BioWare ändrar sig efter kritik - lite

Medlem

Hmmm, hade vatt bättre om bolagen hade gjort som Steam, det är vad jag kallar bra support, säkert och smidigt.
Hur många har inte internet idag? (jag räknar inte in U-länder som i t ex Afrika osv) Så där är ju inget större problem.

Hade man gjort så hade piratkopieringen minskat, inte lika mycket klödd och alla hade blitt nöjda! (föutom piraterna och de som är korkade nog att inte fatta hur support fungerar)

Medlem
Skrivet av joakim_hoog:

Hur många har inte internet idag? (jag räknar inte in U-länder som i t ex Afrika osv) Så där är ju inget större problem.

I Indien så har bara 0,2% internet...

Medlem
Skrivet av Uzza:

För alla som klagar att det blir problem om datorn krashar och man får formatera om så säger jag bara en sak.
Läs tråden!

Skrivet av Stanley Woo hos Bioware:

To clarify once again:

Uninstalling and reinstalling on the same PC will not use up additional activations. It is only when there is a significant change to the hardware profile that it will count as a subsequent activation.

The extent to which the same PC may be altered before requiring another activation has not yet been disclosed.

Det där hittar man på sidan 10, kan de va 2 % som orkade läsa dit?
Tagga ner.

Ändå ett skämt, ett graffe och 1 ryker (GISSNINGSVIS).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av joakim_hoog:

Hmmm, hade vatt bättre om bolagen hade gjort som Steam, det är vad jag kallar bra support, säkert och smidigt.
Hur många har inte internet idag? (jag räknar inte in U-länder som i t ex Afrika osv) Så där är ju inget större problem.

Hade man gjort så hade piratkopieringen minskat, inte lika mycket klödd och alla hade blitt nöjda! (föutom piraterna och de som är korkade nog att inte fatta hur support fungerar)

Faktum är att det faktiskt är möjligt att köra steam crackat och på så sätt piratkopiera alla spel via steam. Men detta är rätt omständigt vilket är varför det inte är så populärt.
Folk är lata och vill göra det enkelt för sig helt enkelt.

Enklare att köpa ---> folk köper
Enklare att piratkopiera ---> folk piratkopierar

Sen spelar priset in till en viss del, men i huvudsak så vill folk använda sin fritid till att spela inte till att strula med diverse cracks/ kopieringsskydd.

Medlem

Varför kan inte fler utvecklare och utgivare vara som Stardock?

Medlem

Rätt så bra egentligen.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

SPLINTER CELL CHAOS THEORY tamefan det svåraste spelet någonsin att knäcka ett riktigt bra exempel tror det tog över 1 år.

Så kämpa på bara bygg in piratjävlarna i ett hörn vafan , visst fan kommer dem säker käcka dem men hela meningen med pirat skydd är ju att göra det jävligt för dem och svårt så att fler köpert.

SLUTA whina över att det trabbar oss som köpert , det är inte så svårt att autentisera sig någon gång ibland.

Medlem

DRM hjälper ändå inte emot någon pirat, det är mera en kontroll metod från företagen för de vet att det inte hjälper. Hoppas jag i alla fall för jag vill inte idiot förklara alla av dem.

Sedan är det ju många andra problem också som har viss orsak till piratkopieringen det är tillgängligheten. Det är väldigt enkelt att få hem ett spel via torrents, dc++ mfl, när det däremot kommer till lagliga medel är det inte fullt så enkelt att få ladda hem. Dels är det dyrare än att köpa spelet i butik, du måste även ta dig till din handlare och köpa spelet. Vilket kanske är enklare för andra än det är för en del. Det råkar faktiskt vara så att alla inte har en butik där de säljer spel, så det måste beställa på post order vilket drar ut på tiden ännu mera. Det som behövs är billigare spel som går att online, där företagen inte tar ut ocker priser utan tar ut verklighets baserade kostnader. Det är inte några transport kostnader, det skall inte gå ner pengar i lika många fickor, som importörer, handlare mfl. Detta är en stor del av priset på ett spel, så det behövs kapas en hel del på priserna online.

Detta är några av de problem som industrin måste lösa om de vill överleva det gäller inte bara spel industrin, utan även musik, film och bok industrin. Man måste ändra sina modeller och konsument anpassa dem om man vill överleva som företag. Om du pirat kopierar eller inte har väldigt liten inverkan på hur företagens vinster ser ut eller inte, det är mänsklig natur att göra saker den enklaste vägen.

Medlem
Skrivet av zauii89:

SLUTA whina över att det trabbar oss som köpert , det är inte så svårt att autentisera sig någon gång ibland.

Du kan ju säga det till dem som inte har tillgång till internet tillex. En av det största orsakerna som fick BioWare att ändra på sig, var USAF soldater som klagade över att det inte kan spela spelet när dom är på tour i Afghanistan och Irak. Man skall inte tvinga folk till mer konsumtion bara för att kunna spela ett spel om du vill göra det lagligt. Det skall vara enklare att spela lagligt inte svårare, om man går emot svårare då kommer piraterna att vinna i slutändan människor vill ha enkelhet och frihet inte byggas in i en box och bli anklagade för att vara brottslingar.

Sedan hjälper det inte att bryta emot lagar och folk rättigheter heller. I Sverige har vi laglig rätt att sälja våra produkter vidare i andra hand vilket är en rättighet dom försöker ta ifrån oss med detta skyddet.

Jag kommer nog att köpa spelet men även anmäla EA/Bioware till konsument verket för detta skyddet.

Medlem
Skrivet av redmac:

Orolig att folk inte skulle köpa mass effect till PC? Snarare tvärt om, då detta spel kommer brutalt tankas ned av var enda snyltare som har en dator så blir jag förvånad om vi säljer något av det. Storspel som assassins creed har inte sålts speciellt bra till PC trots att det gjorde storslam till konsollerna. Detta visar att PC marknaden är död för SP spel och man kan förstå biowares och EA:s oro att släppa spelet på pc.

Hm... Köpa ett spel, som är anpassat till konsol, till min xbox eller köpa det till min PC?
*överväger*
Tja, med tanke på hur fula menyer och dålig styrning alla konsolspel får på en PC så väljer jag självklart att köpa det till konsol.
Jag gissar att de flesta här tänker så.

Assassins Creed kom för övrigt ut först till konsol och ganska långt därefter ut på PC, och jag tror de flesta är som mig och väljer då att nöja sig med köpet till konsol.

PC marknaden lever och frodas.
(Men spelbutiker kan gott och väl stängas ner, med tanke på hur dyra de är i butiker gämfört med att köpa över internet)

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av zauii89:

SLUTA whina över att det trabbar oss som köpert , det är inte så svårt att autentisera sig någon gång ibland.

Du kan ju säga det till dem som inte har tillgång till internet tillex. En av det största orsakerna som fick BioWare att ändra på sig, var USAF soldater som klagade över att det inte kan spela spelet när dom är på tour i Afghanistan och Irak. Man skall inte tvinga folk till mer konsumtion bara för att kunna spela ett spel om du vill göra det lagligt. Det skall vara enklare att spela lagligt inte svårare, om man går emot svårare då kommer piraterna att vinna i slutändan människor vill ha enkelhet och frihet inte byggas in i en box och bli anklagade för att vara brottslingar.

Sedan hjälper det inte att bryta emot lagar och folk rättigheter heller. I Sverige har vi laglig rätt att sälja våra produkter vidare i andra hand vilket är en rättighet dom försöker ta ifrån oss med detta skyddet.

Jag kommer nog att köpa spelet men även anmäla EA/Bioware till konsument verket för detta skyddet.

Löjligt löjligt och åter löjligt?
Helt patetiskt på vissa av er låter det ju nästan som om tillverkaren av spelet skall släppa två versioner av spelet... 1 som kallas PIRATEVERSION-MASS EFFECT... den innehåller massa saker starforce med mera och sen en andra som heter RETAIL HONEST VERSION - MASS EFFECT utan några som helst skydd.

Grejen är att inte fan kan dem skilja på om du är pirat eller inte därför bygger man in ett ordentligt skydd, klart som fan att det drabbar alla så ere.

Medlem

Har inget emot att dom verfierar spelet online när man har installerat det. Men var tioende dag är ju lite mycket. Men verfierar den bara efter man installerat ser jag inget problem med det.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Men som jag sagt tidigare,, Mass Effect är inget spel värt att köpa i ändå, så spendera pengarna på bättre spel istället.
Skitspel imho

Lyssna inte på denna dåre. Spelet har en metascore på 91/100.

Köp spelet för fan, det är fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Whimsical:
Skrivet av ForrestFox:

Men som jag sagt tidigare,, Mass Effect är inget spel värt att köpa i ändå, så spendera pengarna på bättre spel istället.
Skitspel imho

Lyssna inte på denna dåre. Spelet har en metascore på 91/100.

Köp spelet för fan, det är fantastiskt.

Gå efter vad andra säger, inte dig själv.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Va inte sådana slackers! om ni nu sköter era datorer så dåligt att ni måste formatera om dem hela tiden, då kan ni väll iaf ta er tid att kontakta tillverkarna och skaffa den där fjärde aktiveringen om den verkligen behövs... Så jobbigt är det faktiskt inte!

nu ska jag inte komma här och leka moralkärring, jag menar bara att det faktiskt skadar mer än vad det hjälper att ladda ner spelet...
företagen KOMMER att sluta göra spel till PC om det fortsätter. det är inte lönsamt längre. företagen kommer inte tänka "aha, det är nog vårt eget fel att spelen inte säljer längre, folk piratkopierar nog bara för att vi sätter skydd på spelen"...

Medlem
Skrivet av zauii89:

SPLINTER CELL CHAOS THEORY tamefan det svåraste spelet någonsin att knäcka ett riktigt bra exempel tror det tog över 1 år.

Sen tog det också månader innan det gick att spela på vista pga. det där jävla kopieringsskyddet.

Det finns inget spelköp som jag ångrar mer än det. Beror iofs också på andra saker som ospelbar coop och många andra buggar.

Skrivet av zauii89:

Grejen är att inte fan kan dem skilja på om du är pirat eller inte därför bygger man in ett ordentligt skydd, klart som fan att det drabbar alla så ere.

Kollektiv bestraffning ftw!
En bestraffning som dessutom i huvudsak bara drabbar dom oskyldiga. Bra? varför?

Medlem
Skrivet av Verity:
Skrivet av zauii89:

SPLINTER CELL CHAOS THEORY tamefan det svåraste spelet någonsin att knäcka ett riktigt bra exempel tror det tog över 1 år.

Sen tog det också månader innan det gick att spela på vista pga. det där jävla kopieringsskyddet.

Det finns inget spelköp som jag ångrar mer än det. Beror iofs också på andra saker som ospelbar coop och många andra buggar.

Skrivet av zauii89:

Grejen är att inte fan kan dem skilja på om du är pirat eller inte därför bygger man in ett ordentligt skydd, klart som fan att det drabbar alla så ere.

Kollektiv bestraffning ftw!
En bestraffning som dessutom i huvudsak bara drabbar dom oskyldiga. Bra? varför?

Haha lol, mm som vanligt skylla Splinter Cell Chaos Theorys på det?, Vista var ju "jätte" inne på den tiden det spelet släppptes NOT...

De gjorde ett fantastiskt jobb, spelet var underbart, däremot så var Doubble Agent en helt annan historia.

Kollektiv Bestraffning säger du ... nej inte om man gör det väl... och så jädra jobbigt ere inte att auta sig.. bara att leva med det bättre det än ingenting alls så pirat jävlarna får jobba lite fört.

Medlem

Förstår inte varför ni skyddar en typ av kopieringsskydd som med allra största sannolikhet endast ställer till det för den som _KÖPER_ spelet, och inte den som laddar ner det.. Tvivlar ju på att det här skyddet kommer hålla längre än dom flesta andra skydd.

Medlem
Skrivet av zauii89:

SPLINTER CELL CHAOS THEORY tamefan det svåraste spelet någonsin att knäcka ett riktigt bra exempel tror det tog över 1 år.

Är du helt säker på det?

Release date PC
PAL April 1, 2005

Söker man på piratbay så ser man att spelet fanns ute redan efter någon vecka, och en grupp release drygt 1,5 månader efteråt.

Det låter ju som att skyddet höll relativt bra i alla fall, men ett år verkar det inte ha vart.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Verity:
Skrivet av zauii89:

SPLINTER CELL CHAOS THEORY tamefan det svåraste spelet någonsin att knäcka ett riktigt bra exempel tror det tog över 1 år.

Sen tog det också månader innan det gick att spela på vista pga. det där jävla kopieringsskyddet.

Det finns inget spelköp som jag ångrar mer än det. Beror iofs också på andra saker som ospelbar coop och många andra buggar.

Skrivet av zauii89:

Grejen är att inte fan kan dem skilja på om du är pirat eller inte därför bygger man in ett ordentligt skydd, klart som fan att det drabbar alla så ere.

Kollektiv bestraffning ftw!
En bestraffning som dessutom i huvudsak bara drabbar dom oskyldiga. Bra? varför?

Haha lol, mm som vanligt skylla Splinter Cell Chaos Theorys på det?, Vista var ju "jätte" inne på den tiden det spelet släppptes NOT...

De gjorde ett fantastiskt jobb, spelet var underbart, däremot så var Doubble Agent en helt annan historia.

Kollektiv Bestraffning säger du ... nej inte om man gör det väl... och så jädra jobbigt ere inte att auta sig.. bara att leva med det bättre det än ingenting alls så pirat jävlarna får jobba lite fört.

Jag tror faktiskt att dom som crackar spelen uppskattar en liten utmaning. Dom vanliga piraterna som sedan kopierar spelen behöver aldrig tänka på kopieringsskydden.

Den största anledningen till att jag köpte Chaos Theory var för dess coop läge. (spela ensam e inge kul, ägde redan pandora tomorrow för vs.)
Detta spelläge gick fortfarande ett år efter release inte att spela.

Sen fattar jag inte hur du kan tycka det är ok att en drivrutin till ett kopieringsskydd ska få hindra mig från att spela ett relativt nytt spel på den senaste versionen av det populäraste operativsystemet. ALLA andra spel fungerade utmärkt.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av zauii89:

SPLINTER CELL CHAOS THEORY tamefan det svåraste spelet någonsin att knäcka ett riktigt bra exempel tror det tog över 1 år.

Är du helt säker på det?

Release date PC
PAL April 1, 2005

Söker man på piratbay så ser man att spelet fanns ute redan efter någon vecka, och en grupp release drygt 1,5 månader efteråt.

Det låter ju som att skyddet höll relativt bra i alla fall, men ett år verkar det inte ha vart.

Grejen var den att spelet var otroligt svårt knäckt det fanns versioner som fungerade halvdant med det var även ett helvete att få dem att fungera.

Om du kollar kommentarerna i PC releaserna seru att knappt ingen fick igång det.

Vad jag menar är att den första riktiga releasen tog en jävla tid, det var ett grymt bra skydd.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av zauii89:

SPLINTER CELL CHAOS THEORY tamefan det svåraste spelet någonsin att knäcka ett riktigt bra exempel tror det tog över 1 år.

Är du helt säker på det?

Release date PC
PAL April 1, 2005

Söker man på piratbay så ser man att spelet fanns ute redan efter någon vecka, och en grupp release drygt 1,5 månader efteråt.

Det låter ju som att skyddet höll relativt bra i alla fall, men ett år verkar det inte ha vart.

Grejen var den att spelet var otroligt svårt knäckt det fanns versioner som fungerade halvdant med det var även ett helvete att få dem att fungera.

Om du kollar kommentarerna i PC releaserna seru att knappt ingen fick igång det.

Vad jag menar är att den första riktiga releasen tog en jävla tid, det var ett grymt bra skydd.

StarForce kopierings skydd, det var så "säkert" att många som köpt spelet inte ens fick igång det.
Så fort ett företag nämner att deras spel kommer använda StarForce så skippar ca 20% helt att köpa spelet som egentligen tänkte köpa det.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem
Skrivet av zauii89:

Löjligt löjligt och åter löjligt?
Helt patetiskt på vissa av er låter det ju nästan som om tillverkaren av spelet skall släppa två versioner av spelet... 1 som kallas PIRATEVERSION-MASS EFFECT... den innehåller massa saker starforce med mera och sen en andra som heter RETAIL HONEST VERSION - MASS EFFECT utan några som helst skydd.

Grejen är att inte fan kan dem skilja på om du är pirat eller inte därför bygger man in ett ordentligt skydd, klart som fan att det drabbar alla så ere.

Grupperna som släpper piratversionerna tar bort allt sånt - alltså drabbar det inte de som laddar ner..

Man skulle nästan säga att det blir två versioner.

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

StarForce kopierings skydd, det var så "säkert" att många som köpt spelet inte ens fick igång det.
Så fort ett företag nämner att deras spel kommer använda StarForce så skippar ca 20% helt att köpa spelet som egentligen tänkte köpa det.

Jag inräknad.

Hatar den skiten! Betala för att få datorn förstörd, nej tack!

Medlem
Skrivet av Zome0ne:

Va inte sådana slackers! om ni nu sköter era datorer så dåligt att ni måste formatera om dem hela tiden, då kan ni väll iaf ta er tid att kontakta tillverkarna och skaffa den där fjärde aktiveringen om den verkligen behövs... Så jobbigt är det faktiskt inte!

Köper man ny hårdvara behöver man formatera. Vidare blir alla datorer nedslöade efter ett tag, vilket löses bäst med en formatering.

Det är visst jobbigt att behöva ringa det där extra samtalet. Tänk om alla spelföretag skulle göra så? Då måste du ringa femtioelva samtal varje gång du formaterat datorn för att kunna spela dina lagligt köpta spel.

Medlem

När spel har såna här skydd kan dom fan behålla skiten.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Gå efter vad andra säger, inte dig själv.

Va?

Medlem
Skrivet av Cedric:

Förstår inte varför ni skyddar en typ av kopieringsskydd som med allra största sannolikhet endast ställer till det för den som _KÖPER_ spelet, och inte den som laddar ner det.. Tvivlar ju på att det här skyddet kommer hålla längre än dom flesta andra skydd.

Aldrig hatt problem med det.
Splinter Cell for examplier

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Cedric:

Förstår inte varför ni skyddar en typ av kopieringsskydd som med allra största sannolikhet endast ställer till det för den som _KÖPER_ spelet, och inte den som laddar ner det.. Tvivlar ju på att det här skyddet kommer hålla längre än dom flesta andra skydd.

Aldrig hatt problem med det.
Splinter Cell for examplier

Ja, eftersom du inte har haft några problem med det så måste det innebära att ingen annan har haft några problem.
Självklart, varför tänkte jag inte på det?

Medlem
Skrivet av Verity:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Cedric:

Förstår inte varför ni skyddar en typ av kopieringsskydd som med allra största sannolikhet endast ställer till det för den som _KÖPER_ spelet, och inte den som laddar ner det.. Tvivlar ju på att det här skyddet kommer hålla längre än dom flesta andra skydd.

Aldrig hatt problem med det.
Splinter Cell for examplier

Ja, eftersom du inte har haft några problem med det så måste det innebära att ingen annan har haft några problem.
Självklart, varför tänkte jag inte på det?

Ja för det var ju precis vad jag SA ... NOT!
...
...
...

Skriv svar