Stephen King om spelvåld

Medlem
Skrivet av lasershock:
Skrivet av Vaizard3:
Skrivet av Greger:

... MEN HAN LÄRDE SIG SKJUTA I ETT SPEL!!!!!!

Kul att se att Stephen king verkligen är en vettig person (vilket jag iofs aldrig tvivlat på), för att lära sig skjuta ett vapen måste man skjuta med vapnet ifråga, för att skjuta en människa (och sen fortsätta) kräver antingen att man verkligen är i en situation som är "han eller jag" alternativt ett sjukt sinne, vilket Cho Seung-Hui hade.

Hur menar du med att han lärde sig att skjuta i ett spel? Spelar man NHL 2008 så lär man väl sig inte hur man åker skridskor? Spelar man Golf på sin 360 så lär man sig knappast hur man spelar på riktigt?
Samma sak här. Att skjuta i verkligheten och i spel är helt olika saker.

Jag märker att du är ny på Internet och har aldrig stött på ironi innan. Välkommen.

Jag är inte på mitt ironiska humör idag, obviously


signatur

Det här är en signatur

Medlem
Skrivet av Dreamtale:

Det står i konstitution som var från INBÖRDESKRIGET att alla har rätt att bära vapen, tider förändras - det gör inte USA.
När jag läste titeln till nyheten trodde jag att det åter skulle bli bashande av datorspel, för inte särskilt många kända profiler vågar stå upp för en sådan sak.

Frihetskriget menar du nog. Konstitutionen skrevs nästan 80 år före inbördeskriget. Men det illustrerar ju egentligen bara din poäng ytterligare


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Sjuka människor finns överallt. Men det fria landet i väst tycks vara fullt av dem, och vapentillgången gör inte saken bättre. De är allt för konservativa. Konstitutionen och många lagar sattes väl upp i samband med frihetsförklarandet från Storbritannien 1776. Men det var farligare tider. Vanliga människor ska inte bära vapen. That's what police is for..

Bra talat av Steffan, btw.


signatur

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts." - Jim Morrison

Bra sagt Stephen....im right behind ya.... USA får ju ta och vakna nån gång.

Förresten filmen Bowling for Columbine där Charlton Heston den gamla senila gubben stod främst bland NRA (vapenförespråkarna). Där sjönk allt gott jag kände för den gubben alltså.


signatur
Medlem
Skrivet av Ozmonatov:

Jag skulle gärna se ett väpnat uppror i unionen.

Tänk vad mycket nya film- och spelidéer det hade kunnat ge - och frihet.

Det blir det nog inom några årtionden. Inget varar för evigt, speciellt inte om det inte fungerar överhuvud taget.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Pansarknekt

Mm, förbjud knivar, verktyg o skit då oxxå. För vill man döda nån så kommer man fan på andra sätt om man inte kan få tag i eldvapen.
Amerikaner kommer mörda varandra oavsett. Själv tycker jag det är skönt att vapen inte går o få tag på men fan, det är mycket mer bakom dom där dåden än vapen.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

argumentet att folk kommer hitta sätt att döda folk med andra saker funkar inte.

va tror ni det är lättare att döda 5st med:
en ganska tung lax ellr ett hel automatisk m4?

sedan sker största delen av mord i sitvationens hetta, altså inte planerat.
har du då en 9mm glock på dig så fan klart det ökar chansen att du har igäl nån.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av deftune:

Mm, förbjud knivar, verktyg o skit då oxxå. För vill man döda nån så kommer man fan på andra sätt om man inte kan få tag i eldvapen.
Amerikaner kommer mörda varandra oavsett. Själv tycker jag det är skönt att vapen inte går o få tag på men fan, det är mycket mer bakom dom där dåden än vapen.

Vad tror du är svårast, att trycka på en avtryckare på ett bra avstånd från den du tänkt döda eller gå fram med en kniv och med egen muskelkraft penetrera deras kropp? Förstår vad du menar, men skjutvapen gör det otroligt mycket enklare att döda en människa utan att tänka igenom sina handlingar i förväg.

Medlem

Vad möter du hellre i en mörk gränd: En psykopat med en kniv, eller en psykopat med en helautomatisk glock 18?

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Vad möter du hellre i en mörk gränd: En psykopat med en kniv, eller en psykopat med en helautomatisk glock 18?

Ursäkta, men vad är relevansen med det påståendet? Att om vi har skjutvapen så dör vi iaf snabbare?

Hur många människor har inte dött av någon som inte hade motiv att döda men i situationens hetta tryckte ner avtryckaren, exempelvis ett butiksrån.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Vad möter du hellre i en mörk gränd: En psykopat med en kniv, eller en psykopat med en helautomatisk glock 18?

Psykopaten med kniven, då kan man iaf springa.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Bra sagt Stephen....im right behind ya.... USA får ju ta och vakna nån gång.

Förresten filmen Bowling for Columbine där Charlton Heston den gamla senila gubben stod främst bland NRA (vapenförespråkarna). Där sjönk allt gott jag kände för den gubben alltså.

Jag stödjer absolut inte NRA men då ska du också veta att Michael Moore ljög om att NRA var i Columbine veckan efter massakern.
NRA var flera mil bort månaden innan Columbine massakern. Sedan det Moore gjorde mot Charlton Heston och visade bilden på den lilla flickan som hade blivit skjuten. Gubben hade för alzheimers, han fattade knappt vad somm hände, fruktansvärt vidrigt utav Moore när följde efter honom... FY FAN!!
Utöver denna scen så är Bowling for Columbine är annars en sevärd dokumentär men man skall inte blint lita på vad Moore säger, det finns fler ex. om ni är intresserade, även ifrån "Roger&Me" och 9/11.

Medlem
Skrivet av f0qnax:
Skrivet av Pliskin:

Vad möter du hellre i en mörk gränd: En psykopat med en kniv, eller en psykopat med en helautomatisk glock 18?

Psykopaten med kniven, då kan man iaf springa.

Precis, man springer knappast snabbare än en 9mm jhp kula.

KoP
Medlem
Medlem

Stort av Mr. King.
Har aldrig varit något större fan av hans böcker och filmer. Inte min genre helt enkelt, men nu jävlar steg hans aktier brutalt mycket i mina ögon.
Han har helt rätt i det han säger men tyvärr är han alldeles för ensam att ställa sig upp och protestera.

Bra initiativ dock.


signatur

Insert funny qoute here

Skrivet av f0qnax:
Skrivet av Pliskin:

Vad möter du hellre i en mörk gränd: En psykopat med en kniv, eller en psykopat med en helautomatisk glock 18?

Psykopaten med kniven, då kan man iaf springa.

Eller ha ihjäl samhällsfaran själv.


signatur
Inaktiv

Bör tilläggas att det är minst lika lätt att få tag i skjutvapen här i Sverige, iaf i den delen av riket där jag är från.

Inaktiv
Skrivet av Jimmy Damage:

Bör tilläggas att det är minst lika lätt att få tag i skjutvapen här i Sverige, iaf i den delen av riket där jag är från.

Säger då det samma, skjutvapen fixas oerhört enkelt om man skulle vara i ett behov av det. Snabbt också...

Medlem

Det är kanske skillnaden mellan "går att fixa" och "har hemma, alltid" som är avgörande? Impulshandlingar, som nog utgör en hyfsad andel av morden i USA, är ju just det - impulshandlingar.. tar det en stund att fixa vapnet hinner man lugna ner sig.

Sen är det ju skillnad på "går att fixa snabbt olagligt om man vet hur" och "går att fixa snabbt lagligt var som helst, för nästan vem som helst". Jag personligen har ingen aning om hur jag får tag på ett skjutvapen snabbt. Ville jag verkligen ha ett skulle jag förmodligen göra lite grundläggande research på Flashback (källan till allt nyttigt vetande ), men som sagt - den impulsiva känslan skulle nog hinna försvinna, och dessutom är det ju en viss psykologisk barriär.

Medlem

Man tycker nästan att ett mord borde vara nog för att förbjuda något. Vapen är ju bara till för att skada, det är dess one and only purpose. Förbjud skiten i hela världen så blir allt mycket bättre.


signatur

Det här är en signatur

Medlem

I egenskap av överaktiv sportskytt blev jag mycket förnärmad av ovanstående inlägg...

Inaktiv

Menar bara att det är naivt att tro att detta är ett nordamerikanskt problem då det är globalt. Men visst finns det olika grader av problemet beroende på var man bor.
Det är så typiskt svensken att slå sig på bröstet och skrika antiamerikanska slagord, kanske ska titta hur vi har det hemma först.

Medlem

Stephen King :heart:

Att det skulle var lika enkelt att få tag i ett vapen här i sverige som det är i usa är ju löjligt. Det går säkert att få tag på vapen här också om man verkligen vill, men man kan knappast gå ner till snabbköpet och köpa ett vapen, som man kan göra i usa (i princip), eller öppna ett bankkonto och få ett hagelgevär gratis.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Lalle:

I egenskap av överaktiv sportskytt blev jag mycket förnärmad av ovanstående inlägg...

