Lite klockning av 7900GT Sonic

Inaktiv
Lite klockning av 7900GT Sonic

Jag har ett 7900GT Sonic. Det klockar 550/1320 orginal. Lyckats skruva upp core till 603 utan artifakter i 3DMark05, men där tar det slut. Efter det får jag inte dra upp den högre för RivaTuner. Kör ForceWare 91.47 och det finns ju tydligen en senare variant. Nån som har den blekaste aning om senare FW kommer låta mig trycka upp kortet lite till? Det påstås lite här och var att kortet kan klara upp till 650 mhz, vilket ju inte vore helt dumt.

EDIT: Får dessutom inte fingra på minnesklocken heller... Visserligen är det 1.4ns minnen så kommer inte höjas så mycket men ändå...

Hatar att hålla på med drivrutiner, därför jag frågar... Skiter på mig av rädsla för att något ska ge upp, som det gjorde med mitt gamla 9200 och atidrivers.. usch.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

inte en aning, men det finns väl inget som tyder på att 93.47 skulle vara sämre än 91.47 så det är väl bara att ladda ner och installera, det kan ju inte skada att ha senaste drivarna tycker jag


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Haha jag lovar dig, jag kan lyckas med allt! Jag har driverfobi när det gäller mina egna datorer... Går fint att fixa på andras, men inte på mina egna typ haha. Jävla CatalystControlCenter har förstört allt för mig... Nåja, får väl testa köra de nya här ändå då. Bör man göra om hela klockningsproceduren då eller är det bara mata vidare från 603 och uppåt?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Nu är man uppe på 608/1396. När man vill skruva upp mer så säger RivaTuner till. Typ "klockningen är för hög för drivers internal-nånting". Ändå har folk lyckats få upp kortet i 650/1400, med vissa påståenden om att minnena går att dunka upp ytterligare.
Några idéer om hur man ska komma runt detta? Ska man köra något annat program, tips?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Coolbits är ett het tips för att klocka nvidia kort.


signatur

P.L.U.R

Inaktiv

Hmm.. RivaTuner är lite läbbigt... Man sitter och fipplar lite... Som högst 605/706... Inte 100% stabilt i 3DMark06, tyckte mig se lite "snö" i 3e grafiktestet och skärmen blinkade till nån gång... Märker dock inget i BF2 när jag testat lite där.
Satte mig och rörde lite på staplarna i RivaTuner, mest på skoj för att se om det gick att komma högre på något... 605/710 gick inte, 608/706 inte heller, RT svarade med "The driver failed to pass internal test with the clock frequencis you are about to set. Please decrease...."Tänkte att nu var det väl slut. Men så satte jag 610/735 och tryckte på "test" och visst fan gick det igenom... Vågar inte ens köra 3DMark eller något spel på den klockningen. Man ska väl bara öka ytterst lite vad jag har förstått... Vilket jag gjort hittills :). Det kliar i fingrarna... Men har inte råd med nytt om det bränns. Nån rik som kan sponsra med ett nytt?

Gick fan att höja minnet till 741 om man sänkte core :S. Vad tjänar man mest på om man är tvungen att välja, core eller minne?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

om det går sönder kan jag skicka ett gf2 gts till dig, duger inte det så säg?!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Hahahha läste bara GF och GTS. Sjukt nära på att testa i tron om att jag skulle bli rikligen belönad oberoende av resultatet :).
Fan man skulle vara lite rik, då hade man ju kunnat fritera ett och annat kort utan att dö av ångest :).

Hur kommer det sig förresten att internal driver får för sig att en viss klockning inte håller, men om man testar två sek senare kan den gå igenom... Hoppet mellan 605/709 (som inte gick igenom) och 610/735 får man ju påstå är rätt rejält också...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar