Första intrycket: Guitar Hero 5 med lyxinstrument

Medlem
Första intrycket: Guitar Hero 5 med lyxinstrument

Den är otroligt läcker. Och skön att spela på. Men 1 695 kronor?

Kom nyligen hem från ett pressmöte där Logitech visade upp höstens nyheter. Bland möss, högtalare och andra prylar var jag mest där för trummorna. <a href="http://trydling.wordpress.com/2009/07/20/trummor/">Trummorna som kanske skulle vara ett bra alternativ till <em>Guitar Hero World Tours</em> rätt kackiga originalset</a>.

På plats hade man trummorna till PS3 (kommer även till Xbox 360) och -- skojigt nog -- pinfärska <em>Guitar Hero 5</em>. Tyvärr var det grava <em>lag</em>-problem i spelet som var märkligt svåra att kalibrera bort. Volymen var på tok för låg så det hjälpte inte heller till. Padsen satt för högt och när jag försökte justera dem lite snabbt var det svårare än väntat. Trumpallen var en vanlig och för låg pall. Playstation 3-maskinen hade man ställt in i ett skåp för att visa sin nya RF-fjärr, vilket resulterade i att den bootade om en gång i minuten på grund av överhettning.

Inte optimala testförhållanden, med andra ord. Efter ett tag lyckades jag ändå trumma på genom nästan en hel låt, innan alla dessa sammanlagda problem gjorde att jag tappade fokus. Ska jag säga någonting ändå om Logitechs trummor är det att de verkar helt okej, bortsett från baspedalen. När jag spelade (med skor) så hoppade/vickade den omkring oroväckande mycket på golvet. Till skillnad från originaltrummorna så är den här pedalen inte fäst i trumsetets stativ, vilket tillsammans med den låga vikten gjorde att den kändes instabil. Men som sagt, omständigheterna var inte de bästa och jag bekantar mig gärna mer med trummorna i en kontrollerad miljö (aka "hemma") och utvärderar ordentligt. Hittills får jag betrakta mig som försiktigt positiv.

Då var det betydligt roligare att prova lyxgitarren på plats. Stora, tunga och med smala knappar med fantastisk respons. Allting på den kändes klockrent, men frågan är hur man ska berättiga ett inköp på 1 695 kronor <a href="http://trydling.wordpress.com/2009/08/07/gitarrer/">när originalgitarrerna till <em>Guitar Hero: World Tour </em>ändå är så pass gedigna?</a>

<em>Guitar Hero 5</em> då? Jo, det kommer bli awesome. Gränssnittet är superslickt, all info man kan önska finns tillgänglig överallt, och på det hela taget är det som ett väldigt polerat <em>Guitar Hero: World Tour</em>. Enda problemet för mig är att jag älskar rock, medan <em>Guitar Hero 5</em> är betydligt bredare i sin repertoar och erbjuder en mängd låtar som jag inte är intresserad av. Men i partysammanhang kommer det nog av många snarare att räknas som ett plus. Tillsammans med de många nya förenklande spelmöjligheterna har bandspelen gått från att kräva full koncentration till att bli ett vettigt alternativ för glada människor som inte nödvändigtvis har repat i två veckor bara för att inte behöva se dumma ut på festen.

Den här bloggen ligger på Wordpress också.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Första intrycket: Guitar Hero 5 med lyxinstrument

Bundlas GH5 i kit, som GH:WT?
Var väldigt sugen, men tänkte vänta på GH5 trummorna istället.


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

1
Skriv svar