Gissnings leken, Vilken komponent är död?

Medlem
Gissnings leken, Vilken komponent är död?

För två månader sen dog något i min pc och jag har sedan dess inte kunnat lirar några pc-spel, nu vill jag ha hjälp med att försöka lista ut vad det var för komponent som dog så jag kan ta upp mitt pc-spelande igen.

Jag är ganska så säker på att det antingen är G-kortet, moderkortet eller Cpun då dessa komponenter var överklockade, visserligen var mina minnen det också men är rätt säker på att de inte är felet.

Jag misstänker att det kan vara g-kortet som dött då de ända symptomen som visade sig innan den dog var grafik-buggar i spel. Spelade förtillfället Splinter cell och ibland så syntes enbart HUD'en i spelet och allt annat var som en mörk smörja.

Det låter väl som om det är g-kortet som har dött eller hur? Eller kan såna symptom uppstå av andra orsaker, typ kasst mobo eller döende cpu? Vill vara säker på vilken komponent som är död innan jag köper nya delar så jag vet vilka som funkar och inte.

Är för snål och lat för att skicka in den för support så jag frågar här. :).


signatur

<3

Medlem

varför testar du bara inte vilken del som är sönder på en annan dator.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

varför testar du bara inte vilken del som är sönder på en annan dator.

Har inte den möjligheten, annars hade jag ju såklart gjort det.


signatur

<3

Medlem

inte så mycket att gå på. är den stendöd?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ja den startar inte äns upp.


signatur

<3

Medlem

isf borde det inte vara grafikkortet, inte bara iaf. om ingenting går igång när du tagit ur grafikkortet kan du ju iaf utesluta det alternativet . har du testat att koppla ur allt utom det nödvändigaste? typ allt utom en minnessticka.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ja alltså den surrar ju och skit men den bootar inte upp, mobot piper och sedan inget mer. Tar jag ut G-kortet har jag ju ingen möjlighet att se något på skärmen :P.
Det jag helst vill ha svar på är om symptomen som den visade innan den dog kan komma av att mobot eller cpu'n är döende, vet att det kan komma grafiska buggar när ett g-kort är döende men har inte hört att det kan orsakas av andra döende komponenter.


signatur

<3

Medlem

nähä, men då är den ju inte stendöd :crazy:. kan inte komma på så mycket mer än att stoppa in ett annat grafikkort och testa


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Piper mobot som vanligt när den startar upp eller? Annars kan hur det piper hinta om vad som är fel.

[http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html]

Fast det kräver att du vet vilket typ av BIOS du har. Möjligtvis står det på mobot nånstans.

Medlem

ahh, clever! det glömde jag :$ . har du kvar manualen kan du ju kolla där. då kan du även passa på att kolla hur man nollställer bios på din bräda, kan vara värt ett försök.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av noodles:

Piper mobot som vanligt när den startar upp eller? Annars kan hur det piper hinta om vad som är fel.

[http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html]

Fast det kräver att du vet vilket typ av BIOS du har. Möjligtvis står det på mobot nånstans.

Alright, ska och testa det där.


signatur

<3

Medlem

Tack, är ganska säker på att det är G-kortet som är problemet då, om jag går efter pipen.


signatur

<3

1
Skriv svar