Topp 5 knappar

Medlem
Topp 5 knappar

Det här inlägget skrevs innan Nyheten. Innehållet reflekterar därför inte sorgen som har infunnit sig. Jag kommer reflektera över detta när jag kan formulera i ord vad jag vill säga.

Det här blir lite av en svårtolkad och -skriven lista. Jag ska göra mitt bästa för att få ut budskapet.

Topp 5 knappar som blivit standardiserade i spel på gott och ont

5. Äntra fordon-knappen
Sedan Grand Theft Auto III har det alltid varit den övre av de fyra funktionsknapparna på handkontrollen. Detta innebär Y eller trekant beroende på konsolpreferens. Det är en ganska avancerad manöver som är fördummad till ett enkelt knapptryck i de flesta spel. Inte ens ett litet minispel ackompanjerar fordonsinstigningen vilket är synd, för jag tycker att det kan vara ganska spännande att sätta sig i en bil. Man måste se till att huvudet inte slår i taket, att sätet är rätt inställt och att säkerhetsbältet inte fastnar i dörren.

4. Slå någon lite lätt-knappen
En stor del av alla spel innebär våld i en eller flera former. De som är avancerade (nuförtiden ett utdöende släkte) har minst två knappar att tillgå för att dela ut stryk. X/fyrkant är den knapp som är mest använd för att göra den snabba, veka attacken. Den sitter kvar sedan Mario kastade eldbollar och sprang fort och ingen har brytt sig om att flytta på den direkt. Undantagen är förstapersonsspel som gärna vill förpassa handgemänget till en spak eller en ännu sämre plats.

3. Lås-knappen
När man flyttade spelen in i den tredje dimensionen blev spelarna rädda. För att inte kollapsa av utmattning introducerades i tidiga tredjepersonsspel en knapp som hjälpte dem. Den placerade kameran stadigt bakom ryggen på den avatar man kontrollerade och vred sig hela tiden för att fylla skärmen med närmaste fiende. Den största influensen hade Nintendo 64-dosan (med tillhörande Zeldaspel) och idag förväntar man sig att det vänstra pekfingret ska utföra nyss nämnda stordåd. De spel som avviker från mönstret (jag tittar på dig Star Wars Force Unleashed) känns bara obekväma och omständiga.

2. Skjut-knappen
Det var länge tummen som fick agera pang-finger i spel. Contra's, Metroid's och Bionic Commando's hjältar anföll alla på detta sätt. Men på Playstation fanns det fler knappar än på SNES och axelknapparna började utforskas redan på mitten av nittiotalet. Någonstans var det någon som såg likheten mellan avtryckaren på pistoler och axelknappen på speldosorna. Med Dreamcast's underbara handkontroll blev likheterna tydligare och idag är det omöjligt att skjuta med något annat än höger pekfinger.

1. Hopp-knappen
Den knapp som startade allt 1986 när miljoner folk tog sig förbi den där stackars Goomban och som blev en överdrivet central del på en konsol. Den har varit standard längre än många minns, och man flyttar inte på hoppknappen ostraffat. Den ska sitta så nära tummen det bara går. Allt går att klara av så länge man kan fly vertikalt på ett eller annat sätt. Det är oförståerligt hur 2K Boston dödssyndade utan att lynchas. Det är inte normalt för en människa att i paniksituationer behöva tänka för att överleva. Men även om den är snedplacerad är det sista som överger människan hoppet.

Bubblare: Gas-knappen har delat plats med skjut-knappen länge och är ett klart steg framåt från den föregående placeringen vid hopp-knappen. Den klarar sig inte riktigt eftersom man kan accelerera fordon på långt bättre sätt.
Diskad: Bromsknappen. Det blev tydligt alldeles nyss att jag hatar bromsknappen. Har aldrig använt den ordentligt i ett spel.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv
Topp 5 knappar

Ettan skulle inte kunna vara något annat


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Inte en chans.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar