Hjälp: Köpa nya delar till burken..

nj
Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av nj:

dock så hade E6300/6400 2MB L2 cache avstängt, om denna på något sätt går att aktivera vettetusan.

och vad menas med det?

Att, om det går att "låsa upp" den övriga cachen på en E6300/6400 så skulle inget skilja dem från E6600/6700 utöver klockfrekvensen.
Dock så har jag överhuvudtaget inte läst något om att det går, vilket förmodligen inte går att lösa heller då Intel brukar vara väldigt duktiga på att se till så saker och ting inte går att modda med deras processorer (till skillnad från AMD).

Medlem
Skrivet av nj:

Dock så har jag överhuvudtaget inte läst något om att det går, vilket förmodligen inte går att lösa heller då Intel brukar vara väldigt duktiga på att se till så saker och ting inte går att modda med deras processorer (till skillnad från AMD).

ja, vilket osökt för mig in på frågan om varför conroe inte är helt multipellåsta? har det börjat gå upp ett ljus för intel, kan det vara så att vi närmar oss en någorlunda fri marknad med riktig konkurens inom processorindustrin?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

ja, vilket osökt för mig in på frågan om varför conroe inte är helt multipellåsta? har det börjat gå upp ett ljus för intel, kan det vara så att vi närmar oss en någorlunda fri marknad med riktig konkurens inom processorindustrin?

Multipliern är väl upplåst neråt för att SpeedStep-funktionen ska kunna klocka ner processorn genom att sänka multipliern och spänningen och på så vis få en svalare processor när all processorkraft inte behövs.
Precis som AMDs Cool'n'Quiet-funktion fungerar.

Medlem

ha, jag som trodde de försökte vara snälla, naiv som jag är


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

ha, jag som trodde de försökte vara snälla, naiv som jag är

Tja, de är ju snälla och hjälper dig få en svalare processor, lägre elräkning, etc...

12
Skriv svar