Widescreen på gott och ont

Medlem
Widescreen på gott och ont

Hej

Jag köpte för ett tag sedan en WS-skärm och har nästan uteslutande haft positiva upplevelser med den. Nästan. Ett par saker som är störande, som skulle kunna ses som dagens I-landsproblem är att vissa spel och applikationer (bl a programmet som visar TV-sändningar från TV-kortet) inte stödjer WS fullt ut och därmed sträcker ut bildytan. Resultatet blir att allt ser jättekonstigt ut. Alternativet är att, som jag gjorde igår när jag spelade Diablo II, köra i fönsterläge istället för fullskärm men hur kul är det?

Min fråga är nu ifall det är ngn som vet om ett sätt att köra spelen/programmen i fullskärm, men som gör att bilden inte sträcks ut. Så att det blir som när man kollar på sändningar i TV:n - det blir svart på båda sidor om bilden istället för att det sträcks ut.

Jag har kollat sidor som [http://www.widescreengamingforum.com] utan resultat och googling ger inte mkt.

MvH / C


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

du kan ställa in i grafikkortsinställningarna att bilden inte ska anpassas till bildskärmens upplösning. det innebär ifs att du får ganska liten bild om du kör svga tex, men det kan man kanske leva med...

jag kör så även med 4:3-skärmar för att slippa misshandeln bilden utsätts för när den skalas upp.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hmm. Hittar ingen sådan inställning, måste nog installera den där förbaskade Catalyst CC.

Tack för tipset.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

nj
Medlem
Skrivet av conthox:

Hmm. Hittar ingen sådan inställning, måste nog installera den där förbaskade Catalyst CC.

Tack för tipset.

Via ATI Tray Tools så brukar det gå att ställa in det mesta som man kan ställa in i CCC.

Medlem
Skrivet av conthox:

Hmm. Hittar ingen sådan inställning, måste nog installera den där förbaskade Catalyst CC..

Det ställer du oftast in på skärmen, och inte i drivarna.


signatur
Inaktiv

nej, tvärt om.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Tack för tipset nj.

Jag hittade en inställning som heter Bildskalning. Man kan välja mellan "Skala bild till full skärmstorlek" och "Använd mittenjustering" som enligt den ytterst pedagogiska förhandsgranskningen skall göra just vad jag ville göra. Men när jag ändrade och sedan testade i Diablo 2 så är det lik förbannat stretchat.

Suck, man får väl leta vidare. ( Såvida inte njs tips fixar det. )


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar