BioWare ändrar sig efter kritik - lite

Medlem

[quote="redmac"FFS, det finns lösning på det.
1. Man ser till att avinstallera spelet när man ska formatera datorn
2. Om du på något otroligt sätt skulle använda alla "slots" så kan du antingen fixa hem en fix eller ring support. Se till och KÖP spel och sluta gnäll jäkla pirat! Det går att lösa, betalande kunder lider inte av detta, bara pirater som vill finna ursäkter.[/quote]

Pirat? Kanske det, men jag köper de spel jag vill spela ändå. Ska de sen trilskas med sånt här skit så blir originalskivan stående som dekoration i spelhyllan tyvärr då jag vet att en "piratversion" kommer att innebära mindre strul för mig i längden.

Piraterna lider inte av detta, de går runt kopieringsskydden oavsett vad tillverkarna stoppar dit. Men om jag som duktig köpare installerar det på min laptop och min stationära och sen uppgraderar nån av dom så får jag sen inte installera spelet fler gången. Varför kan de inte lära sig någon gång?

/ LordDaimos

Medlem

ganska säker på at det inte kommer vara nått större problem att maila supporten o få utökad aktiverings license när man har utnyttjat dom 3 man får med när man köper det.

dom företag som har liknaden skydd för andra produkter där har det varit noll problem o bara maila in förnyelse av aktiveringskoden som jag har upplevt.

ea kan vara annorlunda men jag tror faktiskt inte det.

jag misstänker också kraftigt att spelet kan dykas upp via steam o då slipper man allt vad begränsingar på aktivering osv heter.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

jag misstänker också kraftigt att spelet kan dykas upp via steam o då slipper man allt vad begränsingar på aktivering osv heter.

Jag vet inte vad du hoppas skall fixas med steam egentligen. SecuRom följde med steam releasen av bioshock också så jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad för mass effect.

Q: How does activation and security measures differ between steam, IGN, and retail copies of this game?

A: They all use the same product activation method. In addition to the product activation, retail copies also have a disc check and Steam uses their own security.

Q: Does my Steam or Direct2Drive downloaded version also allow the increases to the installations?

A: Yes, both the Steam and Direct2Drive versions also are updated with the new installation increase.

Vilket betyder att begränsningarna fanns där i steam versionen också.

Medlem
Skrivet av IceMan:

låter helt sjukt!

max 3gånger, sen ringa/maila blabla

helt idiotiskt, vi normala människor som formaterar hela tiden, kommer att bli vansinniga, å vem faan orkar avsintalera allt helatiden?

dvs jag kommer alidrg faan köpa det till PC, om dom inte tar bort det.

idioter!

Kan jämföra med ett program jag köpte som heter roboform. Efter var formatering eller att jag flyttade programmets mapp var jag tvungen att tjata, genom mejl, på företaget att jag ville ha det omaktiverat. Till slut blev det så att jag körde crackad version istället - och det för något jag betalat för. Då tycker jag vi har kommit snett som kund men i alla fall talar BioWare om detta mycket tydligt på sitt skivomslag... eller?


signatur

Det var detta...

Medlem

Borde inte vara så svårt att maila EA.


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Testpilot

Det är bra att de har dragit tillbaka den där lite små idiotiska 10 dagars checken för sådant är ju onödigt , det är den initiala kollen som är det viktiga anser jag.

Ok nu tycker jag ni ska kolla lite med sunt förnuft på detta problem.

1: Ingen internet
2: Omformattera datorn varannan vecka
3: Byta hårdvara 3 ggr inom kort period

1: Ingen internet , sorry då kan du inte lira WOW heller eller MSN'a till polarna eller surfa , här i svenneland har ju var o varannan uppkopplat och är man på semestern finns öppna Wlan och 3G att tillgå.
Anser inte det vara nåt större problem i vårt land iallafall

2: Jag formatterar min dator 1-2ggn om året , jag anser att de flesta svensson (vilket inte är representivt för detta forum) gör det ännu mer sällan , jag hinner spela igenom o tröttna på spelet innan det ens blir aktuellt.
Är det en planerad ominstallation då offrar jag nog de där 60 sekunderna på o klicka på Uninstall också!

