Kontroversiellt kopieringsskydd i Mass Effect

Skrivet av redmac:

Men seriöst folk, vad ni är löjliga! Virus? snälla lägg av. Detta skydd påverkar inte kunden negativt. Jag köpte bioshock, har inte haft ett jäkla problem. Känns som att ni som reagerar så oerhört omoget är samma personer som enbart vill tanka ned det. Detta är en lösning som jag tror kan stoppa piratkopiering För ett crack som ska kunna knäcka detta känns svårt att se. Jag bockar och tackar för att de försöker stoppa snyltare som inte vill BETALA för sig!

Det påverkar visst negativt.
Min dator som jag har på landet där jag endast spelar singleplayer-spel har ingen tillgång till Internet. Vafan ska jag då köpa det när jag inte kan spela det?
Hellre då att man laddar ner en version där kopieringsskyddet är crackat då jag kan spela det.
Att köpa det för att inte ens öppna det.. haha.. det är ju ruskigt idiotiskt. Ge mig ett spel som inte gör det förjävligt för kunderna så köper jag det, som alla andra spel jag köpt.

Medlem
Skrivet av redmac:

Detta är en lösning som jag tror kan stoppa piratkopiering För ett crack som ska kunna knäcka detta känns svårt att se. Jag bockar och tackar för att de försöker stoppa snyltare som inte vill BETALA för sig!

Det här kopieringsskyddet är väl redan knäckt? För jag kan då utan problem spela min piratkopia av Bioshock.


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem

Mycket bra likning:

You have two theaters across the street from each other, the facilities are the same and they are both showing The Dark Knight at 8:00pm.

Theater A has a line going around the block, and admission costs $12

Theater B is is free, has no line.

Now you're a fan of Bale, Nolan and the deceased Ledger and you want to support their work so you decide to go to theater A. While waiting, the head of Warner Brothers comes out and informs the people in the line that because theater B is taking business away from theater A during the course of the film an usher will need to use a flashlight to check your ticket stub and identification, every 25 minutes, oh and if his flashlight runs out of batteries you will need to leave the theater and wait outside until he gets it working again. A person in line mentions that theater B is not only free, but has no strings attached, you just go in, watch your movie and go home, so why should we give our patronage to theater A?

The answer? Because it's the right thing to do.

So what happens? 95% of the people in line go to theater B, 3% go home and say they'll just wait for the DVD, and the remaining 2% stay and watch the film at theater A and afterwards, half of them decide never to come there again.

Credit goes to MickeyKnox from the NeoGaf forum for this analogy.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem

Det var väldigt många som gnällde i förväg över att man behövde aktivera HL2 över Internet också men det verkar ha gått ganska bra ändå.

Medlem

Jag tycker inte det här skyddet är kontroversiellt alls!

Citat:

Each copy of Mass Effect comes with a CD Key which is used for the SecuROM activation and for registration here at the BioWare Community.
SecuROM does not require the Mass Effect DVD to be in the drive in order to play, it is only for installation.

Vad är problemet? Den enda nackdelen är att det krävs att man har en internetuppkoppling som fungerar.

Ingen Starforce liknande våldtäckt på datorn, endast en online verifikation av serienumret.

Medlem

gryzor från gamla circle of power?

Hela den här piratdiskussionsdebatten känns förlegad. Piratkopiering kommer att finnas så länge det produceras spel, oavsett format. Att speltillverkarna sedan grinar över att den skit de producerar inte säljer är inte konsumenternas problem. Ta förfan och utveckla lite inspirerande mjukvara istället för att skedmata oss med dynga.

Spelutvecklare med goda idéer är det ont om, tur att Valve finns, tur att CCP finns, tur att Rockstar finns. Annars är det inte mycket att hänga i julgranen.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Vadfan? Onlineaktivering är ok men inte att skitet ska koppla upp sig mot de var 10:e dag för att varifiera vad det nu kan vara.

Det goda är att man slippr ha skiva i när man ska spela utan att behöva cracka exe-filen.

Medlem
Skrivet av fisk:

gryzor från gamla circle of power?

Haha wtf?! Men, ja.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av ScrotzaN:

Sålänge piratkopieringen är såpass utbredd på PCn så tycker jag faktiskt att alla PC-spelare förtjänar sån här behandling.

Kollektiv bestraffning som i slutändan ändå bara drabbar de snälla pojkarna och flickorna som faktiskt köper sina spel, är det verkligen något man förtjänar?

Skrivet av redmac:

Detta är en lösning som jag tror kan stoppa piratkopiering För ett crack som ska kunna knäcka detta känns svårt att se. Jag bockar och tackar för att de försöker stoppa snyltare som inte vill BETALA för sig!

Knappast, du ska se att spelet finns ute på nätet innan det landar i butik som vanligt. Sådana här skydd har funnits i vanliga program (fast inte i den skala som tex Mass Effect kommer att säljas i) länge och dessa har ändå letat sig ut på nätet förr eller senare.

/ LordDaimos

Medlem

Kul om man inte har Internet tillgängligt när det är dags att verifiera. Kommer man kunna ringa in istället?

Kan tilllägga att denna bilden passar bra in här:
http://i30.tinypic.com/168bs7k.png

URK
Medlem
Skrivet av ScrotzaN:

Sålänge piratkopieringen är såpass utbredd på PCn så tycker jag faktiskt att alla PC-spelare förtjänar sån här behandling. Visst man kan ju tycka att det inte är rättvist om man aldrig har piratkopierat ett spel men det är bara att vakna upp och inse att sålänge det är så många som piratkopierar spel i sån utsträckning på PC så kommer det bara finnas 3 alternativ, 1. Antingen så står men ut med värre och värre piratkopieringsskydd hela tiden, 2. ALLA slutar piratkopiera spel, 3. Man slutar helt enkelt spela spel på PCn helt och hållet och skaffar sig en konsoll.

Frågar du mig så kommer det bli den sistnämnda, spel på PCN kommer att DÖ ut, den enda formen av spel som kommer finnas kvar på pcn kommer vara i form av MMORPGs som man måste betala för och sedan spel som spelas Professionellt. Tråkigt, men sant.

hur tänker du nu? detta gynnar att folk laddar ner istället. man laddar ner = inget strul. om man köper = massor med strul.

igenom att göra det värre och värre för de som betalar för sina spel är inte lösningen på att folk får det lättare och lättare att ladda ner bidrar enbart till att mera folk laddar ner. sedan de som betalar kommer snart inte kunna använda sin dator på grund av allt skit som hänger med alla spel som bara letar efter om du har något på datorn som de inte gillar.

om du köper tex 10 spel då blir det = 10 olika program som segar ner datorn. sedan kan det bli konflikter mellan dessa program som gör att du inte kan spela dina köpta spel.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Jag är väldigt iriterad att dom väljer att göra ett sådant system.
Detta är ett singleplayer spel, så det känns ganska jobbigt att dom kräver att jag har en stabil uppkoppling för att spela.
För mig så är det inte så farligt, men det är väldigt många som inte har fast anslutning eller bor på ställen där det är omöjligt att få det.
Dessutom, tänk om de slutar med sina servrer? Visst de släpper en patch för att fixa. Fast vad händer om den inte går att få tag på efter ett tag då?

Jag planerade på att köpa Mass Effect och SPORE var ett garanterat köp. Men nu tvivlar jag väldigt starkt på att jag kommer skaffa något av de.
Min kompis som planerade på att skaffa SPORE säger även samma sak.

Notis till FZ: Inget tipstack?

Testpilot

Hellre internet checkning av serienummer liknande detta än att man får datorn invaderad och sönderhackad av piratskydden (Läs: Starforce)
Jag kommer köpa Mass Effectt , precis som jag köpte Bioshock , Halflife och andra spel med "dryga kopieringsskydd"

Men om de tror att detta hindrar crackade kopior från att komma ut , ja då biter dom sig i foten.

Medlem

hmm... hur blir det svårare att cracka det där?
Dom som kan kan säkert göra så att verifieringen försvinner helt

Medlem

Whats the problem? Dom sätter bara en liten "måste ha internet" på lådan som man köper, precis som alla MMO har.

Det är bra att dom försöker hålla pirater borta från sina produkter. Dock kommer alltid piraterna ikapp och knäcker skiten.

Men att ha ett bra spel ute, och piraterna kommer 1månad efter, så har ändå massor av "piraterna" köpt spelet för dom kunde inte hålla sig.

Aja, jag gillar nytänkande. Även om ni bioshock hade samma system.
Back to work!


signatur

Bara gör det.

Medlem

Dom gör det inte svårare för piraterna utan för ärliga kunder.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Hur kan dom inte inse att sånt här bara är till besvär för folk som betalar? Jag begriper inte. Folk som laddar hem ser ju för fan inte röken av nåt kopierings skydd.


signatur
Medlem

Tycker den här formen av skydd låter utmärkt, jag. Upp till kamp mot piraterna.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Problemet är att securom ibland jävlas med lagliga spelinköpares datorer på samma gång som det inte fungerar märkbart bättre som kopieringsskydd än något annat som hittills blivit testat för singleplayer spel.
Det gick så långt att spelsajter t.o.m. började ge lägre betyg för spel som hade securom till kopieringsskydd.
För att lära er mer om securom så kan ni kolla in wikipedias sida:
http://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM

Medlem

Well har det redan på 360n så... att detta med "bättre skydd" är ändå bara strunt, kommer inte ta lång tid innan en grupp lyckas chracka det

tfp
Medlem
Skrivet av Margy:

Det var väldigt många som gnällde i förväg över att man behövde aktivera HL2 över Internet också men det verkar ha gått ganska bra ändå.

Nästan rätt.

Jag köpte HL2 vid lansering. Registreringen tog flera timmar. Minns att jag var skitsugen på att spel, men inte hann det den kvällen för det blev aldrig klart.

Sen så fort en patch skulle in var ju en kväll förstörd. Hastigheten var samma som en modemserver i Peru.

om man däremot crackade spelet var det inga problem. Granted. det gick inte att göra på lanseringsdagen. men inte var det många dagar och veckors fördröjning.

Medlem

Jag förstår inte vad som är så upprörande. Att verifiera ett köpt spel lite då och då - så länge det är en behändig process, helst ska den inte märkas alls - är väl inte särskilt jobbigt? Och inte minst är det väl värt det för att skaparna ska få tillbaka på sina investeringar och därmed borga för framtida spel?


signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

Medlem

Detta är så fel som det kan bli. Kommer spela Mass Effect på Xbox 360 istället av flera anledningar trots att jag har kraftfull dator. Detta är ännu en anledning.

Lösningen på detta problem för tillverkare är att släppa även singleplayerspel som kräver internetuppkoppling och göra denna internetuppkoppling till en feature i spelet. Då kommer ingen att klaga.

Även ett spel som Mass Effect skulle kunna ha inslag av multiplayer som skulle förgylla spelet. Till exempel uppdateringbart content som kommer ofta och som förbättrar spelet, att alla som spelar det bidra till någon gemensam valuta eller liknande så att vapen som alla tycker är populära blir dyrare, att buggfixar fixas "on the fly" hela tiden.

Nåväl jag är inte så uppfinngssrik men poängen är att även extremt traditionella offlinespel skulle kunna berikas genom att de kräver att man är online när de spelas. Om detta vore argumentet så skulle ingen klaga om piratkopiering skulle minska extremt mycket *eftersom även om det är möjligt så skulle man missa en del a spelet*.

Det finns bra exempel såsom de flesta bilspel till Xbox 360 som förgylls mycket bara genom det enkla att man ser sin score i förhållandet till alla som spelar även när man kör singelplayer. Det är sådana enkla bonusar och extragrejer som måste växa fram.

Jag tror att det är dags att sudda ut gränserna mellan singleplayer och multiplayer och det är synd att inte t.ex. steam redan gjort så.

Medlem

Ser nog att enda lösningen för att PC-spel ska överleva är om spelen lagras på ett nytt spelmedium som spelet måste läsa ifrån. T.e.x. som i dom gamla konsolerna med kasetter. Dock en moderna variant. Kanske cd-skivor med kryptiska microchip i? Då slipper man ju kopieringsskydd i mjukvara utan det går direkt via hårdvaran.

Edit: Men det går väl kanske och kracka det också?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

det här låter ju som en ganska bra idé. jag har länge funderat på varför företag inte gör som mmo spelen, alltså att de tar betalt varje månad, eller kanske varje vecka om de så tycker. sätt kostnaden på 1 krona eller mindre, men koppla kontot till betalningen eller något, som vanliga mmo spel gör. det bör väl funka. eller? kommer folk cracka bort det med?

Medlem

Jag köper då mina spel.

Så länge jag kan hitta dem. Spel som inte tillverkas däremot...


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

Ok hejdå¨, där kan ni glömma att jag köper spelet då, sist jag köpte ett spel hade jag väldiga problem med aktiverig (Bioshock) men detta tar ju fan priset.. ska vi som köper spelen framstå som skurkar ?

Patetiskt,, det blir säkert crackat från dag 1 när spelet finns och såklart lär spelet sälja bajs också då.

Medlem

Skojar dom? Vad händer med dom som inte har tillgång till internet?

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Tycker den här formen av skydd låter utmärkt, jag. Upp till kamp mot piraterna.

Men är du rolig eller?

Om du tror att detta ska bekämpa piraterna så har du misstagit dig, detta är exakt vaför piraterna växer, jag köpte bioshock och hade enorma problem med skiten, alltså, jag som var en ärlig kund behandlades som en skurk.

Man ska bekämpa piraterna genom att ta bort all sorts skydd från spel och sälja dem som ex: sins of a solar empire eller galactic civilizations 2.

När utvecklare säger att pc:n är död, nä men vad konstigt, dem själva tar ju död på den genom deras skydd som är dömda att misslyckas.

Gen
Medlem

Tycker inte det är så farligt att man utsätts för en liten onlinecheck var 10e dag. Det är lätt att bli bekväm och anta att man hela tiden har tillgång till bredband, men visst...sveper en ny Gudrun in över landet och tillfälligt slår ut telefoni/bredband så lär man tänka om.

Jag håller med de som tankade BioShock, crackade det, spelade (utan Starfore) och köpte spelet separat (men inte installerade det). Gjorde så själv och tycker inte jag har gjort något fel. Ungefär som att sno en film på Åhlens och sedan betala fullpris för den = inget brott.

Skriv svar