag spelade UT 2004 på nätet med en klan, FPS:en sjönk säkert 30-40 enheter, smärre lagg osv. Hade en halvhyffsad dator, inte den bästa men den låg långt över marginalen för att spela UT 2004 också.

Medlem

Dåligt spel att testa det med också...

Medlem

Det skulle vara mer intressant om dom sa hur många av dom 24% som märkte stor skillnad som faktiskt också gissade rätt på vilken dator som hade Norton installerat.. Inte bara ta alla och slå ihop och sen visa hur många totalt som gissade rätt. Skulle dom säga att "Alla som märkte stor skillnad gissade också rätt vilken dator som hade Norton installerat" eller något liknande så hade det ju låtit mycket sämre än det gör nu..

edit: som hero_swe säger också.. dåligt spel att testa med

Medlem

52% kände skillnad och gissade rätt. 25% kände ingen skillnad. Det borde betyda att bara 23% kände skillnad och gissade fel, medans 52% kände skillnad och gissade rätt. Det ser ut som att Symantec just ägde sig själva.

Inaktiv

Inte konstigt att de inte märker någon skillnad när de kör ett så gammalt spel som Counter Strike: Source. Skulle de kört moderna spel som Crysis, 3dmark eller Call of Duty 4 så hade det varit lite större skillnad.

Lite benchmarks skulle inte heller sitta fel.

Medlem

Placebo pojkar, inget annat.

Inaktiv

Eller så kör man ett vettigt OS så man inte ens behöver ha ett antivirusprogram:)


signatur

//Aron

Medlem

Kan säkert vara så att Symantec har jobbat på biten och blivit bättre, men i jämförelse med personliga favoriten, NOD32, betvivlar jag att Norton skulle ses som det bättre valet som bakgrundsprogram på en speldator. Eller så har bara tekniken växt ifatt de.
Skulle inte ett nyare spel sätta större press på maskineriet och därmed ge mindre plats för Norton att röra sig på, och således ge större utslag? Vill jag tro.

Dessutom ser jag inte plats att skrävla. Där en del av felaktiga gissningar är obemärkt skillnad, kan det lika gärna vara den bunt som inte är fps-känsliga. Det krävs ändå ett antal timmar för att märka några bilder hit och dit. Det lämnar kvar en ganska liten del i jämförelse mot den skaran som gissade rätt, vilket borde varit en mer 50/50-uppdelning om skillnaden faktiskt inte existerade (vilket den säkert inte gjorde, refererar till inläggets första sats.)


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Avstängd

eller så skippar man brandvägg..

Medlem
Skrivet av Killbom:

eller så skippar man brandvägg..

briljant idé...


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Fenix:
Skrivet av Killbom:

eller så skippar man brandvägg..

briljant idé...

hårdvarubrandvägg e de bästa de påverkar inte pcn´s prestanda

avg free är ett bra alternativ till nortons slöa virusprogram:D


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Det beror ju lite på hur antiviruset är konfigurerat. Om man kör scanning av *alla* filer så kan det ta längre när man laddar banor och sådant.

Däremot har jag råkat ut för att mitt antivirus uppdateras. Då laggar det apa
Det har hänt 3 gånger, så det är inget ofta förekommande fenomen.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Smart att göra testet med ett så gammalt spel som p2or skulle kunna hantera utan problem.


signatur

<3

Medlem

Finns ju en anledning att dom valde ett gammalt jävla lir till det här testet. Lär ju knappast vara nån som kan märka skilnad mellan 90 fps och 130 fps eller vad det nu är.
Dom borde köra crysis med höga settings, man märker STOR skilnad mellan 30 fps och 25 fps.

Edit:
Jag stänger själv aldrig av mitt antivirusprog, men jag kör å andra sidan med NOD32 vilket inte kräver lika mycket systemresurser som den där Norton-skiten.

Medlem

Nya AVG Free 8.0 är ju det bästa alternativet

Medlem

Jag har kört NAV vid två tillfällen.
Första gången jag hade det installerat och då faktiskt satt och lirade så ja, man märkte en aning, detta var flera år sen.

Andra gången som var förra årets version så märkte jag inte av det ett dugg vid gaming eller andra aktiviteter, och då ska det nämnas att jag testat det ena och det andra skyddet mellan detta.
De har gjort ordentliga framsteg.
Men... om du nu skulle känna... oj jag har 10fps mindre i crysis så anser jag att det spelar mindre roll mot att man får in dynga i datorn rätt var det är.
Numera kör jag av kostnadsskäl Telia säker surf, fungerar för mig ypperligt och märker inte av den minsta prestandaförlust.


signatur

Retro.

Medlem

Jag har totalskrotat en bil i GTR2 i ett onlinerejs pga att antivirusskyddet gick igång o skulle scanna filer. Jag har McAfee som förövrigt är duktigt svårt o stänga av, det finns helt enkelt ingen visuellt synlig avstängningsknapp på skiten utan man måste haxxa loss för att stänga ner det när man tex ska spela.

Medlem

Sedan man fick en dualcore så märks det inte så hemst mycket om antivirusprogrammet kör igång, har tom en schemalagd defrag av C: varje dag kl 21. Visst så hör man att hårddiskarna drar igång och att det hackar till någon sekund men sen tänker man inte mer på det.
Kommer dock ihåg att F-secure 2007 hade en otrevlig bugg när den skulle göra en sökning efter nya antivirusdefenitioner som gjorde att man blev utsläng till windows. Satt man då och lirade exempelvis ett spel på steam så tog det ju sin lilla tid att starta upp igen, om det inte krashade dvs. F-secure 2008 åkte ut fort som fan när det visade sig att varje gång som den skulle göra en antivirussökning så krachade programmet och började tugga 100% på båda kärnorna.
Kör numera med F-secure 2006 som fungerar finfint trots att det är lite gammalt och inte har alla finesser, dock bättre än inget alls.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Har haft Norton ett bra tag och inte har det varit något jag har klagat på, inte med den förra single core eller min nya dual. Eller så kanske bara det är jag som är van vid det här laget...=/


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Avstängd
Skrivet av Fenix:
Skrivet av Killbom:

eller så skippar man brandvägg..

briljant idé...

Kört utan brandvägg så länge jag kan minnas och aldrig fått in nåt bös på datorn. Avast söker ju igenom allt som trillar in ändå.

Inaktiv

Men Herre Gud... idiot-Symantec... man löper inte direkt stor risk om man stänger av sitt antivirus när man spelar...

Jag använder antiviruset "Sunt Förnuft"... har funkat jävligt bra och man förlorar verkligen ingen prestanda på det heller! Jag har inte fått ett enda virus sedan jag slutade använda AV. Om ingen tror mig kan ni länka till någon online scanner eller något. Tänker inte installera något skit iaf.

MFC
Medlem

haha, sponsorinlägg is teh shit... eller nått.

Symantec är o förblir ett skämt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Avg free duger bra...tar inge kraft

Inaktiv

Norton är skit, om updateringen skiter sig måste man ominstalera.

Medlem

Bra av dom att välja ett spel som ligger på dubbla vsync redan från början.. Norton skulle nästan kunna halvera prestandan innan man börjar märka någonting.

Största problemet med Norton är inte hur prestanda det drar när det ligger i idle. Utan att det helt spontant kan börja söka efter uppdateringar eller börja söka igenom vissa filer och då blir datorn helt plötsligt oanvändbar.

Medlem

ja couter-strike lämmnar ju redan bra mycket head-room till vad som helst iprincip på dagens datorer, nod 32 är utan tvekan det bästa som finns, dels med dess avancerade scannign av exceverande filer samt att man kan tweeka det som man vill, kör för tilfället AVG free p.g.a kostnadsskäl, men skullek unna skrota det också, sål änge man itne klickar på massa skummal änkar, så får man irpincip inte in något mög på datorn.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Varför kör människor Antivirusprogram? Det är som att gå runt i stan med hjälm, det hjälper om man är dum i huvudet men om man bara ser till att inte gå omkring på bilvägarna så ska det nog gå bra utan skydd. Bästa hjälp mot virus: flera partitioner med backuppad C:

Föresten, jag jobbar som IT-Konsult

Inaktiv

Det är väl ganska uppenbart att man knappast känner av prestandaförsämring, när man får spela på deras superdatorer(antar jag).

Gillade deras senaste reklamfilm också, "Du har en prislapp på ditt huvud"

12
Skriv svar