FZ Poll: Kommer piratkopiering döda pc-formatet?

Medlem
Skrivet av Saxit:

http://erroraccessdenied.com/files/images/kittensaves.jpg

Hur mycket tror ni ett spel kostar att utveckla egentligen och hur många kopior måste säljas för att gå jämnt ut?
Tar vi några big hitters som garanterat gått med vinst så kostade WoW ungefär en miljard kronor och GTA4 100-miljoner dollar.

Ett AAA-spel idag kostar runt 100-miljoner kronor i snitt att utveckla och får inte utvecklarna igen det så får studion smälla igen helt enkelt.

En miljard, eller hur. Har du drömt det eller?

100 miljoner, ja det tror fan när alla skall ha en lön som är 4 ggr högre än hos en knegande svensson. Girighet straffar sig!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Alltså film och spelbranchen lider ju av samma problem, giriga utvecklare och skådespelare, med alldeles för Narcisistiska personligheter och alldeles för höga budgetar. vist är det fett med snygga spel, häftiga effekter. Men jag fattar fortfarande inte vad som gör tom hanks så bra att han skall ha 100 miljoner / film.

Crysis, fet grafik "vi är bäst, tuffast, snyggaste spelet." kostar massor att utvsckla, ingen kan spela det. Tja finn felet själv!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

Helvete vad den här tråden växte snabbt. Jag tror snarare att det är dåliga konsollportningar till PCn som får det att gå sämre o sämre, många är ju inte direkt sugna på att köpa ett spel som funnits på konsol i ett halvår och som sen dessutom lider av dåliga kontroller för att det från början var anpassat till en handkontroll.

Medlem
Skrivet av robineng:

Helvete vad den här tråden växte snabbt. Jag tror snarare att det är dåliga konsollportningar till PCn som får det att gå sämre o sämre, många är ju inte direkt sugna på att köpa ett spel som funnits på konsol i ett halvår och som sen dessutom lider av dåliga kontroller för att det från början var anpassat till en handkontroll.

Precis, det är konsolerna som tar död på PC-scenen


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

tfp
Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Saxit:

SNIP

En miljard, eller hur. Har du drömt det eller?

100 miljoner, ja det tror fan när alla skall ha en lön som är 4 ggr högre än hos en knegande svensson. Girighet straffar sig!

Jag känner en bunt personer som arbetar inom spelbranchen. Av de är bara en enda rätt högavvlönad. typ 33-35k eller så, men då är han också en erfaren fysikkodare med mycket fin resume.

Vad gäller snittlönerna inom spelbranchen är de inte så höga. knappast vad en nyexad civilingenjör tjänar. Dessutom finns det väl inte ett enda spelbolag som betalar övertid.

Inaktiv

nudelsdesign>> Meddela mig vilket spelbolag som betalar 4x i salary, jag kan tom tenka mig att flytta tillbaka till Europa for den slanten!

Medlem
Skrivet av Saxit:

Hur mycket tror ni ett spel kostar att utveckla egentligen och hur många kopior måste säljas för att gå jämnt ut?
Tar vi några big hitters som garanterat gått med vinst så kostade WoW ungefär en miljard kronor och GTA4 100-miljoner dollar.

Ett AAA-spel idag kostar runt 100-miljoner kronor i snitt att utveckla och får inte utvecklarna igen det så får studion smälla igen helt enkelt.

Är inte detta ett större problem än piratkopieringen? Om det verkligen kostar så mycket att ta fram ett spel bör man se över sina utvecklingskostnader.

Inaktiv

"Kommer piratkopiering döda pc-formatet?"

vadå kommer? från min synvinkel så har dom redan dödat det. ta BF2 t ex, en nisse från Dice påpekade att dom sålt runt 10k kopior i Kina av BF2, men det är över 300k person som spelar det i kina.

den enda genre som har en chans på PC är MMOn, endast för dom mjölkar skiten ur en och ger dig en oändlig tråd att följa.

Medlem

Är det bara jag som tycker det verkar vara lättare att spela pirat på konsol än på PC?

Till konsol behöver du bara flasha om den, chippa den, eller dylikt, sen är det bara att ta ner spelet och installera på skiva och börja spela i konsolen.
Det som gör det en procent svårare på dator är att du faktiskt måste installera spelet.

Jag kan ju ha fel, men något säger mig att konsolerna kommer få smaka på piratkopiering i lika stor skala som datorerna förr eller senare. Personligen betalar jag hellre några hundralappar på Steam till min dator än nästan en tusenlapp för ett konsolspel i närmaste spelbutik.

Medlem

Sätt ett förbannat CD KEY skydd för att starta spelet som kopplas mot en master server så som MULTIPLAYER fungerar i spel och en del av piratkopieringen lär sjunka.

Medlem

Vad många det är som skyller på att distributörer och utvecklare är giriga. Många verkar tro att alla spelutvecklare automatiskt går med massor i vinst! Det var till och med någon som påstod att utvecklare inte gör PC-versioner av sina spel för att de är lata!

Jag tror att väldigt många (främst yngre) PC-spelare blivit rätt giriga själva. Många i den här tråden verkar kräva att spel ska ge minst 50 timmar underhållning i single-player och sedan några hundra timmar i multi-player. Sedan ska spelet vara billigare än de är nu också.

Det är nog många av dessa som laddar hem ett spel (ofta före det släppts i butik), sitter och spelar det intensivt i ett par dagar tills de klarat det och då kommer till slutsatsen att "det inte är värt pengarna", vilket det säkert inte är eftersom de redan spelat det..

Med tanke på hur mycket arbete som ligger bakom de flesta spel så är de relativt billiga. Med tanke på förändrat penning-värde och stigande utvecklingskostnader så är spelen billigare nu än för tio år sedan.

Medlem
Skrivet av Zarkow:

nudelsdesign>> Meddela mig vilket spelbolag som betalar 4x i salary, jag kan tom tenka mig att flytta tillbaka till Europa for den slanten!

Kolla in ID Software, Epic, Rockstar, mm. Tror ju knappast mr Carmack samlar på Ferarri bilar med en lön på 35 000 sek i månaden för att ta ett exempel.

Säger inte att alla tjänar stora pengar. Men många gör. ALLA i filmbranshen tjänar inte heller 100 miljoner / film, men många tjänar mycket.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Sen kan man ju försöka lösa problemet istället för att gnälla. eftersom vi lever i ett sådant sammhälle där piratkopiering går både snabbt och enkelt. Så måste ju branshen ändras.

Ta exempelvis elektronik branshen, elgiganten, Mediamarkt mm. Vad gör dom. JO DOM SÄNKER PRISET. Tvättmaskinen kostar säkert lika mycket att tillverka oavsett om den kostar 2000 på expert men bara 1000 på mediamarkt. Men de tjänar ju på det. Ok det är jobbigare att själa en tvättmaskin kankse. Men snatteri finns säker åxå där. (om man nu vill gämföra snatteri med piratkopiering) Vad gör de då. Jo de lägger in det i budgeten.

Alltså, det finns lösningar mot piraterna åxå. Om nu bolagen orkar göra nått åt det istället för att gnälla!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Skrivet av nudelsdesign:

Alltså film och spelbranchen lider ju av samma problem, giriga utvecklare och skådespelare, med alldeles för Narcisistiska personligheter och alldeles för höga budgetar. vist är det fett med snygga spel, häftiga effekter. Men jag fattar fortfarande inte vad som gör tom hanks så bra att han skall ha 100 miljoner / film.

Crysis, fet grafik "vi är bäst, tuffast, snyggaste spelet." kostar massor att utvsckla, ingen kan spela det. Tja finn felet själv!

Puhh!!.. ja det är ju tur att dom inte tvingar en att spela eller titta på sånt 'skit'.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av nudelsdesign:

..100 miljoner, ja det tror fan när alla skall ha en lön som är 4 ggr högre än hos en knegande svensson. Girighet straffar sig!

Vad är piratande om inte en form utav girighet? ..vet inte vad du gnäller om egentligen, hade tråden varit om fattigdom eller svält eller humanitära orättvisor så kan man ju diskutera detta..

..men nu diskuterar vi "pc-spel".


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av nudelsdesign:

..Ta exempelvis elektronik branshen, elgiganten, Mediamarkt mm. Vad gör dom. JO DOM SÄNKER PRISET..

Jo pga. utav "konkurens".. vad konkurerar spelbolagen med? ..kriminella?

Starta gärna en tråd om vad ett pc-spel skall kosta idag så att alla pirater köper istället för att ladda hem gratis..

..vad är ett bättre pris en gratis när ingen ser eller fördömmer dina handlingar?.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av nudelsdesign:

..Ta exempelvis elektronik branshen, elgiganten, Mediamarkt mm. Vad gör dom. JO DOM SÄNKER PRISET..

Jo pga. utav "konkurens".. vad konkurerar spelbolagen med? ..kriminella?

Starta gärna en tråd om vad ett pc-spel skall kosta idag så att alla pirater köper istället för att ladda hem gratis..

..vad är ett bättre pris en gratis när ingen ser eller fördömmer dina handlingar?.

Jaha, så du tror inte prist har med piratandet att göra? Nää, det verkar ju rätt osannorlikt. Spelen är ju billiga som fan. Jag kan köpa minst 100 i månaden. Men ladda ner är mycket roligare...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av nudelsdesign:

..Ta exempelvis elektronik branshen, elgiganten, Mediamarkt mm. Vad gör dom. JO DOM SÄNKER PRISET..

Jo pga. utav "konkurens".. vad konkurerar spelbolagen med? ..kriminella?

Starta gärna en tråd om vad ett pc-spel skall kosta idag så att alla pirater köper istället för att ladda hem gratis..

..vad är ett bättre pris en gratis när ingen ser eller fördömmer dina handlingar?.

Ja vad konkurerar spelbolagen med tror du? VARANDRA KANSKE!!! idiot!

Så du tror inte att billigare spel skulle motverka pirater. Det tror jag i alla fall!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av nudelsdesign:

..Ta exempelvis elektronik branshen, elgiganten, Mediamarkt mm. Vad gör dom. JO DOM SÄNKER PRISET..

Jo pga. utav "konkurens".. vad konkurerar spelbolagen med? ..kriminella?

Starta gärna en tråd om vad ett pc-spel skall kosta idag så att alla pirater köper istället för att ladda hem gratis..

..vad är ett bättre pris en gratis när ingen ser eller fördömmer dina handlingar?.

Ja vad konkurerar spelbolagen med tror du? VARANDRA KANSKE!!! idiot!

så så..
Så minskad försäljning på pc-marknaden för tex. COD4 berodde på konkurens ifrån ..vadå?
..vad lockade köparna ifrån COD4? ..ett annat spel eller en torrent länk?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

swe.-SiOUX-.swe, jag har en fråga. Vad skulle du köpa:

ett spel för 199:- som du vet att din data klarar på max settings. (samma kvalite som bioshock, cod 4 mm)
Eller:

Crysis 599:- som du kanske kan spela på medium settings... hmmm svår fråga det där.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av nudelsdesign:

..Ta exempelvis elektronik branshen, elgiganten, Mediamarkt mm. Vad gör dom. JO DOM SÄNKER PRISET..

Jo pga. utav "konkurens".. vad konkurerar spelbolagen med? ..kriminella?

Starta gärna en tråd om vad ett pc-spel skall kosta idag så att alla pirater köper istället för att ladda hem gratis..

..vad är ett bättre pris en gratis när ingen ser eller fördömmer dina handlingar?.

Ja vad konkurerar spelbolagen med tror du? VARANDRA KANSKE!!! idiot!

så så..
Så minskad försäljning på pc-marknaden för tex. COD4 berodde på konkurens ifrån ..vadå?
..vad lockade köparna ifrån COD4? ..ett annat spel eller en torrent länk?

Ja eller kanske det beror på att krig i nutid, dåtid framtid i fps format kan vara lite uttjatat. Vad skiljer cod 4 från ex 1, 2, och 3. miljön. Inget annat...ja så man kan ju undra...

Vad skiljer Crysis från Farcry? öö inget förutom en väldigt dyr uppgradering.

Du kanske började spela igår, men jag har spelat sen wolf 3D.

Det spelar ju ingen roll hur mycket cd keys, kopieringskydd mm om produkten är skräp.

Piraterna är inte problemet. Utvecklingen i sig är problemet.

Varför sälger wii tror du?

inte fan är det grafiken i alla fall...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Skrivet av nudelsdesign:

Så du tror inte att billigare spel skulle motverka pirater. Det tror jag i alla fall!

..sticker ut hakan och säger nej, tycker att pris diskusionen egentlligen är ett j-vla hycklande.
Om du inte har råd så köper man inte helt enkelt, du kan ju vänta eller köpa beggat osv för att hitta din pris nivå inom sin "tid". Så därmed faller allt detta gnäll o skit angånde prisnivåer som skulle vara skäliga för att locka köpare ifrån något som är gratis.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av nudelsdesign:

Så du tror inte att billigare spel skulle motverka pirater. Det tror jag i alla fall!

