Inaktiv
Nätaggregatfråga

På min system panel connector (20-pin PANEL) på moderkortet (ASUS P4C800 Deluxe) finns det enligt manualen 2 pinnar som är till för ATX Power Switch.

Jag har ett 2 st ATX nätaggregat och inget av dom har en sladd som passar, det finns dock en sladd som skulle kunna passa men den har 3 hål istället för 2. Någon som vet om det är den jag ska koppla in?

Det verkar som ATX power switch är ganska viktgt eftersom jag inte kan starta min dator som det ser ut nu.

nj
Medlem

ATX Power Switch sitter väl i själva datorchassit, dess strömknapp för att vara mer specifik, brukar oftast finnas tillsammans med PC Speaker, HDD LED, mfl kablar som ska kopplas in i moderkortet för att alla dioder, och annat, i chassit ska fungera.

Inaktiv
Skrivet av nj:

ATX Power Switch sitter väl i själva datorchassit, dess strömknapp för att vara mer specifik, brukar oftast finnas tillsammans med PC Speaker, HDD LED, mfl kablar som ska kopplas in i moderkortet för att alla dioder, och annat, i chassit ska fungera.

Jag trodde ochså det först men jag kan inte hitta någon sån sladd, jag har:
Speaker
Power LED
Power SW
Reset SW
HDD LED

Inaktiv

Jag chansar på att använda Power SW så får vi se vad som händer... jag återkommer

nj
Medlem

Power SW bör/ska det vara.

Inaktiv

Nu startar fläktar när jag trycker på power-knappen men skärmen får no signal av någon anledning (sladden från skärmen till grafikkortet är inkopplat). Det ser också ut som att datorn arbetar eftersom "loading-dioden" blinkar och lyser mycket.

Något förslag på vad jag ska göra?

nj
Medlem

Kan vara lite vad som hellst, är alla kablar från nätagget inkopplade i moderkortet som behövs (den separata 12V kontakten på fyra pinnar är rätt viktig för P4:or)?
Är datorn något du plockat ihop nu, eller har det suttit monterat tidigare?
Vad är det för processor du använder, samt minnen (främst hastighet på minnena jag tänker på, och om det är olika märken som du har blandat)?

Det som kan vara värt att testa är att du plockar loss allt förutom grafikkortet, minnen (du kan alltid testa med bara ett minne i om du har flera), processorn och moderkortet då, sedan testar du starta.
Att flytta runt minnet/minnena i de olika minnesplatserna kan vara värt att testa med.
En sista nödlösning kan vara att plocka isär allt, och sedan sätta ihop det igen, förvånandsvärt många problem som det har löst faktiskt.

Edit: Dödade smileys.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Kan vara lite vad som hellst, är alla kablar från nätagget inkopplade i moderkortet som behövs (den separata 12V kontakten på fyra pinnar är rätt viktig för P4:or)?
Är datorn något du plockat ihop nu, eller har det suttit monterat tidigare?
Vad är det för processor du använder, samt minnen (främst hastighet på minnena jag tänker på, och om det är olika märken som du har blandat)?

Det som kan vara värt att testa är att du plockar loss allt förutom grafikkortet, minnen (du kan alltid testa med bara ett minne i om du har flera), processorn och moderkortet då, sedan testar du starta.
Att flytta runt minnet/minnena i de olika minnesplatserna kan vara värt att testa med.
En sista nödlösning kan vara att plocka isär allt, och sedan sätta ihop det igen, förvånandsvärt många problem som det har löst faktiskt.

Edit: Dödade smileys.

Den separata 4-pin kontakten sitter i moderkortet.

Datorn har varit monterad sedan 3 år tillbaka, jag har bara haft problem med att mitt tidigare nätaggregat dog.

Jag använder:
Intel Pentium 4 Northwood 2.66GHz 512Kb 533MHz
2x Corsair CMX512-3200LL XMS3200 Low Latency 512Mb DDR PC3200 CL2 400MHz
ASUS P4C800 Deluxe i875P 4DDR-DIMM 6PCI SATA

Inaktiv

Jag använder just nu en HD utan OS också. Jag har HD'n på en ensam IDE som master.

Inaktiv

för att hjälpa dig med uteslutningsmetoden.. om du inte får upp nånting alls på skärmen när du sätter på datorn så har det ingenting med OS/hårddiskar att göra
du kan starta datorn med enbart grafikkort, cpu och minne och du ska ändå få upp POST (BIOSens bootning typ)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar