Valve försvarar pc:n

Avstängd

PCn är den ultimata spelplattformen tyvärr utnyttjas det inte särskillt väl i dagens läge imo.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Härligt Valve! jätte kul att få höra.
Jag anser att PC`n är 100gånger roligare/bättre än vilken konoll som helst.

Och till ni här inne som kör pirat helatiden och inte KÖPER era spel
SKÄMS PÅ ER!!! och så undrar ni varför företag slutar släppa spel till PC.... SKÄMS PÅ ER.

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Xay0r:
Skrivet av Exeron:

Jo visst kan man cracka 'spelen'. Men sen kan man ju bara köra lan och singleplayer. Vilket är jätte kul om man till exemepel ska spela CS eller GMOD...

Enligt vem? Avslutade precis mitt crackade TF2 med en killstreak på 26 kills.

Shit va tuff du är som kör crackat tf2.

Medlem

Valve ftw

Xay0r, yeah sure :P.
Inget illa menat, men det är bara idioter som cracker spel som kostar 200 kr. Finns inget bra argument för att göra det. Förutom att man är jävligt snål.
Men majoriteten på steam kör ganska troligt orginal. Det är det nog ingen tvekan om.

Medlem

mest bara geeks och kids som chippa konsolerna, tro knappast Halo skulle sälja 8-9miljoner ex om alla chipade som vissa påstår här.

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Valve <3 Klart som fan att pc är 100 gr bättre än nå jävla mjäkih konsol.....bättre grafik, bättre kontroll, uppgraderings behändig, möjligheterna!

Medlem

Det behövs fler tjänster som Steam som marknadsförs bra. Snabb och smidig nerladdning på nån timme är vad många vill ha, istället för att behöva gå till affären eller vänta på postorderpaket.

Själv har jag köpt ett antal spel i Playstation Store när jag suttit i TV-soffan och varit uttråkad. Några knapptryck och så har pengarna dragits från kontot, då blir det av.

Inaktiv

Hallå det är företaget "Valve" som har snackat.
Vänta bara till Microsoft och Sony kommer med sina rapporter.

Vi får väl se inom några veckor vad som händer.
Det har sålts 120 miljoner playstation 2? Bara av just en konsoll?

Räkna in Nintendo också?

Äsh alla företag gillar sina egna framgångar det fattar man väl..

Medlem
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av _jozo_:

Hehe, håller med Valve!

Sedan det där om chippning: Jag sitter själv på ett chippat wii och har inga problem som helst med att köra online... Det är bara skitsnack om att det inte laddas ner lika mycket till konsoll som på pc!

Har du några källor som styrker ditt påstående, eller har du bara anekdoter?

Du kan ju gå in på vilket konsollforum som helst och kolla! Kan ge dig ett exempel: www.wiiforumet.se!

Utöver det så har jag ingenting, nej!

Medlem
Skrivet av showerguy:

Räkna in Nintendo också?

120mille, på hela PS`2 livstid, men det såles 220miljoner datorer på ETT år.

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Sen kan man iof tycka att det finns andra anledningar än spel att så många pc's säljs på ett år

Jag tror inte DN köper massa xbox för att skriva sina nyheter.

Medlem

Helsike vad mycket flame det blev... Med killstreaken menade jag onlineläge självklart, vem är n00big nog att lira mot bottar? Anledningen till att jag crackade TF2 var helt enkelt bara för att se om det gick samt för att prova spelet innan jag köper det, jag missade nämligen TF2 free-weekend så jag fick helt enkelt göra min egen.

Bring on the flame.

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av showerguy:

Räkna in Nintendo också?

Vad har det för relevans i detta sammanhanget? Alla ps2or såldes för att spelas på. Men inte varenda pc är köpt för spel syfte. Annars kan vi lika gärna ta med att 1 miljard mobiltelefoner såldes 2006, zomg största spelmarknaden.

Medlem

Man behöver bara kolla på Blizzard och deras World of Warcraft, bara genom att iakttaga det spelet vet vi att PC-marknaden aldrig kommer dö ut.

Inaktiv

Oå nej live och gamespot hjälpte oss inte ,mer med våran gamerprodukt me chat och socializ<ing.

Medlem
Skrivet av Frux:

Det behövs fler tjänster som Steam som marknadsförs bra. Snabb och smidig nerladdning på nån timme är vad många vill ha, istället för att behöva gå till affären eller vänta på postorderpaket.

Jag skulle föredra om det INTE kom fler tjänster som liknar Steam. Jag hatar att ha flera olika saker körandes bara för att kunna spela spelen.

Om EA ger upp och flyttar sina spel till Steam de med, likaså borde Blizzard göra detsamma.

Då kanske Steam får lite mer bredband också så det går snabbare

Medlem
Skrivet av IceMan:

visst säljer PC bättre än konsoller, men det har egentligen inget med spel att göra. 220 miljoner datorer blir inte många över till att spela spel om vi räknar bort allt som köps in av företag, av folk som bara vill betala räkningar på internet osv osv osv. Att försvara pc-spel genom att säga att det säljs 220 miljoner PC på ett år är som att påstå att spel som spelas på vanliga DVD-spelare är bäst för att ALLA har ju DVD-spelare nuförtiden.
De flesta köper DVD-spelare för att se film, och de flesta PC säljs pga andra anledningar än spel.

Medans alla ps2 såldes för att spela spel i stort sett, ett fåtal såklart för att se DVD.

observera att jag inte är nåt fanboy, har ps2, xbox, xbox360, psp, wii och pc och gillar alla.

Inaktiv

Har dom räknat med dom som laddar ner varenda jävla spel på piratebay,piratetorrents, etc...

Inom några år ska vi kunna beställa crackade spel genom internet som små företag hand om, om det inte redan finns.

EA använder ju sig utav Link. Ungefär som Steam fast sämre.

Så länge det finns piratekopiering kan vi inte säga att Pc:n är bättre? :S

Medlem
Skrivet av showerguy:

Har dom räknat med dom som laddar ner varenda jävla spel på piratebay,piratetorrents, etc...

Det finns inget säkert sätt att räkna på piratkopiering och vad det gör mot branschen. Om ett spel har blivit nerladdat av en miljon, så kanske det är 95% som installerar det (det finns folk som laddar ner bara för att de KAN), och kanske bara 50% av miljonen är intresserade av spelet och ännu mindre som spelar igenom hela spelet. Man kan inte säga att man har förlorat pengar om en nerladdare inte är intresserad av produkten eller ens spelar igenom hela spelet utan använder det som ett längre demo.

Kan ju säga att jag själv har laddat ner många spel som jag inte ens har packat upp och sen tagit bort för att jag har helt tappat det lilla intresse som fick mig att ladda ner det.
Är jag då en förlorad kund och inkomst? Jag anser inte det (även om andra definitivt anser det).
Men om jag till exempel laddar ner mass effect och spelar det i 20-30 timmar eller tar mig igenom hela spelet utan att köpa spelet. Då är jag definitivt en förlorad kund och har bidragit till piratkopieringen och branschdödande handlingar.

Jag har även laddat ner spel som jag redan äger bara för att jag vill slippa hålla på med skivor, t.ex Bloodlines gjorde jag det då jag hade en trasig DVDläsare som gjorde att installationen skulle kanske ta 1½ timme.

Så det finns inget sätt att mäta piratkopiering, finns så många olika faktorer att räkna med att det bara blir vilda gissningar av allt.

Edit: ska bara tillägga att de siffror jag har är helt vilda gissningar jag själv gjort och kanske inte stämmer in på något spel som piratkopieras, förut eller i framtiden.

Inaktiv

Självklart så pratar han om potentiella spelplattformar, han inser ju själv att inte alla 200+ miljoner datorer är köpta för att spelas på, men potentialen finns där.

För att jämföra så har det väll bara sålts typ 10 miljoner XBox 360 under, vadå tre år? Alla är gjorde mer eller mindre att spelas på, men det kommer aldrig i närheten av persondatorernas spridning.

Att PC-spelandet sjunker tror jag fortfarande beror på dyr hårdvara. Om det nu sjunker, det känns lite som den alltid "ökande" ungdomsbrottsligheten.

Medlem

Samma företag (Gartner) hävdar ju också, som nämndes, att det finns fler än 260 miljoner pc-gamers. Men som med all statistik bör det väl tas med en nypa salt.

Medlem
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av _jozo_:

Hehe, håller med Valve!

Sedan det där om chippning: Jag sitter själv på ett chippat wii och har inga problem som helst med att köra online... Det är bara skitsnack om att det inte laddas ner lika mycket till konsoll som på pc!