3: Byta hårdvara gör jag ännu mer sällan än att formattera , det innebär varannat el 3'e år , hinner jag inte lirar igenom o tröttna på spelet på den perioden? 3 aktiveringar innebär 6 eller 9 år innan det e dags att ringa o krångla.
Nu räknar jag med att "byta hårdvara" innebär den mer eller mindre standardiserade metoden att om man byter moderkort anses detta vara stort medan tex grafikkort , minne osv inte är större ingrepp.

Det e mycke snack och folk som försöker berättiga sitt piratkopierande här.

Jag har stött bojkotten mot Starforce , men dessa skydd som inte förstör din dator tycker jag inte alls ställer till några problem , jag har köpt Bioshock och förhandsbeställt Mass Effect och kommer fortsätta stödja PC branchen.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ok nu tycker jag ni ska kolla lite med sunt förnuft på detta problem.

Sunt förnuft säger att eftersom jag betalt spelet borde jag få göra vad jag vill med det. Jag skall inte behöva installera programvara som skvallrar var 10nde dag om spelet fortfarande är kvar. Jag skall också få installera det på hur många datorer jag vill, det finns ju ändå en cd-check som gör att man bara kan köra på en dator i taget.
Nu backade dom på 10 dagars grejen, men att dom ens hade den iden är sjukt tycker jag.

Det har inte så mycket med att det kanske är jobbigt eller besvärligt, utan det är en principsak. Är man en betalande person skall man inte behöva känna sig som en pirat genom att man blir behandlad som en.

Inaktiv

Ta bort det dära skiteN


signatur

The only one: DutyEA

Testpilot
Skrivet av MammaMuu:

Sunt förnuft säger att eftersom jag betalt spelet borde jag få göra vad jag vill med det. Jag skall inte behöva installera programvara som skvallrar var 10nde dag om spelet fortfarande är kvar. Jag skall också få installera det på hur många datorer jag vill, det finns ju ändå en cd-check som gör att man bara kan köra på en dator i taget.
Nu backade dom på 10 dagars grejen, men att dom ens hade den iden är sjukt tycker jag.

Det har inte så mycket med att det kanske är jobbigt eller besvärligt, utan det är en principsak. Är man en betalande person skall man inte behöva känna sig som en pirat genom att man blir behandlad som en.

Jag försvarar inte 10 dagars checken för den anser jag vara en idiotisk ide precis som dig, det är en idiotisk ide att tro att ett sådant skydd skyddar eftersom spelen kommer knäckas inom 10 dagar efter release och efter det kommer ett sådant skydd att vara verkningslöst och bara göra användare förbannade.

Handen på hjärtat , GÖR du då dessa saker , har du gjort det med andra spel som inte har detta skydd? om så fallet hur ofta kommer du att göra detta i framtiden så du anser detta vara ett problem?
Normala användare installerar inte ett spel på speciellt många datorer eller byter hårdvara stup i kvarten osv.

Dessa skydd kommer inte att krångla till det för användare mer än de som redan finns , såklart kommer det att finnas undantag men mig veterligen så tex Bioshock och Halflife2 och andra spel på tex Steam som har liknande aktiveringar har inte sabbat spelupplevelsen.

Många gnällde som småflickor över Halflifes2's onlineaktivering , ännu fler över Bioshocks skydd men efterdyningarna är inte att tusentals användare inte kan spela pga detta.
Näe det har varit mest att gnälliga hycklare gnällt för gnällandets skull innan de insett att skyddet inte påverkar deras spelupplevelse.

Jag tycker dock det är bra att dessa saker diskuteras , Bioware mfl tillverkare måste hitta en bra balans för att skydda sina produkter mot piratkopiering och personligen tror jag inte speciellt mycket på dessa metoder som nu är uppe på tapeten , Steam verkar vara en smidig lösning som jag hoppas på.

Nån typ av onlineaktivering där man måste vara uppkopplad konstant som ett MMORPG tror jag är lösningen , för singleplayerspel bör man dock plocka bort detta efter X antal dagar då skyddet ändå spelat ut sin roll eftersom spelet ändå kommut ut på piratmarknaden.

Medlem

Ironin i det hela är nog att de kopieras mer nu.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av MammaMuu:

Sunt förnuft säger att eftersom jag betalt spelet borde jag få göra vad jag vill med det. Jag skall inte behöva installera programvara som skvallrar var 10nde dag om spelet fortfarande är kvar. Jag skall också få installera det på hur många datorer jag vill, det finns ju ändå en cd-check som gör att man bara kan köra på en dator i taget.
Nu backade dom på 10 dagars grejen, men att dom ens hade den iden är sjukt tycker jag.

Det har inte så mycket med att det kanske är jobbigt eller besvärligt, utan det är en principsak. Är man en betalande person skall man inte behöva känna sig som en pirat genom att man blir behandlad som en.

Jag försvarar inte 10 dagars checken för den anser jag vara en idiotisk ide precis som dig, det är en idiotisk ide att tro att ett sådant skydd skyddar eftersom spelen kommer knäckas inom 10 dagar efter release och efter det kommer ett sådant skydd att vara verkningslöst och bara göra användare förbannade.

Handen på hjärtat , GÖR du då dessa saker , har du gjort det med andra spel som inte har detta skydd? om så fallet hur ofta kommer du att göra detta i framtiden så du anser detta vara ett problem?
Normala användare installerar inte ett spel på speciellt många datorer eller byter hårdvara stup i kvarten osv.

Dessa skydd kommer inte att krångla till det för användare mer än de som redan finns , såklart kommer det att finnas undantag men mig veterligen så tex Bioshock och Halflife2 och andra spel på tex Steam som har liknande aktiveringar har inte sabbat spelupplevelsen.

Många gnällde som småflickor över Halflifes2's onlineaktivering , ännu fler över Bioshocks skydd men efterdyningarna är inte att tusentals användare inte kan spela pga detta.
Näe det har varit mest att gnälliga hycklare gnällt för gnällandets skull innan de insett att skyddet inte påverkar deras spelupplevelse.

Jag tycker dock det är bra att dessa saker diskuteras , Bioware mfl tillverkare måste hitta en bra balans för att skydda sina produkter mot piratkopiering och personligen tror jag inte speciellt mycket på dessa metoder som nu är uppe på tapeten , Steam verkar vara en smidig lösning som jag hoppas på.

Nån typ av onlineaktivering där man måste vara uppkopplad konstant som ett MMORPG tror jag är lösningen , för singleplayerspel bör man dock plocka bort detta efter X antal dagar då skyddet ändå spelat ut sin roll eftersom spelet ändå kommut ut på piratmarknaden.

Personligen för mig har det inte vart något problem nej, varken med hl2 eller bioshock. Men samtidigt kan jag se problemet utan att dom påverkat just mig.

Alla har inte internet i världen och att kräva internet aktivering för ett singleplayer spel håller jag helt med om är dumt då.
Aktivering på flera datorer har jag inte heller något problem med eftersom jag inte har fler än en dator som klarar av spelet, men problemet ligger i att systemet inte fungerar. För att få tillbaka aktiveringar så måste man avinstallera eller köra revoke tool på en dator som har spelet installerat. Om du då har fått en hårddisk krash är detta inte möjligt.

En krash är visserligen inget som händer ofta, men det är inget du kan skydda dig mot. Och att då krävas ringa ett dyrt utrikessamtal bara för att få tillbaka en installation för ett piratskydd som inte fungerar ändå (för det redan är crackat) känns onödigt komplicerat för ärliga kunder.

Personligen har jag inget intresse av mass effekt ändå så detta kommer inte påverka mig, men jag tycker inte om denna trenden. Speciellt inte eftersom konsolmotsvarigheterna slipper skydden och börjar piratkopieras mer och mer.

lwf
Medlem

De kan ju glömma köp från min sida i alla fall, precis som med Bioshock så kommer det att bli smidigare för piraterna.

