Ingen kontakt med skärmen

Medlem
Ingen kontakt med skärmen

Har uppgraderat datorn med en del nya komponenter och under processen som jag satte in delarna så råkade temperatursensorn för processorn på något sätt illa ut. Jag använde mig av stockkylningen så jag köpte en ny processorfläkt (Zalman CNPS9500LED) för att vara säker på att det skulle kyla processorn. Efter att jag satte in den nya fläkten har jag inte fått "igång" på datorn.

Problemet verkar vara att jag inte får någon kontakt med skärmen. När jag startar upp datorn lyser startknappen gult istället för blått som den lyser i normala fall. och skärmen svarar inte. Fläktarna går igång och och jag kan öppna/stänga cd-spelarna men jag mycket mer än det kan jag inte göra.

Upplevde ett liknande problem (startknappen lyste gult istället för blått) efter att jag hade satt in de nya minnena för några veckor sedan, det löst jag genom att plocka ur alla kablar och sedan sätta in de igen. Antar att det var något glapp. Har prövat att göra samma sak den här gången men det har inte hjälpt. Har även testat att koppla ur/in CD-spelarna och hårddisken, testat med ett minne åt taget och testat med mitt gamla grafikkort men inget har hjälpt.

Någon som tror sig veta någon lösning på problemet?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Borde det inte stå i moderkortsmanualen vad det gula ljuset betyder?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem
Skrivet av Jerran:

Borde det inte stå i moderkortsmanualen vad det gula ljuset betyder?

Datorn är i grunden en Fujitsu-Siemens Hem-PC och jag fick inte med några manualer till moderkortet, eller något annat för den delen heller.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

m1
Medlem

Avskyr såna problem, när det har blivit så för mig (alla fläktar går igång, allt får ström osv, men ingen bild) så har det varit hårdvarufel, t ex trasig processor eller moderkort. Sist tog jag bara bort processorn för att felsöka med i en annan dator och när jag skulle sätta tillbaks den fick jag precis det felet du beskriver, blev tvungen att köpa ny CPU till slut, då löste det sig.

Antar att du testat att nollställa CMOS, testa det annars. Sen skulle iaf jag testa att dra ur allt som inte behövs och försöka starta datorn. Ta bort CD-läsare, hårddiskar osv.
Hoppas det löser sig.

Medlem

kanske moderkortet som tror att fläkten inte startar?

vad händer om du kopplar in den gamla kylarfläkten i cpu-fläktkontakten på moderkortet och zalmanfläkten i en annan kontakt?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar