Antagligen i fel forum...Musfråga

Inaktiv
Antagligen i fel forum...Musfråga

Tjena

Jag skall köpa mig en ny mus. Vet inte vilket forum jag skall lägga det i men lirar mycket BF 2 så jag chansar.
Jag undrar bara om man skall skaffa sig laser eller optisk. Vilka fördelar och nackdelar?
Tipsa gärna om nån fin mus som funkar bra till spel.

Tackar för mig.:up:


signatur

a.k.a. KjellChevelle
AMD 64 3800+, 2Gb ram Corsair, Asus 7900 GT 256Mb, MSI K8N Neo4 m.m

Medlem

Är grymt nöjd med min Logitech G5 (laser, trådbunden). Kör mycket spel.

Inaktiv

MX518 är en fin sak. Men ganska dyr fortfarande. Skulle jag köpa en idag, och inte en MX518, skulle det nog bli återlanseringen av Microsofts 3.0. För 300 spänn är det en fin grej :D.
Alternativt en MX Revolution från Logitech... Kostar multum men är sjukt elegant, laser är det också.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

MX518 är en fin sak. Men ganska dyr fortfarande. Skulle jag köpa en idag, och inte en MX518, skulle det nog bli återlanseringen av Microsofts 3.0. För 300 spänn är det en fin grej :D.
Alternativt en MX Revolution från Logitech... Kostar multum men är sjukt elegant, laser är det också.

Håller med PaddanL MX518 är stört skön att spela bf2 med, men jag har ju inte provar G5 eller någon annan, men varje mus har ju olika egenskaper.


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Inaktiv

Denna tråden ska ju egentligen ligga i "Allmänt Hårdvara" Någon moderator kommer säkerligen flytta den dit så småningom.
Vad det gäller möss så finns det egentligen bara 2 val. Logitech eller Razer. De presterar mer eller mindre exakt lika bra, enda som skiljer är formen. Logitech är mer vänlig för handen (i mitt tycke) medans Razer är lägre och längre. Dessutom är Razer formad så att den passar lika bra för höger- och vänsterhänta.
De logitech som gäller nu är ju MX518 (~475kr) eller G5 (~675kr) . Det som talar emot G5 är att den bara har en tumknapp mot 518s två samt det ganska mycket högre priset.

Razer då har också två vettiga modeller vilka är Diamondback och Copperhead där Copperhead är den dyrare av de två, ca 600kr mot Diamondbacks ca 400kr. Det har även kommit en "budgetmus" vid namn Krait som ligger runt 350kr som saknar tumknappar.
Det bör också nämnas att tumknapparna på Razer fått mycket kritik så är man van vid logitechs funktion på knapparna bör man allvarligt överväga att hålla sig till Logitech.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Jag sitter med en MX518 nu men jag saknar min gamla explorer 3.0 som i mitt tycke är det optimala pekdonet. Så fort den går sönder så blir det ett byte till explorern igen utan tvekan. Dock kommer jag förmodligen sakna dom två extra knappar som finns på MX518 :/


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem

Jag har kört med IE3.0 större delen av min speltid och gillar den verkligen p g a sköna knappar (sidknapparna sådär) och så väger den inget.

mx518 eller G5 kan kvitta i mitt tycke. Jag har nu G5 men den är i princip som 518 förutom att den har en tumknapp mindre, något som inte rör mig det minste. Det finns gott om knappar ändå, speciellt som du har hjulet som kan tryckas i sidled.
G5 har ju möjligheten att ändra vikten, vilket faktiskt är skönare än man tror. Man kan komma till läget när den inte fladdrar och inte känns astung, utifrån hur man själv känner.

Razer har imo ganska obekväma möss, och stora kvalitetsproblem (bara kolla på razerblueprints), men deras knappar äger och är du vänsterhänt är den antagligen bästa valet. Vilken av Razer du väljer är skitsamma.

Medlem

Sladd "är" ett måste! Funkar säkert bra med trådlös också men jag tänker inte chansa
Själv använder jag en Logitech MX500 (optisk). Musmattan är en Icemat, (frostat svart glas). Sen använder jag glide-pads på musen som jag byter med jämna mellanrum.

Kombinationen optisk/laser mus med sladd + glide-pads + en bra musmatta är vad jag rekommenderar.
Ett alternativ till den jag har i glas är att köpa en i metall med teflon-beläggning. Antagligen mycket säkrare om man råkar bli arg

Inaktiv

Men jag har hört att Lasermöss buggar i spel, stämmer det?:\


signatur

a.k.a. KjellChevelle
AMD 64 3800+, 2Gb ram Corsair, Asus 7900 GT 256Mb, MSI K8N Neo4 m.m

Inaktiv

Över lag gör de nog inte det. Självklart finns det undantag. Kanske var det en tidig trådlös lasermus. Trådlösa var inte så där jättevassa i början.

Razer Diamondback tycker jag är för låg. De två huvudknapparna är dock grymt sköna. Sidaknapparna är bra då de finns på båda sidor så den passar vänsterhänta också. Tyvärr är det det enda bra med de också, värdelösa funktionsmässigt i mina händer


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Den där Microsoft Habu verkar ju vara underbar. Den hade jag lätt köpt om jag skulle köpa ny nu. Lagom högdesign med razerknappar och scroll fast med ordentliga sidoknappar som dessutom kan omplaceras, plus laser... Grym skapelse


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tråd flyttad.

Medlem

De flesta lasermöss fungerar dåliga om man har låg sens, dvs om man gör stor och snabba rörelser med musen. Själv har jag en MX500 och funderar också på att skaffa en nu mus. Jag skulle köpa en MX518 om den inte var så satans ful.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

Jag har använt mig av Logitech's MX1000 i ett år nu, bytte precis till MX Revolution. Att laser möss skulle vara dåliga till spel är en ren lögn då båda dessa har enormt bra precision vad gäller stora som små rörelser. Enda nackdelen lär väl vara priset för dessa, ca 700-800kr för Revolution (MX1000 vet jag inte) och givetvis att batteriet tar slut om man glömmer ladda dom....Lite tråkigt när musen dör under ett LAN, mitt i en strid i Dawn Of War!

1
Skriv svar