Runnerdator - duger den?

Inaktiv
Runnerdator - duger den?

Hej! Ny på forumet och tänkte höra vad ni anser om följande tyngre paket, som jag funderar på att köpa till mig och sonen. Både som spel- och arbetsdator.

[http://www.tricom.se/0020/dator_runner.php]

Hur mycket betyder valet av processor? Vad saknas, vad behöver uppgraderas? Är något för dyrt?

Vad i paketet kommer först bli föråldrat? Hur längre räcker den?

Jaja, snacka på vad ni tycker.

Medlem

jag vågar inte uttala mig om priset eftersom det är ganska många delar att räkna ihop. vad jag kan säga är dock att man kan få en relativt bra spelburk för ~10 000 även om man då får lägga till några lappar för skärm. många av delarna i det paketet tycker jag verkar lite överflödiga (X-Fi tex) även om många säkert inte håller med mig.

till sist ljuger de lite här och där, X1900XT "värstingkortet på marknaden". joho ja, inget fel på det kortet men med tanke på att det utgått (ersatt med X1950XT som inte heller är värsting) är det knappast värstingkortet på marknaden


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

Tycker inte den där datorn ser direkt prisvärd ut om jag ska vara helt ärlig. Förvisso så är 3 års garanti inbakad i priset, men för vad man får med grafikkort (X1900XT är iofs inte dåligt, lite föråldrat dock med tanke på vad som finns på marknaden, fast för priset Tricom vill ha för kortet så måste det vara ett XTX, finns dock Geforce 8800GTS-kort att köpa som är billigare och bättre), bristen på information om vilket moderkort som används, ingen information om nätagg heller för den delen mer än "480W högkvalitativt blabla" som imho inte säger ett dugg.

Finns gott om trådar att läsa om att bygga nya datorer i forumet just nu med diverse priser listade, föreslår att du kollar genom dem och jämför vad folk plockat för delar och priserna för dessa jämfört med de där paketen.
Överlag sett så är det iaf en Core 2 Duo-processor som i dagsläget är det bästa, prestandamässigt sett, att satsa på. Valet av moderkort till en sådan är lite olika, alla chipset har väl sina för och nackdelar.

Inaktiv

Tack. Vi är inte så vana att peta i datorer, så därför får det bli något hyfsat färdigt paket. Nu har jag lite saker att fråga om, och be dom att komplettera uppgifterna på! Det kan vara att dom inte uppdaterat sidan med senaste grafikkortet... Ska läsa runt i forumet. Återkommer kanske!

nj
Medlem

Om du vill ha ett färdigbyggt paket så kan du även kika lite på vad Komplett erbjuder.
Bor du i Stockholm eller Göteborg så har de även en utlämnings"butik" där du kan hämta ut dina beställningar för en betydligt lägre fraktkostnad än att låta Posten sköta leveransen till dig.
Enda nackdelen jag på rak arm kan säga med Kompletts datorer är att man får, vad jag sett utifrån de enstaka jag kikat på, någon möjlighet att ändra moderkort än det Komplett valt, dock så går det att ändra/lägga till det mesta annat i viss mån.

Medlem

Bortkastade pengar. Man hittar bra speldatorer för mycket mindre än så.

Inaktiv

Kollar även Komplett. Butikens läge är av viss betydelse, därför har jag tittat på Tricom. Fri support på nära håll är ganska bra. Har nu mejlat lite frågor till dem.

Pengarna är inget större problem. Det gäller inte bara en speldator, utan den ska köra en del andra tyngre jobb. Vill hellre satsa på det allra modernaste och slippa uppdatera och byta ut saker de närmaste åren.

Inaktiv

Den är inte den allra modernaste, så den går bort ändå.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Den jag köper kommer vara det! Några veckor...

Inaktiv

Inte den du visade i första posten då antar jag? Ska du ha det fräsigaste så är väl denna rätt trevlig: http://www.lifestylepc.se/datorer.php?d=datorer&show=gamer&pr...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

För det första så har Komplett även en uthämtningsbutik i Malmö..
Och för det andra så kommer ett tips här på en bra burk..
http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=153


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

Jag slängde ihop en burk häromdagen för cirka 5000kr. Den kan i ett senare skede uppgraderas till c2d eller extreme. Testade Quake 4 i högsta upplösning för att se hur den sköter sig och det finns inte tillstymmelse till lagg.

Pentium D 925, P5L-VM, 1 GB DDR2 PC5300 Kingston, XFX7600GT, och lite annat. När det gäller till exempel skärm får man ju väldigt fina CRT för inga slantar alls.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

Jag slängde ihop en burk häromdagen för cirka 5000kr.

Men nu handlar det om att bränna stålar, inte spara.

Skrivet av PaddanL:

Inte den du visade i första posten då antar jag? Ska du ha det fräsigaste så är väl denna rätt trevlig: http://www.lifestylepc.se/datorer.php?d=datorer&sho
w=gamer&prod=16

Nej, datorn jag frågade om behöver hottas upp en del, det har jag nu förstått. Ljud och högtalare tror jag dock jag kan dra ner på lite å andra sidan.

Inaktiv

[quote=unix" När det gäller till exempel skärm får man ju väldigt fina CRT för inga slantar alls.[/quote]


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ett fruktansvart pris det dar, inte prisvart pa nagot vis faktiskt, ca 6-8k for mycket for den hardvaran...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv
Skrivet av Langos:

Ett fruktansvart pris det dar, inte prisvart pa nagot vis faktiskt, ca 6-8k for mycket for den hardvaran...

Du menar min första länk eller hur? Ja, jag har själv förstått det nu, när jag kollat runt på Komplett, LifestylePC och Netgiganten som ni länkat till. Det går att plocka ihop något både vassare och mycket billigare på de ställena!

Så får det bli.

Inaktiv

[quote=PaddanL]

Skrivet av unix" När det gäller till exempel skärm får man ju väldigt fina CRT för inga slantar alls.[/quote:

Man bör påminna sig själv om att "man behöver inte göra dumma affärer bara för att man har råd".


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Om man köper delar separat kan man spara en heldel, min "planerade" burk(ändras efter pris) är:

C2D E6400 2,13Ghz - runt 1 995:-
GeForce 8600 Ultra - runt 1 300:-
2x512 HyperX DDR2 RAM - runt 1 250:-
MSI 945P NEO3-F - runt 789:-
XION 500W - 500-600:-

Totalt: under 6000:-, jag vet att det inte är den bästa men den kommer klara dom nyare spelen

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

GeForce 8600 Ultra - runt 1 300:-

Du får nog vara beredd på att det kommer kosta mer än 1300kr, det preliminära priset SweClockers skrev var 1300 kr exkl moms och tull, minst 25% prispåslag pga moms tillkommer så iaf ~1600kr.
Kikar man på det amerikanska priset så verkar det hamna på ca $179 för 8600 Ultra och i många fall så brukar det svenska priset landa på runt tio gånger det amerikanska priset när alla extra kostnader tillkommit, i en hel del fall så blir det tom ännu dyrare än så.

1
Skriv svar