T.e.x 360 den är ju sjukt enkel att fixa piratkopierade spel till behövs ju inte ens chippa den bara flasha om den så funkar alla spel på den. Ps3 har för nuvarande ingen chip eller flash som gör det möjligt men det kommer,
wii är oxå sjukt enkelt att chippa.

alla "gammla" konsoler finns det chip till så varför skulle inte Piratkopiering vara stort på konsol marknaden?? alltså det behövs ingen källa eller statistik för att veta att det är rätt stor piratkopiering där som på pc'n

signatur

42

Medlem

Att använda crackade spel och säga att man inte har råd är väl ändå fel argument. Inte fan går man in i affären och säger jag har inte råd men jag skall banne mig ha sakerna i korgen för jag vill prova dem.

Och visst finns det skräp spel och skräp filmer där är vi överens men det finns en sak som heter demos och trailers eller varför inte reviews ex: www.fz.se eller www.gametrailers.com som är just mina favoriter.

Jag har haft Snes, n64, ps1, ps2, xbox och idag x360 dock e jag alltid tillbaka på PC då den är så flexibel.

Jag är dock nöjd med x360 men som har en nackdel och det är att man måste betala för något som alltid varit gratis på PC och det är Online Spel. 69:- i månaden bara för att spela på sin egen lina, förstår inte deras argument.

Medlem
Skrivet av wobbla:
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av _jozo_:

Hehe, håller med Valve!

T.e.x 360 den är ju sjukt enkel att fixa piratkopierade spel till behövs ju inte ens chippa den bara flasha om den så funkar alla spel på den. Ps3 har för nuvarande ingen chip eller flash som gör det möjligt men det kommer,

alla "gammla" konsoler finns det chip till så varför skulle inte Piratkopiering vara stort på konsol marknaden?? alltså det behövs ingen källa eller statistik för att veta att det är rätt stor piratkopiering där som på pc'n

Tröttaste diskussionen ever. Ja det är lätt att chippa och piratkopiera spel till konsoler om man vill. Men faktum är att det inte alls är lika vanligt som piratkopiering till pc. Det spelar ingen roll om alla dina kompisar har gjort det för i det stora hela är denna grupp inte i majoritet.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av wobbla:
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av _jozo_:

Hehe, håller med Valve!

Tröttaste diskussionen ever. Ja det är lätt att chippa och piratkopiera spel till konsoler om man vill. Men faktum är att det inte alls är lika vanligt som piratkopiering till pc. Det spelar ingen roll om alla dina kompisar har gjort det för i det stora hela är denna grupp inte i majoritet.

Och vart skrev jag att det var störe än pc??!?? kan inte riktigt se var jag skrev det hmm ...

Klart pc är har stor piratkopierings majoritet som du skriver men det är fortfarande STORT inom konsoll och det är många som piratkopierar sinna konsoller, och det är lika enkelt att tanka hem konsoll spel som pc spel.
Och vart skrev jag att "alla" minna kompisar har piratkopierat sinna konsoller???

Och om du nu tycker att det är den tröttaste diskussionen ever varför lägger du dig i det då?

signatur

42

Medlem

Det verkar som både spelarna och spelföretagen tycks tro att bara för att man har en konsoll så köper man alla spel som finns till den konsollen. Medans pc spelarna bara laddar spel.

Tänk lite längre bara för att det sålts 4milj ps3 så kommer ju automatiskt inte ditt spel säljas i 4 milj exemplar.

Men det verkar ju som många har den uppfattningen!

Alla som har en PC spelar ju inte på den, som många åxå tycks tro. Bara för att det sålts 225 milj PC betyder ju inte det att du kommer sälja 225 miljoner spel. det är väl därför de gnäller på dåliga försäljningsiffror när spelen "bara" sålts i 2-3 milj ex. Så de andra 220milj laddar väl ner då?

Man kan ju undra om det är så de tänker!

signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av wobbla:
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av _jozo_:

Hehe, håller med Valve!

Jag är skeptisk till att piratkopiering är stort bland konsoller eftersom jag aldrig har sett något som tyder på det. Ingen tycks någonsin kunna producera någonting mer än anekdoter.

Medlem
Medlem
Skrivet av wobbla:

Och om du nu tycker att det är den tröttaste diskussionen ever varför lägger du dig i det då?

Det är en trött diskussion för att hur enkelt det är att piratkopiera till konsoler tas alltid upp i samband med piratkopierng till pc trots att dom inte har något med varandra att göra.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av wobbla:

Det är en trött diskussion för att hur enkelt det är att piratkopiera till konsoler tas alltid upp i samband med piratkopierng till pc trots att dom inte har något med varandra att göra.

Ofta handlar diskussionen om hur spelutgivarna överger PC-plattformen till förmån för konsollerna pga. just piratkopieringen. I sånna fall är piratkopieringen till konsoller i högsta grad relevant för diskussionen.

123
Skriv svar