Inget mer pc-exklusivt från Crytek

Medlem

Ni kan väl fortsätta skylla på datorkraft och annat, men i mina ögon känns det mestadels som att flera personer har möjlighet att köra Crysis men rentvår sin egna häck genom att lägga problemen hos utvecklarna. Om så jäkla få personer kunde köra Crysis, hur fasen kan det toppa piraktkopierings listor vecka efter vecka (inte nu längre dock)? Det fanns demo.

Är ju fan pinsamt hur lågt PC marknaden har sjunkit med all piratkopiering. Jag vet 5 personer som spelat igenom Crysis exklusive mig, och inget hade köpt Crysis .... och deras dator kunde köra spelet.

Så ärligt talat, jag förstår Crytek till 100%, jag hade inte gjort ett PC exklusivt spel om jag velat tjäna stålar på det.

Man får heta Blizzard eller Valve om det ska funka bra numera, men alla företag har inte de resurserna och som jag förstår det kan Steam spel hackas utan problem också. Men de två företagen tjänar stålar på grund av deras grymma kvalitet och populäritet. Men som sagt det är svårt att kräva den kvaliteten av företag utan samma resurser.

Jag gillar inte konsoler utan är PC-spelare och därför gör detta mig rätt sur. FAN sluta piratkopiera (detta är såklart riktat till de som gör det)! Jag skiter i alla jäkla fjantargument som ställer piratkopiering på den "rätta" sidan.

Inaktiv

FAN, Jävla piratkopiering.. De förstör ju alla spel!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Hur går det för Crysis 2 och 3 då?

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Hur går det för Crysis 2 och 3 då?

De blir X360, Ps3, Ps2, Wiii och PsP exklusiva.
Ingen PC version.

Medlem

Släpp produkter som är värda att betala 5-600 spänn för så ska dom se att folk betalar för sig.


signatur
Medlem
Citat:

I believe that's the core problem of PC Gaming, piracy

Det må så vara. Dock existerar piratkopiering även på X360 (inte PS3 - i dagens läge iaf). Ur en spelutvecklars perspektiv spelar piratkopieringen på konsol garanterat mindre roll än den på PC-markanden. Varför? Jo, p.g.a. utvecklingen av spelet går/kan gå betydligt snabbare på konsol framför PC, p.g.a. respektive konsol nyttjar samma hårdvara, API och funktioner. Således behöver spelutvecklarna inte lägga samma enorma mängd resurser på utveckling och optimering till de miljoner typer av PC-konfigurationer som existerar.

Med andra ord, även om piratkopieringen är väl utbredd på X360 så spelar det ingen större roll. Spelutvecklarna sänker sina utvecklingskonstader något enormt, får ner utvecklingstiden och tjänar mer pengar då de säljer fler spel.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Släpp produkter som är värda att betala 5-600 spänn för så ska dom se att folk betalar för sig.

Maken till puckat uttalande. Om du sneglar lite på hur konsol-spel och deras PC-motsvarigheter säljer så inser man snabbt att konsol-spel säljer mycket bättre trots mycket färre maskiner. CoD4 är ett av många exempel men kanske det bästa...

Medlem

Alltså, jag ser mig själv som PC spelare men äger en Xbox (inte 360) som jag spelar på ibland och har en Lånad PS2:a (moddad).

Jag äger alla mina spel till Xboxen (några nya några begagnade) medans den lånade PS2:an har bara piratade spel. Samma person som jag lånat PS2:an av äger både en Xbox360 och en PS3, Xbox360:n har han moddat och köper inte några spel alls, med motivationen att de kostar för mycket 6-700kr, han jobbar som konsult och tjänar 23000+ i månaden (innan skatt).

Problemet kommer inte att minska över huvud taget om spelen kommer på konsol. Köper man spel gör man det till PC eller konsol, piratar man spel så gör man det till PC eller konsol. Det spelar ingen roll vilken platform som de släpper till.
Så länge spelen är för dyra och kommer först på Internet (och har mindre minneskrav när skydden är borttagna) så kommer folk att pirata spelen, oavsett om det är till PC, Wii, Xbox360, PS2/3, DS etc.

Medlem
Skrivet av cmd:
Skrivet av lordsinner:
Skrivet av Pliskin:

Nackdelen med crysis var att det ligger före sin tid grafikmässigt och lååångt efter alla andra spel spelmässigt.

Grafikmässigt så finns det datorer i dagens läge som kan köra den på max grafik men största marknaden för spel är fortfarande Average datorer så på så viset har du rätt i ditt påstående...

Spelmässigt så är spelet ganska revolutionerande med Nano suits men inget mer... så där har du också rätt i... men så kan man säga om de flesta spel på marknaden idag ;)...

jag har bland de bästa komponenterna du kan ha, och visst jag kan köra spelet på max men FPS ligger på 27. helt ospelbart.

De testade crysis på världens bästa speldator som ett par stora företag hade satt ihop för 80 000kr och dom fick upp crysis i 38 FPS i genomsnitt genom hela spelet.. Och då var det med det absolut bästa man kunde ha som speldator.

Frågan jag ställer mig är vad hade de för datorer under utvecklingen? ingen av deras dator kan ju haft 30fps. Spel som går i mindre än 30 konstant är ju helt ospelbara.

Ärligt talat, vad menas med max då? Har inga problem alls att köra cryis i 1280x1024 på den "hackade" very high inställningarna på en "relativt" normal ny dator.
Man behöver ju inte köra crysis i 3840x2400 med 16xAA för att det skall vara snyggare än alla andra spel ändå.

Medlem

Att Crysis sålde dåligt har inget med piratkopiering att göra, det har med dåliga beslut från spel tillverkaren själv att göra.Släppa ett spel med de kraven på maskin är löjligt, det finns inte speciellt stor kundkrets att rikta sig till, samt att det faller bort en del som inte vill ha spelet heller. Visst man kan skala ner spelet en del men då ser det mera ut om Doom 1&2 än ett nytt spel.

När skall företagen sluta skylla sina egna misstag på pirater?

Intressant nyhet. Nå, jag var aldrig eller runt Crysis-hypen och imponerades inte så mycket av spelet efter släpp så på den punkten bryr jag mig inte - att PC däremot tappar ännu en "exklusiv" utvecklare är trist, lika mycket som när Epic (som jag heller aldrig brydde mig särskilt om) började gå in i konsolhärvan.

Jag har som alltid mina teorier om piratkopiering och dess påverkan men det ändrar ju inte det faktum att den lönsamma markanden är just konsolmarknaden, oavsett vad det beror på. Så ur marknadsperspektiv är det givetvis ett smart drag av dem.

Jag hade ändå för mig att Crysis sålde rejält bra, till sist? Kanske inte nog för att täcka extrema utvecklingskostnader, men ...

Edit: In before Redmac!

Inaktiv

Bah, enorma systemkrav i combo med ett av dom tråkigaste fps som sett dagens ljus på länge, längre än så behövar man inte leta för att hitta anledningen till att det sålt i tre ex.

Men försök hitta ett spelföretag som skulle erkänna att dom gjort något fel, nej den lätta branch korrekta vägen ut där man inte behöver stå till svars för något själv är det givna valet.

Medlem

Crytek, you fail.

Jag sjäkv har testat spelet och det känns rätt sniiiket och var inte alls speciellt roligt. Kraven är lite väl dessutom..

Inaktiv
Skrivet av Gandir:

Att Crysis sålde dåligt har inget med piratkopiering att göra... När skall företagen sluta skylla sina egna misstag på pirater?

Har du siffror på hur många som piratkopierat Crysis och spelat det utan att betala? Om du inte har det så tycker jag inte att du ska dra några slutsatser angående piratkopieringens påverkan på spelets försäljning.

Däremot så är det inte fel att spekulera i att spel med höga hårdvarukrav säljer mindre.

Så med andra ord:
1) Ingen piratkopiering = spelet hade sålt mer.
2) Lägre systemkrav = spelet hade sålt mer.

Hur stor andel de båda faktorerna har vet jag inte, men inte du heller. I alla fall inte utan riktiga fakta, vilket antagligen är väldigt svårt att få utan någon form av professionell marknadsundersökning.

Inaktiv

Crysis har sålt över en miljon enheter, vilket för övrigt var över EA:s förväntningar för spelet.

De kan omöjligt ha gått med förlust med de siffrorna.

En stor poäng med Crysis var också att saluföra CryEngine som licensmotor - där kammar de redan in fina pengar.

Så inte är det olönsamt att göra PC-spel inte.

En annan sak - man kan ju också vända på det här och se piratspridningen som en sorts (visserligen tämligen okontrollerad) marknadsföring. Varje piratkopia som spelas kan trots allt leda till ett köp...

Medlem

Gah! PC-exklusiva spel är bland det bästa som finns. Dom har iallafall ordentliga menyer.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av Zeatrix:

Maken till puckat uttalande. Om du sneglar lite på hur konsol-spel och deras PC-motsvarigheter säljer så inser man snabbt att konsol-spel säljer mycket bättre trots mycket färre maskiner. CoD4 är ett av många exempel men kanske det bästa...

Jag är väl puckad, antar jag hehe.

Man blir inte mindre rånad på konsoll spel. Mjukvaran kan vara hur bra som helst men det är inte bara den som ingår när jag spenderar mina surt förvärvade slantar. Har jag tur så ingår det en halvdassig DVD som inte blir repig av att man öppnar fodralet. Och istället för en manual har man, på sin höjd, en sladdrig liten lapp/häfte där dom förklarar hur man sätter in skivan i datorn/konsollen på femtielva olika språk.

Det dom idag kallar för "limited edition" (och tar ytterligare ett par hundringar för) är vad jag vill se som standard-utgåva. Ge mig lite valuta för pengarna - inte bara en massa idiotiska kopierings-skydd som snokar runt bland mina privata grejer och segar ner datorn.

Gör en produkt som känns värd att köpa så kommer folk göra det. Idag går man, i princip, inte miste om nånting genom att kopiera - tvärtom, man slipper en massa trassel med kopierings-skydd.


signatur
Medlem
Skrivet av Skrivaren:

En annan sak - man kan ju också vända på det här och se piratspridningen som en sorts (visserligen tämligen okontrollerad) marknadsföring. Varje piratkopia som spelas kan trots allt leda till ett köp...

Fel fel fel fel, cirka 10-15% som piratkopierar spelet köper det sedan.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

Haha skitsamma, anledningen till att ingen vill köpa Crysis var ju att det faktiskt var skräp, rent ut sagt, och ingen vill ju betala för skräp. men det är roligt att leka med det en stund om det är gratis.

Medlem

[quote=Buio]

Skrivet av Gandir:

1) Ingen piratkopiering = spelet hade sålt mer.

Vill veta vad du baserar detta på, vad är faktan?

jag vill veta varför ett spel automatist säljer mer bara för att det inte pirat kopieras. Kan det inte tillomed vara så att det säljer sämre? Folk som tankat det kanske gick och köpte det för att de tyckte bland anant om det.

Hur vida mycket något kopieras eller ej, kan man inte använda den datan i HUVUD taget för att fastslå ifall ett spel hade sållts mer eller mindre om det hade piratkopierats eller ej. DET ÄR FAKTA.

Inaktiv
Skrivet av 46and2:

Haha skitsamma, anledningen till att ingen vill köpa Crysis var ju att det faktiskt var skräp, rent ut sagt, och ingen vill ju betala för skräp. men det är roligt att leka med det en stund om det är gratis.

Du vet att det finns en demo att leka med? Den räcker utmärkt för att se om ens hårdvara klarar spelet och om man tycker det är roligt att spela. Eller var du tvungen att piratkopiera hela spelet trots att du tycker det var skräp?

Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Vill veta vad du baserar detta på, vad är faktan?

Trodde det var lätt att förstå att det var min spekulation, men för att klargöra detta så säger jag det i klarttext här istället.

Medlem
Skrivet av q0rra:
Skrivet av Skrivaren:

En annan sak - man kan ju också vända på det här och se piratspridningen som en sorts (visserligen tämligen okontrollerad) marknadsföring. Varje piratkopia som spelas kan trots allt leda till ett köp...

Fel fel fel fel, cirka 10-15% som piratkopierar spelet köper det sedan.

Det är mer än så som köper.. pga många vill först se om deras burk pallar med spelet speciellt nu för tiden när utvecklare inte släpper Demos eller vettiga system krav... Om alla spel hade något exklusivt som är låst med en account// CD key etc... så skulle det vara fler som skulle börja köpa spel.. med exklusivt menar jag rank system, upplåsta vapen, mapps, MP etc etc... utvecklarna satsar på fel saker enligt mig i dagens läge iaf vissa.. många har börjat förstå att pure SP säljer inte längre...

Medlem
Skrivet av sibbor:
Citat:

I believe that's the core problem of PC Gaming, piracy

Det må så vara. Dock existerar piratkopiering även på X360 (inte PS3 - i dagens läge iaf). Ur en spelutvecklars perspektiv spelar piratkopieringen på konsol garanterat mindre roll än den på PC-markanden. Varför? Jo, p.g.a. utvecklingen av spelet går/kan gå betydligt snabbare på konsol framför PC, p.g.a. respektive konsol nyttjar samma hårdvara, API och funktioner. Således behöver spelutvecklarna inte lägga samma enorma mängd resurser på utveckling och optimering till de miljoner typer av PC-konfigurationer som existerar.

Med andra ord, även om piratkopieringen är väl utbredd på X360 så spelar det ingen större roll. Spelutvecklarna sänker sina utvecklingskonstader något enormt, får ner utvecklingstiden och tjänar mer pengar då de säljer fler spel.

Ja pirat kopiering finns på Xbox också men av alla konsoler som är ute så har xbox mest spel sålda / konsol...och det är många som inte riskerar att bli bannad från xbox live för att ha chippad sina konsoler..jag skulle aldrig riskera det...

Medlem
Skrivet av 46and2:

Haha skitsamma, anledningen till att ingen vill köpa Crysis var ju att det faktiskt var skräp, rent ut sagt, och ingen vill ju betala för skräp. men det är roligt att leka med det en stund om det är gratis.

Så du spelar bara spel som har snitt över 91% ?
http://www.gamerankings.com/htmlpages2/931665.asp

Visst du kanske inte gillade spelet, men att kalla det skräp är ju bara fel.

Medlem
Skrivet av cmd:

Grafikmässigt så finns det datorer i dagens läge som kan köra den på max grafik men största marknaden för spel är fortfarande Average datorer så på så viset har du rätt i ditt påstående...

Spelmässigt så är spelet ganska revolutionerande med Nano suits men inget mer... så där har du också rätt i... men så kan man säga om de flesta spel på marknaden idag ;)...

Citat:

jag har bland de bästa komponenterna du kan ha, och visst jag kan köra spelet på max men FPS ligger på 27. helt ospelbart.

De testade crysis på världens bästa speldator som ett par stora företag hade satt ihop för 80 000kr och dom fick upp crysis i 38 FPS i genomsnitt genom hela spelet.. Och då var det med det absolut bästa man kunde ha som speldator.

Frågan jag ställer mig är vad hade de för datorer under utvecklingen? ingen av deras dator kan ju haft 30fps. Spel som går i mindre än 30 konstant är ju helt ospelbara.

Köpa 3 GF kort är inte så himla dyrt egentligen... man kan få spelet springa för 30-25 k med allt på max.. dock skulle jag alldrig lägga ut så mycket stålar för bara ett spel=)

Medlem

När ska dom slutat klaga på piratkopieringen och insee att dom bara helt enkelt gör dåliga spel som ingen vill köpa? Kan dom släppa bättre spel till pc så kanske dom får något sålt oxå!

Medlem
Skrivet av Robboy:

När ska dom slutat klaga på piratkopieringen och insee att dom bara helt enkelt gör dåliga spel som ingen vill köpa? Kan dom släppa bättre spel till pc så kanske dom får något sålt oxå!

jassåå så hur förklarar du att xbox säljer mer spel än PC??? när det är mer gamer i världen..

Medlem

Jag tyckte att Crysis var det överlägset bästa FPS som kom förra året. "Valuta för pengarna" kan man ju snacka om där eftersom jag spelade om de första 3/4 av spelet typ 4-5 gånger eftersom det fanns så många olika sätt att klara banorna. Sen så var det bara högsta inställingarna som var hutlöst krävande, för man måste ha en riktigt usel skit dator för att inte kunna spela spelet.

Skrivet av skogsturken:

FPS-spel har alltid större andelar på PC för dom som faktiskt finner FPS spel roliga på konsoler är inte en stor grupp. sluta snacka skit.

Det där är nog det mest idiotiska jag hört på länge. Bäst säljande fps:et på konsol är Halo 3 med 8.1 miljoner sålda ex. Bäst säljande på pc är Half-Life med 8 miljoner ex. Det är väl fler stor säljande fps på pc sidan än hos konsolerna, men att säga att det inte är en så stor grupp är ju fel.

Baserat på detta http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games

Medlem

Vad menar dem med detta? Att Crysis 2 som var på tapeten (är väl fortfarande) inte kommer släppas till PC överhuvudtaget? Jävla stolpskott, ursäkta franskan, men som jag förstod det kommer just Crysis 2 handla ännu mer om grafiken och hur de skulle göra det mer trovärdig. Ska dem då slopa detta och köra på PS3 & 360 grafik?

Skriv svar