Det var nog inte hans mening, men jag förstår hans poäng.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Jimmy Damage:

Bör tilläggas att det är minst lika lätt att få tag i skjutvapen här i Sverige, iaf i den delen av riket där jag är från.

Så du menar att det är minst lika lätt (alltså kanske till och med lättare) att få tag i vapen i Sverige?
Låter som lite BS enligt mig.

Du menar alltså att det är lättare att få tag på ett vapen genom att ta kontakt med kriminella om man själv inte är det(eller ta licens), jämfört med att gå in i en affär och köpa ett?

Medlem
Skrivet av Lalle:

I egenskap av överaktiv sportskytt blev jag mycket förnärmad av ovanstående inlägg...

Visst, visst. Det skapades först och främst till att döda, am I right? Kom inte och säg att det skapades i ett fredligt syfte..
I jakt och sådant kan jag förstå att man behöver vapen(i ditt fall sportskytte, vilket inte jag ser något fel i). Men allt annat då? Vad för slags nytta har en ak47 i världen igentligen? Vad för slags nytta har världen av en bazooka? Handgranat? Bomber?


signatur

Det här är en signatur

Medlem

:heart: Stephen King

Inaktiv
Skrivet av Vaizard3:
Skrivet av Lalle:

I egenskap av överaktiv sportskytt blev jag mycket förnärmad av ovanstående inlägg...

Visst, visst. Det skapades först och främst till att döda, am I right? Kom inte och säg att det skapades i ett fredligt syfte..
I jakt och sådant kan jag förstå att man behöver vapen(i ditt fall sportskytte, vilket inte jag ser något fel i). Men allt annat då? Vad för slags nytta har en ak47 i världen igentligen? Vad för slags nytta har världen av en bazooka? Handgranat? Bomber?

Vapen skapades ju först och främst till jakt för att få födda så att man överlever *går tillbaks ganska långt i tiden nu, spjut osv* sen utvecklades hjärnan och något snille kom på den briljanta idén att man faktiskt kan döda andra människor med dom här.

Så då skaffar sig andra stammar bättre spjut (kanske rentav pilbåge) för att försvara sig mot dom andras spjut. Så ak47 pansarskott handgranater är först och främst framtaget för att försvara sig med. Felet ligger nog mer hos människan då hjärnan är det farligaste vapnet och allt annat bara är verktyg.

Medlem
Skrivet av lasershock:
Skrivet av Vaizard3:
Skrivet av Greger:

... MEN HAN LÄRDE SIG SKJUTA I ETT SPEL!!!!!!

Kul att se att Stephen king verkligen är en vettig person (vilket jag iofs aldrig tvivlat på), för att lära sig skjuta ett vapen måste man skjuta med vapnet ifråga, för att skjuta en människa (och sen fortsätta) kräver antingen att man verkligen är i en situation som är "han eller jag" alternativt ett sjukt sinne, vilket Cho Seung-Hui hade.

Hur menar du med att han lärde sig att skjuta i ett spel? Spelar man NHL 2008 så lär man väl sig inte hur man åker skridskor? Spelar man Golf på sin 360 så lär man sig knappast hur man spelar på riktigt?
Samma sak här. Att skjuta i verkligheten och i spel är helt olika saker.

Jag märker att du är ny på Internet och har aldrig stött på ironi innan. Välkommen.

Lite OT men det har figurerat mer än en person på skjutklubben som har grym vana med skjutvapen osv men så skjuter de första serien och knappt träffar tavlan så visar det sig att vanan oftast har varit Battlefield eller CS En del(inte så många men ändå) tror att man tränar skytte i CS...

Annars instämmer jag med andra, Stephen King for president

Sedan är det många grejer som är sjukt med USA, har jobbat där i ett par år och min lyckligaste stund var när jag satte fötterna på Europeisk mark igen.

Medlem
Skrivet av Vaizard3:
Skrivet av Lalle:

I egenskap av överaktiv sportskytt blev jag mycket förnärmad av ovanstående inlägg...

Visst, visst. Det skapades först och främst till att döda, am I right? Kom inte och säg att det skapades i ett fredligt syfte..
I jakt och sådant kan jag förstå att man behöver vapen(i ditt fall sportskytte, vilket inte jag ser något fel i). Men allt annat då? Vad för slags nytta har en ak47 i världen igentligen? Vad för slags nytta har världen av en bazooka? Handgranat? Bomber?

De är väldigt effektiva redskap för att hålla överbefolkningsantalet nere. Vi är inget annat än ohyra, bara bra med avlivning här och där.

123
Skriv svar