..sticker ut hakan och säger nej, tycker att pris diskusionen egentlligen är ett j-vla hycklande.
Om du inte har råd så köper man inte helt enkelt, du kan ju vänta eller köpa beggat osv för att hitta din pris nivå inom sin "tid". Så därmed faller allt detta gnäll o skit angånde prisnivåer som skulle vara skäliga för att locka köpare ifrån något som är gratis.

Ja skall man vänta på en dator som klarar Crysis med bra fps på högsta settings 76-125. Då hinner jag nog tröttna och skita i det....


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=24809 Där har vi ju en med hjärna i alla fall. Hade jag haft en ps3 hade jag nog köpt GTA 4


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Skrivet av nudelsdesign:

Ja eller kanske det beror på att krig i nutid, dåtid framtid i fps format kan vara lite uttjatat. Vad skiljer cod 4 från ex 1, 2, och 3. miljön. Inget annat...ja så man kan ju undra...

Gäsp.. alldeles nyss var det ju priset som var felet på dålig försäljning för Pc versionen utav COD4.. och nu är det...?

COD4 är ju ett hyllat spel och sålt satan till konsolerna.. till dyrare pris tom.

Skrivet av nudelsdesign:

Piraterna är inte problemet. Utvecklingen i sig är problemet.

Parasiterna är ju inte en del i lösningen heller..

Skrivet av nudelsdesign:

Varför sälger wii tror du?
inte fan är det grafiken i alla fall...

..Vissa käkar Gorby's och andra käkar Oxfilé,, valet är ju ditt. Men det är inte "gratis" något utav dom...


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av nudelsdesign:

swe.-SiOUX-.swe, jag har en fråga. Vad skulle du köpa:

ett spel för 199:- som du vet att din data klarar på max settings. (samma kvalite som bioshock, cod 4 mm)
Eller:

Crysis 599:- som du kanske kan spela på medium settings... hmmm svår fråga det där.

...fantastisk fråga!

"ett spel för 199:- " är Crysis i höst eller nästa år, borde förklara min syn på ditt "problem".


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av nudelsdesign:

Ja eller kanske det beror på att krig i nutid, dåtid framtid i fps format kan vara lite uttjatat. Vad skiljer cod 4 från ex 1, 2, och 3. miljön. Inget annat...ja så man kan ju undra...

Gäsp.. alldeles nyss var det ju priset som var felet på dålig försäljning för Pc versionen utav COD4.. och nu är det...?

COD4 är ju ett hyllat spel och sålt satan till konsolerna.. till dyrare pris tom.

Skrivet av nudelsdesign:

Piraterna är inte problemet. Utvecklingen i sig är problemet.

Parasiterna är ju inte en del i lösningen heller..

Skrivet av nudelsdesign:

Varför sälger wii tror du?
inte fan är det grafiken i alla fall...

..Vissa käkar Gorby's och andra käkar Oxfilé,, valet är ju ditt. Men det är inte "gratis" något utav dom...

kan inte minnas att jag skrivit nått om priset på cod4.

Gorbys piroger hoppar jag gärna över. Betala gärna det extra en oxfile kostar. Kvalite vettu. Kvalite kan man ju betala för...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

Tycker det är märkligt att ingen i tråden tar upp det stora alternativet till piratkopiering av pc spel som funnits ett bra tag och bara växer så att det knackar. Nämligen games on demand tjänsten som Metaboli tillhandahåller. Ett bibliotek med massor av bra spel där man betalar ett abonnemang som ligger på mellan 100-200 kr i månaden beroende på vilket paket man väljer.

Detta om något är väl verkligen pc plattformens räddning och definitvt framtid. Har testat denna tjänst och kan garantera att det inte finns några ursäkter kvar att piratkopiera spel efter att ha testat den.Möjligtvis att spelen inte hamnar där direkt vid släpp och att inte alla företag finns med, men jag tror att sådant kommer att lösa sig.

För musikbranschen kommer ju (förhoppningsvis) spotify vara räddningen vilket är en helt suverän tjänst vad gäller just tillgänglighet. Synd bara att det är en stängd beta än så länge.

Medlem

Mass Effect och Spore kommer tydligen kräva regelbunden kontroll av spelens CD-key över Internet för att de ska fungera.

Skrivet av Margy:

Mass Effect och Spore "kommer" tydligen "kräva" "regelbunden" kontroll av spelens CD-key över Internet för att de ska "fungera".

Fixat.

Skriv svar