Medlem
Skrivet av Verity:
Skrivet av joakim_hoog:

Hmmm, hade vatt bättre om bolagen hade gjort som Steam, det är vad jag kallar bra support, säkert och smidigt.
Hur många har inte internet idag? (jag räknar inte in U-länder som i t ex Afrika osv) Så där är ju inget större problem.

Hade man gjort så hade piratkopieringen minskat, inte lika mycket klödd och alla hade blitt nöjda! (föutom piraterna och de som är korkade nog att inte fatta hur support fungerar)

Enklare att köpa ---> folk köper
Enklare att piratkopiera ---> folk piratkopierar

Exakt! Detta gäller för hela musik- spel- och filmindustrin, dom missade tåget med digital distrubtion. Vill man sälja måste man ha en attraktiv produkt, folk i allmänhet betalar inte för krångliga lösningar.
Folk gnäller över att spelbutiker, musikaffärer etc måste slå igen, detta är en naturlig process! Mediebyte sker nu från skivor och dyligt till digital form över internet. Tillverkarna måste erbjuda attraktivare lösningar än vad piratebay och liknande "tjänster" har, annars får dom svårt att få några pengar i fickan. Så "enkelt" är det, tror jag. Ok, lite offtopic.

Medlem

Vad som gör mig mest förvånad är den stora mängden kommentarer i stil med "JÄVLA PIRATER!" och sådant.

Det är ju JUST DET SOM ÄR POÄNGEN, att företagen straffar de betalande konsumenterna. Laddar men ner spelet slipper man ju allt vad kopieringsskydd heter.

Det är bara om man köper spelet man blir straffad.

Och ni som pratar om Chaos Theory; Det spelet, eller rättare sagt spelets kopieringsskydd, förstörde min DVD-brännare.

Så 479:- för spelet och 699:- för en ny DVD-brännare. spelet vågade jag aldrig mer använda i alla fall, så 1168:- i sjön som tack för att jag betalade för spelet.

Ytterligare en aspekt: Bortsätt från principer så kanske tre ggr's aktivering räcker för de flesta, men grejjen är ju att om man har säg tjugo program och spel som ALLA måste aktiveras vid en ominstallation och tjugo olika supporttjänster ska ringas. Är det omständigt då?

Jag formaterar generellt min dator var och varannan månad och byter hårdvara samtidigt, detta för att min spelburk även är min testrig. Ni som snackar om vad som är "rimligt" har ju inte tänkt längre än näsan räcker. "Jag lider inte så varför skulle någon annan göra det?". Indolent.

Medlem

esse666, mycket bra inlägg.

Medlem

Jag funderade allvarligt på att ta bort min förbokning på spelet på grund av detta, precis som jag gjorde med Bioshock. Jag kan dock inte hålla mig borta från spelet och utvecklarna behöver få in pengar från den döende PC-marknaden.

Blir till att klaga hos utvecklarna för att sedan cracka spelet för att få samma fördelar som de icke betalande spelarna alltid åtnjuter. Riktigt surt, men vad ska jag annars göra?

Medlem

Om vi började stoppa knivar i människor i vår omgivning som vi vet piratkopierar, slapp vi sådant här. Bra lösning.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av Esse666:

...en aspekt: Bortsätt från...

lol, "bortsätt!" hahahaha


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Tänk om jag har mindre IQ an "normala" människor och inte avinstallerar spelet innan jag formaterar, ska jag straffas då? Det låter elitiskt och mot mänskliga rättigheter.

Kanske bäst att ladda ner en crack till spelet då.


signatur
Testpilot
Skrivet av Esse666:

Vad som gör mig mest förvånad är den stora mängden kommentarer i stil med "JÄVLA PIRATER!" och sådant.

Dumt resonerat eftersom orsaken tilldessa skydd är ... just det , piratkopieringen.

Min åskt är att skydd är helt okej sålänge de inte är intrusiva och förstör ens dator vilket starforce mfl skydd gjorde vilket jag anser är att gå över gränsen.
Det svåra är att hitta en bra balans mellan skydd och krångel , som jag påpekat innan , de första veckorna efter ett spel släpps är de mest kritiska , sen kan tillverkarna skita i skydd eftersom de ändå knäcks.

På detta forum hänger inte medelmåttan då det gäller PC spelande utan här hänger de som har bättre koll en medelsvensson , därmed är också den procentiella halten av extremanvändare mycket högre här.
Jag har försökt påvisa att för en normal användare så är inte dessa skydd speciellt jobbiga eftersom de sällan om ens alls kommer att drabbas av problem , de formatterar inte om sin dator xxx gånger per år eller byter hårdvara så ofta och som jag sade ovan.

Hur länge lirar man ett spel egentligen , max ett par månader sen har man tröttnat/klarat av spelet särskilt eftersom detta nu gäller singleplayer lir.

Fördröjer dessa skydd piratkopieringen och krånglar till det för piraterna i några veckor så har det betalat sig eftersom "pelle svensson normalanvändare" orkar då inte vänta på att piratkopian ska dyka upp på Pirate Bay utan då drar de ner till affären o handlar för det är enklare och smidigare.

Medlem
Skrivet av gryzor:
Skrivet av Esse666:

...en aspekt: Bortsätt från...

lol, "bortsätt!" hahahaha

Här har vi ett extremt bra exempel på begreppet "Skjuta sig själv i foten".

Att kritisera andra människors stavning när man inte ens behärskar grundskolesvenska är ju rent ut sagt patetiskt.

Back to topic. Det jag menar är att folk skriker ut "JÄVLA PIRATER, RÄTT ÅT ER!", men det är ju bara de som INTE piratkopierar som drabbas.

Om det sedan är piraternas fel att skydden finns?

Medlem

Jovisst man ska maila får att få mer aktiveringar.. tror ni man får svar på 5min eller ? lagom kul när man vill spela men det är stopp

Medlem

Så jävla trött på alla gnällande jävla piratkopierande snorungar som dräller på FZ. Finns fan ingen gräns för hur mycket vissa wajnar och vilt försvarar sin mänskliga rättighet att få allting gratis. Det är inte utvecklarna som är giriga, det är fan ni.

Spelen är för dyra, måste ladda ner.
Spelen är för lätta, måste ladda ner.
Spelen är för fula, måste ladda ner.
Spelen är för snygga/krävande, måste laddar ner.
Spelen har kopieringsskydd, måste ladda ner.
Speltillverkarna tjänar för mycket pengar, måste ladda ner.

Tar aldrig slut. Hade spelen kostat 10 kr hade folk klagat på att de inte kostade 5 kr. Måste ladda ner.

Jag hoppas helt ärligt att de lyckas med det här skyddet och att det funkar som det ska. Piratkopieringen har snart förstört marknaden helt för singleplayer på PC.

Bojkotta spelet helt om ni nu vill det. Köp andra spel istället och visa tillverkaren att spel utan det här kopieringsskyddet säljer mycket bättre. Men sitt inte och hyckla med att ni gör världen nån sorts jävla tjänst genom att piratkopiera det.

Inaktiv

Jag blir ju frustrerad över det faktumet att de flesta av åsikterna ni framför egentligen stämmer överens med varandra. Många som postar verkar inte ens läsa tidigare posts utan bara häver ur sig något utan att egentligen vara insatt i disskussionen.

Dom flesta som då talar emot det här skyddet är människor som vill betala för en produkt som dom får använda som dom vill. Lägg nu märke till _vill betala_. Därför kan ni alla släppa "Jävla pirater som bara argumenterar runt problemet blabla".

Argument som "det låter inte så jobbigt" "det är väl inte knepigt att ringa dit" "jag formaterar aldrig om min dator ändå" och sist men inte minst "man tröttnar ju ändå på ett spel efter ett tag" funkar inte överhuvudtaget. Man måste ju ändå förstå att man använder produkten som man har köpt används olika från person till person. Men grundprincipen är att om man har köpt något är det ens eget. Jag vill kunna spela 10 år frammåt i tiden utan problem. Bara för att inte ni gör det så kanske jag vill det och som betalande kund har jag rätt till det. Sen så undrar jag, har ni någonsin behövt ringa support i usa? Det är inte kul, inte kul alls. Och vart finns garantin i att den supporten ens är bra? Det var ju helt omöjligt att få tag i Blizzard när man hade blivit omotiverat bannad från deras wow (jag kan inlägga att jag tycker det är jävla gestapo metoder dom höll på med).
Och sen tycker jag att det största problemet ligger i att man är tvungen att ha en internetuppkoppling för att få köpa spelet. Att resonera "men alla har ju internet" är fel, för att jag kanske hamnar i en ekonomisk kris där jag måste välja bort saker som t.ex. min internet-uppkoppling. Tänk om företaget som förser mig med en internetuppkoppling en dag lägger ner och jag får komplikationer med att skaffa ett nytt abonemang. Det är fel att tänka att alla har en viss standard.

Och jag säger inte det här för att främja eller på något sätt glorifiera piratkopiering. Jag säger det här för att jag som kund vill hjälpa till och påverka så att slutprodukten blir en så bra som möjligt. Att bara ta emot och acceptera utan att säga något som många av er verkar göra så blir man ju bara less.

Medlem

Ojoj här tycker folk mycket. Lite tragiskt att spelbolagen måste skydda sig så mycket mot piratkopiering. Hade folk bara inte kopierat från början hade man sluppit allt sånthär.

Hehe, undra om de var lika mycket gnäll när man satte larm och lås på bilar. "Neeeej, skit nu måste man bära omkring på en nyckel och låsa upp den varje gång man ska köra!!"

Inaktiv
Skrivet av Noken:

Hehe, undra om de var lika mycket gnäll när man satte larm och lås på bilar. "Neeeej, skit nu måste man bära omkring på en nyckel och låsa upp den varje gång man ska köra!!"

Hahaha, det där var ju faktiskt ändå lite komiskt :D.

URK
Medlem
Skrivet av Noken:

Ojoj här tycker folk mycket. Lite tragiskt att spelbolagen måste skydda sig så mycket mot piratkopiering. Hade folk bara inte kopierat från början hade man sluppit allt sånthär.

Hehe, undra om de var lika mycket gnäll när man satte larm och lås på bilar. "Neeeej, skit nu måste man bära omkring på en nyckel och låsa upp den varje gång man ska köra!!"

det är stor skillnad. nyckel är till för att skydda konsumenten medan kopieringskyddet är till för att skydda företagens vinst intresse.

om du är inne på bil. så funkar det så här att du inte får prov köra bilen innan du köper om du köper ändå så sätter företaget på ett släpp som måste besiktigar bilen varje 10 dag. men om du går till firman som ligger bredvid.de har bättre servis inget onödigt släpp eller besikning varje 10 dag.bara har en nackdel och det är att det går inte nya pengar till nya bilar.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Noken:

Hehe, undra om de var lika mycket gnäll när man satte larm och lås på bilar. "Neeeej, skit nu måste man bära omkring på en nyckel och låsa upp den varje gång man ska köra!!"

Hahaha, den gillade jag!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Noken:

Hehe, undra om de var lika mycket gnäll när man satte larm och lås på bilar. "Neeeej, skit nu måste man bära omkring på en nyckel och låsa upp den varje gång man ska köra!!"

Fast i detta fallet skulle väl liknelsen vara att man bara fick parkera bilen på 3 olika platser innan man är tvungen att be om att få nya platser att parkera på.

Det är ju inte ett kopieringskydd det är ju flera. Om vi kollar på vad dom hade tänkt köra.

1. Cd-key
2. Online aktivering
3. Cd-check när spelet startar.
4. Check var 10 dag att allt är rätt
5. Begränsa antalet installationer.

Det är fasen inte samma sak som att ha en nyckel till sin bil.

Skriv svar